hvordan lettest få spillt av musikk fra nettverkshardisk på reciver???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvordan lettest få spillt av musikk fra nettverkshardisk på reciver???

hei folkens nå har det seg slik at jeg har funnet ut av at det er genialt å lagre musikk på harddisk så du slipper å styre med alle disse cdene...
    har all musikk i itunes på min bærbare pc, men syntes dette er ganske tungvint, så har planer om å gå til innkjøp av nettverkshardisk å lagre musikk og filmer, mm på denne. har prøvd å bruke pcen som nettverkshardisk å styre dette på min reciver via fjernkontrollen, ved bruk av nettverkskortet i reciver, men syntes det går håpløst trengt og er lite oversiktelig å gjøre det på denne måten. så finnes det en måte hvor jeg kan få hentet innholdet på en nettverkshardisk og overført til reciver på en grei måte, og hvor det også er greit å behandle dette på? har akkurat gått til innkjøp av iphone, og har prøvd å bruke denne som fjernkontroll til itunes, og syntes det er forholdsvis greit, men vil gjerne slippe å være avhengig av pcen. har sett på sonos og tror det ville fungere greit, men syntes det blir for dyrt. gjør ikke noe om det er kompatibelt med iphone så jeg kan bruke den som fjernkontroll
    nå ble dette litt rotete, men håper dere forstår hvor jeg vil hen..

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    hei folkens nå har det seg slik at jeg har funnet ut av at det er genialt å lagre musikk på harddisk så du slipper å styre med alle disse cdene...
    har all musikk i itunes på min bærbare pc, men syntes dette er ganske tungvint, så har planer om å gå til innkjøp av nettverkshardisk å lagre musikk og filmer, mm på denne. har prøvd å bruke pcen som nettverkshardisk å styre dette på min reciver via fjernkontrollen, ved bruk av nettverkskortet i reciver, men syntes det går håpløst trengt og er lite oversiktelig å gjøre det på denne måten. så finnes det en måte hvor jeg kan få hentet innholdet på en nettverkshardisk og overført til reciver på en grei måte, og hvor det også er greit å behandle dette på? har akkurat gått til innkjøp av iphone, og har prøvd å bruke denne som fjernkontroll til itunes, og syntes det er forholdsvis greit, men vil gjerne slippe å være avhengig av pcen. har sett på sonos og tror det ville fungere greit, men syntes det blir for dyrt. gjør ikke noe om det er kompatibelt med iphone så jeg kan bruke den som fjernkontroll
    Benytter selv en "QNAP TS-119 Turbo" med en stor "WD Caviar Green" som NAS-løsning. Den støtter DLNA/uPnP, SMB, NFS, iTunes Server + masse mer. Jeg benytter foreløpig kun SMB og NFS, og det fungerer utmerket.

Jeg har ikke testet iTunes Server-løsningen, mulig at den kunne ha vært noe for deg? Sikkert noen andre som har noen innspill på hvordan den tjenesten fungerer.

Når det gjelder Denon som mediaplayer, så kjenner jeg ikke funksjonaliteten, men mest sannsynlig støtter den DLNA, og kun spilling av musikk (det er kanskje bare det du er ute etter). Selv benytter jeg TViX-M7000 som gjør dette så mye bedre enn både TV'n og forsterkeren og hva annet av utstyret mitt som støtter DLNA.

Skal en løsning med sentral disk i nettverket fungere så er det sterkt anbefalt å kjøre kablet nett, ellers vil du fort irritere deg over treg hastighet og ustabilitet. Selv kjører jeg kablet med gigabit-switch, da kan jeg se film på TviX-boksen og spille av musikk på flere klienter, samtidig som jeg tar opp film på Dreambox'en (som lagrer rett på NAS-disken). Svært sjeldent det er behov for det, men uansett så er det nesten for godt til å være sant

En annen ting; hvordan lagrer du musikken? Jeg har også begynt med CD-samlingen, har rip'et noen til [FLAC], som høres veldig bra ut. Vet ikke om forsterkeren din støtter det formatet, men det er verdt et forsøk. Typisk størrelse på et rip'et album er vel 300-400MB, og det er jo ingenting i disse dager hvor GB'ene nærmest gis bort

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3808 støtter FLAC Men grensesnittet er vel kanskje ikke det aller beste..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Star1
    3808 støtter FLAC Men grensesnittet er vel kanskje ikke det aller beste..
    det er jo det som er greia, og utrolig kjedelig, at å bruke nettverket på denon reciveren er nærmest håpløst. det som omtrent er et must, er at jeg på fjernkontrollen, som ønskelig er min iphone, kan få opp alle sangene og velge direkte der, da jeg kun har prosjektor koblet til min reciver som skjerm, og absolutt ikke vil skru på den kun fordi jeg skal høre på musikk. men det er da mange her inne som har en eller annen form for nettverksbasert lagring av musikk og filmer her inne.. hvordan gjør egentlig dere dette?? og hvordan syntes dere at måten dere gjør det på fungerer??

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sonos er VELDIG bra. Du bør ta en tur på Hifiklubben og teste det. Hvis du har et trådløst nettverk og samtidig kan legge en nettverkskabel til en Sonos ZP90, slipper du unna med ca 3000 kroner, da du kan bruke Sonos sin Iphone-applikasjon.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Sonos er VELDIG bra. Du bør ta en tur på Hifiklubben og teste det. Hvis du har et trådløst nettverk og samtidig kan legge en nettverkskabel til en Sonos ZP90, slipper du unna med ca 3000 kroner, da du kan bruke Sonos sin Iphone-applikasjon.
    vil tro at sonos fungerer bra ja, men hadde håpet å kunne slippe billigere unna, da jeg kun trenger 1 sone, og så vidt jeg har fostått så går sonos bare på musikk og ikke film, stemmer dette?

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kun musikk, men det gjør den bra.

Så kan du alltids svi av en tusenlapp eller to til og kjøpe en popcorn hour for å ta seg av filmene. Da kan du gjøre som meg, nemlig å sende nettverkssignalet inn i Sonosen og videre til Popcorn Houren.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en brukt gammel PC (kanskje du kan få en gratis fra noen) for en slikk og ingenting. Installer iTunes og du kan spille av film og musikk. Koster deg mindre enn Sonos. Du styrer da alt fra iPhonen via Apples applikasjon Remote.

Et annet alternativ er en aTV 160GB....

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    515
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme receiver, og hadde samme behovet som deg. Jeg endte opp med å kjøpe en Mac Mini som multimediemaskin. Gjør jobben utrolig bra, og tar seg godt ut i racket. Har all musikk lagret på den, og styrer den fra en laptop via VNC eller TeamViewer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Kjøp deg en Apple Airport Express til 795,-. Dette er det beste kjøpet til hardiskbasert avspilling! Du kobler slik <nas-router-Airport-receiver>. Jeg kjører nettverkskabel hele veien og optisk fra Airport inn i surround pre`min.

Nå kan du bruke Remote på iPhonene og styre iTunes (du må ha på en pc med iTunes på)

Konge lyd så lenge du husker å sende signalet optisk fra Airport

Tommy

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar så langt. hadde håpet og kunne finne ut av en grei måte uten å måtte bruke en ekstra pc for å få dette til, men så da kan jeg vell egentlig like greit kjøpe en så billig som mulig multimedia pc, og droppe å kjøpe den nettverkshardisken, og kun bruke hardisken i MM pcen, da kan jeg jo også lagre filmene på denne??

jeg har rippet all musikken some loseless wav, tar nok litt mer plass en flac, men syntes dette fungerer bra, har alt mot itunes nå.. kommer til å bruke kablet nettverk.
    pooze: har lest litt om den qnap saken din, det er vell egentlig bare en avansert nettverkshardisk? er du fornøyd med den tvix saken til til å behandre musikken og filmene dine?? har letet litt rundt etter alternativer og har funnet følgende :

Komplett.no - WD TVâ„¢ HD Media Player
    Komplett.no - TViX HD M-6500A Mediastreamer, HDMI 1.3

det ene er en wd tv sak, og den andre er en tvix mediaspiller. noen av dere som har erfaring med en av disse??

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DPrecision
    Hei

Kjøp deg en Apple Airport Express til 795,-. Dette er det beste kjøpet til hardiskbasert avspilling! Du kobler slik <nas-router-Airport-receiver>. Jeg kjører nettverkskabel hele veien og optisk fra Airport inn i surround pre`min.

Nå kan du bruke Remote på iPhonene og styre iTunes (du må ha på en pc med iTunes på)

Konge lyd så lenge du husker å sende signalet optisk fra Airport
    Sikkert et teit spørsmål men hvordan er lydkvaliteten på en slik Airport Express-løsning? Hvis man lagrer lossless i iTunes, blir da kvaliteten like bra som en tilsvarende koblet Squeezbox-løsning med FLAC?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for alle svar så langt. hadde håpet og kunne finne ut av en grei måte uten å måtte bruke en ekstra pc for å få dette til, men så da kan jeg vell egentlig like greit kjøpe en så billig som mulig multimedia pc, og droppe å kjøpe den nettverkshardisken, og kun bruke hardisken i MM pcen, da kan jeg jo også lagre filmene på denne??

jeg har rippet all musikken some loseless wav, tar nok litt mer plass en flac, men syntes dette fungerer bra, har alt mot itunes nå.. kommer til å bruke kablet nettverk.
    pooze: har lest litt om den qnap saken din, det er vell egentlig bare en avansert nettverkshardisk? er du fornøyd med den tvix saken til til å behandre musikken og filmene dine?? har letet litt rundt etter alternativer og har funnet følgende :

Komplett.no - WD TVâ„¢ HD Media Player
    Komplett.no - TViX HD M-6500A Mediastreamer, HDMI 1.3

det ene er en wd tv sak, og den andre er en tvix mediaspiller. noen av dere som har erfaring med en av disse??
    Qnap er som du skriver en avansert nettverksharddisk, det er ikke "bare"
    Det er flere ting som gjør det bra i forhold til andre rimelige NAS-løsninger:
    - Den er rask. Med gigabit kablet nettverk er det disken som begrenser farten, i hvert fall hos meg. Flytter data (avhengig av data) med hastighet på 25-30 MB/s.
    - Den benytter veldig lite strøm sammenlignet med en PC som benyttes som server.
    - Den tar liten plass
    - Den bråker ikke
    - Den har innebygd webserver hvor alle funksjoner styres, enten fra en lokal PC eller fra internett.
    - Støtte for NFS og iSCSI. (iSCSI har jeg foreløpig ikke testet, men det er høyaktuelt å implementere denne støtten på PC'ene i nettet her hjemme, det er dog litt OT)

Grunnen til at jeg tipset om den var ditt iTunes-behov. Den har innebygd en iTunes-server, hvor du kan plassere hele ditt iTunes-bibliotek, og spille av med din bærbare maskin avslått. Burde gå fint å styre fra iPhone o.l. som har en iTunes-klient. Har ikke testet dette selv, så andre bør verifisere det.

Når det gjelder TViX-boksen (HD M-7000) så er jeg veldig fornøyd. Den er nok ikke optimal på alt (det er vel ingen), men det går mer på GUI-ting enn formatstøtte på boksen. Den kan settes opp med intern disk - jeg har av flere grunner valgt en NAS-løsning (Qnap) som gjør at det er uaktuelt for meg.

Det som kunne ha vært bedre på TViX (kan være at jeg ikke er helt "up to date" på alle funksjonene, tips mottas med takk) :
    - "Mappet" NAS-disk ved oppstart (per i dag må jeg trykke "pil->venstre" + <enter> hver gang etter oppstart for at den skal åpne "share'et", deretter må jeg på nytt velge "video"/"audio"/"photo").
    - Grensesnittet ved spilling av musikk kunne vært bedre

Når det gjelder WD-spilleren så har jeg ikke testet den selv, men grunnet mangel på LAN-støtte så har den vært uaktuell for meg. Det skal være en "versjon 2" med LAN-støtte på vei, den blir nok spennende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •