DAC- trenger jeg det? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 269
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Jeg vil si at det er stor forskjell på lyden hjemme hos meg med og uten dacen fra Cambridge. Har prøvd den på Yamaha RX-V1900 og bruker den nå på Onkyo TX-NR807 med PS3 som kilde. Lyden blir mer detaljert og oppløst med dacen.
    En enkel forklaring på det kan jo være høyere utgangsnivå fra DACen.
    --
    Thorbjørn

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    En enkel forklaring på det kan jo være høyere utgangsnivå fra DACen.
    Det gjelder nok ikke alle dac´er. Beresforden min har lavere utgangs-signal enn Hegel CDP4A cd-spilleren min...

Men skjønner hva du sikter til. Litt høyere lyd vil ofte bli oppfattet som bedre i en sammenligningstest.

:-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DACen i forsterkeren din er nok mer enn bra nok, disse pengene bør du heller legge i investeringsfondet til ditt neste høyttalerpar. 2000kr mer i høyttalere vil gi (mye større) forskjell i lyden.
    Er det virkelig så stor forskjell på høyttalere til 12 500 kr og til 14.500 kr? Blir ikke forskjellen mer forskjellen på høyttalermerker? Tviler egentlig litt i dette tilfellet siden høyttalerne er priset med et ledd mindre i salgskjeden enn de fleste andre.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte svar og argumenter. Glimrende gutter!

Så om jeg går for en DAC, så vil Beresford, Cambridge og Abrahamsen v.6 være ok alternativer?

Om jeg går for en DAC, må jeg da ha en pre-forsterker i tillegg?

Og når det kommer til tilkoblinger: er det noe forskjell på RCA og balangserte utganger? Er det vert pengene og kjøpe nye balanserte kabler, og bør de være av en viss kvalitet?

Tør ikke spørre så mye for da gidder ingen og svare:-D

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Flotte svar og argumenter. Glimrende gutter!

Så om jeg går for en DAC, så vil Beresford, Cambridge og Abrahamsen v.6 være ok alternativer?

Om jeg går for en DAC, må jeg da ha en pre-forsterker i tillegg?

Og når det kommer til tilkoblinger: er det noe forskjell på RCA og balangserte utganger? Er det vert pengene og kjøpe nye balanserte kabler, og bør de være av en viss kvalitet?

Tør ikke spørre så mye for da gidder ingen og svare:-D
    Du trenger ikke noe forforsterker (pre) i tillegg til dac, for å koble til en dac.
    Når det kommer til ballanserte eller uballanserte er det forsvinnende liten forskjell. Over lengre strekk (10-20m) kan det være en fordel med XLR.
    ..

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Du trenger ikke noe forforsterker (pre) i tillegg til dac, for å koble til en dac.
    Når det kommer til ballanserte eller uballanserte er det forsvinnende liten forskjell. Over lengre strekk (10-20m) kan det være en fordel med XLR.
    ..
    Hvordan hooker jeg opp en DAC, når jeg har reciever og PS3?

Edit; har jo også XPA-3 :-)
    Er DAC for de med lyd lagret på pc, HD, osv.
    Eller kan jeg bruke den på kinoen min 5.1system (for og gi frontene et løft?) og for musikk i 2.0?
    Sorry, men jeg ser ikke for meg alle mulighetene....

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan hooker jeg opp en DAC, når jeg har reciever og PS3?
    PS3-->optisk kabel-->DAC-->analog kabel(rca eller XLR)-->Reciver (aux, dvd, cd... fritt valg. Bruk en ledig inngang)
    Husk at fra dac´en vil du kun få et sterosignal, ikke surround, da må du eller bruke reciveren. Husk også å stille inn PS3 på optisk lyd ut.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    PS3-->optisk kabel-->DAC-->analog kabel(rca eller XLR)-->Reciver (aux, dvd, cd... fritt valg. Bruk en ledig inngang)
    Husk at fra dac´en vil du kun få et sterosignal, ikke surround, da må du eller bruke reciveren. Husk også å stille inn PS3 på optisk lyd ut.
    AHAA-Glimrende forklaring.
    Om jeg gjør dette så er altså stereolyden hjemme hos meg blitt bedre. Takk.

Kona bryr seg ikke så mye om kinoen,(kanskje for jeg bryr meg for mye:roll: )
    men hun er flink til og høre på musikk på den bærbare. Her er det jo bare et headsett rett i en Toshiba pc til 4k. Sikkert ikke noe kvalitetslyd der nei.

DERFOR spør jeg dere; har dere et råd om headsett til meg og kona. Går det ann og få trådløs kvalitetslyd? Det siste tror jeg vel ikke helt på, men det hadde vært fint:roll:

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei å takk for sist .

Headset har eg egentligt lite peiling på . Men testa Monster Beats by Dr.Dre
    sjå Stereofil i helge . De har innebyggd forsterkar så går på batterier . Plugga an bara rett i mobilen å de funka som f... . Vurdere å anskaffa meg eit par av dei , sjøl om prisen e litt stive .

Du kan sikkert ta ein tur ner på soundgarden å testa et. Dei har vel AKG etc og......

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er det virkelig så stor forskjell på høyttalere til 12 500 kr og til 14.500 kr? Blir ikke forskjellen mer forskjellen på høyttalermerker? Tviler egentlig litt i dette tilfellet siden høyttalerne er priset med et ledd mindre i salgskjeden enn de fleste andre.
    Det er større forskjell på to høyttalere enn på en fornuftig konstruert dac og en annen fornuftig konstruert dac.

EDIT: Jeg får vel utbrodere litt. Jeg mener at nyere DACer (og mange eldre også) har det som skal til for å formidle det som bor i mediet. Å kjøpe ekstern DAC for å få bedre lyd mener jeg dermed er en dårlig investering kontra å kjøpe dyrere høyttalere. Dette måtte i så fall være for å perfeksjonere et allerede dyrt anlegg, noe trådstarter ikke har.

Man kan derimot velge å kjøpe dac for å få en annen lydsignatur, men det kan man også få til på mange andre måter. Eksempelvis ved hjelp av EQ eller nye høyttalere. Sannsynligvis med et bedre / mer nøyaktig resultat. Skal man finne ønsket lydsignatur med å bytte DACer så kan man holde på en stund.

Men for all del, stå på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Hei å takk for sist .

Headset har eg egentligt lite peiling på . Men testa Monster Beats by Dr.Dre
    sjå Stereofil i helge . De har innebyggd forsterkar så går på batterier . Plugga an bara rett i mobilen å de funka som f... . Vurdere å anskaffa meg eit par av dei , sjøl om prisen e litt stive .

Du kan sikkert ta ein tur ner på soundgarden å testa et. Dei har vel AKG etc og......
    Monsterbeats var fete8)

Takk for "SVS annbefalingen":-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er større forskjell på to høyttalere enn på en fornuftig konstruert dac og en annen fornuftig konstruert dac.

EDIT: Jeg får vel utbrodere litt. Jeg mener at nyere DACer (og mange eldre også) har det som skal til for å formidle det som bor i mediet. Å kjøpe ekstern DAC for å få bedre lyd mener jeg dermed er en dårlig investering kontra å kjøpe dyrere høyttalere. Dette måtte i så fall være for å perfeksjonere et allerede dyrt anlegg, noe trådstarter ikke har.

Man kan derimot velge å kjøpe dac for å få en annen lydsignatur, men det kan man også få til på mange andre måter. Eksempelvis ved hjelp av EQ eller nye høyttalere. Sannsynligvis med et bedre / mer nøyaktig resultat. Skal man finne ønsket lydsignatur med å bytte DACer så kan man holde på en stund.

Men for all del, stå på.
    I belive neo...8)

Hvordan veier du en moderne DAC opp i mot et lydkort i samme prisklasse? Hvordan ville du fått best mulig og mest mulig brukervennlig lyd ut av en pc?

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ... DERFOR spør jeg dere; har dere et råd om headsett til meg og kona. Går det ann og få trådløs kvalitetslyd? Det siste tror jeg vel ikke helt på, men det hadde vært fint:roll:
    Anbefaler glatt Audio Technica ATH-AD700. Dette er åpne kanner (naboen hører diskanten) med stort og oppløst lydbilde som også passer koner i alle former. Ikke minst pga. deres noe "femi" farge og utseende. Fikk tak i mitt eks. gjennom Amazon.com. Er riktignok ikke trådløse, men veldig fordelaktig priset fra nevnte forhandler (portoen er et annet kapittel, ca $40 var det vel.).

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I belive neo...8)

Hvordan veier du en moderne DAC opp i mot et lydkort i samme prisklasse? Hvordan ville du fått best mulig og mest mulig brukervennlig lyd ut av en pc?
    Skulle jeg hatt lyd direkte ut av en PC ville jeg brukt digitalutgangen på lydkortet direkte til surroundforsterkeren da har lydkortet lite/ingenting å si. Har du kun analog inngang på forsterkeren ville jeg brukt et eksternt usblydkort for å unngå eventuell støy fra PCen.

Jeg personlig har valgt å bruke en squeezebox, så slipper jeg ha pcen i samme rom som stereoanlegget.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En god DAC er selvfølgelig ALFA og OMEGA når det gjelder lyden som kommer ut av høyttalerne. Men digitalt er nå engang digitalt. Behandling av digitale signaler er jo enkelt. Alle og enhver med litt datakunnskap kan jo behandle det.

Det er konverteringen til lyd som bør være så riktig som mulig, ikke sant?
    Og her dukker spørsmålet opp om en Burr-Brown DAC som sitter i de nyeste Yamaha'ene duger. Hvor mange prosessorer som benyttes i denne konverteringer er jo ikke noe poeng annet enn at det gjøres raskere. Altså hvis én prosessor greier jobben er det ikke noe poeng å legge til en ekstra. Det handler om båndbredde. DAC'en gjør formodentlig sin jobb til riktig tid.

Cambridge DacMagic bruker nå denne/disse:
    Dual Wolfson WM8740 24bit DACs

Det er altså kun det som skjer inne i denne og etterpå.

Digitalt signal inn -> Wolfson WM8740 24bit DAC - Analogt signal ut -> LYD

Hva som skjer før Wolfson er uinteressant! Digitalt er digitalt og bør ikke endres etter opprinnelsessignal. DAC'en kan selvfølgelig gjøre endringer på output etter forgodtbefinnende, men det skal være etterprøvbart.

Hvilken DAC er best?
    Det er det store spørsmålet.

Intermediate klovnikamp sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AKG K530

De er på tilbud til 600 kr Her

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Hybris!
    En ekstern DAC vil aldri utgjøre store forskjeller i et budsjettanlegg.
    De store endringene/forbedringene finner man i høyttalerne og rommets akustikk.
    Om man benytter en ekstern dac foran Yamaha receiveren, hva/hvor mye hjelper det? Det er ikke DAC chipen i seg selv som gjør det store utslaget, men derimot komponentene det analoge signalet må passere etterpå. Det er også der forskjellene stort sett ligger i billig vs dyr DAC.
    Og internt i Yamahaen, er det så gode komponenter i signalveien etter DACen der?
    Er den innebyggede forforsterkeren bedre enn den innebyggede DACen?
    Hva med volumkontrollen, forringer den lyden?
    Den interne effektdelen?
    Kabler?

Selvfølgelig er det en mulighet for at en ekstern DAC kan gi bedre lyd. Bare ikke forvent det helt store.
    Leste her på forumet senest i går at man hadde hatt problemer med å høre forskjell på Abrahamsen V6 (som er kjent for å være bra) og analogt utfra Squeezebox (som er kjent for å være dårlig).

Så her kommer standardsvaret:
    Prøv selv, på ditt anlegg, hjemme i ditt rom, med dine ører! :-D

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Enig med Hybris!
    En ekstern DAC vil aldri utgjøre store forskjeller i et budsjettanlegg.
    Nåvel, det finnes andre grunner til å ha en DAC.

I mitt tilfelle fungerer den som en "switchbox" da den har flere digitalinnganger. I mitt mini-HiFi har jeg kun en t-amp med ett sett analoge innganger og da trenger jeg også en "switchbox" mellom kildene:
    - DVD/CD spiller
    - paraboltuner
    - PC

samt en god hodetelefonutgang

Så sånn sett er en Beresford DAC et glimrende alternativ

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite eksempel fra mitt eget anlegg. Jeg har Yamaha 663 og en Denon DCD-1015 CD-spiller. Koblet dette sammen med både optisk og analog og switch'et mellom for å høre og det var stor nok forskjell på Denon' sin DAC og den som sitter i Yamaha at jeg hørte det. Hvilken som gir best lyd er jo selvfølgelig opp til hver enkelt å synse om, men selv i billige anlegg så vil du kunne merke forskjell på DAC'er.

Hos Sickpuppy testet vi forskjellen mellom Squeezebox-DAC og Yamaha 1800. Der var forskjellen minimal, men det var som et veldig tynt slør ble løftet med DAC'en i SB'en.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Laudio
    En god DAC er selvfølgelig ALFA og OMEGA når det gjelder lyden som kommer ut av høyttalerne. Men digitalt er nå engang digitalt. Behandling av digitale signaler er jo enkelt. Alle og enhver med litt datakunnskap kan jo behandle det.

(...)

Hvilken DAC er best?
    Det er det store spørsmålet.
    Mulig jeg ikke er helt våken enda, men her var det vanskelig å forstå hvor du ville hen. For å gjenta mitt eget poeng - Du har helt rett i at en god DAC er viktig, men i dag er stort sett alle DACer gode, så det er ikke så mye å bekymre seg om, hvertfall ikke i low/mid-end segmentet. Har du anlegg til 100,000 eller mer og sitter mange om dagen og aktivt lytter til musikk kan det kanskje ha noe for seg med en ekstern dac.

Jeg hadde selv en ekstern dac tidligere, men da fordi jeg ønsket den spesifike lydsignaturen denne DACen ga, ikke fordi dac-chipen i seg selv var så fryktelig bra (chipen var en gammel phillips-sak fra midten av nittitallet).
    --
    Thorbjørn

Side 2 av 14 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •