DAC- trenger jeg det? - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 269
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Når man matcher, er det da bare og prøve flest mulig kombinasjoner? Eller fins det "retningslinjer"?
    Om man har høytalere som gir meget pen bass; skaffer man seg da en forsterker, som er meget god på bass for og utnytte høytalerens egenskaper? Eller må man heller jakte en forsterker som er god på mellomtone og diskant for og "balansere" høytalerens egenskaper?

Jeg er så ny i hifi-gamet at jeg trodde fra starten av at dette med matching bare var et salgstrick eller i beste-fall for hifi-eliten...
    Nå har jeg adskillig mer respekt og håp for temaet. Tro, håp , og kjærlighet blir kanskje mine nye "retningslinjer" for denne potensielt økonomi-ødeleggende hobbyen:-D
    Bastante fasitsvar eller ”retningslinjer” i vår bransje – de med to streker under – finner du neppe. Litt sunt bondevett, litt skjønn, mye erfaring og en god porsjon flaks – kan føre deg i riktig retning.

Fair enough – det skal ikke så veldig mye fantasi til å skjønne at et par skarptlydende høyttalere kanskje ikke er det rette til skarptlydende elektronikk. Eller at et par dvaske høyttalere ikke bør kobles til d.o. elektronikk. Men det er ytterpunktene, det. I praksis er det ikke fullt så enkelt. Rommet man har, hvilke sprell som tillates m.h.t. høyttalerplassering og/eller akustiske tiltak, plassforholdene i rack eller stereohylle, lommebok, smak og behag etc. etc. spiller ofte en avgjørende rolle når vi skal velge. Pluss de avgjørende rammebetingelsene. Som ”jeg kan bytte ut alt, men ikke høyttalerne”. Eller forsterkeren. Som ”klart jeg kan få bedre lyd hvis jeg nedskalerer til to kanaler, men jeg VIL nå engang ha fem – eller syv”. Eller ”sub er helt uaktuelt hos meg. Punktum.” O.s.v. o.s.v.

Ta f.eks. høyttalere med slapp bass – som jeg plutselig ble plaget med da jeg kjøpte mine ProAc. Jeg hadde jo hørt ProAc både hos venner og i butikken med den tighteste bass man kan tenke seg – tørt, kontant og deilig – og så kommer de hjem i stuen min og bare spiller grøt.

Det første man tenker på i en sådan stund, er plassering. Det var fra første stund gitt at ProAc SKULLE jeg bare ha – det hadde vært en slags drøm i over 15 år. Å bytte ut høyttalerne var således ikke aktuelt. Feil nr. 1 kan du si. Å flytte høyttalerne litt ut fra veggen virket. Det gjorde ikke noe stort inntrykk på innredningssjefen å ha dem stående slik midt ute på gulvet – fikk straks beskjed om at høyttalerne skulle tilbake der de sto, inntil veggen.

Deretter prøvde jeg med å stramme opp kilden. I stedet for en litt snill og myk Primare CDspiller, koblet jeg inn en Benchmark DAC i signalkjeden. Et lite skritt både for meg og for menneskeheten – det var ikke der den store hunden lå begravet. Men alle monner drar.

Elektronikken var neste. Stramt, nøytralt – men samtidig musikalsk og velspillende. Ville jo ikke ha noe skrikende og pistrete greier heller. Det største problemet var imidlertid plassforholdene. Mye bra elektronikk som jeg kunne ha tenkt meg, men mye av det kom ikke engang til prøvelytting p.g.a. varmeutvikling og størrelse. Det står nemlig trangt hjemme hos meg. Innredningssjefen..... – jeg sier ikke mer.

Tilfeldigvis – flaks og tilfeldigheter har alltid en finger med i spillet – ble jeg da dette var aktuelt, oppmerksom på at Bryston akkurat hadde lansert en serie med hendige monoblokker som kunne gjemmes stående på høykant bak høyttalerne. Etter prøvelytting i butikken, bestemte jeg meg for å kjøpe et par. Sammen med en Primare forforsterker representerte disse et stort fremskritt – men da jeg sammenlignet med Benchmark direkte inn i effekttrinnene, skjønte jeg at Primare måtte ut. Lettere sagt enn gjort – stereohyllen min var full av Primare – CDspiller + tuner + forforsterker – og både kona og jeg har en viss sans for det helhetlige. Ikke bare, bare å bytte ut én boks heller. Der – i enden av blindgaten – kom så Squeezeboxen og reddet showet. Med Squeezebox på plass, forsvant både CDspiller og tuner – og veien lå åpen for å putte inn en ny forforsterker. Hvilket jeg gjorde – og nå spiller det bra.

Hadde jeg valgt å gå for et par andre høyttalere. Hadde akustikken vært annerledes. Hadde innredningssjefen hatt en annen innstilling. Hadde plassforholdene tillatt andre løsninger. Hadde lommeboken satt andre begrensninger.... Vel – da hadde jeg sikkert endt opp med noe helt annet.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg har sett på høyttalerne han har og det ser ut som en fin konstruksjon det. når jeg sa at man heller skulle legge mer i høyttalere sa jeg det på generelt grunnlag. Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er mer å hente fra høyttalerne hans. Men hvis vi så for oss at det eksisterte en modell av SVS-høyttaleren som f.eks kostet 3000 mer og hadde bedre elementer eller kassekonstruksjon så er det jo ikke tvil om at han heller burde kjøpt enn en DAC.
    skjønner du gikk utifra at han hadde de små svsène.
    lite smart å tipse flere ganger om å legge 2-3000 ekstra i høyttaler og ikke i det hele tatt tenke på at dette kan taes bokstavelig for han som var ute etter tips.

At man må dele prisen for en surroundreceiver på to for å få tilsvarende stereoytelse høres ut som en ganske ullen og ubegrunnet uttalelse. Det er slikt som skaper myter og misforståelser her i verden, og nærer opp under allerede dodgy salgstriks fra hifibransjen.
    eh det er logisk, og det er noe man har sagt i lengre tid. en surroundreiver inneholder 5-7 pre/effekt, dac, radiodel og masse annet som koster å produsere. kostnaden knyttet til dette dobler prisen i forhold til et stereoprodukt, minst.
    at komponentene plutselig koster mindre for et receiverprodukt, uansett merke eller produksjonstall, er bare tull.
    og de forskjellene dine kan du ha for deg selv. Du hadde nok fungert utmerket som testkanin for legemiddelindustrien
    latterlig!
    da får du holde dine meninger for degselv også.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje vi skal prøve å unngå barnehagekranglingen?

Haugesynsar har høyttalere som har en av verdens beste diskanter og som står i høyttalere til mange ganger prisen av MTS'ene så å legge i 2-3000kr er vel ikke nødvendigvis løsningen her.

For å prøve å komme litt innpå tema igjen: finnes det DAC'er som går for å ha tilbakelent diskant? Det er vel det han trenger med mindre akustiske tiltak blir utført siden det tydeligvis er litt skarpt.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes sikkert DACer med mer tilbakelent diskant. Jeg synes f.eks. at både Cambridge DacMagic og Abrahamsen V6 låter snillere enn mine Benchmark. Men snillheten sprer seg liksom til resten av frekvensområdet - det er faren. Med Cambridge - som jeg har hatt selv, og som jeg derfor har litt erfaring med - syntes jeg at både mellomtone og bass ble mer uryddig. Et trekk som ikke kledde finanlegget mitt i stuen noe særlig, men som var til å leve med på mitt lille anlegg nr. 3 på PCrommet mitt - hvor et par energiske små Epos høyttalere slett ikke hadde vondt av å få litt snillere signaler.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror mange tror at lyden blir så mye større i ett High-end anlegg, men så er ikke tilfelle. Så om en DAC har litt mere "vreng" på gitaren så trenger det ikke å være slik at den nødvendigvis er så mye mere riktig, men gir en mere "spennende" lyd.

Har ett eksempel:
    Har 2 plater med Rush der man finner det samme sporet.
    Den ene er en samler mens den andre er en Mobile fidelity (plata er tatt opp dirkete fra mastertapen). Samleutgaven var den som var råest med en masse smell og mere loudnessfølelse, mens masterutgaven var til forveksling litt mere "snill". Men, fokuset var plassert på egenlyden til trommene og anslagene på gitar og bass...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har for øyeblikket elektronikk som er ganske mange ganger dyrere enn høytalerene, uten at dette på noen som helst måte går ut over kvaliteten.
    Det var vel en noe bastant påstand? Sier du at du ikke kan få bedre lyd ved å kjøpe dyrere høyttalere?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    skjønner du gikk utifra at han hadde de små svsène.
    lite smart å tipse flere ganger om å legge 2-3000 ekstra i høyttaler og ikke i det hele tatt tenke på at dette kan taes bokstavelig for han som var ute etter tips.
    Uhm, trådstarters opprinnelige spørsmål her er "DAC -trenger jeg det?". Jeg svarer at nei, det gjør du ikke. Skal du absolutt legge penger noe sted er det smartere å gjøre det i høyttalere.

Trådstarter er sikkert oppegående nok til å forstå at jeg ikke med det mener at han bør selge sine nyinnkjøpte høyttalere for å bli kvitt de 2000kr som potensielt brenner i lommeboka si.

eh det er logisk, og det er noe man har sagt i lengre tid. en surroundreiver inneholder 5-7 pre/effekt, dac, radiodel og masse annet som koster å produsere. kostnaden knyttet til dette dobler prisen i forhold til et stereoprodukt, minst.
    at komponentene plutselig koster mindre for et receiverprodukt, uansett merke eller produksjonstall, er bare tull.
    Jeg kan tildels være enig i påstanden, men det er en uheldig og misvisende påstand - da det fra dette er lett å trekke konklusjonen at en stereoforsterker til samme pris som en surroundforsterker gir mye bedre, eller til og med dobbelt så bra lyd, og det blir helt feil.

latterlig!
    da får du holde dine meninger for degselv også.
    Å påstå at lyden mellom to forskjellige digitale kilder er som natt og dag, det er latterlig.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    For å prøve å komme litt innpå tema igjen: finnes det DAC'er som går for å ha tilbakelent diskant? Det er vel det han trenger med mindre akustiske tiltak blir utført siden det tydeligvis er litt skarpt.
    Mange NOS-dacer går for å ha nettopp dette. Men som jeg har nevnt tidligere, hvorfor bytte DAC hvis du sliter med for mye diskant? Han har PC som hovedkilde. Bruk digital EQ. Det er tapsfritt og gratis.
    --
    Thorbjørn

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eneste gange jeg har hatt problemer med diskanten har vært når jeg ikke likte høyttalerne. Det er det samme om diskant elementet er verdensklasse, krem a la krem, liker jeg ikke lyden kjøper jeg jo ikke høyttalerne.
    Jeg tror dette med diskant ellers er et noe misforstått element. Mange lytter kanskje til sedate anlegg hvor man ikke legger merke til diskanten, får man da høre et super oppløst anlegg på elektrostater får man bakoversveis av hva man har manglet, men samtidig synes man en god stund at lyden er spiss.
    Det er den dog langt fra, den er super oppløst, avslørende og de minste detaljer penslet ut.
    Ellers, den første regel til god lyd er høyttalernes plasering, langt ute fra side-og bakveggen, a la Audio Physic. De ferreste har dog plass til dette, det krever et veldig bredt rom om du har stort lerret.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hybris har stort sett fått frem det jeg selv også har erfart.
    Er man uerfaren og søker hjelp fordi man ikke er helt fornøyd med lyden, kommer altfor ofte svaret, fra "proffene" i retning av DYRE kabler og DYR DAC.
    Veldig ofte er løsningen langt enklere og langt billigere, når vi snakker om anlegg i prisklasser for vanlige dødlige :-D

"Proffene" anbefaler ofte også å benytte mest penger på kilden, med begrunnelse i at hvis kilden gjør en feil, kan du ikke rette det opp igjen senere i signalkjeden. Forsåvidt riktig det, men man får ikke bedre akustikk med en dyr cd-spiller heller! Og har høyttalerne en (billig) diskant som prøver å leke oppløst ved i stedet å skrike, vil det fortsatt ikke hjelpe hva som skjer eller ikke skjer før i kjeden. Selvfølgelig kan det bli bedre å høre på matchet med utstyr som er tilbakelent i diskanten, og dermed maskerer feilen. Men resultatet blir langt bedre, til en langt lavere pris, om man i stedet retter feilen der den oppstår. Og det er her erfaringen kommer til stor hjelp.

Poenget er å sette sammen et anlegg som er noenlunde balansert, og er man i budsjettklasser er det ikke tvil om at det er størst hørbare forskjeller på å bedre romakustikk og evnt høyttalere.

På den annen side vil de fleste høyttalere, ikke minst de små og billige, virkelig komme til sin rett med en god forsterker som har strømreserver og kontroll på sakene. Altfor mange høyttalere blir dømt nedenom og hjem fordi de parres med for svake forsterkere.

Mine viktigste erfaringer (så langt):
    - Jo dyrere anlegg, jo mindre forskjell pr krone i oppgradering
    - Jo billigere anlegg, jo mindre forskjell høres mellom kabler, dacer og andre tweaks.
    - Uansett prisklasse vil de fleste ha mest igjen for plassering og akustiske tiltak.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    De eneste gange jeg har hatt problemer med diskanten har vært når jeg ikke likte høyttalerne. Det er det samme om diskant elementet er verdensklasse, krem a la krem, liker jeg ikke lyden kjøper jeg jo ikke høyttalerne.
    Jeg tror dette med diskant ellers er et noe misforstått element. Mange lytter kanskje til sedate anlegg hvor man ikke legger merke til diskanten, får man da høre et super oppløst anlegg på elektrostater får man bakoversveis av hva man har manglet, men samtidig synes man en god stund at lyden er spiss.
    Det er den dog langt fra, den er super oppløst, avslørende og de minste detaljer penslet ut.
    Ellers, den første regel til god lyd er høyttalernes plasering, langt ute fra side-og bakveggen, a la Audio Physic. De ferreste har dog plass til dette, det krever et veldig bredt rom om du har stort lerret.
    Tror vel du har truffet spikeren på hodet, når det gjelder min(i) kino. Den er 7m2, 3,5m X 2m. Lerrete et vel 180cm og høytalerene er "trødd inn til veggen". Vi sitter i en 3seters-sofa til 10cm fra bakvegg. 10cm for jeg har begynt og "tweake" rommet, med og putte isopor og annet søppel bakom sofaen:-D
    Når det gjelder diskanten så prøvde jeg meg på STSène til SVS, selv om jeg hadde MCS, som er centeren i høytalerserien over. Etter mye "syting" kjøpte jeg like godt MTS. Så nå har jeg under lerretet mitt; 2-MTS, 1MCS, PC12nsd(tubesubben)+yamaha, emotiva, og PS3:neutral:
    Har skrevet før, at jeg vel er kanskje den eneste her på forumet som ikke vil ha større kino...8) Plasseringen på mini-kinoen min er veldig bra med tanke på unger, kone, litt privatliv, etc.

Er faktisk fornøyd med kinoen min jeg, men kanskje lyden blir litt "hard" siden det er så lite luft mellom tak og vegger? MTSene har jeg vel hatt ca.3uker nå, og kommer ikke til og "selge" dem tilbake til L-sound.

Eller hadde jeg en fantastisk opplevelse forleden, med filmen "KNOWING". En film man må se når man er kinosjef.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er faktisk fornøyd med kinoen min jeg, men kanskje lyden blir litt "hard" siden det er så lite luft mellom tak og vegger? MTSene har jeg vel hatt ca.3uker nå, og kommer ikke til og "selge" dem tilbake til L-sound.

Eller hadde jeg en fantastisk opplevelse forleden, med filmen "KNOWING". En film man må se når man er kinosjef.
    Kontrollspørsmål: kino? DAC?
    Det finnes vel ikke eksterne DAC'er som gir noe mer enn 2 ch stereo?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Hybris har stort sett fått frem det jeg selv også har erfart.
    Er man uerfaren og søker hjelp fordi man ikke er helt fornøyd med lyden, kommer altfor ofte svaret, fra "proffene" i retning av DYRE kabler og DYR DAC.
    Veldig ofte er løsningen langt enklere og langt billigere, når vi snakker om anlegg i prisklasser for vanlige dødlige :-D

"Proffene" anbefaler ofte også å benytte mest penger på kilden, med begrunnelse i at hvis kilden gjør en feil, kan du ikke rette det opp igjen senere i signalkjeden. Forsåvidt riktig det, men man får ikke bedre akustikk med en dyr cd-spiller heller! Og har høyttalerne en (billig) diskant som prøver å leke oppløst ved i stedet å skrike, vil det fortsatt ikke hjelpe hva som skjer eller ikke skjer før i kjeden. Selvfølgelig kan det bli bedre å høre på matchet med utstyr som er tilbakelent i diskanten, og dermed maskerer feilen. Men resultatet blir langt bedre, til en langt lavere pris, om man i stedet retter feilen der den oppstår. Og det er her erfaringen kommer til stor hjelp.

Poenget er å sette sammen et anlegg som er noenlunde balansert, og er man i budsjettklasser er det ikke tvil om at det er størst hørbare forskjeller på å bedre romakustikk og evnt høyttalere.

På den annen side vil de fleste høyttalere, ikke minst de små og billige, virkelig komme til sin rett med en god forsterker som har strømreserver og kontroll på sakene. Altfor mange høyttalere blir dømt nedenom og hjem fordi de parres med for svake forsterkere.

Mine viktigste erfaringer (så langt):
    - Jo dyrere anlegg, jo mindre forskjell pr krone i oppgradering
    - Jo billigere anlegg, jo mindre forskjell høres mellom kabler, dacer og andre tweaks.
    - Uansett prisklasse vil de fleste ha mest igjen for plassering og akustiske tiltak.
    Jeg er veldig enig med deg, men jeg er veldig fersk også da...:-D

I dag fikk jeg hodetelefonene som jeg ble annbefalt tidligere i tråden, og kona ble kjempefornøyd med dem. Tusen takk for tipset.(AKG) Nå håper jeg Beresforden vil gi kona enda et lite løft. Hun ser veldig mye på youtube og har fortjent litt godlyd etter at jeg har tatt litt av siste året. :? :-D

Tror også at "oppgraderingsfasitten" til norcad er gyldig på de fleste områder i livet...Kanskje til og med noe av det beste i livet er gratis...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Kontrollspørsmål: kino? DAC?
    Det finnes vel ikke eksterne DAC'er som gir noe mer enn 2 ch stereo?
    Begynte og interessere meg for DAC for og få best mulig lyd i stereo. Synes ikke 2000kr er så mye i forhold til resten av kinoen min. Jeg spiller også mye musikk der. Kjøper ikke cdèr lenger, bare musikkdvdèr, helst bluray.
    Fant ut at beresforden med volumkontroll og usb måtte basse godt til "møkkaPCen" toshita,som kona bruker. Men hører ikke hun forskjell så skal jeg koble den opp på kino/stereo-annlegget mitt.

Nå må jeg inn og spille litt Bad Company med 6åringen min

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man må dele prisen for en surroundreceiver på to for å få tilsvarende stereoytelse høres ut som en ganske ullen og ubegrunnet uttalelse. Det er slikt som skaper myter og misforståelser her i verden, og nærer opp under allerede dodgy salgstriks fra hifibransjen.
    Mye av hjemmekinobransjen er dominert av gimmicker og lureri, som brukes for å pushe flere enheter. God lyd får du ikke på en hjemmekinoforsterker før du har på god vei passert 20k grensen etter min mening, men det skal sies at jeg ikke har hørt alle i den prisklassen, kun de fleste på det norske markedet.

Jeg har som sagt til gode å høre en surroundforsterker under 20k som gir antydninger til bra lyd i stereo, til gjengjeld kan jeg nevne rundt ti stereoforsterkere som gjør det til halve prisen.

Mulig det er derfra "myten" kommer. Men for all del, Pioneer er av de bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ulf-B
    Det finnes sikkert DACer med mer tilbakelent diskant. Jeg synes f.eks. at både Cambridge DacMagic og Abrahamsen V6 låter snillere enn mine Benchmark. Men snillheten sprer seg liksom til resten av frekvensområdet - det er faren. Med Cambridge - som jeg har hatt selv, og som jeg derfor har litt erfaring med - syntes jeg at både mellomtone og bass ble mer uryddig. Et trekk som ikke kledde finanlegget mitt i stuen noe særlig, men som var til å leve med på mitt lille anlegg nr. 3 på PCrommet mitt - hvor et par energiske små Epos høyttalere slett ikke hadde vondt av å få litt snillere signaler.
    Har selv tatt en liten test av disse tre DAC-ene( forøvrig en lyntest av Benchmark). Det jeg kan si at Abrahamsen er en del "snillere" en de to andre her. Hadde Abrahamsen på lån 3-4 dager her, og testet den opp mot DacMagic. Konklusjonen ble at Abrahamsen ble litt for "dau" for min smak. Så hvis det ønskes en Dac med tilbakelent diskant så er sikkert Abrahamsen veien å gå, men synes personlig det gikk utover de totale lydbildet. Nå skal det sies at forskjellen mellom Abrahamsen og Dacmagic var langt større i en kollega sitt oppsett enn mitt. Så alt handler vel om å finne den perfekte match. Til slutt tilbake til det denne tråden dreier seg om. DAC -- Trenger jeg det? Jeg vil si det kommer an på kilden du spiller fra. Jeg personlig bruker Pc som kilde, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg et liv uten min kjære DAC...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Har selv tatt en liten test av disse tre DAC-ene( forøvrig en lyntest av Benchmark). Det jeg kan si at Abrahamsen er en del "snillere" en de to andre her. Hadde Abrahamsen på lån 3-4 dager her, og testet den opp mot DacMagic. Konklusjonen ble at Abrahamsen ble litt for "dau" for min smak. Så hvis det ønskes en Dac med tilbakelent diskant så er sikkert Abrahamsen veien å gå, men synes personlig det gikk utover de totale lydbildet. Nå skal det sies at forskjellen mellom Abrahamsen og Dacmagic var langt større i en kollega sitt oppsett enn mitt. Så alt handler vel om å finne den perfekte match. Til slutt tilbake til det denne tråden dreier seg om. DAC -- Trenger jeg det? Jeg vil si det kommer an på kilden du spiller fra. Jeg personlig bruker Pc som kilde, og jeg kunne absolutt ikke tenke meg et liv uten min kjære DAC...
    Jeg bruker playstation 3. Og kjøpte yamaha 861 billig for 4k. Men den er HDMI-2 så jeg må la PS3 decode (HD)-lyden. Sånn sett så har jeg vel ikke så god lyd som jeg trodde?...
    Yamahaen kan skalere bilde. Tror dere jeg skal la min HDklare-kanon ta seg av skaleringen eller bare PS3, eller begge?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Mye av hjemmekinobransjen er dominert av gimmicker og lureri, som brukes for å pushe flere enheter.
    I motsetning til hifibransjen?

Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    God lyd får du ikke på en hjemmekinoforsterker før du har på god vei passert 20k grensen etter min mening, men det skal sies at jeg ikke har hørt alle i den prisklassen, kun de fleste på det norske markedet.

Jeg har som sagt til gode å høre en surroundforsterker under 20k som gir antydninger til bra lyd i stereo, til gjengjeld kan jeg nevne rundt ti stereoforsterkere som gjør det til halve prisen.

Mulig det er derfra "myten" kommer. Men for all del, Pioneer er av de bedre.
    Jeg hadde ren stereo veldig lenge, så min surroundforsterkerhistorikk er litt begrenset. Jeg aldri eid en surroundforsterker til under 10k, og før jeg fikk Pioneer har jeg alltid hatt en effektforsterker til frontene. Men alle jeg har eid (Denon AVR-2805, Denon AVR-3805 og nå Pioneer SC-LX81) har spilt pent i stereo. (Har da kun testet forforsterkerdelen i Denonene)

Skal derfor ikke uttale meg bastant rundt dette, men om AVR-2805 som begynner å trekke ganske bra på årene låter bra, så bør da dagens surroundforsterkere i 5k klassen låte greit også.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes alltid godt om mine egne investeringer, og var jo litt stolt når jeg importerte Yamaha 861. Det står forresten UK-tuned på den, for de hadde gjort research på hva britene likte...
    Syntes det var forferdelig mye penger og bruke på en reciever, men det var for et år siden :-D Nå etter og ha hovert om min forbrukerbevisste fortreffelighet så er jeg ikke lenger så sikker. Her har jeg jo lært litt om DAC i det siste, og når jeg tenker over oppsettet mitt så er det vel DACen i PS3 jeg hele tiden har brukt.

Kan det være slik at jeg kun bruker DACen til PS3 så lenge jeg lar det stå HDMI i displayet på Yamahaen min? Og med en gang jeg setter den på en forhåndsinnstilt innstilling som f.eks. Movie, Vienna, Chamber etc. så er det DACen i Yamahaen jeg bruker?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan det være slik at jeg kun bruker DACen til PS3 så lenge jeg lar det stå HDMI i displayet på Yamahaen min? Og med en gang jeg setter den på en forhåndsinnstilt innstilling som f.eks. Movie, Vienna, Chamber etc. så er det DACen i Yamahaen jeg bruker?
    HDMI er digital overføring, så hvis du overfører lyd fra PS3 til forsterkeren med HDMI så bruker du DACen i forsterkere.
    --
    Thorbjørn

Side 9 av 14 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •