DAC- trenger jeg det? - Side 14

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 14 av 14 FørsteFørste ... 4 10 11 12 13 14
Viser resultater 261 til 269 av 269
    Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Trulsen
    Så vil du ha bedre lyd fra en pc, ps3, canal digital boks etc, invister i en DAC! 8)

Ja hadde det bare vært et så enkelt svar.. Kokken og jeg testet SB analog til hans anlegg, og der gjorde ikke abrahamsen dac det noe bedre en den analoge delen til sb'n..

Det hele handler om å prøve før en kjøper - tror jeg (eller tørre å kjøpe, for å så selge igjen), da en ikke vet om en dac som gjør det bra i test, eller fungerer godt hos nabo'n fungerer hos en selv.. Kun testing i eget anlegg som kan gi det svaret.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Best lyd i stereo ("teknisk" sett for pengene)

Har lest meg igjennom heeele tråden her nå.....fornøyelig lesing med litt avsporing til tider

Er selv en vanlig dødelig (ikke hi-fi selger) som er ute etter "god" lyd (ja, min subjektive oppfatning om denne) for minst mulig penger. Snakker her ikke om Tehcnics rack og alt i ett" løsninger men greie vanlige kvalitets komponenter til hvermannsen.

Så problemstillingen....har lurt lenge på å gå via ekstern DAC på "CD-lyd" i stereo.
    Årsaken er at DVD spilleren jeg en gang hadde ikke var en dedikert CD spiller (meaning, middelmådig HI-FI lyd) samt at god ferdig dekodet CD lyd alltid har betydd dedikert cd spiller til en plass mellom 5-10K (ja, prisene har nok falt noe de siste årene) ??!

Uansett, i dag sitter jeg med Audiovector C series og en Denon-3805. Dette var komponenter som i sin tid kostet nærmere 25 000 og som vi alle vel kan være enige om i hvertfall leverer HI-FI lyd? Signalkilden har etterhvert blitt til kun en Mediacenter PC med rimelig greit lydkort som sender ut lyden optisk til Denonen. Så hva gjør jeg videre for å få bedre "CD lyd" på musikken min????
    (Glem høyttalere, kabler, og akustikk etc. foreløpig i denne diskusjonen..pleeeze :-D)
    Dette gjelder både de CD platene jeg har liggende samt det komprimerte/ukomprimerte som jeg "kjøper" på nettet med varierende bit-rater.

Alt. 1 Glemmer hele greia og bruker 20K på skikkelig stereo forsterker og dedikert CD-spiller.
    Alt. 2 Oppgraderer med dyr CD spiller og lar den dekode.
    Alt. 3 Oppgraderer med billig CD spiller og lar Denonen dekode
    Alt. 4 Oppgraderer og slår to-tre fluer i en smekk. Ny reciever à la Yamaha/Denon rundt 10K så kan jeg kanskje få meg HDMI innganger og de "nye" HD lyd formatene, samt USB.
    Alt. 5 Ekstern USB dac.

Mange muligheter, men jeg ser at nedlastet musikk (la oss kalle det HD musikk) tar mer og mer over hos meg så noe rundt alternativ 4 eller 5 må det vel bli for meg. Har også lest at noen mener faktisk at CD platene låter bedre når de blir lastet ned på HD og så spilt av i fra PC via ekstern USB-DAC...?
    Altså bør jeg uansett få ikke noe KVALITETSTAP av å laste CD samlingen min inn på en HD og da eliminere behovet for alternativ 1-3. Husk at jeg er ute etter best mulig lyd for pengene...

Vel, spørsmålene ut til dere GURUER blir da hvilket alternativ skal jeg velge for å få best mulig CD (musikk) lyd ut?
    Ut i fra diskusjonene i denne tråden har jeg vel konkludert med at Dac'ene i Denon min er minst på høyde med andre dac'er som sitter enten eksternt eller internt i fornuftig priset utstyr og best egnet til å dekode i forhold til lydkortet? Så hvorfor/hvordan skal jeg ev. da oppgradere for å komme nærmere lyd Himmelen enn jeg er i dag uten å måtte snakke med DNB?

Eneste spørsmålet jeg ikke har sett svar på i denne tråden i forbindelse med dette er at lyd via USB (ekstern dac eller ikke) sies å ha større toleranse mot uønsket støy? Dersom dette er tilfellet er vel en USB dac et godt argument for å få en "bedre og renere" kvalitet (snakker ikke om forskjellig DAC lyd-signatur nå) på lyden?

Dersom ovennevte USB resonnement er korrekt ville det ikke da være like greit å anskaffe en av de nye recieverene med USB-inn og så kjøre lyden USB-PC til USB-Reciever (forutsetter USB2 i bege ender her) og la Reciever Dac'ene gjøre jobben? Er det noen som har prøvd dette?

Er skikkelig forvirra her...lurer vel på om jeg bare skal la oppsettet stå som det er til jeg en gang i fremtiden får meg et dedikert lytte/kino rom og se om "riktig" akustikk som tidligere kommentert i tråden kanskje vil heve/endre lyden til bedre nivåer?? Men, så er det jo dette med at en vil hele tiden ha det litt bedre så selv om rommet ikke her helt optimalt akustisk så er det jo greit å vite at en har gjort ting så optimalt (og enkelt) som mulig uten at det koster skjorta...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg også lest igjennom hele tråden...
    Har akkurat bestil meg en brukt dac, som forhåpentligvis er her til helgen.
    Så blir det å teste noen elektrostat hodetelefoner opp mot hverandre for jobb bruk :-)

Har kun erfaring med lod og en ibasso amp/dac på ipoden fra før, men selv opplevde jeg at "mikrodetaljer" og nyanser kom frem på låter som jeg hadde hørt til døde før.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dac mellom cd-spiller og receiver hos deg vil neppe gi noen aha opplevelse, det er kun snakk om nøyanser og preferanser vil jeg si med ditt oppsett.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda, men her snakker vi om et jobboppsett med foobar/ekstern harddisk/keces 151usb dac/ og enten koss esp950,stax srs2020 eller stax srs 2050II

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!
    da har jeg kastet meg inn i DAC verdenen å...
    riktignok bare en billigsak fra Ebay, men det må jo prøves ut først..
    Maverick Audio - Tube Magic D1 DAC + Headphone Amplifier + Tube PreAmp
    egentlig så skal den bare brukes for å fjerne jack til phono kable`n mellom mac mini`n og forsterker`n... optisk til DAC og analogt til forsterker.. så håper jeg på att endel av støy`en fra mac`en forsvinner..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderte den sterkt selv, men fikk et greit tilbud på en keces 151dac, så valgte jeg å gå for den.
    noen som kjenner til noen billige hodetelefonforsterker (ala fiio eller deromkring) som kan kjøpes i NOrge, mens jeg venter på avgjørelsen på resten av utsturet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt Nyttår alle sammen, may the sound be with you!

Trykket på en gammel mail jeg hadde, også vips så var jeg her:wink:
    I går sa dama til meg at jeg måtte koble opp Caimannen igjen slik at hun fikk godlyd når hun ser på youtube.(Ryddet bort i Jula)
    Det er kun som hodetelefon forsterker den er blitt brukt til.Jeg har koblet den mellom reciever og PC med RCA-kabler men det blir for mye (ut)styr på min lille kino.

Men til vårt bruk,kan jeg trygt anbefale Caiman-DACen. Til og med kona hører veldig god forskjell:roll:

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Caiman er bestbuy i klassen.