17år, snart pappa og bruker 10-20 000 på hjemmekino..Egoistisk? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 199
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    1,276
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    ikke egoistisk i det hele tatt. jeg gjorde det samme da jeg fikk barn. nå ser dattera pippi og emil pluss masse disney i 1080p på 106". kinoen vil bli brukt av hele familien...

Newcomer Sparegris sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Jeg fikk en datter for 3 måneder siden.

Min Hifi hverdag har endret seg på denne måten.

Mitt "gutterom" hvor anlegget,pc'en og alt stod er nå et barnerom. Jeg har fått lov å beholde tv'en og pc'en der inne da ungen sover på rommet vårt forløpig.

Jeg kan bruke pc'en fra kl 20-21 om kvelden frem til jeg skal legge meg og da med et Logitech Z-2300 som står på minimum bass og med volumet godt nedskrudd.

I stua er det mindre anlegget mer eller mindre koblet fra strøm og skal brukes for første gang på 3-4mnd til helga da det er elvefestivalen og vi har fått barnevakt for første gang.

Om dagen er jeg på jobb. De dagene jeg er hjemme før hun legger seg bruker jeg tiden med henne fran til hun skal legges.

Konklusjonen min er ihvertfall at å koste på seg et flott anlegg er bortkasta penger nå da det er andre og viktigere ting som vil ta opp tiden. Man får ikke brukt anlegget skikkelig med annet ungen er ute av huset.

Så nå har jeg 2 forsterkere og 2 høyttalere som står å støver ned på loftet.

Unntaket er vel om du har et digert hus og et godt lydisolert rom som er langt unna der ungen sover. Da kan man muligens ha volumet på et akseptabelt nivå. Men uansett så må en av dere kunne høre ungen om den våkner for mat o.l så da blir det til at du enten sitter der alene eller gir F.

Frem til vi har fått etablert oss sjikkelig skal anlegget stå på mitt 25m2 "gutterom" hjemme hos mine foreldre, ho bor en liten båttur unna og det betyr at jeg for øyeblikket må bo hjemme grunnet skole, men vi har tenkt å flytte sammen til neste år, så anlegget vil nok stå på mitt rom "hjemme"

Når han skal på besøk til meg så har jeg gjort klart eget rom til småen. en god og feit vegg fra rommet..

I fremtiden blir det nok en større leilighet, er veldig billig med leilighet her jeg bor, så vi kan kansje leige enebolig...kansje...kansje ikke

går å legger meg nå, skal opp 6 i morra tidlig.

god natt godt folk!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MindWaste
    Enig i den, har samme opplegg med min bedre halvdel.
    Fast beløp til felles konto hvor alle felles utgifter trekkes fra (regninger/mat/barnehage/lån osv) synes jeg er en ryddig måte å gjøre det på.

Det jeg sitter igjen med etter innbetaling til felles konto brukes til hvasomhelstjegmåttehalystpåderogda uten innblanding/diskusjon fra min kjære
    +1

Har hatt det sånn siden vi flytta sammen i 1987 (samme dama som i dag). Fungerer 100%. Fatter ikke de som krangler om "...jeg kjøpte mat i går, så nå kan du kjøpe mat i dag eller fylle bensin på bilen..." Få en felleskonto sporenstraks.

Og, de som har slike vanskelige damer; hvorfor samler dere på slike.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har hatt det sånn siden vi flytta sammen i 1987. Fungerer 100%. Fatter ikke de som krangler om "...jeg kjøpte mat i går, så nå kan du kjøpe mat i dag eller fylle bensin på bilen..."
    +1

+1 !

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jag blei pappa til en gutt for ca 2 mnd siden. kan si så mye som att anlegget nå blir brukt ekstremt lite i forhold til før. blir vell kanskje 1 time om dagen nå. da med lavt volum og subben har ikke vært brukt mer enn kanskje 1 time siden vi fikk ungen.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg kan bruke pc'en fra kl 20-21 om kvelden frem til jeg skal legge meg og da med et Logitech Z-2300 som står på minimum bass og med volumet godt nedskrudd.

Konklusjonen min er ihvertfall at å koste på seg et flott anlegg er bortkasta penger, nå da det er andre og viktigere ting som vil ta opp tiden. Man får ikke brukt anlegget skikkelig med annet ungen er ute av huset.

Unntaket er vel om du har et digert hus og et godt lydisolert rom som er langt unna der ungen sover. Da kan man muligens ha volumet på et akseptabelt nivå. Men uansett så må en av dere kunne høre ungen om den våkner for mat o.l så da blir det til at du enten sitter der alene eller gir F.
    Dette er på ingen måte min erfaring. Barn sover ofte mye bedre enn vi tror. Man kvier seg i begynnelsen for å vekke dem mens de er så små at det betyr "trøbbel", men jeg har selv opplevd å spille så babysitteren slo ut uten at hun våknet (da jeg bodde i enebolig). Hun er nå 10 og sover inntil den samme veggen som høyttalerne står ved (på motsatt side selvsagt ;-)) og jeg må ta større hensyn til naboene under enn til henne.

Barn sover lett i et stille hus. Det er min erfaring.

Det er heller ikke så lett å få mor med på tankegangen :-)

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det handler helt og holdent om familiære prioriteringer. Er ikke skadelig med diskusjon i heimen over hva man skal benytte pengene på. Selv om man har slike diskusjoner og ens meninger ikke går hjem hver gang, så er det ikke sagt at man skal la være å "samle på slike"....

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Dette er på ingen måte min erfaring. Barn sover ofte mye bedre enn vi tror. Man kvier seg i begynnelsen for å vekke dem mens de er så små at det betyr "trøbbel", men jeg har selv opplevd å spille så babysitteren slo ut uten at hun våknet (da jeg bodde i enebolig).
    Har dratt strikken langt når kona har vært ute av huset - ikke noe problem. Dem sover mye bedre enn man tror, men fruene er litt sensitive på det der.

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt pappaperm nå i 3 uker (4 uker ferie før det) og her i huset så er det musikk på hele tiden Har aldri hatt noe behov for å spille så veldig høyt - det ligger nok mer mot 80dB enn 90.

Men, det å vokse opp uten musikk i huset må da være trasig.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utrolig interessant lesing... :-D

Pappaperm og Hi-Fi, burde vært en dokumentar på NRK.

(og nei det var ikke noe ironi eller sarkasme i dette...)

Jeg vokste opp i et hjem med mye god musikk fra et godt stereoanlegg til min kjære far, og det er vel kanskje derfor jeg endte opp der jeg er i dag...

Newcomer xoop sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    231
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser heller ikke noe problem med å kombinere denne hobbyen med småbarn (mine er 2, 6 og 8 ). Nå er jeg så heldig å ha god plass og mange rom og litt langt unna barnerommene. De to eldste barna bruker jo utstyret nesten like mye som meg. Når ungene har lagt seg går ofte jeg og kona ned i kinoen for å se film, og vi kan spille så høyt vi bare orker uten at barna reagerer noe som helst.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fundert over dette fenomet før også; hvorfor mener alle at hele livet stopper opp når man får barn?
    Får ikke brukt hjemmekinoen, eller spillt musikk?
    Ser stadig vekk at dette benyttes som "unnskyldning" på AVTorget også: Selges pga nyfødt/små barn e.l.

Sludder og pølsevev!

La barna bli vant med musikk, film og TV på normalt/vanlig lyttenivå fra dag en! Snakker ikke om party/diskotek modus selvfølgelig.

Har to barn på 11 og 14 år, og de har i hele sitt liv sovet som stein uansett hva vi voksne gjør. De småtassene blir mye raskere og mye tidligere bortskjemt enn dere tror.

Hva med de siste 3mnd av svangerskapet? De har hørt bråket deres allerede, og er vant med det!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er nok dette med sensitivitet i forhold til lyd rimelig individuelt. Det er slitsom med barn som alltid må sove med absolutt ro, så i den grad det er mulig å trene barnet til å sove med lyder rundt seg så er det en fordel.

For min del benyttet jeg ofte "sove-pausene" den første tiden til å slappe av med musikk og film, da var anlegget i naborommet hvor pjokken sov...han er i dag snart 4 år og har sovet igjennom alle nyttårsaftener og tordenvær siden han var nyfødt, har aldri vært noe problem...kanskje det er en sammenheng?

Nå nyter vi anlegget så ofte vi vil (etter han er i seng, før det er det jo han som disponerer det ), i etasjen under. For å presisere, jeg snakker ikke om dundrende lyd, men lyd nok. OG, babycall har vi alltid på, sånn "just in case".

Lykke til med unge og nytt anlegg!

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, så lenge det ikke er 1.gangsstønaden å dere har midler nok til utstyr o.l fremover er det vel ingen grunn til å fire på interessen ?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Har fundert over dette fenomet før også; hvorfor mener alle at hele livet stopper opp når man får barn?
    Får ikke brukt hjemmekinoen, eller spillt musikk?
    Ser stadig vekk at dette benyttes som "unnskyldning" på AVTorget også: Selges pga nyfødt/små barn e.l.

Sludder og pølsevev!

La barna bli vant med musikk, film og TV på normalt/vanlig lyttenivå fra dag en! Snakker ikke om party/diskotek modus selvfølgelig.

Har to barn på 11 og 14 år, og de har i hele sitt liv sovet som stein uansett hva vi voksne gjør. De småtassene blir mye raskere og mye tidligere bortskjemt enn dere tror.

Hva med de siste 3mnd av svangerskapet? De har hørt bråket deres allerede, og er vant med det!
    +10

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Barn reagerer vel individuelt på stilhet / bråk, men min erfaring med egne barn og hva jeg har sett hos andre, er at de som praktiserer "vi må for Guds skyld ikke bråke og ha det stille når barna skal sove" har gjennomgående barn som våkner lett. De som lever normalt (TV på, musikk på moderat volum, besøk med normalt snakkende gjester, osv) har barn som ikke våkner for den minste ting.

Og til trådstarter: Gratulerer med baby på vei. Så lenge dere ikke låner penger til ikke-essensielt utstyr (les; hjemmekino) så er det ikke egoistisk å kjøpe hjemmekino for det beløpet dere to er enige om. Som andre har sagt før i denne tråden; dere kommer til å bli mer hjemme fremover. Greit da å kunne ha litt hjemmeunderholdning.

PS: Når jeg leser denne tråden så slår det meg hvor mange her som har fått unger nå i sommer. Er oktober den store hekkemåneden.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glad jeg har sagt til dama at jeg ikke ønsker barn, med å lese dette så vil det si at livet nesten stopper med disse tilfellene. Da takker jeg meg til et liv uten barn og mer fritid, kall meg egoistisk men det er bare sånn jeg er i et slikt tilfelle.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: Når jeg leser denne tråden så slår det meg hvor mange her som har fått unger nå i sommer. Er oktober den store hekkemåneden.
    Det var vel den perioden strømmen kom og gikk og da virket verken parabol, receiver, TV eller PC
    Så andre underholdningsmetoder måtte til......

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha, det blir nok et liv med masse skriking fremover, kan kombinere barneskrik med skarp diskant og det blir jo like skjærende i lengden. Må ikke la forumet få nytt navn til "Barne Forum" nå da.

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk en datter for 3 måneder siden.

Min Hifi hverdag har endret seg på denne måten.

Mitt "gutterom" hvor anlegget,pc'en og alt stod er nå et barnerom. Jeg har fått lov å beholde tv'en og pc'en der inne da ungen sover på rommet vårt forløpig.

I stua er det mindre anlegget mer eller mindre koblet fra strøm og skal brukes for første gang på 3-4mnd til helga, da det er elvefestivalen og vi har fått barnevakt for første gang.

Om dagen er jeg på jobb. De dagene jeg er hjemme før hun legger seg bruker jeg tiden med henne fram til hun skal legges.

Konklusjonen min er ihvertfall at å koste på seg et flott anlegg er bortkasta penger, nå da det er andre og viktigere ting som vil ta opp tiden. Man får ikke brukt anlegget skikkelig med annet ungen er ute av huset.

Så nå har jeg 2 forsterkere og 2 høyttalere som står å støver ned på loftet.

Jeg har en gutt på snart 11mnd og han har rommet sitt ved siden av kinoen og det er ikke noe spes lydisolert. Jeg har bare helt fra begynnelsen sett film på normal måte og med normalt lydnivå, innimellom med demonivå. Og dette har han blitt vant til, han sover like godt om huset rister eller det er helt stille.

Dette handler mye om hva du venner de til, og så finns det noe som heter babycall så du merker om han/hun våkner uansett. Så dette er bare hva du gjør det til selv.

Så konklusjonen min er at bare kjøp anlegg eller behold det du har og fortsett å leve som før...:-D Etter at barnet har lagt seg er det bare å spille musikk/se på film.
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine