rom volum!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: rom volum!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

rom volum!

hei! jeg går og lurer litt på og bygge på huset, og da må jo gutte drømmen prøv å gå i oppfylelse me kino rom men er litt usikker på hvor mange km2 som er det idiele rommet, har heller ikke bestemt meg for vilken type høyttalere.. forslag kanskje? ville vert til stor hjelp ivertfall...

håper på litt hjelp. takk

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Størrelsen på rommet bør være tilpasset budsjettet du har til anlegg. Det hjelper lite med verdens beste hjemmekinorom på 150m2 hvis du har et Samsung-anlegg til 3000kr. Kom med en ca pris på anlegget så kan sikkert noen av guru'ene her inne hjelpe deg.

Så veldig mange km2 tror jeg ikke du skal ha.

EDIT:Leif

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansy666
    men er litt usikker på hvor mange km2 som er det idiele rommet
    Er det drive-in kino du skal bygge?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir nok lettere å se for seg størrelsene hvis vi opererer med den litt mer konvensjonelle m2-betegnelsen

Jeg vil si at bredden bør være 4 meter eller mer. Da har man grei plass til 200-230 cm lerret samt litt luft rundt høyttalerne. 230 cm lerret er vel ca 106" om jeg ikke tar grundig feil. Passe avstand til lerretet vil jeg si er 3,5-4 meter. Og siden trådstarter har mulighet til å skreddersy ville jeg absolutt ha litt avstand fra sofa til bakvegg, ca. 1 meter, eller man kunne legge på 1 meter til og få plass til to rader. Det kommer jo an på hvilke planer/hvor stor familie/mange venner/etc. man har. Takhøyde ville jeg nok ikke hatt mye mindre enn de vanlige 240 cm, men ideellt litt mer hvis man skal ha plass til akustikkplater eller andre akustiske tiltak, og hvertfall hvis man skal ha to rader, da bør jo bakerste raden heves 10-15 cm.

Men i forhold til denne guiden vil 240 cm takhøyde bl.a. gi bredde på 384 cm og lengde på 559 cm.

Skulle man bygge helt optimalt skal flatene egentlig ikke være parallelle med den motstående flaten. Man kunne f.eks. bygge rommet slik at det blir bredere bakover og med vegger som skrår innover øverst. Da unngår man stående bølger ganske effektivt hvertfall. Men jeg innbiller meg at dette kanskje blir å ta litt i

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoho, temmelig fet vinylrigg :shock:

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enkelte tar av litt. Men plata lå ikke særlig jevnt og flatt.

Beklager OT.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20m2 er nok en grei størrelse, det gir rom for kalibrering og litt luft i romet

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett opp en liste over hva du trenger av sitteplasser o.l, og hvor stort lerret du har planer om å ha.
    Så kan det være lurt å kladde opp plassen alle sitteplassene tar, så tilfører du bredde slik at sidehøyttalere får god plass, samt lerret og høyttalere i front. (1-2 meter med plass på hver side av lerretet kan være lurt å beregne)
    Så finner du ut avstanden du selv til ha til lerretet, og så avstanden til bakveggen (høyttalere her også)

Og så vil jo budsjettet ellers spille inn litt, som Gurba sa, så nytter det ikke med stort rom og elendig anlegg.

Når du har fått på plass alt grunnleggende, så kan du starte å prioritere vinklingen på vegger og alt slikt

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om du har mulighet til det, men hvis jeg hadde vært deg hadde jeg forsøkt å få til så stor takhøyde som mulig. Jeg kan gi deg tre grunner til det:

1. Lettere å få til evt "podium" bak uten å bli klint oppunder taket (og få den varme, dårlige luften)

2. Lettere å få til GOD lydisolering hvis det skulle være av interesse.

3. Selv om man skal ta alle disse "gyldne romstørrelsene" en en liten teskje salt, å virker det som det ofte er høyden det skorter på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •