Spørsmål angående DAC!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer Vågen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål angående DAC!

Skal gå i innkjøp av Onkyo 807!
    Men tenkte å høre om meningene ang. Dac!
    Har en samsung bpd1500 som vil bli brukt til driverk
    av alle typer plater,også cd!
    En Bærbar pc med kun analog ut som er til hodetelefoner, denne blir flittig brukt i forchpiel sammenheng!
    Er dacen slik og forstå en god hjelper (forbedring) til mp3 filene på pc?
    Og er dacen i 807'en god til denne bruken?

Trenger litt tips til hva dere mener og ville gjort angående dette?

også dette med nettverket som 807 har, hvilken fordeler har og er dette?

Kan også nevne att jeg vurderer innkjøp av ny pc, en som kan passe fint i racken sammen med de andre komponentene!

Takker!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har bare analog utgang på PC'en så kan du ikke koble til en DAC. En DAC er Digital-Analog-Converter. Dvs at den tar et digitalt signal og gjør det om til analogt. Hvis du kjøper en PC "idag" så har den trolig digital utgang i tillegg. Denne kan kobles til en DAC, eller i digitalinngang på receiver.

Så det er ingen vits i å kjøpe en DAC så lenge du ikke har digital utgang på PC'en. Det eneste måtte være hvis du kobler DAC'en mellom BD-spilleren og receiveren for å få bedre lyd på musikk. Men du bør prøve uten først. Kanskje er du fornøyd med lyden slik den blir uten en ekstern DAC til 2-3000kr.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker Gurba! Flotte greier.

Men om jeg bruker den analoge utgangen på pc'en, med en vanlig analog signal kabel inn til 2xrca på recievern, vil den da bare sende signalet tvers gjennom, og ingen forbedring i lyden?

og hva med denne nettverksfunksjonen?
    hva har denne av fordeler?

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du har bare analog utgang på PC'en så kan du ikke koble til en DAC. En DAC er Digital-Analog-Converter. Dvs at den tar et digitalt signal og gjør det om til analogt. Hvis du kjøper en PC "idag" så har den trolig digital utgang i tillegg. Denne kan kobles til en DAC, eller i digitalinngang på receiver.
    Det er feil, de fleste dac´er som er tilgjengelige i dag kommer også med en usb-inngang for å koble til pc.
    f.eks Beresford TC-7520/Caiman, Cambridge DacMagic, Abrahamsen V6.0

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vågen
    En Bærbar pc med kun analog ut som er til hodetelefoner, denne blir flittig brukt i forchpiel sammenheng!

DACen i 807 er faktisk ganske god, bedre enn Dacmagic i mitt oppsett. Når det gjelder PC uten digitalutgang anbefaler jeg DENNE på det aller sterkeste! Gir PCen din digitalutgang uten noe mer mikk makk, plug'n play.

Nettverksfunksjonen går også an å bruke, men selv foretrekker jeg å styre alt fra PC. Det er mer praktisk, mulig at systemet i 807 har blitt bedre enn det jeg har, men uansett tror jeg styring fra PC er best. Samt at man kan jo også bruke Spotify.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men tenkte å høre om meningene ang. Dac!
    Har en samsung bpd1500 som vil bli brukt til driverk
    av alle typer plater,også cd!

Trenger litt tips til hva dere mener og ville gjort angående dette?

også dette med nettverket som 807 har, hvilken fordeler har og er dette?

Kan også nevne att jeg vurderer innkjøp av ny pc, en som kan passe fint i racken sammen med de andre komponentene!

Takker!
    Den innebygde dac´en i 807 er nok i hovedsak en surrounddac, men fungerer sikkert helt greit til stereo også, men med en separat dac vil du nok merke en god forbedring i lyden ved cd avspilling.
    Når det kommer til mp3 er potensialet mye mindre da mp3 er et veldig komprimert format. Flac og andre lossless pc/mac formater derimot på pc´en vil med hjelp av en ekstern dac bli vanvittig mye bedre.
    Nettverksdelen i 807 er til streaming av musikk fra pc/nettverk og internettradio

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    Den innebygde dac´en i 807 er nok i hovedsak en surrounddac, men fungerer sikkert helt greit til stereo også, men med en separat dac vil du nok merke en god forbedring i lyden ved cd avspilling.
    Når det kommer til mp3 er potensialet mye mindre da mp3 er et veldig komprimert format. Flac og andre lossless pc/mac formater derimot på pc´en vil med hjelp av en ekstern dac bli vanvittig mye bedre.
    Nettverksdelen i 807 er til streaming av musikk fra pc/nettverk og internettradio

DACen i 807 er Burr-Brown 192 kHz/24-Bit DAC. Dacmagic er en ekstern dac med god omtale, men som nevnt opplever jeg DACen i 807, som bedre enn denne. Samt at alt du da trenger er lydkort med optisk ut. Koster ikke mer enn knappe 200kr + frakt. Er PC langt unna, slik jeg har det, kan du kjøpe en usb-forlengerkabel.

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    129
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

takk! angående dette med streaming; så er vel fordelen att jeg kan bruke filene (bilde,musikk,video) som er på pc'en min, med recieveren utn å måtte bruke pc!
    men gjør recievern noe med kvaliteten på filene ved bruk av nettverk? (forbedringer)

takk til alle!

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk! angående dette med streaming; så er vel fordelen att jeg kan bruke filene (bilde,musikk,video) som er på pc'en min, med recieveren utn å måtte bruke pc!
    men gjør recievern noe med kvaliteten på filene ved bruk av nettverk? (forbedringer)

takk til alle!
    Receiveren vil behandle lydfilene bedre enn PCen så lenge du bruker de analoge utgangene på PC.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Receiveren vil behandle lydfilene bedre enn PCen så lenge du bruker de analoge utgangene på PC.
    Øhh, analoge??? Da er jo signalet allerede behandlet...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Øhh, analoge??? Da er jo signalet allerede behandlet...
    Nettopp. Ergo vil receiver behandle lydfilene mye bedre, ved nettverksstreaming, enn om han kjører de analogt fra PC. Var ikke det egentli ganske lettfattelig skrevet?

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Nettopp. Ergo vil receier behandle lydfilene mye bedre, ved nettverksstreaming, enn om han kjører de analogt fra PC. Var ikke det egentli ganske lettfattelig skrevet?
    Aha, misforstod jeg. Trodde du mente han skulle bruke analogutgang på pc...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, misforstod jeg. Trodde du mente han skulle bruke analogutgang på pc...

Hehe, nei fy flate det er galskap med mindre han har noe meget godt han sjøl har satt inni den

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte ikke på at du kan ta ut lyden via USB. Beklager. Gjorde skam på signaturen min der gitt.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tenkte ikke på at du kan ta ut lyden via USB. Beklager. Gjorde skam på signaturen min der gitt.
    Du blir nok tilgitt. Ti år i skjærsilden før du får prøve deg på perleporten :twisted:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Yamaha RX-V3900 surrond forsterker. og lurer på om jeg anskaffer meg denne DAC Magic som mellomled fra min HTPC til reciveren , om mp3 osv virkelig blir så mye bedre ?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Jeg har en Yamaha RX-V3900 surrond forsterker. og lurer på om jeg anskaffer meg denne DAC Magic som mellomled fra min HTPC til reciveren , om mp3 osv virkelig blir så mye bedre ?
    Jeg har hørt forskjell ved bruk av ekstern DAC, fremfor å bruke den innebygde DACen i receiveren. Om forskjellen er verdt prisen får den enkelte vurdere selv. Såvidt meg bekjent gjelder begrepet "Man får hva man betaler for" i aller høyeste grad når det gjelder DACer.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Såvidt meg bekjent gjelder begrepet "Man får hva man betaler for" i aller høyeste grad når det gjelder DACer.
    Tja, spørs hva du legger i begrepet. Jeg har Beresford TC-7520 og den er en fantastisk god dac. Vil påstå at den er bedre enn Cambridge DacMagic også. Så hvis 1700,- inkl frakt fra Uk er "du får hva du betaler for" for en så god dac, så greit nok

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men for meg som benytter meg av HDMI til Bilde/lyd ifra HTPC , så blir vel dette mer komplisert. Da jeg må bare bruke HDMI til Bilde og kjøre opdisk ut av PCen og inn i forsterker ?

Intermediate mk4 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    4,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må ærlig innrømme at jeg har mindre en null peiling på Dac og overføring fra pc og streaming.
    Jeg har også v3900 og det eneste jeg bruker pc til er spotify som er koblet til via hodetelefon utgang.
    Hva bør jeg gjøre????

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •