Kan jeg koble en senterhøyttaler til en stereo-forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan jeg koble en senterhøyttaler til en stereo-forsterker?

Hei,

jeg lurer på om jeg kan koble en senterhøyttaler til en vanlig stereo-forsterker. (I tillegg til to vanlige høyttalere CM7).

Egentlig har jeg en surround-forsterker (Yamaha DSP-A592), men jeg synes lydkvaliteten med surround er så mye dårligere enn når 'Effect' er skrudd av, så jeg lurer på om jeg kan bruke stereo-modus. Forsterkeren har to høyttaler-utganger (A og B).

Jeg spør kanskje veldig dumt, men går det for eksempel an å koble + på høyre med - på venstre?

To ting:
    - egentlig bør jeg kjøpe ny forsterker, og det gjør jeg kanskje snart, men lurte på om det var mulig å gjenbruke den jeg har en stund.
    - jeg skjønner at jeg ikke får noen surround-effekt, og det er greit, men jeg vil gjerne ha litt bedre lyd når jeg ser på TV...

Hilsen,
    Lars

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, jeg kan ikke forestille meg du vil få bedre lyd av å bruke en ekstra høyttaler i midten med en stereo forsterker. Grunden er ikke pga du bruker en stereo forsterker egentlig, men det at en senter høyttaler vil ødelegge lyden du har fra dine stereo høyttalere.
    Om du vil prøve kan du jo koble en senter høyttaler til B utgangen på din stereo forsterker, men nei, det er nok ikke noen god ide å koble pluss på ene og minus på andre utgangen. Det du trenger er et mono signal fra de to utgange så det du må gjøre er å koble begge B terminaler til høyttaleren, begge pluss til pluss og begge minus til minus. VENT DOG MED DETTE TIL DU FÅR FLERE KOMMENTARER, JEG HAR IKKE PRØVD DETTE SELV.....
    Med en surround receiver kan du jo bruke hvilken som helst modus du synes lyder bedst. Er ikke helt med på hva du mener, har du to forsterkere, en surround og en stereo?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk, da er det vel bare bedre å ikke bruke senter som du sier. Man må sikkert koble på noe mellom isteden for å koble direkte til forsterkeren, tipper jeg. For å trekke ut det som er både på den ene og den andre. Vet ikke om det går an. Får høre om andre har kommentarer også.

(Jeg har kun en forsterker, men lurer på å kjøpe en ny en og lurer da på om jeg skal kjøpe en stereo eller surround. Det er litt av bakgrunnen.)

Takk,
    Lars

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av larsie
    ok, takk, da er det vel bare bedre å ikke bruke senter som du sier. Man må sikkert koble på noe mellom isteden for å koble direkte til forsterkeren, tipper jeg. For å trekke ut det som er både på den ene og den andre. Vet ikke om det går an. Får høre om andre har kommentarer også.

(Jeg har kun en forsterker, men lurer på å kjøpe en ny en og lurer da på om jeg skal kjøpe en stereo eller surround. Det er litt av bakgrunnen.)

Takk,
    Lars
    jeg har prøvd å koblet flere på 1 utgang før..Men du taper bare effekten når du setter på flere høgtalere på 1 utgang..

men hva skal du igrunnen med en senter høgtaler på en sterio forsterker?
    hadde du tenkt å ha høgre-mono-venstre? Du kan vel koble f.eks 2 høgtalere på høyre og 2 på venstre..men du taper bare effekten på utgangene da..så lyden blir vel lavere pr høgtaler..

om du skal ha flere høgtalere bør du vel kjøpe surround reciever men husk å kjøpe en som støtter surround-formater..

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du evnt kan leke deg med, er å koble + fra venstre utgang til + på senteren, og + fra høyre utgang til - på senterhøyttaleren.

Resultatet er at forskjellige signaler mellom høyre og venstre kanal, avspilles i senteren. De signalene som derimot er identiske for høyre og venstre kanal, forblir stumme, ettersom disse utfaser hverandre.
    Men vitsen med dette? Tjahhh...

Hadde mye moro med dette i "gamle" dager, men da på helt andre forsterkere enn dagens!
    Vil du prøve, så start i alle fall på lavt volum, og se / hør hva som skjer!
    Jeg vil absolutt mene at dette skal gå bra, men slå ikke meg om forsterkeren går ad dundas!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel forsvinnende lite å hente på å ha senterhøyttaler i et stereo-oppsett. Dialogen blir ikke bedre av det for det er ikke høyttaleren som bestemmer at dialogen skal komme ut der. Du må ha surroundforsterker for å få utnyttet en senterhøyttaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange bra svar. Da leker jeg meg litt med det, men skjønner at det er lite å hente på det lydmessig.

Hilsen,
    Lars

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •