USB-lydkort - bedre lyd på pc'n

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

USB-lydkort - bedre lyd på pc'n

Heisann.. Jeg har alltid bare koblet pc'n til receivern min med en Minijack - 2 x Phono kabel. Men her om dagen kom jeg over en artikkel som anbefalte USB-Lydkort. (USB lydkort med optisk utgang gir superlyd på laptopen - Så lett får du superlyd på laptopen - Lyd og Bilde - klikk.no)

De reklamerte så varmt for det og det skulle hvist bli utrolig mye bedre om man bruker et slikt lydkort med en optisk kabel.

Er det noen som har noe erfaringer med det? Hørtes jo utrolig bra ut ifølge artikkelen :-D

Er det verdt 400 kr?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At et USB lydkort, eller en DAC kan gi et kvalitetsløft er ingen tvil om. men om akurat den saken dær kan gi himmel og hav forskjell iforhold til dataens interne DAC er tvilsomt.

Se heller på cambrudge sin DAC: Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter

Den har blit godt anbefalt, andre populære merker på avforum er Abrahamsen og Beresford

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    se på creative X-Fi ekstern soundcard, har hatt den selv før (har nå Beresford 7520 USBDAC, 1800kr) og var veldig fornøyd!

Koster rundt 600kr, selges hos de store elektronikkjedene.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange bærbare har allerede mulighet for optisk ut.
    Da er det liten vits i å kjøpe et USB lydkort, for å bruke optisk ut på dette.
    I begge tilfeller brukes DAC'en som sitter internt i receiveren/forsterkeren.

Hvis man derimot kjøper en bra DAC og kobler til analogt - slik Truls foreslår - blir det andre boller.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Har ikke råd til en dyr DAC for øyeblikket :P
    Jeg har ikke optisk utgang på pc'n min, men om jeg kjøper et billig og ikke nødvendigvis så bra USB-lydkort med optisk utgang. Om jeg har forstått det riktig vil DAC'n på receivern bli brukt istedenfor DAC'n på pc'n?
    Dette må vel føre til ganske mye bedre lyd uansett USB-lydkort?:???:

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kun skal bruke et USB lydkort til å få optisk utgang så tar du det BILLIGSTE du kan få tak i som tjener den nytten.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snushane
    Ok.. Har ikke råd til en dyr DAC for øyeblikket :P
    Jeg har ikke optisk utgang på pc'n min, men om jeg kjøper et billig og ikke nødvendigvis så bra USB-lydkort med optisk utgang. Om jeg har forstått det riktig vil DAC'n på receivern bli brukt istedenfor DAC'n på pc'n?
    Det er riktig.

Dette må vel føre til ganske mye bedre lyd uansett USB-lydkort?:???:
    Det kommer selvfølgelig an på hvor bra/dårlig ditt eksisterende lydkort er, men ja jeg vil tro den økte lydkvaliteten er vel verdt 400kr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat bestilt en TERRATEC SoundSystem Aureon Dual USB med optisk utgang fra Datakjeden til 204,- Har ikke store forventningene, men får håpe det duger :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det absolutt ingenting på et internt/ekstern lydkort som har noe å si (sampling, bitrate, osv) hvis man sender det digitalt ut med coax/optisk/hdmi ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SPDIF er SPDIF uansett hvilket lydkort man bruker. Men det sies at noen lydkort sliter med jitter pga. for unøyaktige klokker.

HDMI støtter ikke alltid HD-lyd. HDMI sitter typisk på skjermkortet, og føst nå begynner det å bli vanlig at disse kan sende ut HD-lyd.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg akkurat bestilt en TERRATEC SoundSystem Aureon Dual USB med optisk utgang fra Datakjeden til 204,- Har ikke store forventningene, men får håpe det duger :P

Gjorde underverker for meg det lille lydkortet. Like bra som alle andre lydkort om man bruker optisk ut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for at jeg stadig trekker opp denne tråden :P

Har fått usb-lydkortet mitt nå og kobla det til. Har prøvd med både mini-jack og optisk kabel, men lyden blir veldig skurrete. Kan det være noe galt med Lydkortet? Eller noen andre forslag?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for at jeg stadig trekker opp denne tråden :P

Har fått usb-lydkortet mitt nå og kobla det til. Har prøvd med både mini-jack og optisk kabel, men lyden blir veldig skurrete. Kan det være noe galt med Lydkortet? Eller noen andre forslag?
    Bruker du Windows .gå inn i egenskaper for lyd og velg det nye lydkortet
    (kan hende det står på det gamle siden du nå har flere)

i xp er det vel ......Start.....kontrollpanel.....lyder lydenheter ---så er du kommet til egenskaper for lyd.......velg ditt nye kort (stemme/lyd) avspilling

er vel ingen andre direkte logiske forklaringer men oppdater om du har windows
    (windows update) da det for ikke lenge siden kom oppdateringer til bedre usb lydstøtte
    Microsoft Windows Update

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har windows 7, og det er oppdatert. Det står at speakers er USB Audio Device og er satt til standardenhet, men lyden vrenger seg fordet. Merkelig.. :-?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå inn på lydinstillinger. Velg properties på lydkortet. Gå til advanced fanen.
    Hvilken samplerate bruker du? Kan tenkes at det kommer ulyder hvis du har valgt høyere bit og samplerate enn 16bit og 48kHz der.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et slikt problem jeg også. Men det jeg hadde gjort feil var at jeg hadde plugget inn lydkortet i pcen, før jeg hadde installert programmet med CD'en. Så da lastet Windows automatisk ned en driver fra 2001.
    Det jeg gjorde var bare å koble ut lydkortet, avinstallerte driveren og installerte den ordentlig via CD'en.

Da ble alt som det skulle være

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står på 44100 Hz og 16 bit. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe feil med lydkortet jeg. Får ta den med tilbake på butikken og prøve den der :S

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den står på 44100 Hz og 16 bit. Kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe feil med lydkortet jeg. Får ta den med tilbake på butikken og prøve den der :S

står vel i tekniske data for kortet at det støtter 16bit / 44.1 and 48khz

Må vel være bra å ha et kort som gir deg identisk lyd så når du spiller cd (cda) 16 bit 44,1 khz så sender du faktislk 16 bit 44,1 khz uten resampling.

at det støtter 16 bit 48 kHz er vel der alle lyder bedre en cd kvalitet resamples siden kortet ikke støtter 24 bit / 96 kHz , 192 kHz osv

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er ihvertfall det riktig.
    Jeg mistenker driverproblem, men hvis du tar den med til butikken så går det jo raskt å teste på en annen maskin der.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver problem kan det være siden du bruker Window 7 å kanskje ikke alle plug and play komponenter man kopler til dette os vil fungere perfekt
    (før de får laget en update som fungerer)
    Ligger ingen windows 7 driver på hjemmesiden heller
    TerraTec - Driver & Support - TerraTec Driver and Software Update History

Index of /Audio/Aureon/Aureon_Dual_USB

Hvilken type lyd prøver du å avspille

(lydkortet støtter ikke 5.1 lyd så prøv 2.0 lyd).bare så du slipper en nedmixing til 2 kanaler som kan ødelegge lyden.

er også i tvil om du kan pass through dd 5.1 / dts til en reciver da mange brukere skriver at de får bare overført stereo med feks tilkopling USB ut pc inn aureon---> optisk ut aureon-----> optisk inn feks reciver

(derfor bør du teste med noe som er i stereo så det er minst sjangse for at andre ting påvirker lyden)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •