Vedrørende USB-DAC. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Fronzel - det gikk et lite lys opp for meg der, ja. Takk for oppklaringen :-D Jeg skal ikke tillegge hr Rønningsbakk/Bx noen meninger, det jeg skrev i tidligere post var min oppfatning av noe han har prøvd å forklare meg.

Da har jeg et lite spørsmål når det gjelder min M-Audio MobilePre USB-DAC (som også funker som pre for mikrofon, og gikk heden etter en heftig feedback ifm romkalibrering her om dagen, R.I.P.). Hvorfor har denne store problemer med å produsere sinus-sweeps uten pops og små smell? Musikk går noe bedre, men fortsatt ikke bra. Har det noe med bitoverføringen via USB (manualen antyder noe om det)? Dette er jo sånn "halv-proft" utstyr, det kan da ikke oppføre seg slik?

Når jeg gjør akkurat samme øvelsen med LynxTwo, som er et internt PCI lydkort, låter det helt smooth. I tillegg er singal/noise ratio hørbart bedre.
    Har ikke noen umiddelbar forklaring på dette. Selve USB interfacet skal være ganske solid, men drivere kan alltid lage trøbbel. Dessuten har jo alltid DAC/ADC innvirkning på lyden.

Er disse problemene ved avspilling gjennom M-Audio'en?
    Isåfall kunne det være interessant å ta opp lyd gjennom M-Audio'en, og deretter sjekke om du hører tilsvarende pops og smell når du spiller av dette opptaket på PCI kortet ditt.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Nå skal jeg være forsiktig med å tillegge Bernt noen meninger, men kanskje han tenker på at mange "usb-dacer" først konverterer signalet til sp/dif. Slik jeg har forstått det, er det interne formatet i selve dac-chipen i2s. Siden man kan gå direkte fra usb til i2s, er konverteringen til sp/dif unødvendig. Hvorfor det gjøres, er jeg usikker på.

Stilig!
    Vet du om dette er vanlig for PCI/PCIe kort, eller er det kun USB?

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile har en god artikkel om USB-DAC og hvordan de fungerer: Stereophile: Ayre Acoustics QB-9 USB DAC

Det er egentlig en omtale av Ayre QB-9 USB DAC men inneholder en god del teknisk om USB-DAC-er generelt. Interessant lesing!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av earphonic
    Stereophile har en god artikkel om USB-DAC og hvordan de fungerer: Stereophile: Ayre Acoustics QB-9 USB DAC

Det er egentlig en omtale av Ayre QB-9 USB DAC men inneholder en god del teknisk om USB-DAC-er generelt. Interessant lesing!
    Interessant ja.
    Men mener denne mannen at lydkvaliteten fra DAC'en er direkte proporsjonal med hvor mye RAM man har i PC'en? Jeg siterer:
    "Details mattered—maxing out the RAM on my G4 iBook made a huge difference to the sound, as did matching the sample rates on the computer and DAC."

Skeptisk!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg hengte meg ikke så mye opp i det. Var mer opptatt av prinsippene rundt klokkereferanse og hvilken betydning det har.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må inrømme at jeg hengte meg ikke så mye opp i det. Var mer opptatt av prinsippene rundt klokkereferanse og hvilken betydning det har.
    For min del reduserer det seriøsiteten til hele artikkelen.
    Men ja, noe av det var interessant så takk for linken.

Det jeg synes er pussig er at ikke absolutt alle slike USB-DACer buffrer noen millisekunder med lyd slik at det kan synces helt perfekt med den interne klokken. Det skulle jo i teorien være enkleste sak i verden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    For min del reduserer det seriøsiteten til hele artikkelen.
    Men ja, noe av det var interessant så takk for linken.
    Bare hyggelig :-)

Det jeg synes er pussig er at ikke absolutt alle slike USB-DACer buffrer noen millisekunder med lyd slik at det kan synces helt perfekt med den interne klokken. Det skulle jo i teorien være enkleste sak i verden.
    Jepp, men det er vel nettopp i mangelen av en god intern klokke å synce opp mot at de driver uansett buffer. Og det er vel nettopp også det Wes Phillips i Stereophile påpeker:

Sitat Opprinnelig postet av Stereophile
    To achieve the maximum resolution, a D/A converter must use a high-precision clock circuit running at a fixed frequency to control the timing of the conversion of each digital sample to an analog voltage. By contrast, almost all USB DACs operate in what's called adaptive USB mode, which means having to use a variable-frequency clock rather than a fixed-frequency master clock.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, men det er vel nettopp i mangelen av en god intern klokke å synce opp mot at de driver uansett buffer.
    Jo men kan di ikke bare sette inn en forbanna bra klokke da
    Kall meg gjerne vanskelig, men jeg ser ikke hvorfor man skal trenge å legge £2500 på bordet for å få en klokke som er nøyaktig nok.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo men kan di ikke bare sette inn en forbanna bra klokke da
    Kall meg gjerne vanskelig, men jeg ser ikke hvorfor man skal trenge å legge £2500 på bordet for å få en klokke som er nøyaktig nok.
    Forsåvidt enig. Aner ikke hva denne chipen koster. En tier kanskje?

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de som mener en usb-dac er bedre enn en pci-dac må ha røygt sure sokker og ha dåtter i ørene... det er stor forskjell på 16 å 24 bit.... pc lydkortene for 15år siden var 16bit... f.eks soundblaster 16 .... det er kommet myyye lengre nå...
    jeg har en billig bærbar å i lydkortet her er det 10 paralelle 24bit dac'er som gir en signal to noise ratio på langt over 100db. cambridge å bereford har 1dac på
    og hvis 3,5mm jack gir dårlig lyd, så må det være dårlig lyd i alle hodetelefoner en får kjøpt.
    innebygde lydkort er totalskjermet å er bak strømvegger som er mye bedre enn strømnettet i huset..
    tror folk må få øynene opp å ikke høre på hifi butikkene som vil selge dere eksterne å kjipe lydkort.
    skal lydkortet være eksternt så må det være via sp\dif å ikke usb...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    de som mener en usb-dac er bedre enn en pci-dac må ha røygt sure sokker og ha dåtter i ørene...
    Er det noen som mener det?
    Jeg mener at om DAC er tilkoblet med USB eller PCI - isolert sett - er likegyldig.
    det er stor forskjell på 16 å 24 bit....
    Forsovidt riktig, men hva har det med USB vs PCI å gjøre?
    pc lydkortene for 15år siden var 16bit... f.eks soundblaster 16 .... det er kommet myyye lengre nå...
    jeg har en billig bærbar å i lydkortet her er det 10 paralelle 24bit dac'er som gir en signal to noise ratio på langt over 100db. cambridge å bereford har 1dac på
    For all del. Noen PC'er har lydkort som gir bra lyd, men det finner man typisk ikke på volum-produkter som pushes ut til de store massene fra elektrobutikkene.
    og hvis 3,5mm jack gir dårlig lyd, så må det være dårlig lyd i alle hodetelefoner en får kjøpt.
    Det er vel ingen i denne tråden som har påstått at 3,5mm jack gir dårlig lyd?
    innebygde lydkort er totalskjermet å er bak strømvegger som er mye bedre enn strømnettet i huset..
    Innebygde lydkort er ikke alltid like godt skjermet. Spesielt ikke de som ligger direkte på hovedkortet, som er det vanligste.
    Og hva er disse strømveggene du snakker om?
    tror folk må få øynene opp å ikke høre på hifi butikkene som vil selge dere eksterne å kjipe lydkort.
    Selv er jeg ikke i tvil om at det å investere i en god DAC kan bedre lydkvaliteten, selv om det nok finnes endel snakeoil her også.
    Hva er det som gjør at SPDIF interfacet er bedre enn USB?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en billig bærbar å i lydkortet her er det 10 paralelle 24bit dac'er som gir en signal to noise ratio på langt over 100db
    Voldsomt
    er du sikker på at det ikke er 1 til alle kanalene ved digital til analog convertering av lyd du mener
    (vanlig i laptop og vanlig stasjonær med lyd intergrert i hovedkort er 1 stk 8 kanals digital til analog converter (DAC) og 2 stk analog til digital converter (ADC)

(for meget bra 8 kanals pci lydkort har vanligvis 4 stk dac)
    (middels påkostet lydkort kan ha 2 stk DAC ..1 til stereo og en til multichannel)

Det kan være ok lyd i en 8 channel DAC men sepparate DAC har oftest bedre lyd og adri i verden om det sitter mange sepparate DAC i en laptop

Hva heter vidunder pc*n

Det er større bitrate begrensning med s/pdif
    (prøv å få 24 bit 192 kHz over spdif)

Det er mange bra PCI lydkort som har bra DAC

USB DAC er ofte brukt av de som ikke kan / greier få spdif lydoverføring , de som ønsker det ekstremt beste ut av pc lyd (gjerne med xlr utganger)

Eksterne lydkort (enten s/pdif eller USB) har skjelden bra DAC

Etter min mening har man følgende valg til bra lyd der man kan velge mellom påkostet PCI lydkort , eller bra USB DAC men best vil være en påkostet USB DAC for de som ønsker den absolutt beste kvalitet

Så er det viktig at komponentene støtter bit for bit identisk overføring/avspilling

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, masse snake oil fra hifi bransjen ute å går her la meg prøve å forklare det enkelt...
    USB støtter ikke høyere enn 16bit og 44khz så det er helt dødfødt å sende lyd der.. mens et pci lydkort støtter 16/20/24-bit, 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate.

min pc er en billig acer 5920g som kostet 5900kr på elprice..det er ingen superpc, en helt normal forbrukspc breregnet for filmavspilling. lydkortet er et helt vanlig standardkort som er fra realtek å finnes i de fleste standardpcer fra acer å asus å flere andre produsenter

sammenlign specs med specs på dac boksene dere har:

Hardware Features
    Meets premium audio requirements for Microsoft WLP 3.10
    Meets stricter performance requirements for future WLP effective from 01 June 2008
    High-performance DACs with 97dB SNR (A-Weighting), ADCs with 90dB SNR (A-Weighting)
    Ten DAC's supports 16/20/24-bit PCM format for 7.1 sound playback, plus 2 for independent stereo sound output (multiple streamings) through the front panel output
    Two stereo ADCs support 16/20/24-bit PCM format recording simultaneously
    All DACs supports 16/20/24-bit, 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
    All ADCs supports 16/20/24-btt, 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate
    Two independent S/PDIF-OUT converters support 16/20/24-bit, 44.1k/48k/88.2k/96k/192kHz sample rate. One converter for normal S/PDIF output, the other outputs an independent digital stream to the HDMI transmitter
    One S/PDIF-IN converter supports 44.1k/48k/96k/192k Hz sample rate
    High-quality analog differential CD input
    Supports external PCBEEP input, built-in digital BEEP generator, and pass through function in D3 mode
    Software selectable 2.5V/3.75V/4.7V VREFOUT
    Two jack detection pins each designed to detect up to 4 jacks
    Extra jack detection pin for CD input when it is used as an optional line level input, S/PDIF input and output
    Supports legacy analog mixer architecture
    Wide range (–80dB ~ +42dB) volume control with 1.5dB resolution of analog to analog mixer gain
    Software selectable boost gain (+10/+20/+30dB) for analog microphone input
    All analog jacks are stereo input and output re-tasking for analog plug & play
    Built-in headphone amplifiers for each re-tasking jack
    Two GPIOs for customized applications
    Supports Anti-pop mode when analog power AVDD is on and digital power is off
    Support stereo digital microphone interface to improve voice quality
    Integrates high pass filter to cancel DC offset generated from digital microphone
    48-pin LQFP ‘Green’ package
    Support low voltage IO for HDA Link (1.5V~3.3V)
    Intel low power ECR compliant, supports power status control for each analog converter and pin widgets, supports jack detection and wake up event in D3 mode
    Software Features
    Meets Microsoft WLP 3.10 and future WLP audio requirements
    WaveRT based audio function driver for Windows Vista
    EAX™ 1.0 & 2.0 compatible
    Direct Sound 3D™ compatible
    A3D™ compatible
    I3DL2 compatible
    Emulation of 26 sound environments to enhance gaming experience
    Multi bands of software equalizer and tool are provided
    Voice Cancellation and Key Shifting effect
    Dynamic range control (expander, compressor and limiter) with adjustable parameters
    Intuitive Configuration Panel (Realtek Audio Manager) to enhance user experience
    Provides 10-foot GUI for Windows Media Center
    Microphone Acoustic Echo Cancellation (AEC), Noise Suppression (NS), and Beam Forming (BF) technology for voice application
    Smart multiple streaming operation
    HDMI audio driver for AMD platform
    Dolby® PCEE program™ (optional software feature)
    DTS® CONNECT™ (optional software feature)
    SRS® TrueSurround HD (optional software feature)
    Fortemedia® SAM™ technology for voice processing (Beam Forming and Acoustic Echo Cancellation) (optional software feature)
    Creative® Host Audio program (optional software feature)
    Voice recognition and Realtek proprietary API (SkyTel) is supported (optional software feature)
    Enhanced Features
    Meet performance requirements in future WLP version (Effective from 01 June 2008)
    ADC supports 24-bit PCM format and 192kHz sample rate recording
    Supports secondary S/PDIF-OUT converter to output digital audio to external HDMI transmitter
    PCBEEP pass through function is supported when Codec is in D3 power down mode
    3rd jack detection pin for CD input, S/PDIF output, and S/PDIF input connector
    Integrated high-pass filter to cancel DC offset generated from a digital microphone
    Intel low power ECR compliant, supports power status control for each analog converter and pin widget, supports jack detection and wake-up event in D3 mode

ref:
    Realtek

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JA, masse snake oil fra hifi bransjen ute å går her la meg prøve å forklare det enkelt...
    USB støtter ikke høyere enn 16bit og 44khz så det er helt dødfødt å sende lyd der.. mens et pci lydkort støtter 16/20/24-bit, 44.1k/48k/96k/192kHz sample rate.
    Det der er bare ikke riktig.
    En eller annen plass har det oppstått en myte om at USB ikke støtter mer enn 16bit lyd, men det er feil.
    Jeg nevner i fleng USB lydkort som støtter mer enn 16bit og 44khz:
    1. Benchmark DAC1 USB
    2. Empirical Audio Spoiler USB tube DAC
    3. Wavelength Audio Crimson
    4. E-MU 0404 USB 2.0

min pc er en billig acer 5920g som kostet 5900kr på elprice..det er ingen superpc, en helt normal forbrukspc breregnet for filmavspilling. lydkortet er et helt vanlig standardkort som er fra realtek å finnes i de fleste standardpcer fra acer å asus å flere andre produsenter

sammenlign specs med specs på dac boksene dere har:
    Specs på papiret forteller ikke hele historien.
    Jeg har selv en Realtek HD brikke i min maskin. Den gir helt grei lyd den, men jeg kunne tenke meg å teste ut andre alternativ.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Eksterne lydkort (enten s/pdif eller USB) har skjelden bra DAC
    Tvert imot. Eksterne, dedikerte lydkort har ofte bra DAC.
    Hvis man kjøper en ekstern DAC er det jo typisk fordi man ønsker en som er bedre enn den som allerede sitter i PC'en.
    Hvis man er fornøyd med DAC'en som allerede sitter i PC'en er det jo bare å plugge i fra line-out og inn i forsterkeren.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er bare ikke riktig.
    En eller annen plass har det oppstått en myte om at USB ikke støtter mer enn 16bit lyd, men det er feil.
    Jeg nevner i fleng USB lydkort som støtter mer enn 16bit og 44khz:
    1. Benchmark DAC1 USB
    2. Empirical Audio Spoiler USB tube DAC
    3. Wavelength Audio Crimson
    4. E-MU 0404 USB 2.0

Specs på papiret forteller ikke hele historien.
    Jeg har selv en Realtek HD brikke i min maskin. Den gir helt grei lyd den, men jeg kunne tenke meg å teste ut andre alternativ.
    ja, men vista sitt lydsett klarer heller ikke mer enn 16bit via usb, så da må en lage sitt eget opperativsystem elle noe for å få høyere hvis en har en ext dac som har 24bit...

prøv heller et skikkelig pci kort som vil gi en forbedring da, å ikke gå ned i kvalitet på usb.:-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, men vista sitt lydsett klarer heller ikke mer enn 16bit via usb, så da må en lage sitt eget opperativsystem elle noe for å få høyere hvis en har en ext dac som har 24bit...
    Igjen - helt feil.
    Blant andre Benchmark - som jeg har sett mest på - har native support i windows vista/xp/2000 og mac osx.
    Ingen driver eller spesiell programvare kreves.

prøv heller et skikkelig pci kort som vil gi en forbedring da, å ikke gå ned i kvalitet på usb.:-D
    Skikkelig PCI kort har jeg ingenting imot, men hvordan vil det gi en forbedring over USB?
    Hvordan blir 24bit 96khz bedre over PCI enn hva det blir over USB?
    Selve dataoverføringen blir identisk bit for bit uansett.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Igjen - helt feil.
    Blant andre Benchmark - som jeg har sett mest på - har native support i windows vista/xp/2000 og mac osx.
    Ingen driver eller spesiell programvare kreves.

Skikkelig PCI kort har jeg ingenting imot, men hvordan vil det gi en forbedring over USB?
    Hvordan blir 24bit 96khz bedre over PCI enn hva det blir over USB?
    Selve dataoverføringen blir identisk bit for bit uansett.
    native support betyr bruk av eksisterende driver...
    lykke til med usb en etter en finner det ut selv etter hvert :-D
    de fleste som bruker pc til mere avansert musikkbehandling vet hva forskjellen er på 44,1khz å 192khz....
    for dummies: i vista kontrollpanelet står det og at 44,1 e cd kvalitet å 48 e dvdkvalitet 96khz e studiokvalitet.

en kan ikke masterbehandle en 44,1 i steinberg uten resultatet blir ræva8)

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .