Surround og lydfordeling.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Surround og lydfordeling.

Ikke helt sikker på om denne ligger på rett forum nå, men det er bare til å flytte den.

Kjøpte for en kort stund siden en hjemmekino hos Soundgarden.

Den består av en H/K AVR 255 Surroundreciever, og en JBL ES80 høyttalerpakke.
    Det spiller veldig fint, men jeg synes centerhøyttaleren jobber veldig mye i forhold til fronthøyttalerene, spesielt på lavt volum.

Dette er vel egentlig kun når recieveren står på Logic 7 Movie, ikke når jeg bytter over til 5 kanal stereomodus og "virtual" / "musikk" modus.

Men jeg vil jo at av lydinformasjon som finnes i den aktuelle filmen skal komme ut, og det vil den vel ikke i de andre lydmodusene, i tillegg er vel Logic 7 Movie spesielt satt opp for optimale lydforhold ved film.

Setter pris på innspill eller annen informasjon dere har å komme med til en relativ nykommer.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velkommen til av

(Film og lyd ) hva er kilden (DVD spiller , BluRay spiller , Pc , kabeltv , satelitt , mediastreamer osv)

Type kabel mellom avspiller -> reciver (optisk/coax/HDMI/analog ?)

Hvordan er dette satt opp , kabel / type fra-> til osv

Hvilken type lyd velges som kilde (fra film) (stereo , surround codec som feks DD 5.1 , DTS , DTS HD , DTS HD MA , Dolby ThrueHD osv multichannle PCM)

Ut fra kabelvalg , innstillinger så får man lyden.
    Feil innstillinger eller dårlig valg av type kabel kan redusere resultatet.

(feil valg her mener jeg ikke kostnadsmessig men selve typen overføring kabelen takler .....der kanskje annet valg gir økt mulighet )
    Hvet du hvilken lyd (type)du ønsker eller skal få ut

Kanskje lese litt om surroundlyd og formater
    Hjemmekino.no - Guide -
    og les >>| Dolby Pro Logic | Dolby Digital | DTS | MPEG på siden der for oversikt over lydformater

Hvorfor litt info fra deg behøves er
    Det er uendelige typer lyd fra film , er det den ekte filmlyden du er ute etter ? for Logic 7 Movie og mange andre innstillinger for surroundlyd (DTS NEO , Dolby Pro Logic osv) er ikke ekte filmlyd men den lyden som lages ut fra en stereo lyd.(oftest i ekte surrondlyd men som en erstattning for å kunne få lyd i alle surrounhøytalerene å ikke bare front høytalerene)
    (altså langt fra så bra lyd som du har et potensiale til å kunne få med din reciver ut fra feks DVD plate , Blu Ray plate osv)

Lydmodus du velger , hvor mye jobb pr høytaler vil variere ut fra kilden til lyd og valgene om jobber mye er mengde lyd (ikke volum)

Er det volum på center som er høyere en du ønsker kan vel center channel db justeres ned

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, TV har jeg jo fra en Get tv tuner, som gir lyd til forsterkeren via phono kabel. Muligens skaffe en Get HD-PVR boks for Hdmi?

Har også en H/K bluray spiller som er koblet opp mot recieveren med HDMI.

Har Nordost kabler, så er vel ikke der det kommer til kort.

Men jeg ser du sier det går an å skru ned db på centeren, da får jeg heller kjøre den ned en anelse der for tv titting.

Angående lyd fra Bluray spilleren til revieceren. Hvordan får jeg best mulig lyd fra discen ut til høyttalerene? Er klar over at det er veldig mange forskjellige lydformater på blu ray discer. Må man stille inn recieveren hver gang man skifter film?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke stille hver gang nei men du må sette opp BD spilleren din til riktig lyd ut.

Best og riktig oppsett lyd for deg HDMI fra BD spiller til reciver
    (setter du opp BD spilleren til å sende bitstream lyd over HDMI og beste kvalitet (ingen innstillinger til lydreduksjoner i BD spiller) så vil du kunne avspille og nyte det beste av lyd hver enkelt plate kan gi deg.
    Ved riktige innstillinger så skal du i display reciver se DTS HD MA når DTS HD MA lyden på BD plate er valgt......DTS når DTS på feks DVD er valgt

(valgt lydspor er noe man gjør ut fra BD spiller da fleste plater BD/dvd har flere lydspor men bare ett vanligvis som er riktig bra)

(HDMI BD spiller til reciver vil da også si at du pass through video over samme HDMI kabel til tv)

Har du HD tuner fra Get kan du feks sende HDMI til tv og lyden til reciver med optisk/coax kabel
    (optisk/coax for å få DD 5.1 lyden (AC3) som er den ekte surroundlyden på de fleste HD sendinger)
    (Har reciveren flere HDMI kan du også velge HDMI fra HD Get til reciver om du ønsker)

Har du en digital tuner men ikke HDMI ut gir ikke denne boksen og tv sendinger DD 5.1 lyden (AC3) men bare vanlig stereo.
    Best uansett lydmessig er å sende lyden med optisk/coax til reciver
    (du får jo lyd til tv på vanlig måte via feks scart men optisk/coax når du ønsker lyd fra reciver istedenfor/ eller i tillegg.

Så må du også huske at ved ekte surround på det meste av plater ofte gir mest lyd i center høytaler.
    Dette er riktig og hvorfor er at det meste av dialog , mange lyder er lagt til denne kanalen av de mest praktiske årsaker at det meste på en film foregår forran deg når du ser film .
    Så mye som 50 - 70 % av lyden du hører kan komme fra center.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Ble klokere nuh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har forresten fått skikkelig orden nuh. Fant "Bitstream Native" under audio instillinger på bluray spilleren. Da får man ut den beste lyden fra blu ray discen såfremt forsterkeren kan spille den av.

Jeg må si meg veldig imponert. Satt med et stort smil om munnen når jeg så film i går.

Newcomer nataz sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic, meeen..

Har nettopp selv, skaffet en AVR 255

Litt problemer med å forstå de forskjellige lyd innstillingene/valgene da jeg før hadde en Yamaha RX-V861.

Har en Canal Digital HD-PVR, tilkoblet med HDMI til AVR255.

Om jeg velger at den selv skal finne lydtypen, kommer det ingen lyd. Må sette på Logic 7 eller stereo. Jeg får heller ikke valgt noe annet en logich 7. De andre valgene. DTS neo 6 osv kan ikke velges..

Ser nå f.eks 300 på Canal + som sendes med 5.1 Dolby, prøver å sette på at den skal velge lyd selv. Ingen lyd. Under source oppsett, ser jeg at "Audio format from Source:" er PCM

Noen forslag?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •