Diskuter dybdetest og How-to: Audiolense her.... - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 118
    Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    .

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-h
    Kommentarer og tilbakemeldinger på dybdetesten kan dere komme med i denne tråden.

Første testen, så det er ikke sikkert alt er heeelt på stell, men da skal jeg rydde opp etterhvert som tilbakemeldingene kommer

Link til testen: http://avforum.no/forum/dybdetester-...nse-3-2-a.html
    Jeg savner veldig en beskrivelse av hva man trenger av utstyr for å få brukt programvaren fult ut.

Selve oppsettet av programvaren var god og grundig. Ikke noe tvil om at dette vil være et produkt som er kommet for å bli. Men hva trenger man for å kunne ta produktet i bruk???

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var utrolig bra g-h! Endelig en forståelig gjennomgang som gjør det mye lettere å forstå en del av begrepene som brukes.
    Har klødd meg mer enn en gang i hodet etter å ha lest i tråden på Sentralen, men nå virker fremtiden lysere Takk skal du ha!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som kunne tatt seg bryet med å lage en liten liste over lydkort som vil fungere mot de plugin's etc. som trengs for Audiolense.
    Tenker da spesielt på XO versjonen med deling av 2 stk 3-veis høytalere i front.
    Er kjent med de dyrere lydkortene over 10K, dette blir i meste laget for nå. Noen forslag til noe rundt 5K med god lydkvalitet som "en start" som fungerer til dette formålet?

Intermediate g-h sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Noen som kunne tatt seg bryet med å lage en liten liste over lydkort som vil fungere mot de plugin's etc. som trengs for Audiolense.
    Tenker da spesielt på XO versjonen med deling av 2 stk 3-veis høytalere i front.
    Er kjent med de dyrere lydkortene over 10K, dette blir i meste laget for nå. Noen forslag til noe rundt 5K med god lydkvalitet som "en start" som fungerer til dette formålet?
    Jeg bruker jo Echo Audiofire 8. Bunnsolide drivere og veldig bra lyd.

Det har 8 utganger, altså et 4-veis stereooppsett som max.

Storebror Audiofire 12 har 12 utganger, men mangler digital inn (som jeg setter veldig pris på).

Jeg vil ikke at dette skal bli en pristråd, men norsk importør er Sound1.no og priser ligger der. De er i ditt skikte.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på å bruke AL XO til å dele frontene mine. Går det samtidig ann å se film via en reciever og samtidig bruke AL XO som aktivt delefilter? Hvordan kunne man koble dette uten å måtte bytte over kabler hver gang man ønsker å høre musikk eller se en film?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenker på å bruke AL XO til å dele frontene mine. Går det samtidig ann å se film via en reciever og samtidig bruke AL XO som aktivt delefilter? Hvordan kunne man koble dette uten å måtte bytte over kabler hver gang man ønsker å høre musikk eller se en film?
    Det går fint. Men du må bytte filter når du skal endre bruk. Det er dog veldig lett å lage et script som lukker Console, og starter det opp igjen med et annet filter.

Lag så hotkeys for disse scriptene så er det Shift+F1 for musikk og Shift+F2 for film.

Det er to grunner til å bytte filter. Det ene er at DVD'er er i 48kHz og dermed trenger et eget filter, men det er viktig med lite delay på film, og dermed bør DVD filteret ditt være et minimum delay filter.

Mindre korreksjon, men også (omtrent) uten delay.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker jo Echo Audiofire 8. Bunnsolide drivere og veldig bra lyd.

Det har 8 utganger, altså et 4-veis stereooppsett som max.

Storebror Audiofire 12 har 12 utganger, men mangler digital inn (som jeg setter veldig pris på).

Jeg vil ikke at dette skal bli en pristråd, men norsk importør er Sound1.no og priser ligger der. De er i ditt skikte.
    Takk skal du ha g-h! Ikke for at jeg heller skal gjøre dette til en pristråd.
    BEF er likevel inne på noe når det gjelder å vite hva man bør/kan kjøpe for å få dette opp å gå. Har følt at det mangler en litt bedre oversikt over dette i tråden på Sentralen, der det blir veldig teknisk for de som er helt i startgropa, og litt uoversiktlig.
    Dette er kanskje mer produsentens oppgave likevel?
    Kanskje en tråd under pris/produktjakt kategorien kunne vært noe?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går fint. Men du må bytte filter når du skal endre bruk. Det er dog veldig lett å lage et script som lukker Console, og starter det opp igjen med et annet filter.

Lag så hotkeys for disse scriptene så er det Shift+F1 for musikk og Shift+F2 for film.

Det er to grunner til å bytte filter. Det ene er at DVD'er er i 48kHz og dermed trenger et eget filter, men det er viktig med lite delay på film, og dermed bør DVD filteret ditt være et minimum delay filter.

Mindre korreksjon, men også (omtrent) uten delay.
    Det er jo bra! Hvordan blir dette med Bluray med tanke på HD lyd?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    1,047
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bra! Hvordan blir dette med Bluray med tanke på HD lyd?
    Lydkortet trenger PCM lyd, ergo trenger du en BluRay spiller med analoge utganger. Med dette blir det som hvilken som helst annen kilde

FHL: En slik tråd er jo bare å opprette. La førsteposten inneholde litt info om hva som skal legges inn

Sannax: Lager du en pristråd så skal jeg gjerne oppdatere med de lydkortene jeg har prøvd. Er vel 6-7 til nå. Fra 800 til 17000.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Det kunne vel kanskje være en ide med en tråd der brukere kan liste opp hva deres fungerende oppsett består av. F.eks. lydkort, hva slags pc, avspillerprogram, etc. Gjerne en tråd der det ikke blir ført noen diskusjon.

frode
    Helt enig. Legger du opp en fhl eller g-h? Vet ikke helt hvilken kategori denne bør ligge under.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pris/produktjakt er lagt inn her:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...ml#post1306111

Chris

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer Score sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke så stort problem lenger mener jeg. De nye "Minimum delay filters" har så liten latency at en helt vanlig hjemmekinoreceiver av nyere dato kan korrigere for det.

Flott test det her g-h

Vil bare slenge med at latency på receivere går dessverre feil vei. Tidsinnstillingene/avstand er ment for å kunne legge enda mer delay på lydutgangene hvis det er delay på bildet. Så alle som bruker Audiolense med en receiver eller blue-ray burde sette alle utganger til maks avstand, for at spillern/receiver ikke skal legge til enda mer delay enn nødvendig.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Lipsync, anyone :P

Lipsync er ikke lenger noe problem ved bruk av Audiolense. Det eneste som er litt dumt er at det idag ikke finnes noen billig måte å lagre HD-video på, slik at man kan ha så mye delay som ønskelig. Det eneste man får brukt til film i Audiolense er minimum delay XO. Disse filterne retter ikke like mye opp i lyden som det GroupDelay filterne gjør, men resultatet blir uansett veldig bra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk takk

Er enige om at surroundbiten gjerne skulle vært med. Problemet er at lydkortene som har nok inn og utganger til dette formål koster enormt mye. Score sine kort koster nærmere 60000 i Norge, og det var ingen forhandlere som ønsket å låne vekk dette til en test av et annet produkt

Dersom Avforum vil sponse er det bare å sende meg en PM, så kommer avsnittet om surround kjapt

Det som er viktig å nevne er at fremgangsmåten er 98% lik som stereobiten, det er bare flere kanaler som må defineres. Igjen så anbefaler jeg en titt på Score sin profil og tråd. Det er masse gode (om enn litt kompliserte) bilder som viser hvordan en slik løsning kan være.

Kortene jeg bruker koster i Norge ca 6000kr, dyrt men ikke så dyrt Med et slikt kort er man også avhengig av eksterne dacer.

Har man en dedikert pc som kun tar seg av Audiolense/Convolver, og som da også har nok utganger og innganger er det bare å kjøre i vei med Audiolense til filmbruk og alt annet man måtte klare å koble til. Bruker i dag selv analoge utganger fra Blue-Ray spillern til filmbruk, dette blir oppkonvertert til 96Khz før jeg sender det gjennom Audiolense/Convolver. Gjør man det på denne måten vil ikke lyden lide noe særlig av en ekstra AD/DA konvertering.

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    I kapittelet "I bruk" skriver du:

På Hifisentralen fant jeg en tråd hvor score kommenterte:

Jeg ser også at OMF på sentralen ikke fikk ting til å fungere uten å sette partisjoner til 16. Hos meg fungerer alt fint selv om partisjoner står på 0. Det ser altså ut som om det er rom for utprøving her. Så langt har jeg ikke funnet noe håndfast på nettet angående dette.

Frode

Rart du kan kjøre "alt" med partisjoner satt til 0. Convolvern din står vell ikke på Bypass?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •