Billig blu-ray som signalkilde.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Billig blu-ray som signalkilde.

Lurte bar på hvor mye det har å si om man bruker en billig dårlig blu ray spiller(samsung bdp1500), som signalkilde. Har i dag koblet denne med hdmi til yamaha rxv 1900(pcm). Har også forstått det slik at det da blir d/a konverteren i v1900 som tar seg av lyd prosesseringen?

Vil det bli noe bedre om man oppgraderer til en bedre cd spiller, eller evt dac?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Lurte bar på hvor mye det har å si om man bruker en billig dårlig blu ray spiller(samsung bdp1500), som signalkilde. Har i dag koblet denne med hdmi til yamaha rxv 1900(pcm). Har også forstått det slik at det da blir d/a konverteren i v1900 som tar seg av lyd prosesseringen?

Vil det bli noe bedre om man oppgraderer til en bedre cd spiller, eller evt dac?
    Kjører du digitalt fra spilleren(HDMI, optisk) bruker man DACen i receiveren, altså lydprosseseringen foregår der. Forskjellene på å bytte spiller vil i teorien være minimale, hvis noen. Kjøper du en ekstern DAC vil denne står for lyprosseseringen og forskjellene bør være merkbare. Du bør i såfall kjøre optisk til DACen ved musikkspilling, og fortsatt bruke HDMI i receiver til film.
    Kjører man analogt(vanlig RCA) er det spilleren som gjør dette. Her kan det være stor forskjell mellom spillerne.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt svar!
    Mener du optisk fra blu ray til dac også vanlig rca kabler ned til receiver?

Blir det dac blir nok uansett også pc tatt i bruk som lydkilde=)

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Takk for godt svar!
    Mener du optisk fra blu ray til dac også vanlig rca kabler ned til receiver?

Blir det dac blir nok uansett også pc tatt i bruk som lydkilde=)
    Optisk fra Blu-ray til DAC og analogt fra DAC til receiver, det stemmer.
    Jeg antar at Samsung-spilleren har muligheter til å veksle mellom optisk og HDMI uten store problemer, men det er jo greit å sjekke opp først for sikkerhetsskyld.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    413
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror ikke du skal forvente noe kjempeløft i lydkvalitet hverken med cd spiller eller egen dac på ett såpass rimlig anlegg.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en BD-P1500 og så vidt jeg husker så kan du bruke både HDMI og optisk uten noe fiks fakseri. Bare dra ledning fra HDMI til receiver og fra optisk til DAC til receiver. Jeg prøvde det da jeg teste BD'en som CD-spiller bare uten DAC, men rett i optisk på receiver.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frank_flisen@flateby.net
    tror ikke du skal forvente noe kjempeløft i lydkvalitet hverken med cd spiller eller egen dac på ett såpass rimlig anlegg.
    Hører nå om folk med mye rimeligere anlegg som sier de hører forskjell?
    Spilleren er også det billigste og svakeste leddet i dette anlegget.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det blir løft eller ikke skal jeg ikke si, men lydsignaturen kan ihvertfall endres med annen DAC. Jeg hører stor forskjell på DAC'en i Yamaha 663'en og den innebygde i CD-spilleren min. Den ene er lysere og bredere enn den andre.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •