Galvanisk skille før radio

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Galvanisk skille før radio

Hei, jeg er blitt en fan av radio etter jeg fikk meg bil og ønsker å ha dette på recieveren hjemme også. Jeg har kabelTV og en koaxkabel strukket fra loftet og til mitt rom som det også TV signaler i.
    Jeg så det var en slik antenneplugg på recieveren som nok er til radio og da lurer jeg på.
    Trenger jeg galvanisk skille før radioen eller gjelder dette bare TVer?

Galvanisk skille skal jo hindre at to potensille jordkilder møtes, slik som jord i kabinett på TV og jord på antenna. Men jeg er usikker på om dette hjelder radio og.

Forøvrig, går det i det hele tatt an og bare splitte Kabel TV koaxen med en splitter og hente både radio og TV ut av den?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en sunn vane å være galvanisk skilt fra kabelnett. Potensialforskjellen mellom deres jord og din jord kan være ganske stor. Så spandér den hundrelappen på en skilletrafo.

Hvis du skal splitte signalet må du gjøre dette med impedanstilpasning. Clas Ohlson og mange andre har slike splittere rimelig til salgs.

God radiohelg!

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Det er en sunn vane å være galvanisk skilt fra kabelnett. Potensialforskjellen mellom deres jord og din jord kan være ganske stor. Så spandér den hundrelappen på en skilletrafo.

Hvis du skal splitte signalet må du gjøre dette med impedanstilpasning. Clas Ohlson og mange andre har slike splittere rimelig til salgs.

God radiohelg!
    Gode greier. Takker

Når du sier jeg skal bruke splitter med impedanstilpasning så kan det være en slik metallboks fra biltema med 1 inn og 2 ut? Har en slik jeg tenkte å bruke.

EDIT: Jeg kom på at coaxen jeg bruker fra pluggen i veggen og til TVen er hjemmemekka, og når du begyner å prate impedans, er det et problem at det er hjemmemekka?
    Er bare satt på en plugg i hver ende av en 6 meter coax kabel, har ikke engang tenkt over impedans. Hva er "reglene" for dette?

Men, hverken TV eller reciever har jordet stikkontakt, er det fortsatt nødvendig med galvaniks skille?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Analog TV & radio på koaks bruker 75 ohms impedans. Så impedansen ut av en antennekontakt er 75 ohm, ditto er impedansen inn på TV & receiver. Kabelen i mellom har en fysisk konstruksjon som gjør den til 75 ohm (når du bruker riktig type!). Hvis du kobler to dingser i parallell blir impedansen den halve og da kan du få refleksjoner og annen styggedom. Hvis du har en 1-2 koblingsboks regner jeg med at den har impedanstilpasning. Dette medfører noe nivåtap, men er det kraftig nok signal fra før spiller det ingen rolle. Får du mer sus på FM eller snø på TV er signalet blitt litt for svakt.

Galvanisk skille er ikke et "must". Hjemme hos meg MÅ jeg bruke det på kjellerstua, ellers får jeg støt! På stua to etasjer opp er det derimot problemfritt.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er god, da handler jeg inn et galvanisk så fort som mulig.
    Kan egentlig det der med ohm og paralell og serie kobling, men var ikke klar over at det var tilfelle i coaxkablene.

Takk for hjelpen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved de frekvenser det her er snakk om er det ikke strøm og spenning i kabel slik vi kjenner det fra likespenning eller lavfrekvens. Vi snakker i stedet om signalet som beveger seg som en bølgeutbredelse i kabelen. ((((Impedansen blir da forholdet mellom elektrisk og magnetisk felt - merk antall paranteser!))))

Impedansen i en kabel er gitt av diameter på ledere, avstanden mellom dem og isolasjonens egenskaper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •