Suroundanlegg - diverse nybegynnerspørsmål.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Suroundanlegg - diverse nybegynnerspørsmål.

Jeg skal gå til innkjøp av en ny tv Samsung LE40B535. Og i den annledning vil jeg kjøpe et suroundanlegg. Jeg har aldri vært borti noe anlegg utenom vanlige pc høytalere så er helt grønn på dette. Jeg har kikket litt på Dynavoice F-6 EX Sort 5.0 m/Yamaha RX-V465, er det bra?

Det jeg vil bruke sammen med dette er pc med hdmi, nintendo wii med component cable og dvd spiller med hdmi.
    Jeg skal gå til innkjøp av et Sapphire Radeon HD 4350 skjermkort som gir bilde og 7.1 lyd via hdmi kabel.

Men hvordan kobles alt dette sammen så jeg får bilde fra tven og lyd fra anlegget? Hvilke kabler trenger jeg osv?

Håper på gode svar fra dere som kan med dette.

Mvh erling kolbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til forumet!
    Ganske så lettvint og koble dette opp:
    Fra pc til receiver - HDMI
    Wii til receiver - komponent kabel
    DVD til receiver - HDMI

Så tar du en HDMI kabel fra receiver og inn i tv`n og vips, ferdig koblet!
    Receiveren sender bildesignalet gjennom og inn i tvn og behandler lyden selv så du slipper unna med en kabel opp til tv.

Lykke til med nytt anlegg!Eneste jeg foreslår i tillegg er en sub.Kansje 8 eller 10" fra xtz i samme nettbutikk hadde vært noe?
    Har hatt nesten samme pakke selv en gang og jeg koste meg mye med det anlegget før oppgraderingsspøkelset kom på besøkog ja, det kommer til deg etterhvert også

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godt forklarende svar. Var noe slikt jeg er giret på da jeg slipper unna mye kabelrot. Jeg var litt i tvil på den pakken uten sub jeg også og har tittet litt til,

hva med Dynavoice S-5 + C-5 m/ XTZ 99 W10.16 Matt høytalere og Yamaha RX-V465 Black receiver? Er det et godt kjøp? Passer det sammen med mine ønsker om pc,tv,dvd og wii?

Og to små dumme spørsmål til, ledninger til høytalerene, bare kjøper jeg vanlig høytalerledning i ønsket lengde og avisolerer enden og "tvinner" den på bakpå høytalerene, eller må jeg montere kontakter/kjøpe kabler med kontakter?

Og begrepene "receiver" og "forsterker", er det samme sak?

De to siste er gjerne litt dumme spørsmål men har overhodet ingen peiling på dette..

Mvh erling kolbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt challenger serien til dynavoice men den skal vel være bedre enn magic serien så jeg tror ikke du vil bli misfornøyd med dette settet.XTZ får jo skryt i alle kanter for subbene sine så jeg vil tro det blir bra.Receiveren er jo den samme som i den andre pakken så mtp tilkoblinger og slikt blir det det samme.

Du kan godt bare avisolere høyttalerkablene og sette dem i inn i kontaktene på høyttalere og receiver.Du får også kjøpt bananplugger du kan bruke, noe som egentlig ikke har noe annet for seg enn at de pynter opp litt og gjør det enklere og raskere og koble på/av høyttalerne hvis man har behov for det.

Forskjellen på en receiver og en forsterker er at receiveren har gjerne radio innebygegt og uttrykket blir oftest brukt på surround receivere.En forsterker er vel heller en stereo forsterker uten radio.
    Men i bunn og grunn er det forsterkere begge to som hovedsaklig gjør samme jobben.

Det finnes ikke dumme spørsmål i denne hobbyen her så det er bare og spørre.Vi har alle vært nybegynnere innen dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for nok et godt forklarende svar. Da bestiller jeg meg denne pakken. Gleder meg til å nyte film med skikkelig kinostemning. :-D

Mvh Erling Kolbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    862
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kos deg med nytt anlegg og les gjerne bruksanvisningen på receiveren så du skjønner auto oppsettet og hvordan kalibrere for best mulig lyd.
    Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her får du den enda billigere
    Når det er sagt sliter den endel med etterslep, men det er du sikkert klar over...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •