Diskuter dybdetest og How-to: Audiolense her.... - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 118
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Betryggende å vite at Win7 går. Men jeg har altså problemer med å få ConvolverVST plugin til å virke med Console. Den dukker rett og slett ikke opp i VST plugin-lista. Jeg har lagt libfftw3f-3.dll og libsndfile-1.dll over i Windows\System32-katalogen, men det hjalp ikke. Annenhver oppstart av Console lykkes med scanne ConvolverVST.dll, mens annenhver gang får jeg feilmelding om at de to dll'ene jeg nevnte ikke finnes.

Tips?

Skal denne diskusjonen tas i en annen tråd?
    Jeg har brukt Convolver Wrapper i Console og det har fungert fint. Den ligger i DX listen til plug-in.

Elemental Studios: Virtual Audio Cable støtter vel ikke flere enn 2 kanaler, eller? Jeg har brukt den selv, men mener Bx sa det var en begrensning på to kanaler.

Dersom man bruker J.River Media Center, har man da mulighet til å sette opp i flere kanaler uten at man har routing mulighetene i lydkortet? Jeg har LynxTwo-B og den støtter ikke mer enn routing til to kanaler hvis jeg ikke tar feil. Skulle helst ha hatt til fire kanaler. Og helst i Asio.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Informativ omtale. Har ikke testet ut programvaren selv, men skulle jeg det så ville denne dybetesten vært en primær infokilde. Men; etter å ha lest dybetesten er jeg SVÆRT glad for å ha Lyngdorfs romkorreksjon tilgjengelig via "a touch of a button" fremfor å dille med Audiolense.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Elemental Studios: Virtual Audio Cable støtter vel ikke flere enn 2 kanaler, eller? Jeg har brukt den selv, men mener Bx sa det var en begrensning på to kanaler.
    I følge spesifikasjonene skal Virtual Audio Cable støtte opp til 8 kanaler, men har ikke testet det i praksis...

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Mange spillere(f.eks foobar) ikke kan kjøre filtrene fra AL direkte. Man kjører da signalet fra spilleren inn i Console som er i stand til å kjøre filtrene. Dette krever at lydkortet støtter en eller annen form for loopback. Velger du å bruke J.River MC kan du kjøre opptil 6-kanals filtre uten å gå veien om Console.

Ellers har jeg testet Console i Win 7 med godt resultat.

Frode
    Jeg har nå prøvd J.River MC 14 med varierende resultat (Win7 64bit). To blue-screens og et par frys. Ellers ser det ut til å være omtrent det jeg er ute etter - vakkert og funksjonelt brukergrensesnitt. La inn DirectX host plugin for å kjøre ConvolverFilter, men klarer ikke å få huket av slik at den virker! Klarte det en gang, riktignok, men ved neste oppstart var den deaktivert igjen og ikke p***** om jeg klarer å gjøre noe med det. Googlet litt og fant ut at dette muligens er en gjenganger med DirectX host. Noen som har tips? Jeg skulle så gjerne få brukt det fantastiske Audiolense-filteret mitt

Jeg ser også etter en måte å få konfigurert LynxTwo med intern loopback (det er noe med en jumper, men jeg vet ikke hvordan jeg setter opp mikseren). Da er planen å kjøre Console + ConvolverVST. Alt må prøves!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan velge Convolver Wrapper fra den lange listen når du trykker på add plug-in. Jeg har nå tre muligheter i J.River hos meg:
    1. ConvolverVST- denne gir mest volum tap
    2. DirectX Host med Convolver plug-in
    3. Convolver Wrapper

Jeg tror nr. 2 og 3 gir nøyaktig samme resultat mens VSTen gir lavere volum. Usikker på om det er kvalitets forskjeller, da jeg ikke har testet så mye.

Skulle gjerne ha vist hvilke som er korrekt å bruke hvis noen er mer korrekte enn andre.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller du kan velge Convolver Wrapper fra den lange listen når du trykker på add plug-in. Jeg har nå tre muligheter i J.River hos meg:
    3. Convolver Wrapper

Jeg tror nr. 2 og 3 gir nøyaktig samme resultat mens VSTen gir lavere volum. Usikker på om det er kvalitets forskjeller, da jeg ikke har testet så mye.

Skulle gjerne ha vist hvilke som er korrekt å bruke hvis noen er mer korrekte enn andre.
    Kommer lavere volum med VST av at den kjører 0 dB gain, mens alt. 2 og 3 default legger på noen dB gain?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3. Convolver Wrapper

Jepp,
    alt. 1 og 3 funker, mens alt 2 ikke funker hos meg. Kjører wrapper - mest stabilt. Den VSTen har en slider for gain. Kom så vidt borti den under avspilling WOOOPS +200dB gain. Det buldret i to sekunder før jeg fikk trykket den ned til -150dB....heldigvis ble ingenting ødelagt. Litt uheldig oppløsning på den slideren vil jeg si. Wrapper er et mer praktisk alternativ.

Kan ikke si jeg hører noen kvalitetsforskjeller. Det er såpass forskjell mellom filter av/på at jeg ikke hart hørt små nyanser med filteret på ennå.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Jeg bruker 4 kanaler, og har ikke satt opp noen form for intern routing.

Frode
    fhl - kan du forklare hvordan du får til J.River+Convolver og 4 kanaler? Nå har jeg kjørt målinger med 2.1 system, og generert filter og config-filer med Audiolense XO. Disse ser ut til å være korrekte ihht beskrivelsene på routing. Har satt opp Output Format-pluginen med 4 kanaler. Likevel får jeg "Output format not supported" i ConvolverWrapper.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg prøvd mye rart, blant annet et triks med config-fila jeg fikk via Audiolense/Bernt. Jeg får tilsynelatende både Wrapper og VST til å spille, men det kommer ikke noe lyd ut av sub-utgangen. Nå er det for sent til å tenke mer i kveld. Får sove på det og gode råd mottas med takk.

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har det skjedd mye siden sist jeg var inne. Noen opplysninger og hint:

Virtual Audio Cable (VAC) - som er nevnt ovenfor - kan brukes som et alternativ til loopback i lydkortet. Men: Det betyr at man bruker ett "lydkort" inn i VST hosten og et annet (det virkelige) ut. Console er den eneste VST hosten jeg kjenner som støtter dette. De andre aksepterer kun full duplex. Og siden VAC er en wdm audio sak så må ma kjøre Console i Direct sound eller Win MME modus. OG av en eller annen grunn så støtter console i dette modus kun to kanaler og 16 bit. Så dette er ikke en multikanalsløsning.

Jeg har ikke kontroll på alle triksene med John River. Men jeg vet at det går an å sette den opp til film (og for annen Direct X avspilling) uten å bruke Direct X host plugin'en. Kan det være FFDShow mon tro? Jeg husker ikke. DX host plugin'en til JRiver er ikke stabil og pålitelig, men jeg er helt sikker på at det finnes andre løsninger. Jeg vil ellers anbefale dere å visitere JRiver sitt supportforum. De er obs på Audiolense og Convolver nå. Og jo mer obs de blir jo bedre support og oppfølging blir det framover. MC14 med VST host er et stort skritt framover. Men det hadde jo vært fint om de klarte å få til et ubegrenset antall kanaler ut, og ikke slik som nå, et antall som tilsvarer et typisk høyttaleroppsett.

Null partisjoner i Convolver gir en partisjon inn. Og slideren i Convolver VST er en stor vits som man må holde fingrene unna. Det samme gjelder den automatiske gain kalibreringen. Bruk 0 dB med gain hvis det ikke gir for lite - og juster opp eller ned manuelt ved behov. Jo mer gain som benyttes jo større er sjansen for digital klipping. Noen dB opp går bra, men bruk ørene. Hvis man er i tvil om hvordan digital klipping lyder så skal man sette gain på + 30. Husk bare å skru ned volumet før musikken setter i gang.

Så var det noen som etterlyste klarere anbefalinger fra produsenten. Valgmulighetene er mange og ønskene likeså. Så det er vanskelig å komme med enkle anbefalinger som dekker alle behov.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BerntR
    Virtual Audio Cable (VAC) - som er nevnt ovenfor - kan brukes som et alternativ til loopback i lydkortet. Men: Det betyr at man bruker ett "lydkort" inn i VST hosten og et annet (det virkelige) ut. Console er den eneste VST hosten jeg kjenner som støtter dette. De andre aksepterer kun full duplex. Og siden VAC er en wdm audio sak så må ma kjøre Console i Direct sound eller Win MME modus. OG av en eller annen grunn så støtter console i dette modus kun to kanaler og 16 bit. Så dette er ikke en multikanalsløsning.
    Mulig jeg missforstår deg nå, men nyeste versjonene av VAC støtter Asio, så jeg bruker ASIO4ALL med VAC og Console uten problemer

Newcomer BerntR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    100
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo glimrende Elemental!

Den løsningen har gått meg hus forbi.

Og Console godtar to forskjellige Asio-enheter samtidig? De gjør vel det siden det spiller hos deg.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp! Via ASIO4ALL godtar den faktisk også forskjellige input-enheter på en gang, så hvis jeg ønsker det kan jeg f.eks ta i mot signal både via analog og digital input på lydkortet og lyd fra VAC, alt på en gang

Veldig praktisk da det fjerner behovet for å gå inn i Console å "koble om" hver gang man skal bytte kilde...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forsikre meg om at jeg har gjort rett:

Laget korreksjonsfil i AL -> directx host i J-river / convolver plugin -> Velger korreksjonsfila (Audiolense\correction\test.cfg) -> directx host enabla som DSP plugin

Kjører wasapi med 44.1khz (korreksjonsfila er også lagret i 44.1).

Ser dette greit ut?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    307
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par ting jeg lurer på etter denne anmeldelsen.

1. Hvordan ivaretar dette programmet nødvendigheten av å ha god lyd i mer enn bare et punkt?
    2. Hvorfor skal group delay correction kansellere ut refleksjoner?
    3. Hvorfor vil man ha en dyr forsterker som ikke er flat frekvensrespons?

AtW

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ATWindsor
    1. Hvordan ivaretar dette programmet nødvendigheten av å ha god lyd i mer enn bare et punkt?
    Ved å korrigere mot et punkt er det jo naturligvis kun det punktet som gjøres best mulig, men min erfaring er at det svært ofte uansett gir en forbedring for punkter i nærheten av dette (som i en sofa).

Ønsker man likevel å sette opp et filter som ikke prioriterer maks kvalitet i et punkt, men heller jevnt over god kvalitet i en sone, kan man gjøre det og. Audiolense støtter flerpunktsmålinger, hvor man kan velge om alle målingene skal vektes likt, eller om man skal legge mest vekt på sweetspot-målingen...

Er med Audiolense ganske irrelevant, da man uansett kan kompensere for produktets "klang". Når dette momentet fjernes kommer elektronikkens faktiske kvaliteter langt bedre frem, og matching blir lettere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et par ting jeg lurer på etter denne anmeldelsen.

Jeg kjenner bare to grunnleggende to teknikker for dette:
    1. Gjør flere målinger og prøv å kompensere bare for feilene som er felles for alle målepunktene
    2. Gjør en måling, og anta at feil i lave frekvenser varierer mindre som funksjon av avstand enn høyefrekvenser. Dvs korriger mindre i høye frekvenser enn det målingen naivt sett tilsier.

Det hadde vært _veldig_ interessant å kombinert kraftige måleverktøy med kraftige verktøy for å modellere rom. Dvs "regn ut" responsen i alle punkter for alle mulige kildeposisjoner, så korriger med noen få faktiske målinger, og end opp med et resultat som er mer presist enn ren modellering, og mer generellt enn ren måling.

Den store begrensningen med 2 kanals målinger, 2 kanals korreksjon og 2 kanals avspilling er at rommet er 3-dimensjonalt. Det hadde vært interessant å brukt 5.1/7.1 avspilling og korreksjon for 2-kanals kilde ved å utnytte de ekstra frihetsgraden til å gi en mer presis avspilling av 2 kanaler.
    2. Hvorfor skal group delay correction kansellere ut refleksjoner?
    Group delay er relatert til forsinkelse (dvs den deriverte av faseresponsen mhp frekvens). En refleksjon har konstant group delay. Uten å vite helt hva Bernt gjør så ville jeg ha gjettet at "group delay correction" ville redusere refleksjoner?

AtW
    Ja, hvorfor vil man det?

-k

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •