Statisk elektrisitet i platespiller - hvordan skal man jorde?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Statisk elektrisitet i platespiller - hvordan skal man jorde?

Veldig lite i et musikkanlegg er jordet, og platespiller er inget unntak.

Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt oppbygget statisk elektrisitet i platespilleren?
    Holder det å jorde den til andre komponenter i anlegget og la økte metallflater spre spenningen, eller bør man gå hardere til verks? Kursen til anlegget er ikke jordet, så det kvitter seg heller ikke med oppbygget spenning.

Spilleren blir stående ganske nær en yttervegg, så en mulighet vil kunne være å trekke en jordingskabel gjennom veggen til et jordspyd, men det blir ganske mye ekstrajobb og krever hull og mekking i huset, noe jeg ikke er sånn kjempeinteressert i i utgangspunktet.

Noen tips?

LJ

Edit: endret overskriften så ingen skal tro jeg ikke spør etter "hvilket jorde"...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen svar?

Selverklærte eksperter og andre- er alle like velkomne til å avgi sitt svar

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på marantz forsterkere er det jordings skrue i chassi til ledning som skal kobles til LP spiller..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at mange har slike ting, men nettopp det var grunnen til spørsmålet mitt:

Holder det å jorde den til andre komponenter i anlegget og la økte metallflater spre spenningen
    I vinylavdelingen til hifisentralen fikk jeg tips om å gå til roten av statisk elektrisitet, og sørge for god luftfuktighet og mange grønne planter.
    Det blir i hvert fall en av tingene jeg gjør, så får vi se hvor godt det fungerer.

LJ

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av mine bedre investeringer i senere tid var en Zerostat antistat pistol. Fantastisk sak. Jeg var skikkelig plaget med statisk elektrisitet når jeg spilte vinyl. Ikke nå lenger.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal være SÆRDELES forsiktig med å bruke jordingskabel og jordspyd for spilleren, ettersom resten av komponentene ikke(?) er jordet!
    Du risikerer da å få deg en "smell", om chassiet i en av de andre komponentene er spenningsførende.
    En langt bedre løsning er å jorde spilleren til forsterkeren, eller benytte en Zerostat-pistol som DanElectro foreslår.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

best mulig jord.

får å dra det lengre

viss du vill jorde hele anlegget, er det best å lage et helt eget jordingsystem får systemet ditt.

da kobler du deg inn på hovedjord skinne å trekker en leder der i fra. Dette er overkill men får å oppnå best muligt jording så er dette valget ditt. da slipper du støy og potensielle forsjeller i anlegget ditt. ( samme prinsipp som Instrument jord i sykehuser og prosess anlegg).

bare husk å ha godt nokk tverrsnitt på jordings lederen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vanilla Ninja
    Jeg er klar over at mange har slike ting, men nettopp det var grunnen til spørsmålet mitt:

I vinylavdelingen til hifisentralen fikk jeg tips om å gå til roten av statisk elektrisitet, og sørge for god luftfuktighet og mange grønne planter.
    Det blir i hvert fall en av tingene jeg gjør, så får vi se hvor godt det fungerer.

LJ
    Helt klart roten til ondet, når det gjelder statisk elektrisitet!
    Tørr luft skaper svært ofte slike problemer, så "pøs på" med grønne vekster!
    Som attpåtil kan være trivelige, i mange sammenheng.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg kobler alle komponentene i anlegget inn på samme jordingskabel og trykker det hele i jorda? Vil det være like uhelding som å jorde kun platespilleren, som nevnt over?

Jorda er nemlig mye nærmere alt sammen enn sikringsskapet hvor jeg finner hovedjord...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tanken er i prinsippet god!
    Men vær samtidig klar over at jordpotensialet (i.e. forskjellen) mellom jord i sikringsskapet og jord i bakken utenfor, kan være forskjellig.
    Av den grunn, ville jeg i alle fall foretatt noen målinger før du gjennomfører tanken.

Men samtidig: Jording i elektrosammenheng kontra statisk elektrisitet er egentlig to vidt forskjellige ting, selv om "jording" i sistnevnte tilfelle ofte løser problemet.
    Statisk elektrisitet er tross alt en magasinert effekt i et legeme / komponent, som i de aller fleste tilfelle må, / lar seg avlede mot et underlag eller en flate, som kan utlade den statiske spenningen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om jeg kobler alle komponentene i anlegget inn på samme jordingskabel og trykker det hele i jorda? Vil det være like uhelding som å jorde kun platespilleren, som nevnt over?

Jorda er nemlig mye nærmere alt sammen enn sikringsskapet hvor jeg finner hovedjord...
    Hoved jorden i sikringskapet ditt er jo i kontakt med jord igjennom "jord ute i hagen" så det går fint viss har eget jordings spyd som du trør ned i jorden. så lenge motstanden er i forskriftsmessig hold. ref norm NEK 400.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå prøvespiller jeg, og et problem er veldig hørbart: en dur omtrent som fra en høyspenttransformator kommer ut fra høyttalerne. Det er ikke spesielt smigrende for anlegg eller spiller.

Forbindelse er skapt mellom jordingsskruen på spilleren og chassiset på forsterkeren, men dette reduserer bare støyen litt. Hvis jeg tar på kontaktene til forbindelsen reduseres lyden ytterligere litt, men den kommer tilbake med en gang jeg tar vekk fingeren.

Spilleren er en Pro-ject RPM1, RIIAen er QED Discsaver DS-1 og forsterkeren er HK AVR 445.

Noen forslag til årsak/løsning?

LJ

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå prøvespiller jeg, og et problem er veldig hørbart: en dur omtrent som fra en høyspenttransformator kommer ut fra høyttalerne. Det er ikke spesielt smigrende for anlegg eller spiller.

Forbindelse er skapt mellom jordingsskruen på spilleren og chassiset på forsterkeren, men dette reduserer bare støyen litt. Hvis jeg tar på kontaktene til forbindelsen reduseres lyden ytterligere litt, men den kommer tilbake med en gang jeg tar vekk fingeren.

Spilleren er en Pro-ject RPM1, RIIAen er QED Discsaver DS-1 og forsterkeren er HK AVR 445.

Noen forslag til årsak/løsning?

LJ
    hvor lang er jordingskabelen iforhold til signalkabelen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er like lang som den første, men den første går jo om RIIAen. Jordingskabelen er dermed ca halvparten av lengden til hele signalveien mellom spiller og forsterker.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er like lang som den første, men den første går jo om RIIAen. Jordingskabelen er dermed ca halvparten av lengden til hele signalveien mellom spiller og forsterker.
    prøv å fjern riia trinnet å se da, eller tape over jordingen i støpselene du putter i stikkontakten til forsterker, pl.spiller og riia... e om det forsvinner da.... det er nok en jordingsloop du har en plass. prøv alt til og med bytt ut signalkabler med en du har liggende...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du har altså to problemer, brum og statisk elektrisitet.
    Det første fikser du kanskje ved ikke å jorde platespilleren i det hele tatt. Noen platespillere må jordes for å bli kvitt brum, andre ikke, det avhenger vel av om pickuppens jord går til separat jordledning (denne er en liten ultra tynn ledning bak på platespilleren da som må monteres til riaa eller forsterkerens jordingsskrue)
    Noen må jordes til riaa men ikke til forsterkeren osv osv, der er ikke noen regel eller oppskrift, men må prøve seg frem.
    Normalt er alle platespillere er jo jordet til andre komponenter via rca kablens skjerm, derfor trenger du sjeldent annen jording, og å lage eller montere en jrdledning til et annet chassis kan derfor resultere i problemer.
    Om du fortsatt ikke har galvanisk skille på din tv dekoder kan brummingen også stamme herfra siden alle komponenter er koblet sammen. Dekoder, forsterker, platespiller, riaa, alt er jo i kontakt med hverandre.
    Jeg kan ikke minnes jeg har hatt jordet de platespillere jeg har hatt med en separat ledning egentlig
    Den statiske elektrisitet, er det et stort problem? Hvis ikke så bare glem problemet og spill musikk, eller gjør som foreslått, Zerostat eller massse planter. I rommet min siste platespiller stod var der ingen planter og jeg hadde ingen statisk elektrisitet i det hele tatt.
    Hvilken platespiller har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statisk elektrisitet er ikke så mye et problem som et irritasjonsmoment, så det har jeg ikke tenkt å sette verden på hodet for.

Brummingen, derimot, er så plagsom at jeg nok ikke kommer til å spille plater hvis jeg ikke blir kvitt den. Jeg får prøve litt fram og tilbake når jeg får satt spilleren litt mer ordentlig. Akkurat nå er det stress å komme til for å få byttet kabler og ordnet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og galvanisk skille har du?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Statisk elektrisitet er ikke så mye et problem som et irritasjonsmoment, så det har jeg ikke tenkt å sette verden på hodet for.

Brummingen, derimot, er så plagsom at jeg nok ikke kommer til å spille plater hvis jeg ikke blir kvitt den. Jeg får prøve litt fram og tilbake når jeg får satt spilleren litt mer ordentlig. Akkurat nå er det stress å komme til for å få byttet kabler og ordnet.
    En pickup er i utgangspunktet balansert og jordfri. Den inneholder to isolerte spoler med fire tilkoblingsledninger som normalt føres over ubalansert til en preamp med to skjermkabler + en egen jordkabel. Meningen er at sammenkoblingen mellom minus fra venstre og høyre kanal (altså skjermen i de to kablene) skal jordes på preampens inngang, der hvor skjermkabelen også kobles til. Før mobiltelefoner og annen moderne elektromagnetisk støy var dette ansett som den beste måte å undertrykke brum på.

Hvis du kobler slik som beskrevet over og det fortsatt brummer må du prøve å finne årsaken til at det brummer. Har du en jordsløyfe, altså er jord koblet sammen (f.aks. via chassis, nettjord osv) på flere steder i oppsettet ditt? En pickup elsker å plukke opp brum fra omgivelsene. Har du et magnetfelt fra andre komponenter i nærheten (f.eks. trafo/strømforsyning i CD-spiller, forsterker etc)? Prøv å slå av alt som ikke brukes for avspilling av LP. Hvis det hjelper så trenger pickupen større avstand til dingsen som stråler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet faktisk ikke om koblingene er slik du beskriver, men jeg ser ikke for meg at det er problemet. Nå har jeg prøvd to spillere, og begge lager samme ulyd.
    Magnetfelt er jo en mulighet. Både forsterker og den ene høyttaleren står ganske nært spilleren.
    Problemet er bare at begge spillerne ga samme lyd, og de sto ikke på samme plass ved avspilling.

Jeg skal prøve annen strømforsyning til riia, bytte inngang osv. og se om noe har innvirkning på støyen.

LJ

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •