Vedrørende USB-DAC.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vedrørende USB-DAC.

Har søkt litt, men finner ikke svar på akkurat dette.

Vurderer å bytte DAC til en med USB, da sannsynligvis Abrahamsen. Men hvordan fungerer egentlig dette?

Jeg kobler USB fra datamaskina til DAC'en og Vista (som jeg i dette tilfellet bruker) finner ut hva som er koblet til og gjør om DAC'en (eller USB-porten) til et slags lydkort? Eller må jeg bruke et spesielt program på maskina for å sende lyden ut til DAC'en?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    P'n'P.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    P'n'P.

Så jeg kan bare spille av fra Windows Media Player, Winamp, Firefox, etc. og alt funker? Åhællemåne, det var da enkelt nok, selv for meg :P

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Så jeg kan bare spille av fra Windows Media Player, Winamp, Firefox, etc. og alt funker?
    Ja

Hvis det kobles til med USB så er det ganske enkelt et eksternt lydkort.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke helt hva det innebærer, men noen her på forumet skrev at usb bae støtter 16 bit eller noe, og at det ble dårligere enn vanlig tilkobling.
    Vet ikke hvor mye dette har å si men...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke ha no å si om du velger usb el annet digital kilde siden boksen vil oppskalere signalet til 24 bit. Det er jo litt av poenget med å ha en slik konverter
    Har du fast bestemt deg for at du skal ha en abrahamsen? Jeg har aldri brukt en konverter, så kan ikke si noe erfaringsmessig, men leste en test her for litt siden i lyd og bilde som vistnok skulle være meget bra- den ble tilogmed sammenlignet med den nye Wadia konerteren til 60k vis jeg ikke tar feil :-P Kan jo se om jeg finner den...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Jeg skjønner ikke helt hva det innebærer, men noen her på forumet skrev at usb bae støtter 16 bit eller noe, og at det ble dårligere enn vanlig tilkobling.
    Vet ikke hvor mye dette har å si men...
    Vanlige musikkcder er 16bit, så om Dacen ikke støtter høyere enn 16bit har ingenting å si hvis du ikke kjøper/laster ned f.eks flac filer i en høyere bitrate. Det er hvor bra DACen konverterer digitalt til analogt som betyr noe, f.eks så konverterer ikke Beresford DAC TC7520 fra 16 bit til 24bit, men den blir regnet som bedre enn Cambridge Dacmagic som konverter (upsample) til 24bit.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, høres bra ut Doc.G. Som sagt, så har jeg ingen erfaring, så jeg kan ikke si hva man skal se etter i en slik boks.
    uans, så var det faktisk Cambridge DacMagic jeg tenkte på. Leste den hadde fått gode resultater i Lyd og Bilde sine øyne (ører?), så kan jo kanskje være en titt
    -Å den Wadia'en jeg skrev om er en digital forsterker og ikke en konverter alene!

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har faktisk litt å si om du bruker usb eller f.eks. standard coax s/pdif. Signalet som går over usb-kabelen er et s/pdif-signal med en del annet (ukjent for meg) tillegg + en mengde jitter (romklangens verste fiende). Noen guruer mener dette ikke har noe å si, mens andre mener det stikk motsatte.

Min erfaring er at det kommer litt an på dacen. Når jeg kjører M-AUDIO usb-dac er det helt umulig å unngå klikk og pops. Samme signal til Stello DA220 MkII høres for meg perfekt ut. Men så er det 10x i prisforskjell, mulig det har noe å si. Om jitterproblemet er borte på Stelloen skal jeg ikke si. Det er visst også veldig stor forskjell på hovrdan slikt håndteres. Benchmark Dacen skal etter sigende være "immun" mot jitter.

Bare merk deg at jitter er en meget relevant problemstilling på eksterne dacer, og spesielt med usb-kobling.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge sønnene mine - ja, jeg er godt voksen - bruker Benchmark DAC-1 USB direkte koblet til PC. Verken hos den eller den andre junior klarer vi å høre forskjell på musikk spilt via tradisjonelle sølvskiver spilt på CDdrivverk via SPDIF-til-DAC og musikk fra harddisk via USB til DAC. Så det at Benchmark er såkalt "jitter-immune", det tror ørene mine på.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører både Mac via USB og Cyrus CD XT SE (cd transport) via S/PDIF inn i min Benchmark. Foreløpig har jeg en liten feeling med at Cyrusen høres bedre ut, men har ennå ingen klare holdepunkter for dette. imidlertid har jeg ikke identifisert noen form for jitter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste USB-DAC-en jeg har testet er Creative X-Fi som i prinsippet er et USB-lydkort. Den kommer helt sikkert ikke opp mot Benchmark men er en helt klar forbedring i forhold til et standard innebygget pc-lydkort. Jeg har ikke opplevd noe jitter-problemer med denne. Denne har skikkelige RCA-utganger for analog stereo samt optisk S/PDIF utgang for videre kobling til en mer seriøs DAC om ønskelig. Dessuten koster den ikke mer enn 500,- kroner, så jeg synes den er verdt å nevne her for den med lavt budsjett. Den mangler imidlertid S/PDIF inngang hvis man skulle ønske å koble til andre kilder.

Lenke til Creative X-Fi

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Det har faktisk litt å si om du bruker usb eller f.eks. standard coax s/pdif. Signalet som går over usb-kabelen er et s/pdif-signal med en del annet (ukjent for meg) tillegg + en mengde jitter (romklangens verste fiende). Noen guruer mener dette ikke har noe å si, mens andre mener det stikk motsatte.
    Hvor har du dette fra? USB og SPDIF er to vidt forskjellige ting.
    USB er en buss som utveksler pakkedata med lydkortet. SPDIF er et interface som lydkortet kan kommunisere over videre til andre lydenheter.

To forskjellige fysiske tilkoblinger er spesifisert i SPDIF standarden. Det er optisk fiber eller 75ohm coax. USB er ikke en av dem.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    USB er en buss som utveksler pakkedata med lydkortet. SPDIF er et interface som lydkortet kan kommunisere over videre til andre lydenheter.

To forskjellige fysiske tilkoblinger er spesifisert i SPDIF standarden. Det er optisk fiber eller 75ohm coax. USB er ikke en av dem.
    Er du sikker på at USB og S/PDIF er to forskjellige ting? Jeg vet ikke nemlig, men Bx på Hifisentralen (mannen bak Audiolense/Juice Hifi) mener at signalet som går via USB-kabelen er intet annet enn det samme signalet som ville gått over coax/SPDIF. Tja, sikker er jeg ikke, men jeg har litt trua på han karen der.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel

OT: Du har helt sikkert mye rett i det du skriver, men helt enig er jeg ikke, fordi: På mitt LynxTwo lydkort (internt PCI-kort, beregnet på lydstudio) har jeg bl.a. digital inn og ut via XLR-plugger. Der kan jeg velge "Digital Format" enten AES/EBU eller S/PDIF.

Bl.a. derfor trodde jeg at S/PDIF var en signalstandard, og at den kunne sendes via ulike interface. Correct me if I'm wrong (again).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    OT: Du har helt sikkert mye rett i det du skriver, men helt enig er jeg ikke, fordi: På mitt LynxTwo lydkort (internt PCI-kort, beregnet på lydstudio) har jeg bl.a. digital inn og ut via XLR-plugger. Der kan jeg velge "Digital Format" enten AES/EBU eller S/PDIF.

Bl.a. derfor trodde jeg at S/PDIF var en signalstandard, og at den kunne sendes via ulike interface. Correct me if I'm wrong (again).
    SPDIF er et interface. Forskjellige signal kan sendes over dette interfacet. Fra DD/DTS til opptil 20bit PCM i stereo.

AES/EBU er den "profesjonelle utgaven" av SPDIF, og mangler bla. mulighet for kopibeskyttelse samtidig som den kan bruke de noe dyrere XLR pluggene. Ellers er det forholdsvis likt.

Det jeg mener når jeg sier at USB er noe helt annet, er at USB ikke er et alternativ til SPDIF.
    USB er et alternativ til PCI/PCIexpress.

Slik jeg har forstått det (og her er det mulig at noen som Rønningsbakk vet bedre enn meg) er det DSP'en på lydkortet som "lager" lyd av den filen du har på harddisken. DSP'en sender så dette ut som digital lyd på feks. SPDIF eller eventuelt videre til DAC'en som sitter på samme lydkort.

Siden DSP'en sitter på lydkortet, altså etter USB kabelen, forstår jeg det slik at signalet som overføres i USB kabelen må være et annet.

EDIT: DSP står altså for Digital Signal Processor, hvis noen lurte på det.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronzel - det gikk et lite lys opp for meg der, ja. Takk for oppklaringen :-D Jeg skal ikke tillegge hr Rønningsbakk/Bx noen meninger, det jeg skrev i tidligere post var min oppfatning av noe han har prøvd å forklare meg.

Da har jeg et lite spørsmål når det gjelder min M-Audio MobilePre USB-DAC (som også funker som pre for mikrofon, og gikk heden etter en heftig feedback ifm romkalibrering her om dagen, R.I.P.). Hvorfor har denne store problemer med å produsere sinus-sweeps uten pops og små smell? Musikk går noe bedre, men fortsatt ikke bra. Har det noe med bitoverføringen via USB (manualen antyder noe om det)? Dette er jo sånn "halv-proft" utstyr, det kan da ikke oppføre seg slik?

Når jeg gjør akkurat samme øvelsen med LynxTwo, som er et internt PCI lydkort, låter det helt smooth. I tillegg er singal/noise ratio hørbart bedre.

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Argh! selv med fortid som sivilingeniør kjenner jeg at jeg får vondt i ryggen av den kompleksiteten en må forholde seg til dersom man vil oppnå musikalsk nirvana gjennom digitale medier (og forstå hva som skjer):? . Takk til dere som legger sjelen i å gjøre dette forståelig for oss som motvillig blir dratt inn i denne teknologiske labyrinten!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Nå skal jeg være forsiktig med å tillegge Bernt noen meninger, men kanskje han tenker på at mange "usb-dacer" først konverterer signalet til sp/dif. Slik jeg har forstått det, er det interne formatet i selve dac-chipen i2s. Siden man kan gå direkte fra usb til i2s, er konverteringen til sp/dif unødvendig. Hvorfor det gjøres, er jeg usikker på.
    *snip*
    Det virker som om de ønsker å slippe å ha en form for switch som kan velge om det er sp/dif-modulen eller USB-modulen som skal inn på dac-modulen. Ved å gjøre det på denne måten kan de ha en sp/dif -> i2s som eneste kontaktpunkt til selve dacen.

Det kan jo tenkes da at det er enklere (krever færre utviklingstimer) og billigere/like billig å kjøpe en usb->sp/dif-omformer og implementere denne enn det er å ha to parallelle systemer inn mot dacen.

Det er jo en forholdsvis smal sak å linke sammen moduler som er tilpasset formålet.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •