Hjelp! Ulyd i elementer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp! Ulyd i elementer

Hei!

Dette er mitt første innlegg her på AVforum. Er aktiv leser, men har ikke tatt meg til å opprette en profil før nå. Mén - bedre sent enn aldri :-D

Jeg oppgraderer anlegget mitt og er godt igang, men har et lite problem jeg gjerne vil vite hva er:

- Det kommer en svak, men godt hørbar, summing / støy fra diskant -og
    mellomtone elementene.

Den har et mer el mindre konstant "lydnivå", men blir litt høyere etterhvert som jeg skrur volumet opp. Det blir ingen forskjell om CD-spilleren står på el ikke, så jeg tror ikke det kommer herifra. Jeg har ikke testa flere strømkabler og mulig det kommer av dårlig isolering av de (de som fulgte med) + at de enda ikke er lagt ordentlig opp. En annen tanke var om det kan være trafostøy? Jeg har aldri erfart det, så jeg vet ikke

Forsterkeren er en Cayin 153B med "standard" strømledning koblet direkte i veggen. Kablene er for tiden Nordost Flatline Gold. Høytalerne er SA Ranger. Splitter nye og stolt eier :-D

Håper på gode svar

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmmmm...det kan jo være så mangt. Har du forsøkt å hente strømmen fra en annen strømkurs, bare for å sjekke om det er noen andre elementer på eksisterende kurs som forårsaker støyen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det har jeg ikke testa- men det skal jeg gjøre! Takker.
    Er nok bare én måte å gjøre det her på, å det er å feilsøke :-P
    Men takker for tips som kommer

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer på Globe sitt forslag om å teste en annen kurs. Eller hvis du har en Laptop, Canal Digital etc dekoder, eller andre slike billig produserte produkter kan du prøve å trekke dem ut.
    Hva slags strømkabler du bruker til forsterkeren skal ikke gjøre noen forskjeller så lenge den ikke er ødelagt

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhmm, høres jo bra ut det. Jeg testa litt tidligere i dag, å det virker for meg som om det kommer fra forsterkeren. Jeg ringte forhandleren (norsk audio teknikk) , og han konkluderte med at forstyrrelsene kom fra strømmen og ikke nettverkskabelen / forsterken - Dét etter en kort men god forklaring som jeg ikke skal uttale meg om :-P Men han sa jeg kunne komme innom med den, så vi kunne teste det ut.
    Takker for hjelpen så langt :-D

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk en laaaaaang skjøteledning, hent strøm fra f.eks kontakten som vaskemaskina står i, er som regel en egen 16 amp-kurs som ikke brukes av så mye annet på denne.

Sjekk om kursen du bruker nå har lysdimmere på seg, disse kan fort skape endel støy, koble disse fra, eller slå dem av.

Fortell oss gjerne hva forhandleren fant ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, ja det høres ut som noe - må kjøpe ny kjøteledning da : P
    Skal se om jeg får tatt meg en tur uka her el neste - skal iallefall
    legge igjen ett svar og evt. løsningen til fremtidlige med samma problem : )

Skraper og bukker fortsatt for svar : D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er forsterkeren jordet? Hadde lignende problemer med noen studio monitorer. Disse var jordet. Jeg prøvde og koble bort jordingen og da forsvant summingen. Jeg målte jordingen og fant ut at det var en feil strøm som gikk i jordingen, og dette laget summingen. Om forsterkeren er jordet så kan du prøve og bruke en ujordet sjøteledning?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel tro den er det, men er ikke helt sikker iallefall. Som sagt, så skal jeg ta med forsterkeren til forhandleren å teste den der! Får virkelig håpe det er støy fra ledningsnettet og ikke forsterkeren- men fram til da så står anlegget koblet ut Tenker jeg skal anskaffe meg et nettverksfilter, så får se hva det blir til. Skal iallefall poste svar når jeg finner ut av det

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille j
    Jeg vil vel tro den er det, men er ikke helt sikker iallefall. Som sagt, så skal jeg ta med forsterkeren til forhandleren å teste den der! Får virkelig håpe det er støy fra ledningsnettet og ikke forsterkeren- men fram til da så står anlegget koblet ut Tenker jeg skal anskaffe meg et nettverksfilter, så får se hva det blir til. Skal iallefall poste svar når jeg finner ut av det
    Bare så du er forberedt. det er en del forsterkere som lager litt lyd. Ofte er det verre med store forsterkere enn små. Jeg har feks testet tre forskjellige electrocompaniet forsterkere og ingen av dem var støyfrie (både jordet og ujordet og koblet med skjermede furutech kabler). Spørsmålet er vel egentlig om det er merkbart eller plagsomt når du spiller?

uten at jeg har testet det selv, men i følge de fleste eksperter (som jeg har snakket med) så har nettverksfilterne en lei tendens til å dempe dynamikken i anlegget...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er klar over at det som regel vil være litt lyd som kommer ut, en liten "susing" vil jeg kalle det, men det her er litt mer enn bare det, en slags "brrrrr"/elektrisk lyd haha :-D Jeg merker det ikke når jeg spiller, men tanken på at det er der plager meg. Skal teste et filter når tiden kommer, så får jeg se om jeg liker det el ikke- vet at det legger en demper på dynamikken, så jeg får heller legge i et godt filter isåfall! Takker for svar ...

Noen som kan fortelle meg om det å spille inn høytalerne i motfase virkelig hjelper. Det er en annen trå her vet jeg, men når jeg først skriver... For meg høres det nesten mer belastende ut på høytaleren, men jeg vet ikke...

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lille j
    Jeg er klar over at det som regel vil være litt lyd som kommer ut, en liten "susing" vil jeg kalle det, men det her er litt mer enn bare det, en slags "brrrrr"/elektrisk lyd haha :-D Jeg merker det ikke når jeg spiller, men tanken på at det er der plager meg. Skal teste et filter når tiden kommer, så får jeg se om jeg liker det el ikke- vet at det legger en demper på dynamikken, så jeg får heller legge i et godt filter isåfall! Takker for svar ...

Noen som kan fortelle meg om det å spille inn høytalerne i motfase virkelig hjelper. Det er en annen trå her vet jeg, men når jeg først skriver... For meg høres det nesten mer belastende ut på høytaleren, men jeg vet ikke...
    Hvis det er en "brrr" så høres det ut som jordingsproblem.

Jeg har for øvrig ingen tro på at det blir noe forskjell på å spille inn ht i motfase vs å spille dem inn normalt.

Intermediate Eleanor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    714
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er bakgrunns støyen der også selv om ingen kilder (fysisk) er tilkobblet forsterkeren?

Ville feilsøkt etter eliminasjons metoden der man begynner fra et enklest mulig oppsett.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har eliminert alt, dvs, jeg har tatt bort alt bit for bit og sittet igjen med kun
    forsterker + strømledning og høytaler + htkabler. Mulig det kan være jordingsfeil, men det finner jeg ut Tenkte jeg tar en tur innom imorgen og får la dem se på forsterkeren så dét blir eliminert iallefall (forhåpentligvis).
    Men vis det er en jordingsfeil, vil det kunne gi skader i noen ledd, f.eks. høytalerne?

-Lar høytalerne spille seg inn på "normalt" vis, sakte men sikkert

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert

Da legger jeg en liten oppdatering på problemstillingen
    Her er det delte følelser rundt problemet, men jeg SKAL løse det!
    - jeg tok med forsterkeren til NAT og fikk den testa der. Det viste seg ingen problemer i forsterkeren og høytalerene oppførte seg "lydløse".
    Så den gode nyheten er at det ligger ingen feil i utstyret.
    Vi prata litt rundt om hvor problemet kunne ligge og satte først en finger på høyspentledningene som går utafor leiligheten. Jeg lånte med meg en strømkabel hjem som var bedre skjerma for å teste ut om problemet lå der: noe det ikke gjorde! Det var ingen forskjell i støyen.
    Så det eneste som gjenstår nå, er egentlig nettverket som ligger i leiligheten!
    På en måte er det bra, for da er det ikke noe feil med utstyret, men på den andre siden er det et litt kjedelig problem :P
    Skal prøve meg på litt forskjellig før jeg konstanterer at problemet ligger i dårlig ledningsnettverk- isåfall må jeg prøve meg på en ujorda variant vis jeg ikke skal klare å leve med det!

Skal skrive mer ettersom jeg finner ut av det

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •