Ønsker bedre lyd, hjelp til oppgradering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker bedre lyd, hjelp til oppgradering

Hallo folkens,
    jeg er rimelig ny på hjemmekino-/hifi-fronten, men kjøpte for et år siden komplett hjemmekinoanlegg fra hifi-klubben som jeg var rimelig godt fornøyd med. Det besto av følgende:

Receiver: Denon AVR 1908

Høyttalere: system fra Argon:

Front: 6240, ser ut som disse, bare eldre utgave: Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 7240 Høyttalere

Senter: 6250C Høyttaler - Senterhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 6250C Senterhøyttaler

Bak: 6210 Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben: ARGON 6210S Høyttalere

Subwoofer: Argon Sub 8 Høyttaler - Aktiv subwoofer | Hi-Fi Klubben: ARGON Sub 8 Subwoofer

Etter å ha hatt dette i et år sitter jeg litt igjen med følelsen at jeg leste meg litt blind på reklamen fra Hifi-klubben, som etter min mening skryter litt for mye av disse høyttalerne. Lyden er helt ok, men that's it. Lyden er til tider litt uklar eller grumsete, og jeg får dårlig trykk og lyd fra systemet. Fronthøyttalerne synes jeg ikke gir veldig mye fra seg. Ulempe nr. 2 er at lyden er dårlig på lavt volum. Det er vanskelig å få med seg tale, noe som resulterer i at jeg må skru opp volumet for å kunne følge med.

Jeg gikk tilbake til Hifi-klubben og "klaget" litt over de dårlige høyttalerne og spurte hva slags høyttalere jeg burde hatt. Fikk høre at min receiver nok ikke var verdens kraftigste og at jeg derfor burde ha lettdrevne høyttalere (hva nå det måtte bety?), og fikk anbefalt Dali Concept 8 (Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: DALI Concept 8 Høyttalere) og en tilsvarende senterhøyttaler.

Mitt spørsmål er da som følgende; jeg ønsker litt mer trøkk i fronthøyttalerne, samt klarere og tydeligere lyd (spesielt på lavere lydnivå) enn det jeg opplever nå. Bør jeg da bare kjøpe nye høyttalere, eller vil jeg tjene på å kjøpe en stereoforsterker og koble den til gjennom pre-out funksjonen? Vil en stereoforsterker i såfall kunne klare å dra bedre høyttalere, f.eks. B&W?

Jeg ønsker også tips til hva slags forsterker jeg burde gå for, og ev. hvilke høyttalere folket her har god erfaring med? Prisnivået burde vel ligge på type "overkommelig for folk flest", altså forsterker i prisklasse 3-5000 og høyttalere sånn i 7-10000 kr klassen.

Takker for svar :-D

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje denne pakken kan være noe?

Yamaha RX-V663 + Definition 5.1 Black

Dynavoice sin Definition-serie. Lyd og finish som er utrolig i denne prisklassen. Hybrid-diskant og mellomtone/bass i kevlar. Kr. 14.490.- for hele pakken. Frakt kr. 1090.- inkludert oppkravsgebyr.

kr 14490,-

http://www.surround.no/product/44580...5.1-Black.html

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er lite å hente på å "oppgradere" til 663'en. Jeg hadde begynt med en effektforsterker, minst 3-kanalers og så hørt hvordan det ble med det. En av disse f.eks.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=51214&cat=13
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=52486&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Jeg er enig i at det er liten vits i å kjøpe ny receiver. Jeg er godt fornøyd med den jeg har.

Jeg må bare spørre hva forskjellen på en effektforsterker og en "vanlig" forsterker er? Er det sånn at en effektforsterker ikke har egen volumkontroll? Vil da lydvolumet kontrolleres av receiveren?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jepp du må ha en forforsterker eller en integrert forsterker/reciver for å stille volumet på en efektforsterker

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •