Vedrørende USB-DAC. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    @dc1515sandnes: gjør du deg bare vanskelig nå?

Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    native support betyr bruk av eksisterende driver...
    Native support betyr at man ikke trenger å foreta seg noe annet enn å fysisk koble til USB kabelen.
    Det betyr også at man ikke trenger å "lage sitt eget opperativsystem elle noe" slik du foreslår.
    lykke til med usb en etter en finner det ut selv etter hvert :-D
    de fleste som bruker pc til mere avansert musikkbehandling vet hva forskjellen er på 44,1khz å 192khz....
    for dummies: i vista kontrollpanelet står det og at 44,1 e cd kvalitet å 48 e dvdkvalitet 96khz e studiokvalitet.
    Så en USB-DAC på 24bit og 96khz har studiokvalitet?
    Er det ikke det du har talt imot her hele tiden?

en kan ikke masterbehandle en 44,1 i steinberg uten resultatet blir ræva8)
    Har alle musikk CD'er rævva lydkvalitet da, siden lyden der er i 44,1kHz?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Dessuten er det andre ting enn samplingfrekvensen som også betyr mye for lyden, for eksempel analogdelen av en da-konverter. Nå er vel også kildematerialet også mest vanlig i 44.1kHz, jeg har i allefall lite tilgang til studiokvalitet.
    Dette er noe av essensen i det jeg prøver å få frem.
    Det er mer interessant for meg om en DAC gir god lyd fra en kilde på 16bit og 44,1kHz enn hvor høye samplerates den maksimalt klarer.
    Det er mildt sagt sparsomt med utgivelser tilgjengelig i 24/192, og da er alle mine CD'er på 16/44,1 mer interessant.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg gjør meg ikke vanskelig.. :-?
    usb dac'en kan ikke kommunisere uten driver, det kan ingenting innen data.
    den bruker drivere som allerede er innstallert i operativsystemet før du kjøpte dataen,
    å jeg skrev ikke at det var usb-dac som hadde 24bit og studiokvalitet... det er det en kan velge da en gjør lydopptak via et pci lydkort... men det jeg ville frem til er at til og med vista viser forskjellen på cd å studiokvalitet.
    bruker du pc til å spille 44,1 så får du 44,1 men bruker du pc'en til å spille eller lage musikk med større detaljrikhet så trenger du høyere kvalitet enn en cd kan gi.... ellers sitter du igjen med et spor som er tilnermet radiokvalitet..
    f.eks da en pitcher sanger så synker khz til det halve.
    men drit i å les videre, tror jeg forklarer det sinnsygt dårlig.. :-D

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB ASIO driver

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nei, jeg gjør meg ikke vanskelig.. :-?
    usb dac'en kan ikke kommunisere uten driver, det kan ingenting innen data.
    den bruker drivere som allerede er innstallert i operativsystemet før du kjøpte dataen,
    Man trenger altså ikke installere eller konfigurere noe software for at et USB lydkort skal fungere. Det var det som var poenget mitt.
    å jeg skrev ikke at det var usb-dac som hadde 24bit og studiokvalitet... det er det en kan velge da en gjør lydopptak via et pci lydkort... men det jeg ville frem til er at til og med vista viser forskjellen på cd å studiokvalitet.
    USB lydkort kan også ha 24bit og 96kHz, som vista viser som studiokvalitet.
    Ikke noe forskjell på USB og PCI der.
    bruker du pc til å spille 44,1 så får du 44,1 men bruker du pc'en til å spille eller lage musikk med større detaljrikhet så trenger du høyere kvalitet enn en cd kan gi.... ellers sitter du igjen med et spor som er tilnermet radiokvalitet..
    f.eks da en pitcher sanger så synker khz til det halve.
    men drit i å les videre, tror jeg forklarer det sinnsygt dårlig.. :-D
    Det er riktig at du trenger en DAC med høyere samplerate enn 44,1kHz for å spille av musikk som er lagret med høyere samplerate enn 44,1kHz, men det har fremdeles ingenting med USB vs PCI å gjøre.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Man trenger altså ikke installere eller konfigurere noe software for at et USB lydkort skal fungere. Det var det som var poenget mitt.

USB lydkort kan også ha 24bit og 96kHz, som vista viser som studiokvalitet.
    Ikke noe forskjell på USB og PCI der.

Det er riktig at du trenger en DAC med høyere samplerate enn 44,1kHz for å spille av musikk som er lagret med høyere samplerate enn 44,1kHz, men det har fremdeles ingenting med USB vs PCI å gjøre.
    er du trang i inputten elle har du røygt loddetinn eller noe? usb i pc'en støtter ikke mere enn 16bit uansett hvor mange bit en usb-dac boks er...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er du trang i inputten elle har du røygt loddetinn eller noe? usb i pc'en støtter ikke mere enn 16bit uansett hvor mange bit en usb-dac boks er...
    Hvor har du det fra at USB i PC'en ikke støtter mer enn 16bits lyd?

Jeg listet opp 4 USB DAC i post #35, som alle støtter 24/96 over USB.

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett er det ingenting i veien for en "USB kobling og kabel" å overføre lydfiler i mer enn 16 bits oppløsning. Begrensningen ligger på driversiden. Bakgrunnen er at ingen så behovet for mer enn 16 bit da standarden ble laget for x-antall år siden. Det som DAC produsentene tildels gjør (evt forsøker å gjøre) er vel å "lure" driverne til å kjøre med høyere oppløsning.

ref review fra Stereophile på Benchmark DAC1 Pre:
    "The DAC1 Pre is said to bypass the operating system's sample-rate conversion (Windows Vista, XP, or 2000; or Max OS X) and to extend the word length to 24 bits. According to Benchmark, a 24-bit path is especially important for USB. A 16-bit path truncates bits. According to the Benchmark manual, "Our tests show that 24-bit output devices deliver a dramatic improvement in sound quality when playing 16-bit material.":?

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •