DAC- trenger jeg det? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 269
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Jeg er jo blitt overbevist av deg, mester:-D
    Prøver og spørre om dette med prosessor er like "dumt" som en ekstra DAC.
    Det virker jo som du har peiling pluss at du ikke er selger:-D
    Hvorfor vil du ha prosessor da? Skal du bytte ville jeg kjøpt en receiver, du får uendelig mye mer å velge mellom, spesielt i de lavere prisklassene. Allerede nå får du jo brukte receivere som støtter samtlige formater.

En prosessor er jo ikke dumt i seg selv, det er det samme som en surroundreciever bare uten forsterkerdelen. Men vet ikke om jeg ser det helt store poenget kontra å bare kjøpe en receiver tilpasset ditt effektbehov.

Hvilken prosessor er det eventuelt du vurderer og hva mener du selv er fordelen med denne kontra en receiver?
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neste større investering i anlegget mitt blir nok prosessor. Uansett om man skal bruke 10.000kr eller 50.000kr så vil jeg tro at en prosessor gir mer for pengene når man ikke trenger effekten i en receiver.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Neste større investering i anlegget mitt blir nok prosessor. Uansett om man skal bruke 10.000kr eller 50.000kr så vil jeg tro at en prosessor gir mer for pengene når man ikke trenger effekten i en receiver.
    Det finnes vel knapt prosessorer å oppdrive? Hvem fører rene prosessorer til fornuftige priser?

Og hva er det du forventer at den kan gjøre for deg? Hva har en prosessor til 20,000 som en surroundreceiver til 20,000 ikke har?
    --
    Thorbjørn

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det finnes vel knapt prosessorer å oppdrive? Hvem fører rene prosessorer til fornuftige priser?

Og hva er det du forventer at den kan gjøre for deg? Hva har en prosessor til 20,000 som en surroundreceiver til 20,000 ikke har?
    Du har et poeng, og det er at det ikke er mange rene prosessorer i budsjettklassen.

Men ellers følger jeg ikke logikken din. Jeg mener at man som regel får det man betaler for. Hvis man sammenligner en reciever som inneholder effekttrinn, DAC, dekodere, radiotrinn, forforsterkerdel, bildekretser, oppsampling, linjedobler, romkorreksjon, med separate komponenter til en dyrere penge, så vil det forbause meg sterkt om ikke et effektrinn til f.eks 4000, eller en DAC til 2500, ikke vil forbedre ytelsen til en budsjettreceiver.

Å sammenligne chiper i en DVD-spiller og en receiver, er ikke det samme som å samme som å sammenligne en ekstern DAC og en som sitter i en receiver. En ekstern DAC har også bedre strømforsyningsdel, og en dedikert analogdel, som KAN være bedre enn den i receiveren.

Ikke er jeg enig i logikken din at han på et budsjettanlegg ikke vil få mye igjen for et par tusen kroner, heller. Med et anlegg til 100000,- er det ikke store forskjellen, men i den lavere enden gjør det større forskjell.

Tips til trådstarter: Få lånt en DAC hjem og prøv. Eller gå i en butikk og hør på et oppsett med en receiver som drivkraft og koble til og fra en DAC. Hifi-klubben er jo logisk mtp at de fører Cambridge. Hører du ikke nevneverdig forskjell, gi blaffen.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Som JD sier så regner jeg med bedre komponenter i en pre til 20.000kr enn i en receiver til samme pris. Dvs bedre lyd og kanskje bilde.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i. Men som jeg var inne på i et tidligere innlegg, en DAC er en veldig ineffektiv og lite økonomisk måte å endre lydsignaturen på et stereoanlegg.
    Ikke om kilden din er en squeezebox der lyddelen står for en tidel av prisen på enheten.

DACen i forsterkeren din er nok mer enn bra nok, disse pengene bør du heller legge i investeringsfondet til ditt neste høyttalerpar. 2000kr mer i høyttalere vil gi (mye større) forskjell i lyden.
    Godt å vite, her satt jeg og lurte på hva som var best av martin logan summit X og klipsch palladium, så alt jeg trengte å gjøre var å se på prislappen.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Ikke om kilden din er en squeezebox der lyddelen står for en tidel av prisen på enheten.
    Lydkilden hans (og min) er DACen i receiveren.

Nå kostet min receiver 20,000 så det er kanskje ikke direkte sammenlignbart med hans da.

Jeg har hatt eksterne DACer før, og erfaringen min er at nøytrale DACer gir minimal (om noen) hørbar forskjell.

DACer som bevisst har en spesifik lydsignatur gir naturligvis nettopp endring i lydsignaturen - men en slik endring kan du få til på en mer nøyaktig måte f.eks med EQ.

Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Godt å vite, her satt jeg og lurte på hva som var best av martin logan summit X og klipsch palladium, så alt jeg trengte å gjøre var å se på prislappen.
    Du må bare bli flåsete hvis du ønsker det. På generelt grunnlag vil en dyrere høyttaler være bedre enn en billig - da snakker vi naturligvis ikke om å sammenligne forskjellige høyttalere kun basert på pris. Men hvis man f.eks har bestemt seg for et merke basert på deres lydsignatur så vil man få bedre lyd om man legger mer penger i høyttaleren ved at man får en større modell eller kan hoppe opp en serie. Og forskjellen i lyd mellom en høyttaler til 5,000 og 10,000 er radikalt større enn mellom en DAC til 5,000 og 10,000.

Fokuser på høyttalere og romakustikk, det er der du faktisk får effekt for pengene.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Du har et poeng, og det er at det ikke er mange rene prosessorer i budsjettklassen.

Men ellers følger jeg ikke logikken din. Jeg mener at man som regel får det man betaler for. Hvis man sammenligner en reciever som inneholder effekttrinn, DAC, dekodere, radiotrinn, forforsterkerdel, bildekretser, oppsampling, linjedobler, romkorreksjon, med separate komponenter til en dyrere penge, så vil det forbause meg sterkt om ikke et effektrinn til f.eks 4000, eller en DAC til 2500, ikke vil forbedre ytelsen til en budsjettreceiver.
    Spørs hva du mener med at man får det man betaler for. Det er jo ikke tvil om at det er mange komponenter i et stereoanlegg man kan putte penger i. Hvor mye de pengene betyr for lydkvaliteten varierer meget sterkt avhengig av hvilken komponent det er.

Jeg gikk fra Electrocompaniet AW250 (40,000) til Pioneer LX-81 (18,000). Sistnevnte har i tillegg til ren forsterkerdel en trillion andre ting. Var det stor forskjell i lyden? Nei.

Dagens teknologi gjør det mulig å produsere både lyd og bilde av høy kvalitet til særdeles lav pris. Jo høyere prisklasse man kommer opp i jo mindre er forskjellene (slik har det forsåvidt alltid vært) - så å begynne å anbefale separat DAC i den prisklassen trådstarter er i fremfor f.eks å vurdere om det er høyttalerne han ikke er helt fornøyd med er etter min mening rent tøys. Du er selvfølgelig velkommen til å ha en annen mening

Sitat Opprinnelig postet av JD

Tips til trådstarter: Få lånt en DAC hjem og prøv. Eller gå i en butikk og hør på et oppsett med en receiver som drivkraft og koble til og fra en DAC. Hifi-klubben er jo logisk mtp at de fører Cambridge. Hører du ikke nevneverdig forskjell, gi blaffen.
    Problemet med disse scenarioene er jo dessverre at det er høy sannsynlighet for at han hører forskjell fordi han har en forventning om at DACen er bedre.
    --
    Thorbjørn

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har litt vanskelig for å tro at en receiver til 18k spiller bedre enn en EC-effekt til 25k.. Kanskje en bedre match? Muligens en engelskmann med "a-stiff-upper-lipp" hadde vært bedre? Personlig synes jeg at B&W sammen med nøytrale-mørke forsterkere blir kjedelig.

Når det gjelder rene prosessorer i fornuftig prisklasse, så finnes de.. Rotel har sine i 10-20k, parasound har vel den eneste som har high-end stempel på 30k? En receiver under 20k har en signalvei der man har blitt nødt til å gjøre visse begrensninger mtp komponentkvalitet, strømforsyning ol..

Men, klart.. Om musikksmaken er rock, metall og elektronika og ser en masse filmer så har det egentlig lite å si.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Jeg har litt vanskelig for å tro at en receiver til 18k spiller bedre enn en EC-effekt til 25k.. Kanskje en bedre match? Muligens en engelskmann med "a-stiff-upper-lipp" hadde vært bedre? Personlig synes jeg at B&W sammen med nøytrale-mørke forsterkere blir kjedelig.
    Hvor skrev jeg at den spilte bedre? AW250 koster vel forøvrig nærmere 40k.

Men spiller den i alle praktiske henseende like bra? Ja det vil jeg tro. Har du av en eller annen sinnsyk grunn behov for 2x250W så er det klart den ekstra effekten kan være en fordel. Det har altså ikke jeg. Nå biamper jeg frontene med 4 av kanalene på Pioneeren og har kraft nok i massevis.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Når det gjelder rene prosessorer i fornuftig prisklasse, så finnes de.. Rotel har sine i 10-20k, parasound har vel den eneste som har high-end stempel på 30k? En receiver under 20k har en signalvei der man har blitt nødt til å gjøre visse begrensninger mtp komponentkvalitet, strømforsyning ol..

Men, klart.. Om musikksmaken er rock, metall og elektronika og ser en masse filmer så har det egentlig lite å si.
    Ser nesten ikke film og hører på det meste.

Er 10-20k fornuftig prisklasse for en prosessor, når du til samme pris får en kraftig receiver med effektdel som gjør akkurat det samme like bra? Nå er det snart på tide at folk innser at vi lever i 2009. ALL prosessering i en surroundprosessor/receiver foregår i det digitale domene gjennom relativt rimelige chiper. DAC-chipene koster også en slikk og ingenting. Det som gjenstår er da de analoge utgangstrinnene, som heller ikke akkurat er rocket science lenger.

Det er klart at Parasound eller Classe eller whoever av de mindre produsentene må ta seg mer betalt per enhet enn Yamaha, Denon eller Pioneer som selger i millioner av enheter. Men låter de bedre? Har de noen forutsetninger for å lage et bedre produkt? Tja. Du får et produkt med høyere kvalitetsfølelse, bedre utseende og et fint merkenavn. For mange er det sikkert verdt å betale for. For trådstarter? Neppe.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken DAC er best?

Sitat Opprinnelig postet av Laudio
    En god DAC er selvfølgelig ALFA og OMEGA når det gjelder lyden som kommer ut av høyttalerne. Men digitalt er nå engang digitalt. Behandling av digitale signaler er jo enkelt. Alle og enhver med litt datakunnskap kan jo behandle det.

Det er konverteringen til lyd som bør være så riktig som mulig, ikke sant?
    Og her dukker spørsmålet opp om en Burr-Brown DAC som sitter i de nyeste Yamaha'ene duger. Hvor mange prosessorer som benyttes i denne konverteringer er jo ikke noe poeng annet enn at det gjøres raskere. Altså hvis én prosessor greier jobben er det ikke noe poeng å legge til en ekstra. Det handler om båndbredde. DAC'en gjør formodentlig sin jobb til riktig tid.

Cambridge DacMagic bruker nå denne/disse:
    Dual Wolfson WM8740 24bit DACs

Det er altså kun det som skjer inne i denne og etterpå.

Digitalt signal inn -> Wolfson WM8740 24bit DAC - Analogt signal ut -> LYD

Hva som skjer før Wolfson er uinteressant! Digitalt er digitalt og bør ikke endres etter opprinnelsessignal. DAC'en kan selvfølgelig gjøre endringer på output etter forgodtbefinnende, men det skal være etterprøvbart.

Hvilken DAC er best?
    Det er det store spørsmålet.
    Jeg har hørt mange som roser Benchmark i skyene...
    Er denne DAC-en sååååå god?
    Se link:
    TESTED: Benchmark DAC1 Pre Digital-to-Analog Converter and Preamp | AVguide
    Har noen av dere erfart vidunderet?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dagens teknologi gjør det mulig å produsere både lyd og bilde av høy kvalitet til særdeles lav pris. Jo høyere prisklasse man kommer opp i jo mindre er forskjellene"
    JEg er veldig enig at man møter et brytningspunkt, en eller annen plass, hvor hver krone gir mindre tilbake. For eksempel vil ikke en PC til 20k være dobbelt så bra til en PC til 10k. Når det gjelder bil i Norge, blir det jo RADIKALT mindre og mindre bil for pengene, pga avgiftsystemet.

Personlig håper jeg Hybris har rett i det meste han sier, for det vil koste mindre penger8) Jeg har også tenkt at en reciever er jo vinn, vinn! For man får jo alt en prosessor har pluss effektrinn. Men da jeg prøvde og ymte om dette en annen plass på forumet, så ble det "nedstemt".

Og til slutt vil jeg jo påpeke at man ikke kan stole på priser i Norge, siden vi alle lever i et bittelite marked, og vi betaler alt for mye for det meste. Min Yamaha f.eks, liker og snakke om mine gode kjøp:-D, vant en test i hjemmekino mot andre recievere som kostet fra 10-12000kr.
    Jeg kjøpte den på amazon.uk for 2500kr +frakt 500kr + MVA ca1000kr
    Når man selger en reciever i England for 2500 og tar 8-12k i norge, da viser dette hva jeg mener med oss i et lite marked!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bambynor
    Jeg har hørt mange som roser Benchmark i skyene...
    Er denne DAC-en sååååå god?
    Se link:
    TESTED: Benchmark DAC1 Pre Digital-to-Analog Converter and Preamp | AVguide
    Har noen av dere erfart vidunderet?
    Jeg har hatt denne på hjemlån og sammenlignet den både med DACen i Denon 2805 som jeg hadde den gangen, samt en Signtone NOS DAC (koster ca 2,000kr fra hongkong) som jeg også eide.

Vi satt da noen timer og lyttet frem og tilbake med forskjellig musikk. Mellom Benchmark og Sigtone var det mulig å høre forskjell da Sigtonen har endel egenart i signaturen (tilbakelent diskant og fyldig mellomtone/bass). Hvem hadde best/mest "oppløst" lyd? Vanskelig å si.

Sammenlignet man Denon med Benchmarken ble det ikke så mye lettere da begge er ganske nøytrale i lyden.

Alt i alt snakker vi SMÅ forskjeller. Putte 10,000kr i en benchmark1 kontra å putte 10,000kr til i høyttalere? Ikke mye å lure på gitt.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig håper jeg Hybris har rett i det meste han sier, for det vil koste mindre penger8) Jeg har også tenkt at en reciever er jo vinn, vinn! For man får jo alt en prosessor har pluss effektrinn. Men da jeg prøvde og ymte om dette en annen plass på forumet, så ble det "nedstemt".

Og til slutt vil jeg jo påpeke at man ikke kan stole på priser i Norge, siden vi alle lever i et bittelite marked, og vi betaler alt for mye for det meste. Min Yamaha f.eks, liker og snakke om mine gode kjøp:-D, vant en test i hjemmekino mot andre recievere som kostet fra 10-12000kr.
    Jeg kjøpte den på amazon.uk for 2500kr +frakt 500kr + MVA ca1000kr
    Når man selger en reciever i England for 2500 og tar 8-12k i norge, da viser dette hva jeg mener med oss i et lite marked!!
    Link til prosessortråd? hva var argumentene der da? Bruktkjøp eller import fra utlandet kan være en fin måte å få mye for pengene ja.

Du må huske på at mange av de du argumenterer med på dette forumet også mener at 5000kr for en phonokabel på 1 meter er en fornuftig investering, så det kan være greit å sette argumentene deres i det perspektivet når de sier at det er KJEMPESTOR forskjell i lyden mellom en dyr prosessor og en middels priset surroundreceiver..

Faktum er at det er vanskelig å høre forskjell på både kabler, digitale lydkilder og til og med forsterkere i en blindtest, med andre ord er forskjellene relativt små. Jeg sier ikke at de ikke er der - men akustikken i rommet ditt og høyttalerne har dramatisk mye mer å si for lyden.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan vel også tillegge at det er litt synd at vi fortsatt tviholder på at man må ha femten forskjellige eksotiske enkeltkomponenter for å få god lyd fremfor å sette pris på at man nå faktisk kan få veldig god lyd til en rimelig penge.

Hifi er en hobby som er fin hvis man trenger noe å bruke tid og penger på, hvor man kan kose seg med å få masse gøy nytt utstyr som tar seg bra ut i stua (kona er kanskje ikke enig). Dette er vel og bra, og like fint som å ha som hobby å skru på modellbiler man aldri kjører eller kjøpe femten linser til kameraet sitt (selvom man nesten alltid bare bruker to av de).

Hvis man ikke er så interessert i hobbyaspektet, men bare vil ha god lyd kan man f.eks ved å kombinere en god surroundreceiver med noen av de kritikerroste høyttalerne fra XTZ med tilhørende sub få et kjempeanlegg til nesten ingen penger. Med det som utgangspunkt er det bare vås å begynne å mase om DACer og prosessorer. Ønsker man derimot å fylle opp stereohylla med kult utseende komponenter er det naturligvis bare å stå på
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til prosessortråd? hva var argumentene der da? Bruktkjøp eller import fra utlandet kan være en fin måte å få mye for pengene ja.

Du må huske på at mange av de du argumenterer med på dette forumet også mener at 5000kr for en phonokabel på 1 meter er en fornuftig investering, så det kan være greit å sette argumentene deres i det perspektivet når de sier at det er KJEMPESTOR forskjell i lyden mellom en dyr prosessor og en middels priset surroundreceiver..

Faktum er at det er vanskelig å høre forskjell på både kabler, digitale lydkilder og til og med forsterkere i en blindtest, med andre ord er forskjellene relativt små. Jeg sier ikke at de ikke er der - men akustikken i rommet ditt og høyttalerne har dramatisk mye mer å si for lyden.
    Høytalere er jeg ferdig med nå, siden jeg akkurat har køpt MTS. Så mitt neste prosjekt får bli akustikken. Her har jeg nok en del og hente siden jeg har et lite rom. Vil teppe hjelpe på akustikken når man har tregulv? bedre diskant?
    Hvordan stiller du deg til forsterkere da? Er det f.eks et must og ha en forsterker som dobbler utgangseffekten fra 8 til 4ohm? Jeg har nemlig lest i en test av MTS ville satt pris på det:roll: Da må jeg kjøpe meg xpa-2 fra Emotiva...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det er liksom det som er poenget. Det skulle ha vær pro/pre'er til fornuftige priser.

Mener du for alvor at prosessordelen i en pre/pro er lik den i en receiver til samme prisen? Mener du at de i prinsippet tar en receiver, drar ut utgangene, kaller den noe annet og setter samme pris på den som på receiveren?

Personlig så ser jeg ikke poenget med å betale for effekt i en receiver jeg ikke har bruk for. Jeg mener at det er bedre med en pre/pro til 10.000kr og en effekt til 20.000kr enn en receiver til 30.000kr. Om ikke pre/pro-delen er bedre så har jeg vanskelig for å tro at ikke effektdelen er bedre.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er liksom det som er poenget. Det skulle ha vær pro/pre'er til fornuftige priser.

Mener du for alvor at prosessordelen i en pre/pro er lik den i en receiver til samme prisen? Mener du at de i prinsippet tar en receiver, drar ut utgangene, kaller den noe annet og setter samme pris på den som på receiveren?
    Jeg mener for alvor at å bygge prosessordelen bra nok ikke koster 20,000. Kjøper du prosessor til 20,000 eller mer betaler du altså penger for byggekvalitet/følelse, potensielt for andre "features" som utskiftbare moduler som gjør prosessoren oppgraderbar og lignende. Lite poeng hvis en receiver til 5000 gir all funksjonalitet du trenger. Da kan du kaste på en effektforsterker til 10,000 bak denne (hvis du mot formodning har så effektkrevende høyttalere at du trenger dette) og fortsatt ha betalt mindre enn for prosessoren.

Audesseykretser som for ikke altfor mange år siden kostet 40,000kr i en separat boks får du nå i denon og onkyoforsterkere til langt under 10,000kr. Verden går fremover.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høytalere er jeg ferdig med nå, siden jeg akkurat har køpt MTS. Så mitt neste prosjekt får bli akustikken. Her har jeg nok en del og hente siden jeg har et lite rom. Vil teppe hjelpe på akustikken når man har tregulv? bedre diskant?
    Hvordan stiller du deg til forsterkere da? Er det f.eks et must og ha en forsterker som dobbler utgangseffekten fra 8 til 4ohm? Jeg har nemlig lest i en test av MTS ville satt pris på det:roll: Da må jeg kjøpe meg xpa-2 fra Emotiva...
    Et teppe vil redusere refleksjoner i diskantområdet. Synes du diskantgjengivelsen din er for skarp / ubehagelig kan et teppe hjelpe.

Det er nesten ingen forsterkere som dobler utgangseffekten fra 8 til 4ohm i praksis.

Jeg kjenner ikke MTS i detalj, men det ser jo ut som en fornuftig konstruert høyttaler med noe lav følsomhet. Du trenger sikkert endel effekt for å spille høyt med disse, ditt behov for å spille høyt må du jo selv vurdere.

Er bakgrunnen for at du ønsker å oppgradere surroundforsterkeren din at du ønsker støtte for nye lydformater kan du jo vurdere å kjøpe en ny surroundforsterker med nok effekt til å drive høyttalerne dine. Er hovedårsaken til oppgradering mangel på effekt kan du naturligvis vurdere en separat effektforsterker og beholde surroundforsterkeren
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener for alvor at å bygge prosessordelen bra nok ikke koster 20,000. Kjøper du prosessor til 20,000 eller mer betaler du altså penger for byggekvalitet/følelse, potensielt for andre "features" som utskiftbare moduler som gjør prosessoren oppgraderbar og lignende. Lite poeng hvis en receiver til 5000 gir all funksjonalitet du trenger. Da kan du kaste på en effektforsterker til 10,000 bak denne (hvis du mot formodning har så effektkrevende høyttalere at du trenger dette) og fortsatt ha betalt mindre enn for prosessoren.

Audesseykretser som for ikke altfor mange år siden kostet 40,000kr i en separat boks får du nå i denon og onkyoforsterkere til langt under 10,000kr. Verden går fremover.
    Det er nettopp dette jeg mener. Prosessordelen til en receiver i 15-20.000kr klassen er sikkert mer enn bra nok for oss som ikke har ubegrenset med penger. Problemet er at det så vidt jeg har sett ikke finnes prosessorer tilgjengelig i Norge under 18.000kr. En prosessor basert på Yamaha 3900 eller tilsvarende fra andre merker hadde vært midt i blinken for oss som har valgt å bruke separat effektforsterker. Vi kunne dermed ha fått fordelene til de litt dyrere receiverne uten å måtte betale for effekten vi ikke har bruk for. Det er ikke det at jeg setter så stor krav, men synes det er dumt å betale flere tusen for en effekt-del jeg ikke trenger. Er du ikke enig?

Side 4 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •