Støy fra PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Støy fra PC

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støy fra PC

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en hjemmekinoreceiver. Når jeg koplet pcen som jeg bruker som mediasenter til så oppdaget jeg at det kommer vanvittig mye støy fra den. Jeg er sikker på at det kommer fra pcen og ikke kabelen siden all støy stoppet når jeg tok ut kontakten fra pcen.

Nå har det seg slik at pcen har en optisk lydutgang og receiveren har optisk inngang. Spørsmålet mitt er som følger: Hvis jeg kobler pcen til receiveren gjennom optisk vil da støyen forsvinne?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av msoyland
    Hvis jeg kobler pcen til receiveren gjennom optisk vil da støyen forsvinne?
    Høyst sannsynlig.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er som Fahnsen sier meget sannsynlig.

Jeg hadde samme problemet, men ville gjerne fortsette med kun en kabel (HDMI). Derfor modifiserte jeg en skjøtekontakt slik at PCen ikke er jordet gjennom strømledningen. Det ble dønn stille.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper det forsvinner. Den lyden som overføres optisk er vel digital, mens støyen er analog? Hvis det er tilfelle bør det forsvinne.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker du den digitale utganen så forsvinner støyen, anbefaler nå å bruke den digitale utgangen uansett hvis du ikke har et "made in taiwan" kort til 8.50,-

Men ønsker du å bruke de analoge utgangene så kan du avskjærme lydkortet litt, hvis det ikke er integrert da. Sett lydkortet så langt unna skjermkortet som overhode mulig.

Etter du har skapt så stor avstand som mulig så kan du trekke lydkablene inni pc med noe skjermende matriale, og for optimalt resultat så la skjermingen gå til jord i kabinettet.

Ønskerdu videre avskjerming så kan man lage en avskjermingsplate mellom lydkort og alle andre kort i pc'n. Den lageslett av aluminium eller av papp som man limer aluminiumsfolie på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode forslag. Tror imidlertid det blir litt vanskelig å gjennomføre siden det er en bærbar mac det er snakk om. Ikke så lett å omrokkere inni den :wink:

Men løsningen blir nok å bruke den optiske utgangen.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke analog/digital som gjør forskjellen her, men kobber/ikke kobber.

De kobberbaserte lederne i digital koaks og USB kan også gi jordstøy. Med optisk kabel eller trådløs overføring er lydkilden isolert fra forsterkeren. Derfor bør man holde seg til et av de to sistnevnte alternativene når man bruker PC som lydkilde.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Bruker du den digitale utganen så forsvinner støyen, anbefaler nå å bruke den digitale utgangen uansett hvis du ikke har et "made in taiwan" kort til 8.50,-
    Poenget er å kvitte seg med den elektriske koblingen mellom PC og receiver. Da hjelper det ikke kun at det er digitalt. Det må også være optisk.

Hvis det er et billig kort er det enda større grunn til å bruke digitalt signal, ikke omvendt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk igjen for svar. Lærer mye nytt i dag.

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager forsøk på å kuppe tråden, men den kom beleilig

En bekjent av meg har kjøpt receiver & høyttalere på Soundgarden. Han er imidlertid plaget av skurring/forvrenging ved avspilling av .mp3 via datamaskinen. Ved avspilling av CD (via DVD-spiller) og .flac (i både Winampog VLC) er det mye bedre lyd, men det høres likevel. Problemet var ikke der før han oppgraderte.

Alt er koblet riktig. Forsterkeren står i 2 ch stereo, analog input, pure direct, høyt. i "Large"..
    Har tipset han om å prøve med lavere volum fra pc'en og heller høyere med forsterkeren uten hell.

Hvor kan problemet ligge?

takker

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker han digital utgang så har ikke utgangsvolum noe å si, tror jeg.

Jeg anbefaler å bruke digitalt hvis det er mulig.

Er problemet dær enda hvis han bruker andre kilder?

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    Bruker han digital utgang så har ikke utgangsvolum noe å si, tror jeg.

Jeg anbefaler å bruke digitalt hvis det er mulig.

Er problemet dær enda hvis han bruker andre kilder?
    Analog via mini-jack.

Problemet er visstnok der ved avspilling av CD via DVD-spiller (også analogt), men langt fra like fremtredende.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toslink virker som et galvanisk skille, så bruk det, da slipper du støy.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kaprer/låner tråden her litt, så slipper jeg å lage ny.

Tidligere har jeg koblet pcen til forsterkeren med optisk kabel. Da hadde jeg en HK AVR 156, som hadde tape out. Dette fungerte fint, uten noe form for støy i headsetet (Sennheiser RS170 som er koblet til med RCA fra forsterkeren - stereo ut fra forsterker til 3,5 mm inn i dockingen til headsetet, som er eneste mulige tilkobling).

Så byttet jeg AVR 156 med Pioneer LX51, hvor eneste mulighet jeg har funnet for å koble til headsetet er via zone 2. Men da kan jeg tydeligvis ikke velge å kjøre optisk (får iallefall ingen lyd). Er det normalt at man ikke kan bruke optiske signaler på zone 2? Dermed hadde jeg ingen andre muligheter enn RCA. 3,5mm fra pc til stereo inn i forsterker. Da kom det en god del støy. Den blir mer intens i det jeg beveger på musepekeren.

Tenkte at kanskje det interne lydkortet i hovedkortet ikke var så bra, så har nå kjøpt meg et dedikert lydkort. Men støyen er her fortsatt - om enn noe redusert.

Spørsmålet mitt er da om denne støyen rett og slett ikke er til å unngå når man bruker analoge signaler. Alternativ 1: Finnes det en metode å få lyd gjennom optisk signal som jeg ikke har fått med meg? Alternativ 2: Har sett på nytt headset, Sennheiser RS220. Her kan jeg koble optisk rett i headsetet, noe jeg ikke kan på RS170. Men finner ingen som selger dette. Noen tips?

Har prøvd å formulerer meg så forståelig som mulig, og setter pris på all hjelp.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •