Test: Rockford Fosgate IB-200 IBeam rumperister (sofa-installasjon, bilder)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test: Rockford Fosgate IB-200 IBeam rumperister (sofa-installasjon, bilder)

Siden jeg har hatt en Rockford Fosgate IB-200 IBeam rumperister montert i sofaen noen uker nå, tenkte jeg det kunne være på tide med en slags test.

Hvorfor akkurat en IBeam i stedet for f.eks. Buttkicker, Clark, Aura etc?
    For noen år siden fikk jeg lånt et komplett Buttkicker-sett. Sånn som settes under et sofa-bein via en plate.
    Dette fungerte helt greit, men jeg syntes effektene ble litt for treige og voldsomme. Mye kunne fikses med justering av volum/delefrekvens, men treigheten var det vanskelig å gjøre noe med.
    Hvis det f.eks. kom et kjapt skudd på skjermen, ristet det godt, men man kunne kjenne at Buttkickeren ikke stoppet raskt nok. Så det ble ikke så kjapt og kontant som det burde.
    Men artig var det. :-)

Nå var det på tide å ta en ny titt på hva som finnes på markedet.
    Etter mye lesing og leting på nett, var det IBeam som virket mest interessant for min del.
    Rockford Fosgate hadde kjøpt opp denne fra Sonic Immersion, og forbedret designet videre. RF er jo mest kjent for bilstereo, og IBeam er ment som erstatning for digre basskasser i biler.
    Men fungerer aldeles glimrende skrudd fast i sofaer og stoler i hjemmekinoen. :-)

Prisen ble ca. $300 inkludert frakt via eBay.

Mer info: Rockford Fosgate® - IB-200

IBeam er relativt effektiv, så noen monster-forsterker er ikke nødvendig.
    Fosgate sier dette: Optimum Amp: 150-250 Watts RMS @ 4-Ohms

Etter mer forskning, havnet jeg på XTZ Sub Amp 1 fra Surround.no.
    Denne koster 2.290,- og har mer enn nok krefter, grei pris, pen kasse og mulighet for å koble til to enheter uten å måtte tenke på ohm, parallell og seriell etc.
    Mer info: XTZ Sub Amp 1 Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hvordan var den å installere?

Selve installasjonen var rimelig enkel.
    Siden jeg har en teit sovesofa, måtte jeg skru fast et bord for å få festa IBeam'en ordentlig. Se bilder.

Jeg kjøpte noen gummimatter ment for å minske vibrasjoner fra vaskemaskiner på Clas Ohlson, og la de under sofabeina.
    Dette for å koble sofaen vekk fra gulvet, slik at effektene føles enda bedre.

Siden IBeam'en er såpass liten, burde det være enkelt å få den montert i de fleste normale sofaer og stoler.
    Den kan også monteres i alle retninger.

Så hvordan fungerer ristingen?

Førsteinntrykket var at IBeam'en var mye kjappere og mer kontant enn Buttkickeren.
    Det er mye enklere å kjenne små detaljer og nyanser i bassen. Et pistolskudd starter og stopper når det skal.

Buttkickeren er nok kraftigere, og går lengre ned i frekvens. IBeam går nok ikke under 20 Hz, men virker veldig lineær og "korrekt".

I vanlig bruk synes jeg IBeam'en er kraftig nok. Den greier ikke riste istykker sofaen som en Buttkicker, men jeg trenger ikke det for mitt bruk.
    For de som skal montere risteren på en plattform, er nok IBeam for svak. Da er nok Buttkicker bedre (eller kanskje aller helst Earthquake), og de som vil riste løs jekslene... :-)

En annen forskjell fra mange andre rumperistere, er at IBeam har respons helt opp til 800 Hz.
    Sikkert ikke dumt for de som vil bruke den til musikk også.
    For min del passet det bedre å stoppe frekvensen ved ca.60-80 Hz, siden den blir brukt til film for det meste.
    Sub-utgangen fra min Onkyo 805 stopper vel på 120 Hz uansett.

Jeg har prøvd å bruke IBeam'en til musikk også.
    Det blir bare forstyrrende ved rolig musikk, men til tøffere festmusikk, AC/DC, hardrock etc., passer ristingen mye bedre. Man får absolutt en ekstra følelse av trykk og intensitet.

Buttkickeren fungerte ikke til musikk i det hele tatt. Den ble bare treig og buldrete. Kjappe basstrommer ble bare en eneste lang vibrasjon.
    Slik er det ikke med IBeam. Her kan man skille doble basstrommer fra hverandre uten problemer.

Jeg har ikke hørt noen ulyder fra selve IBeam-konstruksjonen. Selve riste-mekanismen virker å være rimelig lydløs.

Det største problemet med IBeam'en i mitt oppsett, er faktisk sofaen min.
    Siden det er en sovesofa, er det som å sitte på en dobbel fjærmadrass, noe som demper effekten en del, og gjør at det blir en slags gjenklang i fjærene ved enkelte frekvenser. I tillegg er det også ikke like mye treverk i den.
    Allikevel funker det tilfredsstillende. Innbiller meg at det må bli vesentlig bedre med en normal sofa.
    På tide å bytte. :-)

Konklusjon

Jeg er knallfornøyd med Rockford Fosgate IBeam (og XTZ Sub Amp)!

For mitt bruk fungerer IBeam mye bedre enn Buttkicker, selv om den er litt svakere. Kjappheten og brukervennligheten oppveier definitivt for det.
    Den burde være mye enklere å integrere med gode høyttalere.

Jeg har ikke prøvd Clark, Aura, Earthquake etc., så jeg kan ikke uttale meg om disse, men alle som vurderer rumperister, burde se nærmere på IBeam.

Klar anbefaling fra meg. :-)

JL

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott test!
    Testet du forresten å montere buttkickeren i sofaen på samme måte?

Det blir litt feil å skrive: "Hvorfor akkurat en IBeam i stedet for f.eks. Buttkicker, Clark, Aura etc?" For senere si du kun har testet Buttkicker.
    Clarkene mine går dessuten fra 5 Hz opp til 17 KHz, men jeg mater den uansett kun med LFE signal.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Flott test!
    Testet du forresten å montere buttkickeren i sofaen på samme måte?
    Ja, prøvde begge deler. Både på plata med sofabeinet oppå, og fast i selve sofaen. Det var forresten en annen sofa, som passer bedre til rumperistere.
    Synes ikke det var så stor forskjell, kanskje litt bedre fastskrudd.
    Ikke så enkelt å få plass til en Buttkicker, da den bare kan monteres stående, ikke liggende.

Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Det blir litt feil å skrive: "Hvorfor akkurat en IBeam i stedet for f.eks. Buttkicker, Clark, Aura etc?" For senere si du kun har testet Buttkicker.
    Clarkene mine går dessuten fra 5 Hz opp til 17 KHz, men jeg mater den uansett kun med LFE signal.
    Joa, det kunne kanskje tokes dithen at jeg hadde testet alle disse.
    Tanken var uansett at med erfaringen fra Buttkickeren, så kunne jeg lese meg til hva som passet meg best. Og jeg har lest mange erfaringer og tester på nettet.
    Clark skal absolutt være bra greier, men toppmodellen var litt dyr, og jeg hadde lyst å teste noe annet. Ikke like lett å montere heller i min sofa.
    Aura (og klonene) er billige, men rister stort sett bare på én frekvens, så disse hadde jeg ikke så lyst å teste.

Det sto mellom IBeam og Earthquake. Sistnevnte virker veldig bra, men hadde vært umulig å montere i nåværende sofa.
    Har lyst å teste en sånn når jeg bytter sofa.

Her er forresten en test av Sonic Immersions variant av IBeam:
    I Beam VT300 Evaluations and Conclusion — Reviews and News from Audioholics

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •