Dårlig lyd, trenger hjelp!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31
    Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dårlig lyd, trenger hjelp!

Har koblet opp Denon 3805 til mine Dali 8008 (bi-wiret), men får ikke på langt nær så god dynamikk og god lyd nå som det var da jeg fikk en demonstrasjon på hifiklubben
    Har kjørt romkorrigering og prøvd å flyttet litt på høyttalerne men det er ikke noe bra. Diskanten er skikkelig skjærende i ørene med minimalt med bass etter romkorrigering. Har prøvd å justert litt manuelt, men for at diskanten ikke skal bli så skjærende må jeg justere alt over 125Hz til minus 6 dB, noe som går ut over lydkvaliteten igjen. :x
    Kjører med optisk kabel fra cd spiller og coaxial kabel fra dvd spiller. Av høyttalerkabler har jeg en "supra" kabel til 350 kr for 10 meter ops:
    Er ute etter den gode dynamikken som jeg fikk som referanse da jeg prøvelyttet på receiveren.
    Oppsettet står i en kjellerstue med vegg-til-vegg på gulvet og panel på vegger med seksjoner og bilder rundt omkring.

Kan høyttalerkablene ha så mye å si??
    Kan jeg ha forbigått noe i oppsettet i receiveren, eller kan rommet virkelig være så ille??

Håper på hjelpende svar....

MVH
    Sonic_

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du biwriet, sjekket du at rødt er på rødt, svart på svart osv? Fort gjort å gå litt i surr med så mange kabler! Kan være at du har kobla feil? Sjekk alle koblinger!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket gulv er det i kjellerstuen din? Mur? Står høytalerne på spikes, noe annet eller rett på teppet?

Hvilken signalkilde bruker du? Hvilken brukte de i butikken og hvordan var den tilkoblet (analogt eller digitalt)?

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sjekket at rødt er på rødt og svart på svart, så det er nok ikke dette som er problemet. (men skal kontrollsjekke igjen)

Jepp, det er murgulv. Høyttalerne står rett på vegg-til-vegg teppet.
    Av signalkilder bruker jeg optisk kabel fra cd-spiller, koaksial kabel fra dvd spiller og analoge RCA kabler (kjøpt på hifiklubben) fra tv til receiver.

I butikken brukte de en Denon dvd spiller (tror det var 5900?) med Denon Link 3.Generation.

Synes ikke jeg merker noen særlig forskjell om høyttalerne står på SMALL eller LARGE heller (men har ikke prøvd dette ved skikkelig høye volum).

Under demonstrasjonen på butikken var en sub tilkoblet receiveren, men de sa opptil flere ganger at denne suben ikke var på. Blir sur hvis de har lurt meg der :evil:

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonic: Prøv å still inn alt av avstander manuelt! Ikke la den romkorreksjonen gjøre det! Se om det hjelper? Uansett skal det være nok bass i Dali 8008. Jeg har selv Dali 6006 (har riktignok en sub), og disse spiller greit med bass selv uten subwoofer. Og jeg har Denon AVR 1803. Egentlig en for veik forsterker til høyttalerne! Kan nesten ikke skjønne annet enn at rommet annlegget står i er for dårlig? Har du prøvd å sette høyttalerne nærmere/lengre unna/inntil vegg? Kan jo prøve å koble det opp i et annet rom for å høre om det er forskjell? Ser du om membranet går uttover og ikke innover? Sjekk alle faser! Er det like dårlig lyd fra coax som fra vanlig RCA fra DVD spiller? Du nevnte en link kabel. Kan dette ha noe å si?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan du foresten forklare hvordan du har biwiret? Mulig det er gjort noe feil der? Du fjernet den gullplaten først? Prøv uten biwiring? Samme?
    Bytt ut kablene. Hva slags kabler hadde dere i butikken?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags musikk spiller du? Hadde du med deg den samme musikken da du testspilte hos HiFi-klubben?

Jeg har gjort meg smertelige erfaringer med en del innspillinger som har det jeg kaller "innebygget loudness", som i praksis vil si en heving av bass og diskant i innspillingen for at det skal låte "bra" på middelmådig utstyr. Hvis du tester med slike innspillinger, så vil selv den mest oppløste og nøytrale diskant høres skarp og skingrende ut. Et godt eksempel på en slik dårlig innspilling er Briskebys låt "Propaganda" fra plata "Jeans for Onassis".

Jeg klarer rett og slett ikke den låta på litt volum på godt utstyr. Med dårlig utstyr på lavt volum høres samme låta ut som en kvalitetsinnspilling sammenlignet med mer nøytrale innspillinger(!) som da gjerne høres litt flate ut i lyden...

På slike innspillinger med "innebygget loudness" er det etter min mening helt naturlig å redusere noen dB både i bass og diskant ved avspilling på godt utstyr.

Siden du har teppe på gulvet, så burde refleksjoner fra den flaten ikke skape alt for store problemer. Høyttalerne rett på gulvet er ingen god ide. Her ville jeg forsøkt en av følgende: Spikes, dempeputer eller betonghelle+liggeunderlag. Dette for å redusere forplantning av lydbølgevibrasjoner mellom gulv og høyttaler.
    Hvor stort er rommet ditt (dimensjoner)?
    Hvor stor avstand har du til bakvegger/sidevegger?
    Hva slags materialer/møbler er det på veggen rett bak høyttalerne og rett bak lytteposisjon? Hvis begge disse veggene er harde kan det bli mye refleksjoner av diskant og mellomtone. Hvis du i tillegg har problemer med stående bølger i bassen kan det hende at lytteposisjonen er i et utfasningspunkt. Forsøk å gå litt rundt i rommet og hør etter om bassen blir bedre andre steder enn i lytteposisjon.

Og forresten: Når du ikke har sub, så skal høyttalerne settes til "LARGE", uansett størrelse. Pass også på at du setter sub-innstillingen i receiveren til "No" (altså at du ikke har subwoofer).

Edit: Jeg ville også ha testet UTEN romkorrigering først og jobbet fram best mulig høyttalerpassering først. Deretter ville jeg kjørt romkorrigering. Det høres også ut som om det er bassen som er problemet i ditt rom.
    Har du forsøkt de ulike romkorrigeringsinnstillingene i receiveren (Normal, Flat, Front)?
    Sjekk denne linken, som lister en del ting som er verdt å merke seg med 3805:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6771805#6771805

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv gjerne å flytte anlegget til en annen vegg, eller til et annet rom også. Det kan gjøre enorme forskjeller.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, dette var ille. :? Men, det er typisk, akkurat som Roffe siger, så kan et godt anlæg få noget musik til at være u-udholdeligt at høre på. Når man siger anlægget spiller godt med al slags musik, så er anlægget enten matchet til perfektion (ikke ofte man ser) eller også er det ret og slet et dårlig anlæg uden evne til at opløse program materialet. Man har selvfølgelig mange grader af dette eftersom ikke to anlæg er ens. Nuvel, det farlige her er, at spiller man noget musik man kan lide, og det lyder dårligt, så begynder man at tweake indtil man opnår lyden man kan leve med. Når det er gjort, så sætter man på en ny cd, og nu lyder det aldeles j..... ! Problemet er at finde årsagen, og denne må jo være i en komponent, eller i rummet. Du siger, at for at justere diskanten ned, så må du beskære 6 db over 125 hz , mener du 12500 hz ? 125 hz er nedre bas (dybbas, nedre bas, øvre bas osv). Husk også, at ørets følsomhed i bassen gør at en computer optimeret korrektion meget sjældent vil tilfredstille en almindelig lytter, det vil lyde u-naturligt, og alle de herlige frekvens svingninger er borte. Jeg siger ikke, at flad frekvensgang ikke er at foretrække, men, det kan tage noget tilvænning ! Jeg nægter at tro højttalerkablerne har skylden, dette er en alt for stor fejl. Det må næsten være noget i menyen på receiveren der er gået galt. Bare en tankevækker, jeg har, efter at de nye filtre og diskanter kom i mine højttalere, slidt gevaldig med lyden. Før havde alt faktisk samme signatur = manglende opløsning i højttalerne. Nu, skal jeg have lyden fra min referencetuner, Tandberg TPT 3001A til at være "korrekt", så betyder det at min pladespiller og dvd bliver alt for mørke i lyden ! Opløsningen til Tandberg´en er helt fænomenal og slår det meste med flere heste længder. Dette er jamen ikke let heller. Derfor bliver det ny pickup til pladespiller og LCAudio opgradering af dvd´en. Så får vi se..., nu er der ihvertfald masse musik jeg ikke kan spille fordi det lyder dårlig.
    Dine højttalere, prøv at måle op 1/7 del af rummet og placér højttalernes fronter ved denne distance fra bagvæggen. Det er ikke sikkert de trenger vinkling....

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (1)Sett høytalerne på spikes, ikke rett på teppet. Siden du har mur under teppet trenger du ikke de "myntene" (i mangel av et bedre ord) som spik'ene står på. Piggen skal stå rett i murgulvet. Jeg vil anta at dette gir best resultat. Myke føtter anbefales til mykt gulv og spikes til hardt. Å la høytalerne stå på teppet er ikke bra (somregel).

(2)Har du Denon-link på din DVD/CD-spiller? Jeg ville ikke brukt optisk før jeg hadde prøvd digital RCA (den er somregel bedre). Prøv den.

(3)Høytalerne skal somregel stå godt ut fra alle vegger. Om du er mer interessert i plassering anbefaler jeg at du tar et søk på www.hifisentralen.no (sidene var nede i går, men der kommer nok snart opp igjen).

(4)Prøv uten romkorreksjon. Stol ikke på automatikken. Den kan bruke denne dersom det gir bedre resultat, men prøv begge deler. Front høytalerne skal stå på "large" dersom du ikke har sub. Dersom senterhøytaler og bakhøytalere ikke er i stand til å gjengi noe særlig under 100Hz (ca.) skal disse være satt til "small". Da vil bassen bli dirigert til front høytaleren.

(5)Er det filmlyd eller stereo du er misfornøyd med? Eller begge?

(6)Høytalere trenger innspilling. Sett på noe dynamisk musikk på repeat og la det stå på i alt fra 24-200 timer. Komponenter må ofte også innspilles.

(7)Ting låter alltid annerledes hos forhandler. Det er ofto god akkustikk og lignende. Dette kan du får hjemme også, men må da jobbe lit med demping og plassering ab høytalere og annet inventar. Igjen anbefales www.hifisentralen.no

Lykke til!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    (6)Høytalere trenger innspilling. Sett på noe dynamisk musikk på repeat og la det stå på i alt fra 24-200 timer.
    Ja, det er sant! Min erfaring er at nye høyttalere OFTE låter spissere når de er uinnspilte. Bassopphenget er rett og slett ikke myknet nok. Dette kan være noe av forklaringen. Hvis du ikke hører noen forbedring etter 10-20 timers innspilling kan du begynne å bli bekymret. Det er den første delen av innspillingsperioden som gir størst forskjeller, selv om høyttalerne ofte ikke er fullstendig innspilt før etter over 50 timers spilling (står gjerne noe om dette i den medfølgende manualen).

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt det ikke er Dynaudio han har købt, har hørt det kan tage et halvt år for de at "mykne".

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Godt det ikke er Dynaudio han har købt, har hørt det kan tage et halvt år for de at "mykne".
    ikke mine, hørte knapt forskjell....

forsåvitt er det skriking i diskanten det snakkes om, ikke i woofer. og det er ALLTID mer av det når de er nye, særlig på "billige" høyttalere som dette.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    oioioi...her var det mange tilbakemeldinger. Takker så meget.

ProtoType: Visst jeg skal stille inn manuelt bør jeg vel ha en lydtrykksmåler? (noe jeg ikke har )
    Kan prøve koble det opp i stuen, men det blir ikke før om 3 uker når foreldrene mine drar på ferie.
    Har ikke sett etter om elementet går ut eller inn, siden pluss er på pluss og minus på minus. Men skal sjekke dette opp.
    Har ikke prøvd vanlig RCA fra DVD da jeg trodde koaksial var best.....får vel ikke dolby digital med vanlig RCA??
    Biwire; Tok bort platene imellom, kjører en ledning inn på høyfrekvens og en ledning inn på lavfrekvens (en ledning = 2 ledere). Deretter koblet jeg pluss og minus inn på pluss/minus på receiver. Skal prøve uten biwire.

Roffe: Spiller stort sett alt av musikk.
    Har spikes som fulgte med høyttalerne, skal montere disse og sjekke.
    Er ikke hjemme nå så må måle opp dimensjonene en annen dag.
    Rett bak den ene høyttaleren er det en sidevegg fra en seksjon, mens bak den andre høyttaleren er det en "rokk", altså mye fri luft.
    Rett bak lytteposisjon kommer 2-setern til sofa, og deretter panelveggen. Til ene siden er det en ny seksjon, dør og en murvegg til ovn. Andre siden er det 3-setern til sofa og 3 små vindu fordelt langs veggen.
    Er litt plaget med plassering av sub, blir liksom aldri fornøyd uansett hvor den står.
    Dæsken, har glemt å sette subwoofer til "NO" i menyen. Prioritet 1 i morgen.
    Normal, Flat og Front er jeg ikke fornøyd med sånn som problemet er nå, blir altfor useriøs kvalitet på lyden.

Snickers-Is: Kan prøve å snu alt 180 grader, slik at jeg får fronthøyttalerne inntil sidevegg og bakvegg.

Niels Nielsen: Mulig det skal være 12500Hz, tok det bare ut av hukommelsen ops:

LL: Nei har ikke denon link på min dvd spiller. Kommer etter hvert.
    Digital RCA?? Er det bare en digital kabel på RCA utgangene?
    Er egentlig både misfornøyd med stereo og filmlyd, men på film har jeg en stor bass som alltids kan tilføye bassen. Men diskanten blir så lys.
    Har brukt høyttalerne i noen måneder på en annen forsterker, men denne var såpass strømsvak at bassene ikke fikk rocket på seg. Kan kanskje være at ikke bassene er blitt ordentlig innspilt enda??

Er ikke så flink til å få sitert mange folk på en gang. så jeg har svart litt til hver av dere. Tusen takk nok en gang for vennligheten.

MVH
    Sonic_

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    LL: Nei har ikke denon link på min dvd spiller. Kommer etter hvert.
    Digital RCA?? Er det bare en digital kabel på RCA utgangene?
    Er egentlig både misfornøyd med stereo og filmlyd, men på film har jeg en stor bass som alltids kan tilføye bassen. Men diskanten blir så lys.
    Har brukt høyttalerne i noen måneder på en annen forsterker, men denne var såpass strømsvak at bassene ikke fikk rocket på seg. Kan kanskje være at ikke bassene er blitt ordentlig innspilt enda??
    Jeg mener digital-kabel med RCA plugger ja. Coaxial, med andre ord. Den skal i teorien være bedre enn toslink. Du får prøve de tiltakene som er nevnt over og se om noe gir resultater. Hvis det viser seg at du fremdeles ikke er fornøyd får du ta kontakt med Hi-Fi Klubben igjen (og få byttet til noe du er fornøyd med).

Innspilling av utstyret vil jeg i hvert fall anbefales. La det stå på (trenger ikke så høy lydstyrke til dette, så det forstyrrer ingen om det står og surrer hele dagen). Det kan godt hende at elementene trenger å få spilt seg litt for å komme seg.

På stereo, hva bruker du da? En eller annen slagt "surround-mix eller noe". Ikke bruk disse, hold deg til to kanaler når det gjelder musikk.

Hva med høytalerkabler og signalkabler? Hva bruker du der?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonic_
    ProtoType: Visst jeg skal stille inn manuelt bør jeg vel ha en lydtrykksmåler? (noe jeg ikke har )
    Prøv deg fram og bruk ørene... Det er det enkleste.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener digital-kabel med RCA plugger ja. Coaxial, med andre ord. Den skal i teorien være bedre enn toslink. Du får prøve de tiltakene som er nevnt over og se om noe gir resultater. Hvis det viser seg at du fremdeles ikke er fornøyd får du ta kontakt med Hi-Fi Klubben igjen (og få byttet til noe du er fornøyd med).

Innspilling av utstyret vil jeg i hvert fall anbefales. La det stå på (trenger ikke så høy lydstyrke til dette, så det forstyrrer ingen om det står og surrer hele dagen). Det kan godt hende at elementene trenger å få spilt seg litt for å komme seg.

På stereo, hva bruker du da? En eller annen slagt "surround-mix eller noe". Ikke bruk disse, hold deg til to kanaler når det gjelder musikk.

Hva med høytalerkabler og signalkabler? Hva bruker du der?
    Akkurat, skal prøve med digitale kabler på RCA. Byttet idag over fra optisk til RCA (tror de jeg bruker nå er analog) (TaraLabs ett eller annet)
    På stereo bruker jeg kun Pure Direct, liker stereo best i to kanaler.
    Av høyttalerkabler har jeg en supra kabel til 350 kr for ti meter.
    Av signalkabler bruker jeg TaraLabs og Tech+Link. (altså ingenting av standard kabler som følger med utstyr)[/quote]

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, skal prøve med digitale kabler på RCA. Byttet idag over fra optisk til RCA (tror de jeg bruker nå er analog) (TaraLabs ett eller annet)
    Du vil få lyd gjennom en analog RCA kabel brukt til det digitale signalet, men det er ikke å foretrekke i lengde. En digitalkabel (coax) skal helst ha en motstand på 75 Ohm, noe en som er laget til analogt bruk ikke har. Om du er mer interessert i dette bør du ta et søk på www.hifisentralen.no sitt forum. Men det er sikkert greit nok til å prøve seg fram.

Uansett forklarer nok ikke dette hvorfor du opplever så "dårlig" lyd. Har noen av de andre tipsene gikk resultater? Tenker at du har litt å hente på de fleste punktene, men tror kanksje du har mest å hente på u bruke spikes slik jeg forklarte tidligere.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Skrev litt feil jeg! Mente at hvis du ikke har sub som jeg ikke hadde i begynnelsen, så vil all bass under 80 Hz gå til sub om sub står "ON". Ser ut som du fikk det til litt lenger ned her! Det er lett å gå seg vill i innstillingene ja! Hvis du kjøper deg sub en gang, og ikke ønsker sub ved musikk, så setter du bare sub til "OFF". Da går bassen til fronten. (Skulle jeg tro.) Hos meg står den på +MAIN. Da spiller begge dypbass.

Hvis du har satt sub til "NO" og crossover står på 80 Hz, så vil all sub på 0.1 kanalen gå til ingenting! Jeg gjorde også denne tabben da jeg kjøpte min Denon 1803. Satte på Terminator 2 og skjønte ikke helt hvorfor Dali 6006 ga så lite bass! All bass under 80 Hz forsvant, så da var ikke det så rart! Pass på at front er large! Hvis du ikke hører den nedre bassen, så vil fort øret ditt la deg tro at det låter spisst siden bassen ikke er der som et fundament!

Her er mitt oppsett om det hjelper noe. Jeg har Dali hele veien rundt:

Innstillinger Denon AVR 1803:

Front: Large (Dali 6006)
    Senter: Small (Dali C1000)
    Bak: Small (Dali 1001)
    Sub: Gale 3080W (SUB="+MAIN da det bare er en 10", og crossover på 80 Hz. Sub´en er satt på 80 Hz.)

Ellers har jeg stilt inn alt av avstander med målebånd, og justering av kanaler tok jeg på feelingen. Skal være ca. likt rundt hele.

Active Sonic_ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    309
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har til nå satt på spikes med de underlagsplatene, og satt sub til NO. Liker ikke å ha sub tilkoblet ved musikklytting så denne har vært av under musikk spilling, selv om sub har vært satt på YES for lenge siden, og crossover var satt til 80. ops: .
    Så det forklarer jo litt hvorfor jeg ikke har fått noe særlig med bass av fronthøyttalerne.
    Ikke greit å være nybegynner i dette og fikle med 3805`en, begynner heldigvis å komme seg nå 8)

Har ikke fått spilt høyt enda for å konstatere hvor mye bedre det ble etter disse "modifikasjonene", men det høres en del bedre ut allerede på moderat volum :wink:

Må vel begynne å fikle med å få surround lyden bra nå. Under romkorrigeringen blir front satt til SMALL, men vil ha de til LARGE. Noen som vet om det er en tabbe å overstyre romkorrigeringen ved å gå inne i menyen å bestemme at front skal være LARGE istedenfor SMALL??
    Skal prøve å justere manuelt også etterhvert.

Takker så langt for gode tilbakemeldinger og all den hjelpen dere har bidratt med. Kommer med tilbakemeldinger etterhvert som jeg oppnår fremskritt med lyden (hvis jeg gjør det da :P )

Diskanten hørtes ikke så spiss ut nå som fronthøyttalerne fikk spille litt bass.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •