DAC- trenger jeg det? - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 269
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ville bare ha en unnskyldning til å poste denne her:
    Sound Planet - Importør av førsteklasses lydprodukter...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Hifibransjen som ikke har kommet med en "revolusjon" siden XLR kontakter, DEN hifibransjen?
    Uhm, det er ingen motsetning mellom å ikke ha kommet med en revolusjon på mange tiår og å være en bransje dominert av gimmicker og lureri.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rille999
    Lurer på om trådstarter eller andre kunne samlet litt av informasjonen som er kommet fram etter alle sidene her. Litt mye å lese, når man lurerer på om dette har noe for seg.
    Det korte svaret er at DAC ligger ganske langt ned på listen over komponenter du bør investere penger i, og høyttalere ligger på toppen av listen.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugesynsar
    Nå er jeg blitt meget interessert i hvor jeg finner mye fin musikk...:idea:
    Hadde blitt veldig taknemlig om noen kunne lagt ut hvilken software som er best for oss som vil laste ned musikk, samt de beste plassene man finner musikken. Please, please, please...:!: :roll:
    Spotify Premium streamer OGG i 320kbps (160kbps på endel, men de driver og konverterer alt)

Platekompaniet selger i 256kbps.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det kan være noe i det -- men med et stort forbehold:

De fleste jeg kjenner, som ikke er spesielt opptatt av lyd, synes det låter best når det låter "varmt" og "stort".

Dvs, tror jeg, når bassen er for sterk, og det er en god del harmonisk forvrengning.

Ikke slik lyd jeg liker best.
    For det første kan nok også koner bli påvirket av mannens entusiasme, og dermed få en placeboeffekt. De vil basert på påvirkningen synes forskjellen er større enn den er.

For det andre - hvis mange liker varm og stor lyd så kan vel det teoretisk være et ideal. Forsiktig dempet diskant og økt bass (housecurve) er helt klart en preferanse her i huset hvertfall, og jeg kan forsikre om at jeg er meget opptatt av lyd.
    --
    Thorbjørn

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det korte svaret er at DAC ligger ganske langt ned på listen over komponenter du bør investere penger i, og høyttalere ligger på toppen av listen.
    Vel, det var litt bombastisk igjen... I siste Hjemmekino konkluderte de med at det var mest å hente på å oppgradere forsterkeren, så det er vel ikke helt soleklart.

Jeg mener at ved så bastante uttalelser bør du dokumentere det, ikke bare kaste det ut som en sannhet. Er ikke direkte uenig med deg i at det er mer å hente på ht vs DAC, men ikke enig i argumentasjonsteknikken din.. ;-)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Vel, det var litt bombastisk igjen... I siste Hjemmekino konkluderte de med at det var mest å hente på å oppgradere forsterkeren, så det er vel ikke helt soleklart.
    Det kan jeg ikke skjønne hvordan de kan mene, men det får de jo stå for selv. Det må ha vært ut fra en spesiell setting, ikke som en allmenn sannhet (uten at jeg har lest artikkelen)

Jeg mener at ved så bastante uttalelser bør du dokumentere det, ikke bare kaste det ut som en sannhet. Er ikke direkte uenig med deg i at det er mer å hente på ht vs DAC, men ikke enig i argumentasjonsteknikken din.. ;-)
    Han ville jo ha en oppsummering, gidder man ikke lese og forske selv så får man ta til takke med halvsannheter og generaliseringer. Men ja, jeg får vel si meg enig i det da.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville bare ha en unnskyldning til å poste denne her:
    Sound Planet - Importør av førsteklasses lydprodukter...
    Vanskelig å ikke tenke keiserens nye klær når man ser DACer og lignende produkter i denne prisklassen. Men sikkert flott den der
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan jeg ikke skjønne hvordan de kan mene, men det får de jo stå for selv. Det må ha vært ut fra en spesiell setting, ikke som en allmenn sannhet (uten at jeg har lest artikkelen)
    De testet tre sett med CD-spiller, forsterker og høyttalere i forskjellige prisklasser, og konkluderte altså med at billigste ht og CD-spiller, samt nest dyreste forsterker "ga mest for pengene". En OK artikkel, interessant å lese. Har selv lagt mest penger i forsterker, og syns det har fungert bra for meg.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Finnes det gode DAC'er som skifter inngang selv?
    Det finnes DAC'er med fjernkontroll -- men da har de typisk også forforsterker. Den eneste jeg kommer på som ikke er avsindig dyr, er Citypulse DA7.2. Koster omtrent dobbelt så mye fra norsk forhandler, som på "postordre" fra China.

Det finnes imidlertid S/PDIF-switcher som enten skifter automatisk etter hvilken kilde som er aktiv, eller med fjernkontroll. InDay og Audio Authority er to merker jeg kommer på i farten. Begge disse koster nesten like mye som en billig DAC, når frakt og moms plusses på.

Automatisk svitsjing er imidlertid et problem med optisk signal. Her er det som regel lys selv om det ikke sendes ut lyd. En av de svitsjene jeg nevnte (husker ikke hvilken) løser dette problemet ved å prioritiere inngangene. Da kobler du kilden(e) med optisk signal til inngangene med lavest prioritet. Dermed mutes de når det går signal i en av de andre inngangene.

Sitat Opprinnelig postet av hybris
    hvis mange liker varm og stor lyd så kan vel det teoretisk være et ideal
    Jeg har litt vanskelig for å bruke ordet "ideal" når det dreier seg om å forandre lyden i forhold til innspillingen. "Preferanse" virker mer rimelig.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uhm, det er ingen motsetning mellom å ikke ha kommet med en revolusjon på mange tiår og å være en bransje dominert av gimmicker og lureri.
    Om det er umulig for deg å dedusere gimmickfunksjoner ut fra gimmicker, er neppe internettfora noe for deg.

*Eller finne editfunksjonen på selve forumposten*

Argumentasjonsteknikken han bruker kalles "Prøv DU å bevise det motsatte", og er populær hos kvasiintellektuelle i aldersgruppen seksten til nitten år. Om personen som benytter denne teknikken blir trengt inn i et hjørne, vil vedkommende endog bruke stave/ordleggingsfeil som et forsøk på å diskreditere motparten.
    Kjell B benytter noe lignende.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste Hjemmekino konkluderte de med at det var mest å hente på å oppgradere forsterkeren, så det er vel ikke helt soleklart.
    Hva hifi bladene slenger ut som fakta stemmer skjeldent med virkeligheten, jfr uttalelser om kablers betydning etc. Utsagnet over føyer seg pent inn i rekken.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I siste Hjemmekino konkluderte de med at det var mest å hente på å oppgradere forsterkeren
    Du skal ikke lese mye rundt omkring, før du oppdager at hi-fi-verdenen er delt på dette punktet.

Min egen erfaring er klar:

Det skal mye til at du hører forskjell på ulike forsterkere med samme høyttaler -- med mindre en av forsterkerne er for svak til drive høyttalerne skikkelig.

Forskjellen på ulike høyttalere på samme forsterker, er helt åpenbar.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hva hifi bladene slenger ut som fakta stemmer skjeldent med virkeligheten, jfr uttalelser om kablers betydning etc. Utsagnet over føyer seg pent inn i rekken.
    For dyre kabler VET vi jo ikke fungerer. Det er derfor ingen kjøper dem

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For dyre kabler VET vi jo ikke fungerer. Det er derfor ingen kjøper dem
    Så argumentet ditt for at dyre kabler har ren lydmessig betydning begrunner du med at folk kjøper de?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om det er umulig for deg å dedusere gimmickfunksjoner ut fra gimmicker, er neppe internettfora noe for deg.
    Usikker på hvor du vil hen her (mulig det indikerer at dine uttalelser om mitt intellekt lenger ned stemmer?) - men om det er noen som har utviklet gimmicker og lureri til en kunstform så er det da HIFI-bransjen. Hjemmekinobransjens gimmicker har som oftest en reell effekt med rot i virkeligheten, i motsetning til krumspringene til våre venner i hifibransjen.

Argumentasjonsteknikken han bruker kalles "Prøv DU å bevise det motsatte", og er populær hos kvasiintellektuelle i aldersgruppen seksten til nitten år. Om personen som benytter denne teknikken blir trengt inn i et hjørne, vil vedkommende endog bruke stave/ordleggingsfeil som et forsøk på å diskreditere motparten.
    Kjell B benytter noe lignende.
    Nå er det en stund siden jeg passerte tredve, men det er mulig diskusjonsformen henger etter.

Forøvrig er det jo slik at bevisbyrden ligger hos de som påstår at noe forbedrer lyden. Som du sikkert vet er det fullt mulig å bevise at det ER forskjell, men vanskelig om ikke umulig å bevise at det IKKE er forskjell.

Det er derfor ikke unaturlig å etterspørre bedre begrunnelser enn "selv kona hørte forskjell!" (hvorpå fire-fem andre sier at oooo, ja da vet du at du har gjort et godt kjøp!") fra de som mener lyden er som natt og dag når de bytter DAC.

Som jeg har nevnt tidligere i tråden, folk må kose seg med hobbyen sin. Det som dessverre skiller hifi fra andre hobbyer er at folk som samler på dyre klokker eller lignende stort sett er ærlige ovenfor seg selv og andre at de ikke nødvendigvis viser tiden særlig mye bedre (kanskje til og med dårligere) enn noe som koster en brøkdel. De som samler på kobbertråd, mikrochipper og lyspærer har gjerne et litt mer forvrengt (pun intended) virkelighetsbilde.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    syns de dac'ene er litt oppskytt... med en gang en kobler den til pc med usb så blir det kun 16bit kvalitet usb støtter ikke 24bit..
    Kan du eller noen andre forklarer litt mer rundt det? Er jo plenty av båndbredde i en usbkablen til å overføre så mange bits musikk man bare vil.
    1080p bluray med lossless 7.1 lyd, krever langt mindre båndbredde enn det usb 2.0 kan gi.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    644
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spotify Premium streamer OGG i 320kbps (160kbps på endel, men de driver og konverterer alt)

Platekompaniet selger i 256kbps.
    Takk for tipset. Fikk besøk av en kompis i går, han ordnet spotify til meg.
    A blessing, halleluja:-D :twisted: :-D :-D 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lucifer24
    Kan du eller noen andre forklarer litt mer rundt det? Er jo plenty av båndbredde i en usbkablen til å overføre så mange bits musikk man bare vil.
    Én ting er at de fleste DAC'er bruker USB 1.1, fordi 2.0 ville kreve egne drivere (i alle fall i Windows).

En annen er at de fleste DAC'er bruker chips i USB-inngangen som bare takler 16bits/48kHz.

Noen få, dyre DAC'er oppgir 24bit også for USB-inngangen. Enkelte rimeligere "lydkort" kan takle 24 bit/92kHz om man installerer egen driver på datamaskinen.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Du skal ikke lese mye rundt omkring, før du oppdager at hi-fi-verdenen er delt på dette punktet.

Min egen erfaring er klar:

Det skal mye til at du hører forskjell på ulike forsterkere med samme høyttaler -- med mindre en av forsterkerne er for svak til drive høyttalerne skikkelig.

Forskjellen på ulike høyttalere på samme forsterker, er helt åpenbar.
    Her er jeg dundrende uenig. For noen år siden skulle jeg kjøpe anlegg, og testet tre forskjellige forsterkere på mine høyttalere hjemme sammen med et par kompiser. Det var store forskjeller, det var her snakk om Thule, EC og Talk Electronics. For ordens skyld, er ikke uenig i at det er store forskjeller på høyttalere...

Side 11 av 14 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •