DAC- trenger jeg det? - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 269
    Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    blir veldig skeptisk til de her som sier de ikke hører forskjell på dacer i det hele tatt!
    hører dere ikke forskjell på cdspillere heller? forskjellen er jo praktisk talt like stor, drivverk eller ikke..
    virker som erfaringsgrunnlaget er litt tynt..
    jeg hører iallefall forskjell på alle dacene og cdspillerene jeg har hatt hjemmom
    Det at enkelte ikke hører forskjeller som andre hører, har mest sannsynlig sammenheng med resten av utstyret. Jeg kjøpte min forste Benchmark DAC-1 fordi jeg fikk den på hjemlån et par dager - og på mitt anlegg i stuen var det lett å høre forskjell på CDspilleren min og den nye DACen. Jeg var på nippet til å kjøpe enda en Benchmark i samme slengen til anlegget i TVstuen også - tok det for gitt at forskjell ett sted var ensbetydende med forskjell overalt. Inntil jeg fikk den lyse idéen å teste. Stor ble overraskelsen og skuffelsen da det viste seg at forskjellen på mitt daværende anlegg i TVstuen - med bl.a. en Primare SPA20 surroundforsterker - var lik null. En gammel Primare DVDspiller holdt lett følge med Benchmark DACen. D.v.s. den forklaringen holder naturligvis ikke - det var SPA20 som ikke holdt følge med elektronikken i hovedanlegget mitt. For med nye elektronikk i TVstuen, fikk den gamle DVDspilleren reisepass på dagen.

Derfor: Ikke ta det for gitt at en DAC vil bety noe som helst til eller fra for lyden. Alt henger sammen med alt. Prøv før du kjøper.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    blir veldig skeptisk til de her som sier de ikke hører forskjell på dacer i det hele tatt!
    hører dere ikke forskjell på cdspillere heller? forskjellen er jo praktisk talt like stor, drivverk eller ikke..
    jeg hører iallefall forskjell på alle dacene og cdspillerene jeg har hatt hjemmom
    AVforum hadde vel en samling hvor DacMagic og Beresford ble testet opp mot hverandre, og resultatet var en hårfin seier til Beresford.
    Men dette var nok i et lokale som ligger noe over den gjenommsnittelige stue/rom, rent akustisk sett.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    AVforum hadde vel en samling hvor DacMagic og Beresford ble testet opp mot hverandre, og resultatet var en hårfin seier til Beresford.
    Men dette var nok i et lokale som ligger noe over den gjenommsnittelige stue/rom, rent akustisk sett.
    Stemmer det, men det morsomste på den testen var at Beresford "banket" en Macintosh dac til mangfoldige tusner... :mrgreen.
    Dac´ene ble blindtestet opp mot hverandre 2 dager på rag og resultatet var det samme begge dagene. Men som sagt, det var små detaljer som skiller Beresford og DacMagic.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Dac´ene ble blindtestet opp mot hverandre 2 dager på rag og resultatet var det samme begge dagene. Men som sagt, det var små detaljer som skiller Beresford og DacMagic.
    Nettopp, og derfor mener JEG at prisen er avgjørende samt de øvrige godene som Beresford'en har.

Designmessig er den like anonym og kjedelig som Høybråten var under valgkampen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si det slik: i et tradisjonelt hjemmemiljø tror jeg det er liten forskjell. Da ville jeg brukt prisdifferansen til innkjøp av materialer til akustiske tiltak
    .................................................. ..................................................
    ...forskjllen kan vel egentlig beskrives slik:
    ca kr 698,- i prisforskjell
    -DacMagic har ikke hodetelefonutgang
    -kun fixed volume
    Glitrende analyse!!

Om jeg legger ut ca.2000kr så vil jeg gjerne ha muligheten til og stille volumet med den nye super-dingsen min.8)

DiFontaine:
    Det som jeg synes taler til Beresfords fordel er volmkontroll slik at den kan brukes som pre-amp og headsetforsterkeren.
    Ja her lærer jeg hele tiden; for det er klart jeg også vil ha muligheten til og ha en pre-amp også.8)

Beresford here I come:grin: Edit: and acustic-stuff too:-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok hørt en og annen cdspiller og DAC opp gjennom årene

På hydrogenaudio.org er følgende en av vilkårene for å poste på forumet:
    8. All members that put forth a statement concerning subjective sound quality, must -- to the best of their ability -- provide objective support for their claims. Acceptable means of support are double blind listening tests (ABX or ABC/HR) demonstrating that the member can discern a difference perceptually, together with a test sample to allow others to reproduce their findings. Graphs, non-blind listening tests, waveform difference comparisons, and so on, are not acceptable means of providing support.

Synd det ikke er slik her på avforum også.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Nærmer meg denne ja. Når du går god for den med dine hodetelefoner, så forstår jeg at i hverfall du synes Beresforden er bra.
    Jeg synes denne er fin, den bruker jeg på jobben - men da må du ha eksternt lydkort eller noe i tillegg da, hvis du ikke kobler lydkortet ditt rett i denne. Denne har nemlig ingen innebygget DAC. Men det kan jo funke hvis du ikke har for mye støy fra lydkortet ditt.

ÖйúÉîÛÚ É½Áéµç×ÓÓÐÏÞ¹«Ë¾ ²úÆ·½éÉÜ (Shanling PH100)

Litt dyr kanskje da. Prøv uten noe først du
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    at det er en burr brown i den er ikke et argument for noe som helst. mange signalkilder bruker helt like dacèr men er i oppbygning og lyd som på to ulike planeter. det er store forskjeller i konstruksjon her.. ikke bare en chip
    Forsåvidt helt riktig, men jeg fastholder at forskjellene ikke er store.

At det er lyd som på to ulike planeter mellom to DACer er en ekstrem overdrivelse som er et hifi-asyl verdig.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    På hydrogenaudio.org er følgende en av vilkårene for å poste på forumet.......

Synd det ikke er slik her på avforum også.
    Tror vi skal være glad for det, ellers hadde det vel stått 0 innlegg i så og si alle tråder....

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som jeg synes taler til Beresfords fordel er volmkontroll slik at den kan brukes som pre-amp og headsetforsterkeren.
    Ja her lærer jeg hele tiden; for det er klart jeg også vil ha muligheten til og ha en pre-amp også.8)

Beresford here I come:grin: Edit: and acustic-stuff too:-)
    Tror du vil bli fornøyd med en Beresford dac :wink:

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi skal være glad for det, ellers hadde det vel stått 0 innlegg i så og si alle tråder....
    Hehe, ja antageligvis

Neida, folk må kose seg med hobbyen sin - men synes ikke det er riktig å kaste ut anbefalinger om DACer og dyre kabler og det ene med det andre til folk som er relativt ferske i sin leting etter nytt utstyr.

Uttalelser som at forskjellen mellom to DACer er som to forskjellige planeter blir vanskelig å ta seriøst.

Vi behøver jo ikke bevisst føre folk ut i økonomisk uføre når det faktisk ikke er nødvendig for å oppnå god lyd.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja antageligvis

Neida, folk må kose seg med hobbyen sin - men synes ikke det er riktig å kaste ut anbefalinger om DACer og dyre kabler og det ene med det andre til folk som er relativt ferske i sin leting etter nytt utstyr.

Uttalelser som at forskjellen mellom to DACer er som to forskjellige planeter blir vanskelig å ta seriøst.

Vi behøver jo ikke bevisst føre folk ut i økonomisk uføre når det faktisk ikke er nødvendig for å oppnå god lyd.
    Og det er jeg så hjertens enig i så derfor foreslo jeg litt frekt at forskjellen på DacMagic og Beresford er ca kr 600

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja antageligvis

Nå er det vel ingen som har påstått at det er intergalaktiske forskjeller på de to dac´ene som i hoversak har blitt diskutert i denne tråden. når det kommer til det økonomiske aspektet, så får det så for folks egen regning. Hvis noen havner i økonomisk uføre med å bruke 2-3000,- på hifi-komponenter bør de heller ikke spør om råd på et entusiastforum. Det er jo ingen her som tvinger noen til å kjøpe produkter (selv om det til tider blir utøvd en del gruppepress.. :wink: )

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Nå er det vel ingen som har påstått at det er intergalaktiske forskjeller på de to dac´ene som i hoversak har blitt diskutert i denne tråden. når det kommer til det økonomiske aspektet, så får det så for folks egen regning. Hvis noen havner i økonomisk uføre med å bruke 2-3000,- på hifi-komponenter bør de heller ikke spør om råd på et entusiastforum. Det er jo ingen her som tvinger noen til å kjøpe produkter (selv om det til tider blir utøvd en del gruppepress.. :wink: )
    Tja.

at det er en burr brown i den er ikke et argument for noe som helst. mange signalkilder bruker helt like dacèr men er i oppbygning og lyd som på to ulike planeter
    Her indikeres det på generelt grunnlag at forskjellen mellom DACer som til alt overmål bruker samme chip kan være vidt forskjellig.

Forøvrig: Å kjøpe en dac til 2-3000 og oppleve at det er stor forskjell i lyd er en slippery slope hvor man er på full fart til oppgraderingshe**ete. Jeg mener det er grunnleggende feil å anbefale noen å gjøre dette kontra å legge de ekstra pengene i høyttalere (eller ny musikk)
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt omponert at dere tar ansvar for andres økonomi. :roll: :smile:
    Nå skulle jeg bestille en Beresford 7520, men så ser jeg at man kan få en caiman. Er den verdt pengene?

Ikke ha dårlig samvittighet nå gutter:lol:

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er litt omponert at dere tar ansvar for andres økonomi. :roll: :smile:
    Nå skulle jeg bestille en Beresford 7520, men så ser jeg at man kan få en caiman. Er den verdt pengene?

Ikke ha dårlig samvittighet nå gutter:lol:
    Ikke godt å si, men det er jo gjort noen forbedringer i Caiman i forhold til en standard 7520. Hvis den også skal brokes på hodetelefoner så vil jeg vurdert Caiman sterkt. Klasse A hodetelefonforsterker er jo bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går for Cayman.
    Skal skrive noen ord etter at jeg har brukt den en stund.
    Edit: Der tok "goldenboy" på seg litt mer ansvar;-)
    In Caiman we trust

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dac

Må stort sett si meg enig med Hybris her :-)
    Vi har jo forsåvidt lyttet til noen Dac`er sammen, he he

Jeg vil påstå at det er andre ting som bestemmer om en dac gir en lydforbedring, og det er at hele anlegget må ha en viss "balanse". Er som nevnt vel så mye hva man liker. Det sier seg selv at det hjelper lite å kjøpe en Goldmund cd spiller til 200k, for så å forvente at denne skal heve lydkvaliteten i et surrerundt anlegg til 25k til uante høyder ;-) Har selv prøvd ut dette flere ganger, og min erfaring er at det mest fornuftige er å forsøke å fjerne svake ledd og holde ca samme nivå på komponentene.. Ikke nødvendigvis på pris, her finnes det mange skjulte skatter. Mange ht som f.eks kan vokse inn i himmelen med dyrere elektronikk enn man skulle trodd. I trådstarters tilfelle er det nok minimalt å hente, og andre ting som bør prioriteres. Selv går jeg baklengs inn i fuglekassa, og har akkurat bestillt meg en integrert radiorørforsterker til 25k, med pre inn/prosessorinngang som skal brukes på frontene til hifi, tv titting og film i mitt kombioppsett. Bestillte i samme slengen en cd spiller med rør, helt uten digitale innganger :-) Hva skal man med all denne teknologien, når gammel teknologi låter mest musikalsk ;-)

Hybris: Vi får ta en lytterunde snart tydeligvis. Lysten på å høre hos deg, og du må også pelle deg hit en tur når alt endelig er på plass i "nye" stua mi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Focalmann
    Selv går jeg baklengs inn i fuglekassa, og har akkurat bestillt meg en integrert radiorørforsterker til 25k, med pre inn/prosessorinngang som skal brukes på frontene til hifi, tv titting og film i mitt kombioppsett. Bestillte i samme slengen en cd spiller med rør, helt uten digitale innganger :-) Hva skal man med all denne teknologien, når gammel teknologi låter mest musikalsk ;-)
    Høres ut som en fornuftig investering. :-D
    Mitt første møte med et radiorør, var røret til Fleksnes Dette er LA8PV...
    Tror ikke kona hadde likt et rør til 25k uten at det hadde vibrert:twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det noen som snakker med StanleyB. om "volum control" der de vil ha en med fjernkontroll;
    What's wrong with using the volume control on your amp?

A motorized passive volume control costs quite a bit to buy. By the time you add it to a product, the cost would have gone up at least 3 times. That excludes any product size changes, including amended packaging etc. So the total bill for a passive volume control would easily surpass £100 at the sales counter. I am a small fish in a big pond, and my sales turnover is a mere fraction of say other UK DAC brand names. Plus theirs cost less to make in China. In order to stay competitive I can't afford to go and load my DAC with features that would double the price! Magazine reviewers concentrate on how products sound, and that is the prime focus of attention by their readership when it comes to parting with cash. I have a Ditton DAC/preamp with all possible inputs etc. But how many people bought one?

Just imagine that the real Caiman price should be between £250 to £300, if I use the same cost calculations as on the TC-7510 and TC-7520.

Likte det de siste to linjene jeg da

Side 7 av 14 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •