Mye bass på lavt volum - uten sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Mye bass på lavt volum - uten sub.

Er i ferd med å planlegge kjøp av nye høyttalere og forsterker. Kun stereo som er interessant. Hadde så godt som bestemt meg for B&W683 og enten Hegel, EC eller Abrahamsen forsterker(e).

Men så blir man i tvil....er litt usikker på om det er den riktige høyttaleren for meg.
    De skal stå i en kvadratisk stue 4x4, men med en 2 meter bred åpning ut i neste stue på motsatt vegg av der høyttalerene skal stå. Vil helst unngå sub da det er begrenset med plass.

Det spilles alltid på beskjedent volum, men jeg vil gjerne ha frem bassen så godt som mulig. Etter hva jeg kan lese meg til, så er det ikke alle oppsett som leverer noe særlig med bass på lavt volum. Det spilles ikke noen bestemt type musikk, men kan utelukke klassisk. Allround er et stikkord her...

Kan noen si noe om oppsett som bør foretrekkes/unngåes til mitt ønske? Mulig 683 ikke er noe dårlig valg, men har noen gjort andre erfaringer så tar jeg gjerne imot.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    683 er en kjempe bra høytaler som spiller med en del bass. Hvis du kombinerer denne høytaleren med Abrahamsen forsterker så vil du få en behagelig, varm lyd med godt fyll i bassen. Det har sef sine begrensninger når det kommer til festvolum med "kun" 70Watt, men det burde ikke være noe problem for deg.
    Av erfaring vet jeg at det fort kan bli en ekkel frekvenskurve med et slik rom som du beskriver. Bassen kan fort stikke av ut porten til neste stue. Men det kan jo hende du er heldig og slipper det problemet.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du går ikke feil med Abrahamsen med de kravene ihvertfall. Er det noe Abrahamsen gjør så er det å "feite" til bassen. Eldre EC gjør noe av det samme, nyere EC er vel noe mer moderat etter hva jeg har forstått. Hegel er vel mer "korrekt" og vil høre slankere ut, spes ved lavt volum. Det er ihvertfall mitt inntrykk etter besøk hos en kompis som har Hegel.
    Men som før nevnt, rommet kan bidra og/eller ødelegge mye i bassen, og er noe du bare må teste ut og håpe på det beste!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Basert på kravlisten din ville jeg heller gått for en surroundreceiver som har en eller annen form for dynamisk kompresjon som kan slås på. Denne vil da øke volumet i bassen etter behov som en slags avansert, dynamisk loudness funksjon.

De fleste nyere surroundrecievere har denne type funksjonalitet.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •