DAC- trenger jeg det? - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 269
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Focalmann
    Må stort sett si meg enig med Hybris her :-)
    Vi har jo forsåvidt lyttet til noen Dac`er sammen, he he

(..)

Hybris: Vi får ta en lytterunde snart tydeligvis. Lysten på å høre hos deg, og du må også pelle deg hit en tur når alt endelig er på plass i "nye" stua mi.
    Ja du får gi en lyd når du har knatret sammen anlegget så skal jeg vel klare å komme meg opp en tur. Lyttekveld her skal vi vel også få til. At en surroundreceiver med klasse D-teknologi (riktignok til 20,000) spiller så bra at jeg føler 804s storkoser seg var litt overraskende for meg, og understreker min oppfatning om at man ikke lenger må ha nitten enkeltkomponenter og ta opp huslån for å få kjempelyd.

Kona er på jobb sent mandag og torsdag neste uke, du får gi en lyd om du vil snurre nedom og ta en lytterunde.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister og prøve med MR.Caiman på hovedannlegget mitt. Etter og ha spurt så mye, og fått så mange gode svar, så skylder jeg vel forumet det.
    Litt desinformasjon skal jeg nok klare og lire av meg.:-D Kanskje jeg skal la kona få "spille den inn" i en ukes tid...så når jeg virkelig får lyst og er "un-stoppeble" så hooker jeg den opp.
    Viva La Forum

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du har mye kildemateriale som er mer enn 16-bit?

Jeg mener du ikke vil ha noe igjen for å bruke flere tusen på en dac, du må jo gjerne prøve hvis du vil.
    Jeg vil bare dele med dere min erfaring med bruket av ekstern DAC
    Siden jeg ikke var 100% fornøyd med lyden da jeg spilte CD platter på enten min Pioneer BDP-LX91 blu-ray eller min Abrahamsen V1.0 ville jeg prøve å forbedre lyden ved bruk av en ekstern DAC:smile:
    Jeg må også nevne at jeg bruker som forsterker (stilt inn på ren stereo) en ONKYO TX-SR876.
    1 – Jeg har prøvd med analog lyd ut ifra Pioneer-en inn til ONKYO-en og testet både HDMI inngangen og analog inngangen; lyden var ganske bra men kunne vært bedre:?
    2 – Jeg prøvde en gang til med analog ut ifra Abrahamsen V1.0 inn til ONKYO-en (på den analoge inngangen); lyden var litt bedre (men ikke altfor mye bedre).:-P
    3 – Jeg repeterte punkt 1 og 2 men tok digital lyd ut ifra Pioneer-en og respektiv Abrahamsen-en inn til (en av de digitale inngangene) på en Electrocompaniet ECD1 og herfra inn til den analoge inngangen på ONKYO-en. Jeg forventet at lydkvaliteten blir vesentlig forbedret. Men nei da, INGEN hørbar forskjell
    4 – Jeg repeterte punkt 1 og 2 men tok digital lyd ut ifra Pioneer-en og respektiv Abrahamsen-en inn på en av de digitale inngangene til ONKYO-en. Jeg kan trygg påstå at lyden var vesentlig dårligere; jeg er sikker på at DAC-en som står i ONKYO-en ikke er all verden:-(
    Jeg har ikke testet både coax og optisk, jeg testet kun optisk da jeg hadde en (ganske dyr) AudioQuest optilink-5 tilgjengelig.
    Finnes det andre måter å forbedre lyden på? Kjøp av dyrere høyttalere er selvsagt den ene…som du riktig skriver…
    Kommentarer / erfaringer / tanker????

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja.

Her indikeres det på generelt grunnlag at forskjellen mellom DACer som til alt overmål bruker samme chip kan være vidt forskjellig.

Forøvrig: Å kjøpe en dac til 2-3000 og oppleve at det er stor forskjell i lyd er en slippery slope hvor man er på full fart til oppgraderingshe**ete. Jeg mener det er grunnleggende feil å anbefale noen å gjøre dette kontra å legge de ekstra pengene i høyttalere (eller ny musikk)
    jeg tror ikke du har sett på utstyret han bruker, siden du anbefaler han å legge 2-3000 ektra i høyttalere isteden.
    svs høyttalerene er allerede den klart dyreste komponenten til 12-13k.
    hva kostet yamaha receiveren, 7k? ofte sier man at prisen for en surr. kan deles på 2 for tilsvarende stereoytelse. og denne inkluderer også dac delen.. håper ikke det ligner hva et par pioneer spillere i huset her kan prestene.. der er forskjellen til en budsjettsdac som min 10år doxa som natt og dag.
    nei det er nok plenty mer å hente fra de høyttalerene!

Newcomer Thumper sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje ikke helt relevant i forhold til trådstarters budsjett og utstyr, men en liten erfaring med ekstern DAC...

Jeg gjorde akkurat en en liten sammenligning hjemme når jeg koblet opp en ekstern DAC til min cd-spiller.
    jeg bruker en Electrocompaniet EMC-1Up, som jo er kjent for å ha en "grei" lyd. Jeg koblet opp en Red Wine Isabellina DAC på digital utgangen på EC'n og koblet så begge til hver sin inngang på min Almarro. Fikk så frøkna til å switche mellom de to uten at jeg fikk vite hvem som spillte... Forskjellen var stor. Helt utrolig hvor mye klarere og bedre definert ble med Red Wine DAC. Testet også "blindt" på guttungen, og han også foretrakk Red Wine Isabellina.

Kun en liten digresjon over temaet...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red Wine Isabellina DAC

Sitat Opprinnelig postet av Thumper
    Kanskje ikke helt relevant i forhold til trådstarters budsjett og utstyr, men en liten erfaring med ekstern DAC...

Jeg gjorde akkurat en en liten sammenligning hjemme når jeg koblet opp en ekstern DAC til min cd-spiller.
    jeg bruker en Electrocompaniet EMC-1Up, som jo er kjent for å ha en "grei" lyd. Jeg koblet opp en Red Wine Isabellina DAC på digital utgangen på EC'n og koblet så begge til hver sin inngang på min Almarro. Fikk så frøkna til å switche mellom de to uten at jeg fikk vite hvem som spillte... Forskjellen var stor. Helt utrolig hvor mye klarere og bedre definert ble med Red Wine DAC. Testet også "blindt" på guttungen, og han også foretrakk Red Wine Isabellina.

Hvor fra kan en få kjøpt denne DAC-en? Har du en link?
    På forhånd takk.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambynor
    Hvor fra kan en få kjøpt denne DAC-en? Har du en link?
    På forhånd takk.
    Den får du kjøpt her:
    Red Wine Audio Produkter

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambynor
    Jeg vil bare dele med dere min erfaring med bruket av ekstern DAC
    Siden jeg ikke var 100% fornøyd med lyden da jeg spilte CD platter på enten min Pioneer BDP-LX91 blu-ray eller min Abrahamsen V1.0 ville jeg prøve å forbedre lyden ved bruk av en ekstern DAC:smile:
    (..)
    Kommentarer / erfaringer / tanker????
    Konkret hva er det du ikke er fornøyd med lydmessig?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    jeg tror ikke du har sett på utstyret han bruker, siden du anbefaler han å legge 2-3000 ektra i høyttalere isteden.
    svs høyttalerene er allerede den klart dyreste komponenten til 12-13k.
    hva kostet yamaha receiveren, 7k? ofte sier man at prisen for en surr. kan deles på 2 for tilsvarende stereoytelse. og denne inkluderer også dac delen.. håper ikke det ligner hva et par pioneer spillere i huset her kan prestene.. der er forskjellen til en budsjettsdac som min 10år doxa som natt og dag.
    nei det er nok plenty mer å hente fra de høyttalerene!
    Jeg har sett på høyttalerne han har og det ser ut som en fin konstruksjon det. når jeg sa at man heller skulle legge mer i høyttalere sa jeg det på generelt grunnlag. Jeg har ikke sagt noe om at det ikke er mer å hente fra høyttalerne hans. Men hvis vi så for oss at det eksisterte en modell av SVS-høyttaleren som f.eks kostet 3000 mer og hadde bedre elementer eller kassekonstruksjon så er det jo ikke tvil om at han heller burde kjøpt enn en DAC.

At man må dele prisen for en surroundreceiver på to for å få tilsvarende stereoytelse høres ut som en ganske ullen og ubegrunnet uttalelse. Det er slikt som skaper myter og misforståelser her i verden, og nærer opp under allerede dodgy salgstriks fra hifibransjen.

og de forskjellene dine kan du ha for deg selv. Du hadde nok fungert utmerket som testkanin for legemiddelindustrien
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og du nivåmatchet naturligvis de to kildene?
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstern DAC

Konkret hva er det du ikke er fornøyd med lydmessig?
    Jeg mener at lyden mangler tredje dimensjon og er ikke så detaljert som den bør. Det virker som lydbilde mangler konsistens og er litt telefonaktig.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og du nivåmatchet naturligvis de to kildene?
    Selvfølgelig!
    Du tror vel ikke jeg sjonglerer med tokanals anlegg til et par hundretusen på måfå??

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig!
    Du tror vel ikke jeg sjonglerer med tokanals anlegg til et par hundretusen på måfå??
    Mange som gjør det

Men det er jo bra. Med den prisen og det navnet bør det jo låte deretter.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med fine ord om MTSene mine, og jeg er fornøyd med dem.
    På generelt grunnlag ; hvordan ville dere ha fordelt investeringen på et hifi-annlegg? elektronikk 50% og 50% på høytalere? Hva er den komponenten tror dere som har mest og minst og si? Litt uhøytidelig...
    Bruk for all del andre variabler enn elektronikk og høytalere om dere føler behov for det. Kunne nesten vært en egen tråd det spørsmålet

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde gledet meg til og høre en vurdering, eller gjerne en saklig krangel:-x
    Men ingen hadde brydd seg om posten over.:wink:

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Hadde gledet meg til og høre en vurdering, eller gjerne en saklig krangel:-x
    Men ingen hadde brydd seg om posten over.:wink:
    Kranglefantene hadde sikkert lagt seg da du postet den... ;-)

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt med fine ord om MTSene mine, og jeg er fornøyd med dem.
    På generelt grunnlag ; hvordan ville dere ha fordelt investeringen på et hifi-annlegg? elektronikk 50% og 50% på høytalere? Hva er den komponenten tror dere som har mest og minst og si? Litt uhøytidelig...
    Bruk for all del andre variabler enn elektronikk og høytalere om dere føler behov for det. Kunne nesten vært en egen tråd det spørsmålet
    Jeg har for øyeblikket elektronikk som er ganske mange ganger dyrere enn høytalerene, uten at dette på noen som helst måte går ut over kvaliteten. Jeg tror/mener pris ikke er den viktigste faktoren på om utstyr spiller bra eller ikke. Matching av komponenter derimot er veldig viktig. Det er fullt mulig å ha et anlegg til mangfoldige hundretusner som ikke spiller bra, fordi komponentene ikke passer sammen. Tror nok også at det er fullt mulig å få go lyd ut av relativt billige komponenter så lenge de er godt matchet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har billige høyttalere og en "dyr" forsterker fordi jeg mener at det er veien å gå når budsjettet ikke tillater dyre komponenter hele veien. Men det er jo selvfølgelig bare MIN mening.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg har for øyeblikket elektronikk som er ganske mange ganger dyrere enn høytalerene, uten at dette på noen som helst måte går ut over kvaliteten. Jeg tror/mener pris ikke er den viktigste faktoren på om utstyr spiller bra eller ikke. Matching av komponenter derimot er veldig viktig. Det er fullt mulig å ha et anlegg til mangfoldige hundretusner som ikke spiller bra, fordi komponentene ikke passer sammen. Tror nok også at det er fullt mulig å få go lyd ut av relativt billige komponenter så lenge de er godt matchet.
    Når man matcher, er det da bare og prøve flest mulig kombinasjoner? Eller fins det "retningslinjer"?
    Om man har høytalere som gir meget pen bass; skaffer man seg da en forsterker, som er meget god på bass for og utnytte høytalerens egenskaper? Eller må man heller jakte en forsterker som er god på mellomtone og diskant for og "balansere" høytalerens egenskaper?

Jeg er så ny i hifi-gamet at jeg trodde fra starten av at dette med matching bare var et salgstrick eller i beste-fall for hifi-eliten...
    Nå har jeg adskillig mer respekt og håp for temaet. Tro, håp , og kjærlighet blir kanskje mine nye "retningslinjer" for denne potensielt økonomi-ødeleggende hobbyen:-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man matcher, er det da bare og prøve flest mulig kombinasjoner? Eller fins det "retningslinjer"?
    Om man har høytalere som gir meget pen bass; skaffer man seg da en forsterker, som er meget god på bass for og utnytte høytalerens egenskaper? Eller må man heller jakte en forsterker som er god på mellomtone og diskant for og "balansere" høytalerens egenskaper?
    Det går nok mye på prøving og feiling ja, men også ved hjelp av erfaringer gjort av andre, f.eks her på AVforum ;-)
    Mye avhenger jo også av personlige preferanser og musikksmak. Man kjøper i utgangspunktet ikke komponenter som er beregnet og kjent for å spille best på klassisk og jazz hvis man hører på dødsmetall.
    Hifiverdenen er en jungel det er lett å gå seg vill i, men det er viktig å ikke glemme hva det til syvende og sist handler om. Få en god musikk eller film opplevelse. Det er mange så blir så utstyrsfikserte at de glemmer dette.
    :-D

Side 8 av 14 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •