Trådløs DAC over ethernet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trådløs DAC over ethernet

Finnes det en trådløs enhet som kan spille media over trådløst ethernet?
    Jeg har trådløst nett i hele huset med flere datamaskiner tilkoblet, men lyd og bildefiler ligger på en og samme eksterndisk som også er i nettet.
    Hvordan kan jeg da spille av musikk trådløst fra feks en bærbar pc? Det jeg tenker en trådløs DAC eller lignende slik at jeg kan sende lydsignalet trådløst fra PC til DAC og derfra videre til en effektforsterker og ut i høyttalerene.

Finnes det en slik løsning?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos eller Squeezeboks er vel de to vanligste løsningene til slikt bruk, ligger tråder om begge her på forumet, finnes ellers endel andre løsninger som aple Iport Expres, Linn Majik DS osv.

http://www.avforum.no/forum/av-prose...ebox-duet.html

http://avforum.no/forum/av-prosessor...em-traden.html

http://avforum.no/forum/av-prosessor...ebox-duet.html

Active HKviking sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    448
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

iTunes??

Hvis du er bruker av iTunes så er den enkleste måten å bruke en Apple Airport Express. Denne har optical out og leverer forholdsvis bra resultat.

Stereophile: Apple AirPort Express Wi-Fi Hub-D/A processor

Med iTunes så kan du sende signalet til flere Airport Express enheter samtidig.

Et annet alternativ som jeg bruker er systemet til Logitech (Slimdevices)

Logitech Squeezebox Product Overview

Med SqueezeServer kjørende på din PC Server eller NAS box kan du kjøpe diverse enheter etter som det passer.

http://www.logitech.com/index.cfm/sp...tems/&cl=no,no

Man kan også sette de til "Sync" slik at flere enheter spiller det sammer eller opererer som individuel spiller.

Har du en standalone PC så kan du installere en gratis software spiller for å kunne enten fjernstyre en enhet eller flere enheter som er synkronisert sammen. Jeg bruker en Boom box på kjøkkenet og en software løsning på hjemme kontoret. Alt kan styres og endres fra begge sider.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AirPort Express = veldig rimelig; veldig enkelt; veldig fleksibelt og utbyggbart; ingen binding til maskin- eller programvare -- men du er avhengig av å styre det fra en PC eller Mac (med eller uten fjernkontroll). Eneste begrensing ellers er at det pr. idag ikke støtter 24bits lydformater. Kan kombineres med Apple TV, som også overfører video.

Sonos = dyrt; lukket system/nettverk. Vet ikke om det finnes begrensninger på lydformater -- det får andre svare på. Sikkert et godt valg for dem som har en viss kroppsdel full av penger og ikke har noe imot et ekstra trådløst nettverk i tillegg til det man allerede har.

Logitech = et sted midt mellom de to over; både når der gjelder pris og lukket/åpenhet. Paret med feil programvare/serverløsning kan du sitte igjen med få muligheter hva gjelder filformater. Har du ikke en avansert/dyr router, må du kanskje redusere hastigheten på datanettverket for å kunne koble til Squeezebox.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    AirPort Express = veldig rimelig; veldig enkelt; veldig fleksibelt og utbyggbart; ingen binding til maskin- eller programvare -- men du er avhengig av å styre det fra en PC eller Mac (med eller uten fjernkontroll). Eneste begrensing ellers er at det pr. idag ikke støtter 24bits lydformater. Kan kombineres med Apple TV, som også overfører video.
    Første gang i selskapets historie Apple har lansert et produkt som kan kalles åpent. Sikker på at det støtter FLAC/Ikke er avhengig av eller drar merkbar fordel fra Itunes?

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sonos = dyrt; lukket system/nettverk. Vet ikke om det finnes begrensninger på lydformater -- det får andre svare på. Sikkert et godt valg for dem som har en viss kroppsdel full av penger og ikke har noe imot et ekstra trådløst nettverk i tillegg til det man allerede har.

Logitech = et sted midt mellom de to over; både når der gjelder pris og lukket/åpenhet. Paret med feil programvare/serverløsning kan du sitte igjen med få muligheter hva gjelder filformater. Har du ikke en avansert/dyr router, må du kanskje redusere hastigheten på datanettverket for å kunne koble til Squeezebox.
    Det er såvidt meg bekjent ingen filformatbegrensninger med en Logitech Squeezebox. Den støtter ikke DRM-filer, men det vil jeg tippe de andre heller ikke gjør.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lilac1
    Første gang i selskapets historie Apple har lansert et produkt som kan kalles åpent. Sikker på at det støtter FLAC/Ikke er avhengig av eller drar merkbar fordel fra Itunes?
    Apple baserer seg stort sett på åpne standarder, selv om media av en eller annen grunn liker å fremstille det annerledes. Selv om Apple-utstyr i utgangspunktet er beregnet til å brukes med Apples programvare, finnes det alltid alternativ programvare som åpner produktene for annen bruk. At alternativene som oftest er mindre stabile enn Apples egne programmer, er knapt nok Apples skyld...

AirPort Express er naturligvis laget for å brukes sammen med iTunes -- slik Squeezebox er laget for å virke sammen med Slim Devices/Logitechs programvare. Men AirPort er ikke bundet til iTunes -- programmet Airfoil (ca 150 kroner) åpner AirPort mot all lyd fra vertsmaskinen (PC eller Mac), og gir en hel rekke smarte tilleggsfunksjoner. Dette er et solid program i en kvalitet Mac-brukere er vant til. Om det funker like godt i Windows, vet jeg ikke.

AirPort er basert på QuickTime, og støtter alle filformater som støttes av dette. QuickTime kan utvides med plug-ins, og det finnes plug-ins for de aller fleste formater; bl.a. for FLAC.

Imidlertid støtter ikke iTunes og AirPort idag 24-bits FLAC. Om dette er noe som kan fikses med programvareoppdatering, eller om det ligger i hardwaren, vet jeg ikke. Har du et AirPort-basert opplegg, vil uansett ikke en hardware-oppgradering være noen stor investering -- en AirPort Express koster 800 kroner.

Det er såvidt meg bekjent ingen filformatbegrensninger med en Logitech Squeezebox. Den støtter ikke DRM-filer, men det vil jeg tippe de andre heller ikke gjør.
    Siden jeg ikke har Squezzebox selv, og bruksanvisningen sier nada om filformater, kan jeg bare forholde meg til den listen over støttede filformater jeg har funnet på nettet. Listen er riktignok lengre enn for de fleste konkurrentene, men den mangler et par vanlige Mac-formater. De NAS'ene som er mest aktuelle for meg støtter færre formater; noe som resulterer i at kombinasjonen av NAS og Squeezebox er uaktuell for mitt bruk (om jeg ikke skulle ta bryet med å rippe alle CD'ene mine på nytt). For andre kan det naturligvis spille mindre rolle.

Når det gjelder DRM, støtter AirPort naturligvis alt som er kjøpt fra iTunes Music Store. Her lyktes jo Apple i å bli kvitt dævelskapen (som ikke var noe de hadde funnet på, men plateselskapenes betingelse for å støtte en mer brukervennlig konkurrent til sine egne nettsalg) -- men det ser ikke ut til at de eldste innkjøpene mine lar seg oppdatere til DRM-fritt. For oss som har brukt iTunes en stund, vil altså støtte for iTunes-DRM være vesentlig.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder DRM, støtter AirPort naturligvis alt som er kjøpt fra iTunes Music Store. Her lyktes jo Apple i å bli kvitt dævelskapen (som ikke var noe de hadde funnet på, men plateselskapenes betingelse for å støtte en mer brukervennlig konkurrent til sine egne nettsalg) -- men det ser ikke ut til at de eldste innkjøpene mine lar seg oppdatere til DRM-fritt. For oss som har brukt iTunes en stund, vil altså støtte for iTunes-DRM være vesentlig.
    Du kan oppgradere dine gamle låter til drm-friversjon, men det er en oppgraderingskost, altså ikke gratis. Dog billigere enn å kjøpe de på nytt. De hadde hvertfall denne muligheten før.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Du kan oppgradere dine gamle låter til drm-friversjon, men det er en oppgraderingskost, altså ikke gratis.
    Jeg har oppgradert det som kunne oppgraderes -- men det virker som om de eldste kjøpene ikke ble oppgradert.

Uansett er poenget mitt at jeg har forsøkt å finne ut hvilke fordeler jeg evt vil få ved å "oppgradere" fra AirPort til et annet system. Og så langt funnet ut, at kostnadene -- i penger eller tapte funksjoner -- ikke er verdt det.

Så lenge jeg synes det er helt OK å styre musikken fra laptopen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I våre dager bør det vel også være en selvfølge at et harddiskbasert musikkanlegg støtter Spotify og andre åpne nettjenester (ikke bare produsentens egne løsninger). Hvordan det er med konkurrentene, vet jeg ikke -- men med AirPort Express med Airfoil er dette problemfritt.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange fine løsninger.

Enn denne popcorn saken på komplett, blir ikke den å funke fint da, hvis man setter i en trådløs USB mottaker i den?

Komplett.no - Popcorn Hour A-110, HDMI 1.3,

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps! all musikken min er flac. Fine om man kan spille av musikk uten å ha på tven. Også self. fint om man kan streame filmer, for de gangene jeg ikke sitter i hjemmekinoen å ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espennor
    Ps! all musikken min er flac.
    Da er AirPort et dårlig valg pr. idag...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ps! all musikken min er flac. Fine om man kan spille av musikk uten å ha på tven. Også self. fint om man kan streame filmer, for de gangene jeg ikke sitter i hjemmekinoen å ser.
    Squeezebox er ganske dårlig på film (støtter det ikke i det hele tatt) mens Popcorn Hour er ganske dårlig på musikk i følge de av mine bekjente som har en slik. (Vanskelig å finne fram i store musikksamlinger og kan ikke brukes uten TV). Vet heller ikke om den støtter flac.

Selv har jeg Squeezebox og er strålende fornøyd med den. Om jeg skulle ønske meg noe annet så måtte det være Transporter

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ps3 kan kanskje vær et alternativ....er usikker på om den takler FLACK men mener den skal gjøre det, i så tilfelle kan du streame både film og musikk via denne.

verdt å sjekke ut i hvertfall

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har oppgradert det som kunne oppgraderes -- men det virker som om de eldste kjøpene ikke ble oppgradert.

Uansett er poenget mitt at jeg har forsøkt å finne ut hvilke fordeler jeg evt vil få ved å "oppgradere" fra AirPort til et annet system. Og så langt funnet ut, at kostnadene -- i penger eller tapte funksjoner -- ikke er verdt det.

Så lenge jeg synes det er helt OK å styre musikken fra laptopen.
    Men trådstarter har vel ikke noe fra før, da blir ikke nødvendigvis riktig valg det samme som deg som allerede har airport
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I våre dager bør det vel også være en selvfølge at et harddiskbasert musikkanlegg støtter Spotify og andre åpne nettjenester (ikke bare produsentens egne løsninger). Hvordan det er med konkurrentene, vet jeg ikke -- men med AirPort Express med Airfoil er dette problemfritt.
    Det går fint å høre på spotify med squeezebox med lignende løsning som airfoil.
    Forhåpentligvis kommer det også en offisiell, native plugin snart.
    --
    Thorbjørn

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv har jeg kikket litt på denne:
    Komplett.no - CreativeÂ*SoundÂ*BlasterÂ*X-FiÂ*Notebook

- i en kombinasjon med denne:
    Komplett.no - Creative X-FI Wireless Receiver,

Men mest sannsynlig venter jeg på at det kommer en liten og hendig usb-sender, i og med at jeg allerede har en dac med usb-inngang.
    Produkter for trådløs overføring av usb-signaler skal visst være like om hjørne i følge min lokale dataleverandør

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Audiomur
    Men mest sannsynlig venter jeg på at det kommer en liten og hendig usb-sender, i og med at jeg allerede har en dac med usb-inngang.
    Produkter for trådløs overføring av usb-signaler skal visst være like om hjørne i følge min lokale dataleverandør
    Men da er det tvilsomt om du da får fullverdig lydkvalitet.

Dagens USB-DAC'er støtter ikke 24-bits lyd (med unntak av Benchmark DAC1 og et par eksterne "lydkort" som må kobles til datamaskinen med kabel). Det er såvidt jeg vet også slik at vellykket lyd over USB krever at forbindelsen ikke deles med annen trafikk. Hvis det skulle komme trådløst USB-utstyr som oppfyller kravene, tror jeg ikke det blir "lite og hendig", men spesialisert og ganske dyrt.

Skal man basere musikksamlingen på FLAC, som i utgangspunktet er 24-bits, er man egentlig bundet til dyrt utstyr; muligens også til kabel.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min dac oppskalerer det digitale signalet til 24bit.

Jeg er ikke typen som sitter og nilytter etter hvert eneste pling og plong i musikken, men setter mer pris på et anlegg som får rockefoten til å gå enn et med den siste microdynamikken. Til lystige lag ønsker jeg dessuten og kunne bruke lappetoppen trådløst mot anlegget. Skulle tro trådløs usb holder til det?

Definisjonen av Ultra-Wideband (UWB) samsvarer med evnene og overføringshastigheter på USB svært tett (fra 1,5 og 12 Mbit / s opp til 480 Mbit / s for USB 2.0) og gir en naturlig forlengelse av trådløs USB på kort rekkevidde (3 meter, opp til 10 med en redusert hastighet på 110 Mbit / s).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •