Strømforsyning til NAIM

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Strømforsyning til NAIM

Hei,

jeg har nylig anskaffet meg NaimXS og CD5X og er veldig fornøyd med oppgraderingen fra et tidligere NAD/Denon kombo, dog en utrettferdig sammenlikning da de var i en helt annen prisklasse.

Naim gir mulighetene for å oppgradere flere av sine komponenter ved å tilkople deres sett av strømforsyninger, Flatcap, HiCap, Supercap m.f.

Det er sagt at for å virkelig få frem potensiale i XS og CD5X bør man anskaffe seg minst en Flatcap, men jeg synes prisen for disse PSU ene er drøye da den rimeligste begynner på 8-9000,-.

Det er et par andre små produsenser som Teddy Pardo og Avondale som også lager strømforsyninger til Naim som det sies skal gi mye mer for pengene.

Er det noen her på forumet som har erfaring med Teddycap eller Avondale TPX eller multicaps?

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk på at en Flatcap XS kan strømforsyne to stk produkter, både din Nait XS og CD5XS. Da blir jo stykkprisen langt hyggeligere å se på.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Husk på at en Flatcap XS kan strømforsyne to stk produkter, både din Nait XS og CD5XS. Da blir jo stykkprisen langt hyggeligere å se på.
    Ja, klar over det, og det er mulig at det ikke er noe poeng å gå for dyrere komponenter til mitt oppsett da både XS og CD5X kan ansees som "entry-level" i Naim verden.

Men bare for sammenlikning vil en Dual Teddy (som i følge flere forum-medlemmer på PinkFish Media skal være minst like støysvak som HiCap'en ) koster per d.d. $780 + frakt & 25% mva, som grovt regnet med dagens dollarkurs blir ca NOK 6500,-. Et tilsvarende Naim oppsett (2 x HiCap) blir over NOK 24000,- i butikken.

Det er jo klart at du får jo ikke den kule Naim logoen i front da om du velger Avondale eller Teddy, men dog..

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du jo sammenligne epler og epler, og ikke epler og pærer. I priseksempelet ditt sammenligner du det billigste importert fra USA, samtidig som du bruker norsk pris i butikk for det dyreste. Det er vel strengt tatt ikke rettferdig ovenfor det dyreste produktet.... ;-)

Flatcap XS er jo en synergisk riktig strømforsyningsoppgradering til XS-produktene fremfor å benytte den innebygde. HiCap er vel strengt tatt beregnet på de dyrere Reference-produktene...

Når det er sagt er jo "Teddy-alternativet" ditt sikkert et meget godt alternativ. Har ikke hørt det selv, men godordene hagler jo rundt det....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Nå må du jo sammenligne epler og epler, og ikke epler og pærer. I priseksempelet ditt sammenligner du det billigste importert fra USA, samtidig som du bruker norsk pris i butikk for det dyreste. Det er vel strengt tatt ikke rettferdig ovenfor det dyreste produktet.... ;-)
    Det er liksom ikke så mange andre alternativer å sammenlikne enn butikk kontra import fra utland. Så vidt jeg vet selges Naim kun over skranke via et fåtall forhandlere i Norge. Teddy & Avondale har vel kun utsalg fra US eller England?

Flatcap XS er jo en synergisk riktig strømforsyningsoppgradering til XS-produktene fremfor å benytte den innebygde. HiCap er vel strengt tatt beregnet på de dyrere Reference-produktene...
    Faktisk har jeg lest at flere på det offisielle naim forumet sier at de foretrekker Flatcap til XS fremfor Hicap da denne kan bli anstrengende til XS.

Når det er sagt er jo "Teddy-alternativet" ditt sikkert et meget godt alternativ. Har ikke hørt det selv, men godordene hagler jo rundt det....
    Marketing stuff fra Teddy's hjemmeside: "The TeddyCap is a significant improvement over the HiCap/HiCap2, which is achieved by using a superior design and high quality components to provide the best possible sound quality." og "The DualTeddyCap is equivalent to two TeddyCap and in addition it includes a napsc compatible output..."

Vel, takk for svarene så langt. Kan vel konkludere med at disse Naim alternativene ikke er vedlig utbredt i Norge..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har overhodet ikke greie på Naim, men jeg må spørre.

En slik strømforsyning vil bidra til å forsyne forsterker/cdspiller med strøm, korrekt?

Vil disse komponentene kobles til strømforsyningen med en nettkabel, eller har strømforsyningen høyttalerutganger slik at forsyningen fungerer som effekttrinn?

Hvis dette ikke er tilfelle, hvorfor ikke bare kjøpe en vanlig strømkondisjoneringsboks/overspenningsvern for en tusenlapp et eller annet sted?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Jeg har overhodet ikke greie på Naim, men jeg må spørre.
    En slik strømforsyning vil bidra til å forsyne forsterker/cdspiller med strøm, korrekt?
    Korrekt

Vil disse komponentene kobles til strømforsyningen med en nettkabel, eller har strømforsyningen høyttalerutganger slik at forsyningen fungerer som effekttrinn?
    I tillegg til vanlig strømkabel kan det koples til en ekstern stømforsyning som gir støyfri og riktig strøm til f.eks forforterkertrinnet til Naim XS (via egne spesialporter). Dvs at forterkeren har en vanlig jordet nettkabel + en PSU. De boksene jeg snakker om (Flatcap, Hicap, teddycap, avondale tpx) har ikke utgang til høytaler så vidt jeg vet.

Hvis dette ikke er tilfelle, hvorfor ikke bare kjøpe en vanlig strømkondisjoneringsboks/overspenningsvern for en tusenlapp et eller annet sted?
    Jeg har spurt om dette selv på Naim forumet, men de som har hevder å ha testet oversåpenningsvern og strømrenser rett på sitt HIFi utstyr hevder at de mister noe av dynakken da slikt utstyr vanligvis ikke er rask/kjapp nok til å levere når komponentene ber om mer spenning.
    Jeg har selv altfor liten greie på strøm og spenning til å utrede dette selv, men det er mulig Anfield kan?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield, jobber du forresten som HIFi forhandler?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •