DAC- trenger jeg det? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 269
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Nåvel, det finnes andre grunner til å ha en DAC.

I mitt tilfelle fungerer den som en "switchbox" da den har flere digitalinnganger. I mitt mini-HiFi har jeg kun en t-amp med ett sett analoge innganger og da trenger jeg også en "switchbox" mellom kildene:
    - DVD/CD spiller
    - paraboltuner
    - PC

samt en god hodetelefonutgang

Så sånn sett er en Beresford DAC et glimrende alternativ
    Men trådstarter har allerede en surroundreciever som gjør akkurat samme jobben. Den har sikkert 5-6 digitale innganger.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Et lite eksempel fra mitt eget anlegg. Jeg har Yamaha 663 og en Denon DCD-1015 CD-spiller. Koblet dette sammen med både optisk og analog og switch'et mellom for å høre og det var stor nok forskjell på Denon' sin DAC og den som sitter i Yamaha at jeg hørte det. Hvilken som gir best lyd er jo selvfølgelig opp til hver enkelt å synse om, men selv i billige anlegg så vil du kunne merke forskjell på DAC'er.

Hos Sickpuppy testet vi forskjellen mellom Squeezebox-DAC og Yamaha 1800. Der var forskjellen minimal, men det var som et veldig tynt slør ble løftet med DAC'en i SB'en.
    I begge disse tilfellene har du liten kontroll over om signalet er nivåmatchet. En liten forskjell i volum er nok til at du får bedre lyd og flere detaljer på det signalet som er høyere. Samt at vi har den berømte placeboeffekten da.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Jeg personlig har valgt å bruke en squeezebox, så slipper jeg ha pcen i samme rom som stereoanlegget.
    Jeg vil heller ikke ha pc inne på kinoen, så squeezebox høres bra ut. Og når jeg har kjøpt den så skal jeg heller vurdere en DAC etterpå.
    Tror jeg skal prøve og hooke ting til yam861 først, så vet jeg i hvertfall om jeg synes det er bra nok.

Når det gjelder høretelefoner så bestilte jeg akkurat AKG K 530, som jeg ser har vært på nippet til og vinne en test i lyd og bilde, og nå fikk jeg den til halv pris.....you can`t beat the feeling....:roll: (takk klovnikamp)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg ikke er helt våken enda, men her var det vanskelig å forstå hvor du ville hen. For å gjenta mitt eget poeng - Du har helt rett i at en god DAC er viktig, men i dag er stort sett alle DACer gode, så det er ikke så mye å bekymre seg om, hvertfall ikke i low/mid-end segmentet. Har du anlegg til 100,000 eller mer og sitter mange om dagen og aktivt lytter til musikk kan det kanskje ha noe for seg med en ekstern dac.

Jeg hadde selv en ekstern dac tidligere, men da fordi jeg ønsket den spesifike lydsignaturen denne DACen ga, ikke fordi dac-chipen i seg selv var så fryktelig bra (chipen var en gammel phillips-sak fra midten av nittitallet).
    Her er du inne på det jeg prøvde å si i siste innlegg. Det er ikke "bra" vs "dårlig" DAC som er tingen, men om du liker lyden den lager.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Her er du inne på det jeg prøvde å si i siste innlegg. Det er ikke "bra" vs "dårlig" DAC som er tingen, men om du liker lyden den lager.
    Det er jeg helt enig i. Men som jeg var inne på i et tidligere innlegg, en DAC er en veldig ineffektiv og lite økonomisk måte å endre lydsignaturen på et stereoanlegg.

Det er jo unødvendig å kaste penger ut av vinduet når man har begrenset budsjett til anlegget.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    litt uenig
    det er mer i en dac enn bare chippen. bla. en viktig analogdel.
    audionote selger dacer i 100.000kroners klassen med gamle utdaterte chipper, uten oversampling, 20bit og annet nytt.
    og ikke gjør det noe heller

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare stjeler tråden litt.. Jeg har et anlegg med en vanlig forsterker uten noe digitale innganger, og en pc som jeg skal spille musikk fra. Har ikke fått forsterkeren enda, men innbiller meg at jeg trenger en dac da får å få god lyd? Har spdif utgang fra pc.

Er beresford 1720 overkill? anlegget koster rundt 15000

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jeg helt enig i. Men som jeg var inne på i et tidligere innlegg, en DAC er en veldig ineffektiv og lite økonomisk måte å endre lydsignaturen på et stereoanlegg.

Det er jo unødvendig å kaste penger ut av vinduet når man har begrenset budsjett til anlegget.
    Jeg har jo ikke hatt en egen DAC enda så jeg kan ikke støtte deg på forskjellene. Det er jo jeg som har spurt og du har svart.
    Men jeg er super-enig at man bør legge pengene der du får mest mulig for dem.
    (Når det gjelder forskjellene på DACer : er det hardware eller software-forskjeller som gir forskjellig lyd? Begge kanskje?)

Det jeg egentlig ville spørre om : Hvordan passer denne diskusjonen om DACenes lydforbedrings-potensiale inn i prosessor contra reciever?
    Neste gang jeg skal oppgradere, skal jeg da gå for en prosessor løsning eller er dette heller ikke særlig kostnadseffektivt i forhold til lydkvalitet.

Har dere andre råd om kostnadseffektiv lydforbedring; så please fortell

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    litt uenig
    det er mer i en dac enn bare chippen. bla. en viktig analogdel.
    audionote selger dacer i 100.000kroners klassen med gamle utdaterte chipper, uten oversampling, 20bit og annet nytt.
    og ikke gjør det noe heller
    Med andre ord er ikke problemet at chipene er for dårlige. Så hvis lyden uansett skal snurre seg gjennom en surroundforsterker får du neppe noe særlig ut av en ekstern dac. hvis det da som nevnt ikke er for å endre lydsignaturen i en eller annen retning.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Det jeg egentlig ville spørre om : Hvordan passer denne diskusjonen om DACenes lydforbedrings-potensiale inn i prosessor contra reciever?
    Neste gang jeg skal oppgradere, skal jeg da gå for en prosessor løsning eller er dette heller ikke særlig kostnadseffektivt i forhold til lydkvalitet.

Har dere andre råd om kostnadseffektiv lydforbedring; så please fortell
    Forskjellen på en prosessor og en receiver er at prosessoren ikke har forsterkerdel, så ser ikke helt at det har så mye med denne diskusjonen å gjøre.

De fleste prosessorer er dyre, og du må da ha 5, 7 eller kanskje til og med 8-kanalseffektforsterker i tillegg for å ha noe nytte av den, så tja.. det blir hvertfall ikke en billig løsning.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sten
    Bare stjeler tråden litt.. Jeg har et anlegg med en vanlig forsterker uten noe digitale innganger, og en pc som jeg skal spille musikk fra. Har ikke fått forsterkeren enda, men innbiller meg at jeg trenger en dac da får å få god lyd? Har spdif utgang fra pc.

Er beresford 1720 overkill? anlegget koster rundt 15000
    Et eksternt usb-lydkort til 500-1000kr burde fungere bra. Den vil da ha en innebygd DAC og du eliminerer eventuell støy fra pcen.
    --
    Thorbjørn

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så er en DAC med på å fin-tweake lyden i en eller en annen retning. Om det er verd prisen er vel opp til hver enkelt. Slik jeg ser det så er det bedre å prøve med en DAC til 1500-3000kr for å se om lyden endret seg slik man håpte enn å bytte høyttalere eller forsterkere man i utgangspunktet er fornøyde med selv om de mangler det lille som kan fikses med en DAC enn å bytte høyttalere eller forsterker for å oppnå det samme. Trådstarter er tydeligvis ikke helt ening i filosofien min etter siste ukers høyttalerhandling, men...

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et eksternt usb-lydkort til 500-1000kr burde fungere bra. Den vil da ha en innebygd DAC og du eliminerer eventuell støy fra pcen.
    Men en DAC kan jeg jo bruke til andre kilder også? En forskjell på et par hundre er jo ingenting..

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord er ikke problemet at chipene er for dårlige. Så hvis lyden uansett skal snurre seg gjennom en surroundforsterker får du neppe noe særlig ut av en ekstern dac. hvis det da som nevnt ikke er for å endre lydsignaturen i en eller annen retning.
    eksterne dacer virker å vær mer populære no enn noen gang.
    fordi man slipper å bytte ut hele avspilleren sin, og kan koble til så mye mer. har hatt ulike dacer hjemme, og jeg kommer ikke til å legge penger i en komplett cdspiller eller dvdspiller igjen. fordi den eksterne dacen står for 90% av lyden allikavel.
    danske high fidelity i sin test av benchmark skrev at den var nærmest immun mot dårlige digitalkilder, og hørte ikke forskjell uansett hva de koblet den på..
    enig at man ikke skal kaste bort titusener på en slik, heller ikke en cdspiller..
    men en slik Cambridge eller Beresford gir nok noe annet enn de integrerte i en billig surroundreceiver, og vil overleve andre oppgraderinger i anlegget.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man kjøper et eksternt usb lydkort, vil dette lide under 16bits-hastigheten til usb porten?

Det jeg mente med prosessor vs. reciever, er at DAC-brukere "påberoper seg" ,eller håper på en bedre lydkvalitet fordi DACen er bedre og at den er så fin og brukervennlig. Reciveren skal vissnok ikke være like god siden det er signalstøy fra omliggende støykilder f.eks trafo etc.
    Løsningen med prosessor blir dyrere(men vi har jo Emotiva:-D)men det er jo også en løsning med reciever + DAC. Den siste løsningen er jo en klassisk smør-på-flesk-løsning:-D

Nå er d forresten WEST-H vs. LFC 10min 0-0

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sten
    Men en DAC kan jeg jo bruke til andre kilder også? En forskjell på et par hundre er jo ingenting..
    Forutsatt at dacen har flere digitale innganger ja, ikke alle som har det. du nevnte forøvrig ingenting om flere kilder.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man kjøper et eksternt usb lydkort, vil dette lide under 16bits-hastigheten til usb porten?
    Du har mye kildemateriale som er mer enn 16-bit?

Det jeg mente med prosessor vs. reciever, er at DAC-brukere "påberoper seg" ,eller håper på en bedre lydkvalitet fordi DACen er bedre og at den er så fin og brukervennlig. Reciveren skal vissnok ikke være like god siden det er signalstøy fra omliggende støykilder f.eks trafo etc.
    Løsningen med prosessor blir dyrere(men vi har jo Emotiva:-D)men det er jo også en løsning med reciever + DAC. Den siste løsningen er jo en klassisk smør-på-flesk-løsning:-D

Nå er d forresten WEST-H vs. LFC 10min 0-0
    Jeg mener du ikke vil ha noe igjen for å bruke flere tusen på en dac, du må jo gjerne prøve hvis du vil.
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Løsningen med prosessor blir dyrere(men vi har jo Emotiva)men det er jo også en løsning med reciever + DAC. Den siste løsningen er jo en klassisk smør-på-flesk-løsning
    blås i dette 20bit upsampling greierne. cdplaten er 16bit

vet ikke hva jeg skal svare på prosessor kontra receiver.. foruten effektforsterkere i prosessoren så betaler man for en hel del mer der og, 7kanals preamper, 7dacer, mange inn/utganger etc. derfor koster de en del også og er stort sett forbeholdt de som ikke får nok utav de dyreste receiverene.
    mulig jeg har missforstått, men trodde du var ute etter stereobiten fra en separat dac?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil ha bedre lyd ja. Gjerne i stereo, gjerne i 5.1. Når det gjelder 24bit så står det i hvertfall det på flere av musikk dvdène mine, HD-lyd er vel også 24bit? Hører jeg forskjell på 16 og 24bit. Vel jeg har ikke hørt på en innspilling som har begge deler, men jeg opplever mine bluray/24bit-dvdèr som en god del bedre.

Jeg kjøper musikken min, men kanskje jeg skal begynne og laste ned fra nettet og få meg en Squezeebox med tilbehør. Dettte er ting jeg bare aner "omrisset av" men jeg vil jo gjerne lære. Liker best og vite hva jeg bruker 1000-lappene mine på...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener du ikke vil ha noe igjen for å bruke flere tusen på en dac, du må jo gjerne prøve hvis du vil.
    Jeg er jo blitt overbevist av deg, mester:-D
    Prøver og spørre om dette med prosessor er like "dumt" som en ekstra DAC.
    Det virker jo som du har peiling pluss at du ikke er selger:-D

Side 3 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •