DAC- trenger jeg det? - Side 13

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 241 til 260 av 269
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg hadde egentlig forbredt meg på å betale avgift på den i tillegg til salgspris og frakt, da jeg hadde hørt at den alikevel skulle være veldig mye DAC for pengene. Pakken kom merket slik den gjorde, så prisen ble en hyggelig overraskelse.

PS: Jeg vet for øvrig ikke hva fariserere er.

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Kjetil200
    PS: Jeg vet for øvrig ikke hva fariserere er.
    Slemme skatteinnkrevere på Jesus tid, mener å huske det fra kristendomsundervisningen (eller et Donald blad, ikke sikker ). Var bare en fleip, debatten om DAC har jo religiøse tendenser allerede her - så skal spare meg for flere bibel- (evnt Donald) referanser hehe.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toller var og er det samme, mens en fariseer var vel mer en skriftlærd som Jesus ikke helt likte. *
    Jesus likte heller ikke at tempelet(avforum) ble gjort til en kjøpmansplass8) :-D

"Faglig edit(kremt) : Den Caimannen har blitt mye brukt, gitt. Vi bruker den bare til bærbar og høretelefon, har ikke testet på annlegget enda. Nesten redd for at jeg ikke skal høre forskjell. Men også at jeg skal høre forskjell for da vil jeg ta den fra kona...
    Det ville ikke vært en god og fremtidsrettet plan;-)

*For mer utfyllende pedagogisk lærdom se innlegget til Holy Jesus (HoJ) he-he

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Slemme skatteinnkrevere på Jesus tid, mener å huske det fra kristendomsundervisningen (eller et Donald blad, ikke sikker ). Var bare en fleip, debatten om DAC har jo religiøse tendenser allerede her - så skal spare meg for flere bibel- (evnt Donald) referanser hehe.

Som menighetspedagog må jeg nok gi deg stryk i dette svaret, en fariseer var en meget streng jødisk-religiøs leder (filosofisk-jødisk som de likte å kalle seg), som brydde seg mere om å holde loven en å hjelpe menneskene rundt seg, de du sikter til hypnotize -er rett og slett en toller. Uten å dra ut for mye, så er nok den tolleren du tenker på selve symbolet på slemme tollere. Mr. Sakkeus!

-Og nå over til DAC!

(Ah, litt treig i besvarelsen der..)
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Så et spm; finnes det andre lign. programmer som gjør det samme som Spotify? Trenger ikke være gratis. men helst like gode
    ja, WIMP - norsk konkurrent. Wimp
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Står at jeg kan laste ned beta-og bruke den ut september...Har derfor sendt dem et spm. om hvor lenge jeg kan bruke betaver. deres.
    Takk for tipset!

Når jeg bruker Spotify og Vista, spiller det da noen rolle hva jeg stiller in lydnivået på spotify, mtp. lydkvalitet? Vil det være best og ha Spotify på max og f.eks Caiman på halv styrke? Eller alltid ha Caiman på max, og heller stille lyden i Spotify?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har koblet Spotify på squeezeboxen?
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig da? Må du ikke via en PC?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Spotify og Squeezebox

Se metode fra bruker "Veggen" litt ned på siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Kom over denne artikkelen på din side
    Spotify vs Wimp - DinSide Data

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Ja. bruker edcast og icecast2 fra serveren som sender spotify som en stream. Squeezeboxen tar da i mot spotify som en vanlig internettradio.

Ingen elegant løsning men det fungerer. Forhåpentligvis kommer det en native plugin snart.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper dette ikke er en alt for grov avsporing. Har en Harman/Kardon AVR255 og HTPC med ATI 4550-skjermkort med lydkort og HDMI og Vista. All lyd går over HDMI. For musikk kjører jeg LPCM 5.1 der bare 2 kanaler brukes, og på film brukes det DTS/DD direkte eller 5.1 Flac til 5.1 LPCM. Dette låter veldig bra på film men synes musikk mangler et eller annet.

Har lest og grublet litt på DAC i det siste og lurer på følgende. Er DAC-en i AVR255 på musikk veldig mye dårligere enn en ekstern DAC. Og vil det være mye forkjell mellom en ekstern DAC eller et spesifikt stereolydkort (Onkyo eller Xonar Essence?)

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av olavm
    Håper dette ikke er en alt for grov avsporing. Har en Harman/Kardon AVR255 og HTPC med ATI 4550-skjermkort med lydkort og HDMI og Vista. All lyd går over HDMI. For musikk kjører jeg LPCM 5.1 der bare 2 kanaler brukes, og på film brukes det DTS/DD direkte eller 5.1 Flac til 5.1 LPCM. Dette låter veldig bra på film men synes musikk mangler et eller annet.

Har lest og grublet litt på DAC i det siste og lurer på følgende. Er DAC-en i AVR255 på musikk veldig mye dårligere enn en ekstern DAC. Og vil det være mye forkjell mellom en ekstern DAC eller et spesifikt stereolydkort (Onkyo eller Xonar Essence?)

Ikke noe avsporing, da dette er en dac-tråd og det er vi som driver med O.T-preik her..

Jeg kan ikke noe ang. AVRen, men når du sier forskjell melleom den og en dac, så må det jo bare sies at det er stor forskjell på dacer - så noe fasitsvar finnes nok ikke her.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble heller skuffet. Jeg føler det samme som olavm. Bruker 4890 hdmi lyd og er litt skuffet over musikken.

Jeg lånte med meg en dacmagic og testet, men forskjellen var skuffende. Det var veldig små forskjeller som skilte dacen i min RX-V765 og dacmagic. Ihvertfall ikke nok til å legge ut flere tusen for.

Til info kjører jeg Ikon 6 bi-ampet som fronter. Spilte av FLAC 320 og 192kbps filer, men som sagt var forskjellen fra intern til ekstern dac veldig liten.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For musikk kjører jeg LPCM 5.1 der bare 2 kanaler brukes, og på film brukes det DTS/DD direkte eller 5.1 Flac til 5.1 LPCM. Dette låter veldig bra på film men synes musikk mangler et eller annet.
    Er det sånn at du kjører 5.1 sporet, men lar det gå ut i frontene? Hos meg er dette valg nr.3.
    Jeg kjører (selvfølgelig?) 5.1lyd i mine 6-høytalere, men også stereo i mine to fronter. Hva som lyder best kommer alltid an på hvordan kvaliteten på innspillingen er.
    Det var en som nevnte dette med kvalitetforskjeller mellom DACer, og han mente det hadde mer med smaksak enn med kvalitetforskjeller...
    Jeg kjøpte nå en Caiman, men bruker den til hodetelefonforsterker fra min bærbare. Godt fornøyd med den løsningen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som bruker surroundrecivere må huske på at selv om du kobler signal til på en analog inngang på reciveren kan det være at signalet blir gjort om til digitalt internt i reciveren pga diverse signalbehandling, romkorreksjon eller routing internt før signalet går innom den interne dacen igjen for å bli analogt før effektdelen.
    Derfor kan det være vanskelig å høre store forskjeller på forskjellige kilder som i utgangspunktet bare har små forskjeller.

Tror jeg :-D

Ønsker meg en beresford til jul, da jeg hører forskjell på forskjellige lydkort og tror at beresforden er et godt lydkort..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Er det sånn at du kjører 5.1 sporet, men lar det gå ut i frontene? Hos meg er dette valg nr.3.
    Jeg kjører (selvfølgelig?) 5.1lyd i mine 6-høytalere, men også stereo i mine to fronter. Hva som lyder best kommer alltid an på hvordan kvaliteten på innspillingen er.
    Det var en som nevnte dette med kvalitetforskjeller mellom DACer, og han mente det hadde mer med smaksak enn med kvalitetforskjeller...
    Jeg kjøpte nå en Caiman, men bruker den til hodetelefonforsterker fra min bærbare. Godt fornøyd med den løsningen
    Det har seg slik at på oppsettet til Radeon 4550 i Vista må jeg velge hvor mange høyttalere jeg har koblet til. For å få 5.1 LPCM fra flac-format på filmavspilling må jeg ha satt antall høyttalere til 5.1. Men da blir alt bortsett fra DD/DTS sendt ut som 5.1 LPCM. I starten fikk jeg da TV fra Mediaportal med bare lyd i høyre og venstre (pakket inn i 5.1 LPCM), men dette løste jeg ved å kode stereostrømmen til 2.0 DD i ac3-filter og da koder receiveren min det til ProLogicII.

Hvis jeg spiller av musikk benytter jeg ikke ac3-filter og da blir lyden overført som 5.1 LPCM der det bare er informasjon i høyre og venstre. Dette blir ikke kodet videre i receiveren så bortsett fra at det i displayet ser litt snålt ut så fungerer dette veldig bra. ProLogigII fra TV og ren stereo på musikk.

Hvis jeg skur lydkortet om til å gi ut et stereosignal får jeg kun sterero på filmer med flac-lyd, men vanlig DD/DTS i 5.1. Spiller jeg av TV får receiveren (H/K AVR255) et stereosignal og spiller av dette som Logic7 Movie. Det samme skjer hvis jeg spiller av musikk. Hvis jeg vil ha stereo må jeg da manuelt skifte audio-mode i receiveren.

Konklusjonen er at den eneste måten å få dette brukervennlig på er å ha et radeon 4xxx-kort med 5.1 PCM over HDMI, og så kjøre en del kreative triks med mediaportal og ac3filter. Hvordan dette fortoner seg for de som bruker andre avspillere eller windows media center aner jeg ikke.

I teorien brude det vel være slik at et 2.0 PCM-signal og et 5.1 PCM-signal der det bare er informasjon i L+R burde gå for det samme.

Beklager lang post som egentlig burde vært i HTPC-seksjonene. Dette må da andre også ha pludret med?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konklusjonen er at den eneste måten å få dette brukervennlig på er å ha et radeon 4xxx-kort med 5.1 PCM over HDMI, og så kjøre en del kreative triks med mediaportal og ac3filter. Hvordan dette fortoner seg for de som bruker andre avspillere eller windows media center aner jeg ikke.

I teorien brude det vel være slik at et 2.0 PCM-signal og et 5.1 PCM-signal der det bare er informasjon i L+R burde gå for det samme.
    Håper du får det til, men jeg har ikke vært "borti" flac. MEn kan bare si at i praksis så hører jeg stor forskjell på et 5.1 eller 2.0 spor når begge blir kjørt på frontene.

Synes vel egentlig at i disse dager så burde det finnes et lydkort som var "dødsbra" og som kunne ALT Det var dette jeg var mest "tennt" på før jeg kjøpte Caimannen min!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det forresten DAC-er som har automatisk valg av inngang?

Ser for meg en løsning med å koble HTPC og blu-ray-spilleren til en DAC slik at jeg kan spille av digitalt lagret musikk på HTPC og CD-er på blu-ray-spilleren. HTPCen med mediaportal er ikke en spesielt god CD-spiller.

Men problemet er å dette til å fungere uten å måtte gjøre noe mer enn å velge analog kilde på receiveren. Blir litt vel mye strev å måtte velge to forskjellige steder. WAF tar kvelden og jeg hadde også tenkt å gjemme eventuell DAC bak stereobenken.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

For det første vil jeg be om at en moderator fjerner alle de useriøse meldingene som er i denne tråden da mye av det som står her faktisk er relevant for oss med ikke så veldig god peiling, og så vil jeg fortelle litt om min erfaring med en dac.

Jeg jobber i nordsjøen og har ingen preferanser til verken hifiklubben eller andre hifisjapper, men så har det seg så at jeg har lånt en dacmagic av en arbeidskollega en mnd mens han var på jobb ut i havet.

Vi testet så denne på et stereoanlegg bestående av en HK980 + et par cerwin vega av litt eldre årgang (ikke min stereo). Kablene var typiske clas-ohlson kabler, altså ikke noe fancy.
    Vi brukte en bærbar pc med 3-4 sanger i FLAC, et par sanger i mp3 (128 kb/s) og spotify og forskjellen var meget stor! Cervin Vega er jo ikke akkurat noen musikalsk høyttaler men jaggu ble jeg imponert over forskjellen! De fikk skikkelig tight bass, mellomtonen kom myyyye tydligere frem og diskanten ble mer "riktig" om jeg kan kalle det det. Du skulle nesten ikke tro at det var samme høyttaler. Vi koblet pcen til dacen med usb kabel, før brukte vi minijack til phono rett i forsterkeren.

Så testet jeg dette på mitt oppsett hjemme hos meg på litt mer kvalitetskomponenter, og da ble forskjellen mye mindre, men der var fortsatt litt forskjell. Spesielt stor forskjell når jeg spilte av musikk på PS3 via optisk kabel inn i dac'en.

Min konklusjon er at dette fungerer, spesielt om du vil ha bedre lyd på et "dårlig" anlegg, fra PS3 eller rett og slett vil bli kvitt minijack ut fra pc'en.

Nå skal jeg prøve Hegel HD10 når jeg kommer hjem fra jobb. Virkelig spent på dette, spesielt etter at jeg har lest diverse tester! Om den fungerer så bra som folk sier, kommer jeg til å kjøpe den. Så vil du ha bedre lyd fra en pc, ps3, canal digital boks etc, invister i en DAC! 8)

Side 13 av 14 FørsteFørste ... 3 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •