DAC- trenger jeg det? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 269
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Enig i det, men markedet er tydeligvis ikke stort nok siden ingen tilbyr det.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er eneste prosessoren jeg ville vurdert, men den er ikke kommet enda.
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-VIdeo Processor

Her er min XPA-3 forsterker :3X200 :-D Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier

Her er XPA-2 som er den jeg vil kjøpe neste gang jeg vil ha mer effekt
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Her blir man i hvertfall ikke flådd levende

Når man henger rockwool akustikkplater på veggen, hva er det som skjer med lyden i rommet da? Mtp. diskant/mellomtone/bass?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Her er eneste prosessoren jeg ville vurdert, men den er ikke kommet enda.
    Emotiva Audio UMC-1 Audio-VIdeo Processor

Her er min XPA-3 forsterker :3X200 :-D Emotiva Audio XPA-3 Three Channel Power Amplifier

Her er XPA-2 som er den jeg vil kjøpe neste gang jeg vil ha mer effekt
    Emotiva Audio XPA-2 Two Channel Power Amplifier

Her blir man i hvertfall ikke flådd levende

Når man henger rockwool akustikkplater på veggen, hva er det som skjer med lyden i rommet da? Mtp. diskant/mellomtone/bass?
    Det spørs hvor mange du har og hvordan du henger de opp.

Rockwool selv mener følgende: (tabellen indikerer hvor mye det demper lyden i forskjellige frekvenser)

RW Akustikkplate Frekvens 125 250 500 1000 2000 4000
    t=30 mm, 300 mm nedhengt abs.koeff. 0,71 0,76 0,85 0,87 0,92 0,91
    t=30 mm, oppsatt mot fast underlag abs.koeff. 0,13 0,44 0,89 0,92 0,91 0,88
    t=50 mm, 300 mm nedhengt abs.koeff. 0,71 0,93 0,96 0,94 0,94 0,91
    t=50 mm, oppsatt mot fast underlag abs.koeff. 0,15 0,68 0,96 0,95 0,89 0,91
    (Akustikkplate :: Himlinger :: Produkter :: AS Rockwool)

Kort fortalt vil du få dempet refleksjoner i stigende grad fra mellombass/nedre mellomtone og opp mot diskanten. Du vil altså få mindre refleksjoner/ekkoproblemer i rommet ditt.

Du har sikkert av og til vært på restauranter hvor det er så dårlig akustikk at du knapt hører hva den på andre siden av bordet sier, fordi det drukner i støyen fra alle andre i lokalet. Andre ganger har du kanskje vært på steder hvor det er lett å prate sammen, og du hører lite støy fra nabobordene.

Du får sistnevnte effekt med å bruke akustikkplater. Du får mer av den direkte lyden fra lydkilden, og færre refleksjoner. Det er i utgangspunktet positivt.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kort fortalt vil du få dempet refleksjoner i stigende grad fra mellombass/nedre mellomtone og opp mot diskanten. Du vil altså få mindre refleksjoner/ekkoproblemer i rommet ditt.

Du har sikkert av og til vært på restauranter hvor det er så dårlig akustikk at du knapt hører hva den på andre siden av bordet sier, fordi det drukner i støyen fra alle andre i lokalet. Andre ganger har du kanskje vært på steder hvor det er lett å prate sammen, og du hører lite støy fra nabobordene.

Du får sistnevnte effekt med å bruke akustikkplater. Du får mer av den direkte lyden fra lydkilden, og færre refleksjoner. Det er i utgangspunktet positivt.
    Dette skal jeg definitift gjøre! Dette MÅ jo være en kostnadseffektiv investering.
    Nå skal jeg finne noen tepper vi ikke har i bruk. Går ut i fra at jo tykkere de er jo bedre. Eller?

Edit: Jeg har nemlig måtte dempe MTS og MCS med den innebygde diskant bryteren (-3db i toppen er det vel, sånn ca.)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det, men markedet er tydeligvis ikke stort nok siden ingen tilbyr det.
    Jeg synes det er rart at det ikke er en mellomklasse her, men jeg har så lite innflytelse på det.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette skal jeg definitift gjøre! Dette MÅ jo være en kostnadseffektiv investering.
    Nå skal jeg finne noen tepper vi ikke har i bruk. Går ut i fra at jo tykkere de er jo bedre. Eller?

Edit: Jeg har nemlig måtte dempe MTS og MCS med den innebygde diskant bryteren (-3db i toppen er det vel, sånn ca.)
    Og så jeg som trodde at MTS'ene var så fantastisk mye bedre enn STS'ene på nettopp dette området. :twisted:

Jeg tror det er ørene dine som er følsomme for diskant.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Og så jeg som trodde at MTS'ene var så fantastisk mye bedre enn STS'ene på nettopp dette området. :twisted:

Det er forskjell på diskantene ja. Kvalitetsforskjellene skal jeg ikke begi meg ut på. Men diskanten i MTSene liker jeg bedre.
    Var på en BigBang-konsert med øreverk engang, nå har jeg ca.1,5øre

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forskjell på diskantene ja. Kvalitetsforskjellene skal jeg ikke begi meg ut på. Men diskanten i MTSene liker jeg bedre.
    Var på en BigBang-konsert med øreverk engang, nå har jeg ca.1,5øre

En kan få øreverk av mindre enn BigBang. "Prettiest girl in Oslo". Makan til møl. Hehehe

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ingen skam å synes mye diskant er slitsomt. Tror det er en og annen hifientuiast der ute som sitter og hører på "oppløst diskant full av detaljer" og egentlig synes det er litt slitsomt
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjoa, det er bare å prøve seg litt frem. Spørs hvor lavt ned i frekvensene du ønsker å dempe. Det er vel litt mer avansert vitenskap bak dette enn som så - men jo lavere frekvenser du ønsker å dempe, jo tykkere matte/teppe. Skal du henge opp på vegg/tak kan du øke effekten enda mer ved å ikke henge det helt inntil, altså henge matten f.eks 30-50mm ut fra veggen eller ned fra taket. Dette er naturligvis ikke like lett på gulvet

Et stort teppe på gulvet og noen litt tykke gardiner foran vinduer så er sikkert endel gjort.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen skam å synes mye diskant er slitsomt. Tror det er en og annen hifientuiast der ute som sitter og hører på "oppløst diskant full av detaljer" og egentlig synes det er litt slitsomt
    Har det sånn selv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tjoa, det er bare å prøve seg litt frem. Spørs hvor lavt ned i frekvensene du ønsker å dempe. Det er vel litt mer avansert vitenskap bak dette enn som så - men jo lavere frekvenser du ønsker å dempe, jo tykkere matte/teppe. Skal du henge opp på vegg/tak kan du øke effekten enda mer ved å ikke henge det helt inntil, altså henge matten f.eks 30-50mm ut fra veggen eller ned fra taket. Dette er naturligvis ikke like lett på gulvet

Et stort teppe på gulvet og noen litt tykke gardiner foran vinduer så er sikkert endel gjort.
    takk for tipsene

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har det sånn selv.
    Det skal jo tross alt være behagelig å høre på musikk. Selv demper jeg diskanten med 0.5dB per oktav fra 2khz og oppover.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal jo tross alt være behagelig å høre på musikk. Selv demper jeg diskanten med 0.5dB per oktav fra 2khz og oppover.
    Gjør du dette med -Inguz EQ?
    Kjører du all musikk fra pc og squeezebox?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjør du dette med -Inguz EQ?
    Kjører du all musikk fra pc og squeezebox?
    Har feature for å lage en slik dalende kurve i EQen i surroundforsterkeren, så det er gjort der.

Kjører all musikk fra squeezebox ja. Har ingen annen musikk-kilde. Dvs har en dvdspiller jeg teoretisk kunne spilt CDer i da, men har ingen CDer.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant. Jeg reduserer volumet på "opptak" som er litt for skarpe. Det virker som om at det er det som er roten til problemet hos meg.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med disse scenarioene er jo dessverre at det er høy sannsynlighet for at han hører forskjell fordi han har en forventning om at DACen er bedre.
    Tja, han sa vel lenger oppe at han er tilbøyelig til å høre på deg, og jeg oppfatter det som at han er åpen for at begge sider kan være veien å gå.

Jeg har forøvrig aldri sagt at en ekstern DAC er veien å gå, men han spurte i første innlegg om forslag til DAC, og det fikk han.

Er ikke uenig i deg at han ved å legge mer penger i høyttalerene vil kunne få bedre lyd i den prisklassen. Forøvrig står det en interessant artikkel i siste Hjemmekino, hvor de konkluderer med at de får mest igjen for pengene om de legges i forsterkeren.

For ordens skyld, har ikke testet en ekstern DAC i mitt eget stereooppsett, men har akkurat anskaffet meg en Squeezebox som erstatning for en relativt dyr CD-spiller. Har planer om å låne hjem en for å se om det er verdt pengene. Det skal jo dog ikke så mye til så lenge en rimelig DAC ligger på rundt et par tusen kroner. Men kan jeg spare pengene, er jo ingenting bedre enn det.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    For ordens skyld, har ikke testet en ekstern DAC i mitt eget stereooppsett, men har akkurat anskaffet meg en Squeezebox som erstatning for en relativt dyr CD-spiller. Har planer om å låne hjem en for å se om det er verdt pengene. Det skal jo dog ikke så mye til så lenge en rimelig DAC ligger på rundt et par tusen kroner. Men kan jeg spare pengene, er jo ingenting bedre enn det.
    Jeg mener at det er en del å hente med en ekstern dac koblet til squeezebox, da den innebygde dac'en i sb ikke er særlig god. Men som det er blitt sagt tidligere i tråden, det kommer an på kvaliteten til de andre komponentene i anlegget. :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Jeg mener at det er en del å hente med en ekstern dac koblet til squeezebox, da den innebygde dac'en i sb ikke er særlig god. Men som det er blitt sagt tidligere i tråden, det kommer an på kvaliteten til de andre komponentene i anlegget. :-D
    Du er vel avhengig av en DAC med annen lydsignatur enn den som skal erstattes hvis det skal merkes forskjell i et budsjettanlegg for folk som ikke har gullører.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg har hatt denne på hjemlån og sammenlignet den både med DACen i Denon 2805 som jeg hadde den gangen, samt en Signtone NOS DAC (koster ca 2,000kr fra hongkong) som jeg også eide.

Vi satt da noen timer og lyttet frem og tilbake med forskjellig musikk. Mellom Benchmark og Sigtone var det mulig å høre forskjell da Sigtonen har endel egenart i signaturen (tilbakelent diskant og fyldig mellomtone/bass). Hvem hadde best/mest "oppløst" lyd? Vanskelig å si.

Sammenlignet man Denon med Benchmarken ble det ikke så mye lettere da begge er ganske nøytrale i lyden.

Alt i alt snakker vi SMÅ forskjeller. Putte 10,000kr i en benchmark1 kontra å putte 10,000kr til i høyttalere? Ikke mye å lure på gitt.
    Tusen takk for et kjapt og tydelig svar:-D
    Har du sammenlignet Benchmark DAC og Electrocompaniet DAC:?:
    Jeg forsto at det ikke er hørbar forskjell på disse to. Jeg har hatt en Electrocompaniet DAC på hjemlån for å teste om det blir noe bedre lyd ut av CD-spilleren (Abrahamsen V1.0). Jeg var veldig overrasket da jeg ikke merket noe forskjell. Er det noe galt med hørselen min eller med høyttalerne
    DAC-en som sitter i V1.0 er identisk med V6.0 og koster (ny) ca. 6k mens Electrocompaniet sin DAC koster (ny) nesten 13k:twisted:
    Har du lest denne testen:
    http://theaudiocritic.com/plog/index...Id=40&blogId=1
    Konklusjonen virker litt oppskryt:
    "All in all, the Benchmark DAC1 HDR is damn close to a perfect piece of equipment. Neither its digital performance nor its analog performance could be meaningfully improved. That’s really all that needs to be said. If I could change anything at all about it, it would be to add a couple more analog inputs. I realize that there is no room for that, so I use a small input switch box that sits on top of it. Most users won’t need it. There exist DACs and preamps at ten times the price of the Benchmark, but they aren’t any better. Let the high-end police come and take me away in handcuffs."
    Hva synes du om dette?

Side 5 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •