er reciveren kraftig nok? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Selv om en receiver klarer å dra senter og bakhøyttalere så vil ihvertfall senterkanalen holde igjen frontene. 150watt på frontene får liksom ikke fritt spillerom når de skal kalibrereres sammen med 60watt på senter og surround. Men det er meningen min da.
    Her må jeg være forsiktig uenig. Da forutsetter du at senterhøyttaleren er en like tung last som fronthøyttalerne, det er slett ikke sikkert. Spesielt ikke hvis man kjører frontene på large og kjører endel bass til de så vil de kreve mye mer watt enn senteren, så det er ikke sikkert de overdøver senteren selvom den ikke har like mye watt tilgjengelig.

Du vil også ha mer headroom til frontene ved å bruke en kraftigere forsterker til disse selvom du ikke spiller høyere enn at de øvrige høyttalerne holder følge. Og vil naturligvis ha glede av det til musikk når du ikke bruker resten av kanalene.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke så mange som har store nok fronter til å kjøre de LARGE med god samvittighet. Hos meg så har senteren 3dB lavere impedans enn frontene uten at jeg vet impedanskurvene på noen av de. Men det tilsier allikevel at senter må ha dobbelt så mye effekt for å spille like høyt som frontene. Og "alle" sier jo at 70% av lyden på en film går via senter...

Men selvfølgelig så er det kjekt med effekt på frontene. Det gir mer pulver på musikk og avlaster receiveren så den har mer å gi til senter og surround.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke så mange som har store nok fronter til å kjøre de LARGE med god samvittighet. Hos meg så har senteren 3dB lavere impedans enn frontene uten at jeg vet impedanskurvene på noen av de. Men det tilsier allikevel at senter må ha dobbelt så mye effekt for å spille like høyt som frontene. Og "alle" sier jo at 70% av lyden på en film går via senter...

Men selvfølgelig så er det kjekt med effekt på frontene. Det gir mer pulver på musikk og avlaster receiveren så den har mer å gi til senter og surround.
    Jeg har hvertfall ikke opplevd dette som et nevneverdig problem selv når jeg brukte AW EC250 (2x250W) til frontene, men da kombinert med Denon AVR-3805 som jo har grei effekt selv også.

Jeg innser at jeg kanskje har erfaring fra litt for kraftig utstyr til å blande meg i disse diskusjonene.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har hvertfall ikke opplevd dette som et nevneverdig problem selv når jeg brukte AW EC250 (2x250W) til frontene, men da kombinert med Denon AVR-3805 som jo har grei effekt selv også.

Jeg innser at jeg kanskje har erfaring fra litt for kraftig utstyr til å blande meg i disse diskusjonene.
    Du har jo gitt inntrykk av å ha litt peiling så innspill fra deg er positivt. Det er kjekt å høre fra de med store anlegg også.

Selv kjører jeg Rotel RMB-1575 med 5x250watt og jeg er glad for at senteren min har såpass pulver i ryggen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har jo gitt inntrykk av å ha litt peiling så innspill fra deg er positivt. Det er kjekt å høre fra de med store anlegg også.

Selv kjører jeg Rotel RMB-1575 med 5x250watt og jeg er glad for at senteren min har såpass pulver i ryggen.
    Hehe. 8)

Det varierer jo litt med hva slags høyttalere man har og hva slags følsomhet de har i forhold til hverandre også, slik du nevner.

Jeg har hatt to forskjellige B&W 6-serie sentere, og ikke vært fornøyd med noen av dem. Nå kjører jeg B&W VM-1 som bak- og senterhøyttalere og det er bare helt genialt. Klar og tydelig senter med flott lyd.

Hadde VM1 også før jeg byttet til Pioneer, og da funket det helt flott kombinert med B&W 804s drevet av Electrocompaniet. Men igjen, Denon AVR3805 har jo endel kraft, spesielt med tanke på at de slapp trekke fronthøyttalere.

Uansett, ekstremt imponert over VM1, tipper at kombinert med en sub ville to slike blitt et flott budsjettanlegg.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dingselars
    Hei, min erfaring med XTZ er at de nok lar seg drive greit med ganske mange "normale" receivere, men at de trenger effekt for å gi sitt beste av dynamikk ( som de fleste høytalere). Man kan aldri få nok effekt...Du kan nok begynne med 806 og senere kjøpe en 3 eller 5 kanalseffektforsterker. Et hot tips her er vel Emotiva...Sjekk tråden om de på forumet her
    oj... dette her likte jeg tror nok det blir en 5 kanals fra Emotiva da, likte designet på denne også. ganske stilren også nok av "power" til en fin pris

veldig enig med deg her Gurba. få innspill jo flere jo bedre, fra store til små anlegg osv. så jeg synes det er veldig positivt med inspill folkens

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne har sikkert begynt i det små og så oppgradert etterhvert og samlet verdifull erfaring så utstyret de sitter med nå spiller mindre rolle.

Jeg mener fortsatt at hele frontrekka har godt av ekstra effekt, men det er jo greit å starte med frontene som jo blir brukt på musikk óg.

Jeg har SVS STS-01 fronter med 4x6" og med Rotel'ens 250watt/kanal så sparker de overraskende bra. Faktisk så ble SVS SCS-01 senterhøyttaleren litt liten så jeg vurderer en til så senterkanalen skal henge med frontene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste her inne har sikkert begynt i det små og så oppgradert etterhvert og samlet verdifull erfaring så utstyret de sitter med nå spiller mindre rolle.

Jeg mener fortsatt at hele frontrekka har godt av ekstra effekt, men det er jo greit å starte med frontene som jo blir brukt på musikk óg.

Jeg har SVS STS-01 fronter med 4x6" og med Rotel'ens 250watt/kanal så sparker de overraskende bra. Faktisk så ble SVS SCS-01 senterhøyttaleren litt liten så jeg vurderer en til så senterkanalen skal henge med frontene.
    hehehe

men første oktober kjøper jeg xtz pakka+onkyo recieveren
    så i november blir det et par 99.25 fra xtz til emovita XPA-5 ved neste lønning

takker pent for all hjelpen igjen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette blir nok bra.

Newcomer dingselars sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Magic Toiletbrush
    hehehe

men første oktober kjøper jeg xtz pakka+onkyo recieveren
    så i november blir det et par 99.25 fra xtz til emovita XPA-5 ved neste lønning

takker pent for all hjelpen igjen
    Det blir nok heftig...
    Skriv gjerne litt om erfaringene dine når du har fått i gang pakka di, alltid morsomt med tilbakemeldinger.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dingselars
    Det blir nok heftig...
    Skriv gjerne litt om erfaringene dine når du har fått i gang pakka di, alltid morsomt med tilbakemeldinger.
    Dette blir nok bra.
    gleder meg som en liten dritt unge gleder seg til julaften... denne gangen er jeg den lille dritt ungen :-D

skal gjøre dette med bilder osv når jeg har fått alt :smile:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Det skjønner jeg godt Får håpe det kommer til å leve opp til forventningene

Edit: For å stjele tråden litt. Noen som vet hvilken emotiva som hadde passa til mine rf-62 og eventuelt beste pris og hvor jeg finner trenger kun effektforsterker.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Hehe. Det skjønner jeg godt Får håpe det kommer til å leve opp til forventningene

Edit: For å stjele tråden litt. Noen som vet hvilken emotiva som hadde passa til mine rf-62 og eventuelt beste pris og hvor jeg finner trenger kun effektforsterker.
    Emotiva selger bare direkte. Sjekk ut Emotiva-tråden. Hvis du gidder å lese gjennom alle sidene så står det mye der. Det er også en egen tråd for pris/frakt etc. Les før du spør for de pleier å bli sure når ting blir spurt om for gang nummer 34.

Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

More Juice?

Sitter på jobben og spekulerer på hvordan jeg skal koble nede i kjellern når jeg kommer hjem..

Har Yamaha Z7 (7x140W:roll: ) og en Rotel RB1070.(2x130W)

Hva er det lureste å gjøre med tanke på å utvinne mest mulig effekt på front og senter av disse alternativene?:

1.Biampe fronter med receiver og brokoble RB1070 på senter.(Har i skrivende stund mest tro på dette..)

2.Kjøre RB1070 på fronter og "standard" oppett på resterende høyttalere med reciever.

Tips?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •