Laptop / iPod som lydkilde

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laptop / iPod som lydkilde

Hva er best?

Og er det vits å kjøpe et dyrt anlegg når musikken som spilles av er nedlastet og kommer fra en laptop/iPod? Uten at utstyret (høyttalere / forsterker osv) på en måte blir "for bra"?

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om musikken er nedlastet har i utgangspunktet ingenting å si.
    Det som er viktig er hvilket format man bruker. Det finnes steder man kan kjøpe og laste ned lossless musikk. Da er ikke lydkvaliteten noe dårligere enn hva du får på en CD-plate.

Men på en iPod får man fort trøbbel med kapasiteten hvis man skal bruke lossless. Musikken fra iTunes synes jeg låter bra (256kb AAC) samtidig som det tar liten plass.

Jeg ville uansett gått all-in på på anlegget, selv om det stort sett skal brukes til musikk fra PC. PC gir flere muligheter enn iPod, men dette avhenger også hvordan du har tenkt å koble dette sammen.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "MPEG-1, Layer 3" er det et Mp3 format?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og å spille den samme filen fra en iPod det samme som å spille filen fra en Laptop?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asb
    "MPEG-1, Layer 3" er det et Mp3 format?
    Det er korrekt. Og med MP3 er høy bitrate en forutsetning for god lyd. Denne oppgis i kilobit pr sekund. Feks. 256kbit og over gir bra resultat i mine ører.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og å spille den samme filen fra en iPod det samme som å spille filen fra en Laptop?
    Lyden blir ikke nødvendigvis helt lik fordi:

I iPod'en din, laptopen, og alle andre analoge lydkilder sitter det noe som heter DAC (Digital to Analog Converter). DAC'en har forholdsvis stor innvirkning på hvordan lyden blir, selv om MP3 filen er den samme.

Hvor påkostet DAC'en er varierer etter hvilken laptop og hvilken iPod man snakker om. På min iPhone 3Gs synes jeg det er ganske bra lyd fra den vanlige hodetelefonutgangen.

Hvis jeg ville hatt enda bedre lyd fra min iPhone kunne jeg koblet den digitalt (ikke på hodetelefonutgangen, men datatilkoblingen på undersiden) til en heftig receiver med veldig bra DAC.

Tilsvarende kan man koble en PC digitalt til en slik receiver, og igjen er det DAC'en i receiveren som i stor grad bestemmer lydkvaliteten.

Om man spiller samme MP3 fil i iTunes på en PC eller fra en iPod, så vil man altså få ganske likt resultat - så lenge begge er koblet digitalt til samme receiver/DAC.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste dette i en artikkel:

GÅ DIGITALT: - Digital lyd er bra bare man velger et ukomprimert lydformat og gjør de riktige utstyrsvalgene, sier Tor Erling Steine i Hi-Fi Klubben i Sandvika.

Har bare AAC og Mp3 i biblioteket mitt. Er det komprimert musikk?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste dette i en artikkel:

GÅ DIGITALT: - Digital lyd er bra bare man velger et ukomprimert lydformat og gjør de riktige utstyrsvalgene, sier Tor Erling Steine i Hi-Fi Klubben i Sandvika.

Har bare AAC og Mp3 i biblioteket mitt. Er det komprimert musikk?
    AAC og MP3 er komprimert musikk ja.
    Det er en såkalt lossy komprimeringsmetode, som gjør at du mister litt lydkvalitet. Fordelen er at du får plass til veldig mye musikk på iPod'en din.

Så finnes det noe som heter Apple Lossless og FLAC hvor man også komprimerer, men uten å miste en eneste byte med informasjon.
    Tenk deg at du pakker ned en datafil med Winzip. Når du pakker ut denne filen, er den identisk med originalen.
    Lossless komprimering gir altså like bra lydkvalitet som en CD, men ulempen er at filene blir veldig store - nesten like store som om du bare kopierte hele CD plata inn på harddisken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster disse filene penger da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og, digital lyd. Hva betyr egentlig det? Hva er analog, og hva er digital lyd?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Koster disse filene penger da?
    Hvis du skal kjøpe dem så gjør de det ja. Og det er begrenset utvalg av Lossless musikk som selges på nettet.

Hvis du derimot har kjøpt en fysisk CD, så kan du legge musikken inn som Apple Lossless i iTunes selv. Det koster selvfølgelig ikke noe - du har jo allerede betalt for CD'en.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men vet du dette da?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det vits å kjøpe så dyrt anlegg når alt jeg har å spille er "det sorte fåret;" komprimert musikk?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det kunne man skrevet en hel bok om. Og det er det vel forsovidt også mange som har gjordt

Analog lyd er lyd som du kan høre. Altså vibrasjoner som overføres feks. gjennom luften og inn i ørene dine.

Når man skal lagre lyd på en datamaskin, så kan man ikke lagre vibrasjonene i seg selv, slik det i prinsippet er gjordt på en vinylplate.
    Man må gjøre vibrasjonene om til digitale signaler. Det vil si man må bruke det binære tallsystemet med bare 0 og 1.

Det lar seg altså gjøre å beskrive en lyd med kun null'er og en'ere, men man trenger fryktelig mange av dem. Et tall kalles gjerne en bit, og jo flere bit man har desto bedre mulighet har man for å beskrive lyden nøyaktig. Og hvis du har hørt om bitrate, så sier det noe om hvor mange bit man bruker for å beskrive lyden. Bitrate er da et slags mål på hvor høy kvalitet den DIGITALE lyden har.

Når man så skal spille av denne digitale lyden blir 0er og 1ere tolket av en DAC (Digital to Analoge Converter). DAC'en sender ut strøm som varierer etter det digitale signalet. Da er signalet analogt igjen, og trenger bare forsterkes opp før det kan drive en høyttaler.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og er det vits å kjøpe så dyrt anlegg når alt jeg har å spille er "det sorte fåret;" komprimert musikk?
    Nesten all min musikk er komprimert som MP3.
    Lydkvaliteten blir allikevel mye bedre hvis jeg spiller den av på et påkostet anlegg, enn om jeg bruker Logitech høyttalerne som nå er tilkoblet PC'en min.

Du kan gjøre et enkelt eksperiment for å finne ut om du vil bruke endel penger på lyd:
    1. Ta med iPod'en din til nærmeste HiFi-pusher, eller Elkjøp om du vil.
    2. Få hjelp av betjeningen og spill av etpar favorittlåter på et billig anlegg der.
    3. Gjenta avspilling av de samme låtene på et annet, større, dyrere, heftigere anlegg der.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle lokalene der er åpne som f... Det går ikke....? Skal jo ha det på et rom som er 30m2...!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men alle lokalene der er åpne som f... Det går ikke....? Skal jo ha det på et rom som er 30m2...!
    Elkjøp, Expert og disse butikkene som selger alt som går på strøm har vanligvis ikke egnede lytterom nei. Det har du rett i.
    Men allikevel vil en demo der fort avsløre at dine MP3'er høres mye bedre ut på et bedre anlegg.

Skal du få en skikkelig demonstrasjon, og bedre hjelp fra folk som har peiling på lyd, så går du til en butikk som spesialiserer seg på AV. Typisk HiFi Klubben, Soundgarden osv.

Når du skal kjøpe et anlegg til et lite rom så trenger du ikke så store høyttalere, men det er vanvittig stor forskjell også på små høyttalere. Jeg ville valgt etpar gode stativhøyttalere til et rom på 30m2.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en ting til; mp4 og wav, hva er det? komprimert musikk?

og kvaliteten på disse?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wav er lydfiler. Hvis du kopierer musikken direkte fra en CD og over på harddisken så får du wav filer.
    Disse er ikke komprimert.

MP4 er et videoformat som bla. brukes av Appe quicktime.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    24
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,,, takk