ASIO - Hvorfor trenger jeg det???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

ASIO - Hvorfor trenger jeg det???

Hei

Starter denne råden om ASIO fordi jeg har hørt på diverse tråder her inne at hvis en bruker PC som kilde er dette et "must". Kan noen gi meg en god forklaring på dette med ASIO? Er det tabu å bruke PC som kilde uten å bruke ASIO-drivere? Hva går jeg egentlig glipp av her?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I korte trekk kan man si at ASIO sørger for at du får bitperfect lyd. Avspillingsprogrammet som du bruker vil kommunisere direkte med lydkortet og ikke gå via Windows lydoppsettet. Med XP så vil lyden bli oppsamplet til 48khz, men det unngår man hvis man har ASIO. Det finnes en driver som heter Asio4All som kan brukes til lydkort som ikke har ASIO, men tror ikke den støtter noe høyere enn 44khz.
    Windows har laget noe som heter WASAPI som også skal sørge for at lyden blir bitperfect, men ikke så mange avspillingsprogram som støtter det enda.

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe lydkort med ASIO driver for å være på sikre siden. Dessuten må du da handle et proff lydkort, og de har nesten alltid super stabile drivere i motsetning til konsumer lydkort. Ta en kikk på EMU hvis du vil ha noe billig og bra. For eksempel 1212M som skal komme i PCIe versjon snart:
    E-MU Systems - 1212M PCI - PCI Digital Audio System

Kan legge til at dersom du er fornøyd med lydkvaliteten i dag, så kan du prøve Asio4All. Om du bruker Vista, så er det dessuten veldig liten forskjell på bruk av ASIO og directsound. Du kan som sagt også bruke WASAPI. J.River støtter WASAPI.

La meg si det sånn: Du får langt større oppgradering av lyden ved å kjøpe deg et par absorbenter eller bassfeller enn å bytte fra directsound til ASIO hvis du bruker Vista eller Windows 7. Men dersom man handler lydkort for første gang, vil jeg anbefale lydkort med ASIO.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ASIO gir deg mulighet for u-p-r-o-s-e-s-s-e-r-t lyd fra Windows.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    I korte trekk kan man si at ASIO sørger for at du får bitperfect lyd. Avspillingsprogrammet som du bruker vil kommunisere direkte med lydkortet og ikke gå via Windows lydoppsettet. Med XP så vil lyden bli oppsamplet til 48khz, men det unngår man hvis man har ASIO. Det finnes en driver som heter Asio4All som kan brukes til lydkort som ikke har ASIO, men tror ikke den støtter noe høyere enn 44khz.
    Windows har laget noe som heter WASAPI som også skal sørge for at lyden blir bitperfect, men ikke så mange avspillingsprogram som støtter det enda.

Jeg vil absolutt anbefale deg å kjøpe lydkort med ASIO driver for å være på sikre siden. Dessuten må du da handle et proff lydkort, og de har nesten alltid super stabile drivere i motsetning til konsumer lydkort. Ta en kikk på EMU hvis du vil ha noe billig og bra. For eksempel 1212M som skal komme i PCIe versjon snart:
    E-MU Systems - 1212M PCI - PCI Digital Audio System

Kan legge til at dersom du er fornøyd med lydkvaliteten i dag, så kan du prøve Asio4All. Om du bruker Vista, så er det dessuten veldig liten forskjell på bruk av ASIO og directsound. Du kan som sagt også bruke WASAPI. J.River støtter WASAPI.

La meg si det sånn: Du får langt større oppgradering av lyden ved å kjøpe deg et par absorbenter eller bassfeller enn å bytte fra directsound til ASIO hvis du bruker Vista eller Windows 7. Men dersom man handler lydkort for første gang, vil jeg anbefale lydkort med ASIO.
    Takk for utfyllende svar. Jeg bruker DAC som lydkort via USB. Dvs lyden går utenom lydkort i PC. Som OS bruker jeg WindowsXP. Det jeg ikke skjønner er hvis XP oppsampler lyden til 48khz, hvorfor viser da DAC at den mottar signal på 44,1khz? Bruker Winamp som avspiller. Den bruker en plugin som heter Nullsoft DirectSound Output. Skulle tro at signalet ikke ble oppsamplet med denne?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er godt mulig USB lydkortet fikser dette av seg selv.
    Du kan laste ned Asio4All og se om du merker forskjell eller teste Wasapi i f.eks J.River.
    ASIO4ALL - Universal ASIO Driver
    Media Center - Download Software
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •