Forforsterker og CD spiller til DALI Helicon 400W & TacT

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forforsterker og CD spiller til DALI Helicon 400W & TacT

Har nettopp gått til anskaffelse av disse fantastiske høytalere, skal bruke de som et oppsett i stue med 2 kanals stereo og sourround (bruker og resten av HELICON serien som senter og bakhøytalere.) Dette skal idag kobles opp mot en Marantz SR-6200 receiver og en Marantz DVD DV-6200.
    Vet med dette oppsettet at jeg ikke får det optimale ut av HELICON'ene ved spilling av CD-musikk, noe jeg gjerne ønsker uten at det koster for mye penger. Finnes det noen mulighet og lage et bra system som spiller bra i stereo uten og måtte koble om for og spille surround! Budsjett på ca 10 000,-. Er det mulig og koble Marantzen og en forforsterker med CD til TacT'en med et Y-ledd samtidig eller vil det bli helt feil på inngangs/utgangs impedansen (er litt grønn her).
    Må jeg kjøpe en dyr flerkanals forforsterker?

Åpen for gode forslag!

Josè

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kjøpt meg en effekt forsterker.
    F.eks en Holfi da dette låter meget bra på helicon.
    Da ville du jo bare plugget den inn på Pre-out.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklarte meg litt dårlig angående effekforsterker, har en TacT Audio SDA 2175 denne yter 200W 8ohm og 375W 4ohm, som er en Semi Digital Eff. forsterker, den spiller veldig bra med Helicon. Denne er koblet idag ut på forforsterker på Marantz surround recieveren. Det jeg mener vil jeg ha noe igjen lydmessig ved avspilling i stereo ved å kjøpe en separat forforsterker og CD spiller av bra kvalitet, og i så fall hva? Eller spiller Marantzen SR-6200 med en DV-6200 bra nok, DVD spilleren fikk bra skussmål i diverse tester da den ble lansert.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tact'en har vel både inngang for balansert og ubalansert som velges ved en vippebryter på baksiden. Dette åpner kanskje for en løsning der du kjører en balansert forforsterker inn i Tact'en i tillegg til den nåværende surroundforsterkeren som jeg antar du kjører ubalansert.

Dette er jo en noe "krøkkete" løsning. Det beste er nok en egen surroundforforsterker pluss at du kjøper en egen 3 kanals effektforsterker i tillegg til Tact'en for å drive senter- og surround-kanaler.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I brukermanualen til Tact står det følgende: "ALWAYS use EITHER the XLR inputs OR the phono inputs. NEVER use bothe at the same time.

Så jeg antar at en egen surround forforsterker er eneste løsning.

Er det noen surround forforsterkere som er å anbefale som er bra også i stereo til en brukbar pris, evt. noe brukt.

Noen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holfi har jo et par produkter som kan være av interesse. Surround-forforsterkeren PRE 5.1 pluss effektforsterkeren Power 8.3, eller den integrerte Integra 3.5.1 som har 3*85W i tillegg til forforsterkerdelen. Men disse har såvidt jeg ser ikke innebygget surround-dekoder, kun analoge innganger for de forskjellige kanalene.

Disse kan sannsynligvis importeres av Hifi-klubben siden de selges av HiFi-Klubben i Danmark. Prisen for Pre 5.1 vil antagelig være rundt 17k, ca 13k for 3.5.1 og rundt 15k for Power 8-3.

Ser at mange brukere anbefaler Holfi sammen med Helicon så det bør være en god match. På den andre siden er det jo et åpent spørsmål hvordan blandingen av Tact og Holfi effektforsterker vil låte. Med den lave prisen på Tact sine forsterkere kan det jo være et alternativ å kjøpe en ekstra SDA2175 for å drive surroundkanalene óg. Spesielt med tanke på at du bruker resten av Helicon serien på surround og senter kanalene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,042
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Drømmesøker
    Holfi har jo et par produkter som kan være av interesse. Surround-forforsterkeren PRE 5.1 pluss effektforsterkeren Power 8.3, eller den integrerte Integra 3.5.1 som har 3*85W i tillegg til forforsterkerdelen. Men disse har såvidt jeg ser ikke innebygget surround-dekoder, kun analoge innganger for de forskjellige kanalene.

Disse kan sannsynligvis importeres av Hifi-klubben siden de selges av HiFi-Klubben i Danmark. Prisen for Pre 5.1 vil antagelig være rundt 17k, ca 13k for 3.5.1 og rundt 15k for Power 8-3.

Ser at mange brukere anbefaler Holfi sammen med Helicon så det bør være en god match. På den andre siden er det jo et åpent spørsmål hvordan blandingen av Tact og Holfi effektforsterker vil låte. Med den lave prisen på Tact sine forsterkere kan det jo være et alternativ å kjøpe en ekstra SDA2175 for å drive surroundkanalene óg. Spesielt med tanke på at du bruker resten av Helicon serien på surround og senter kanalene.
    De selger Holfi hos Hi-Fi klubben i norge og

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Densen har en forforsterker der du kan koble recieveren inn på en egen inngang. Når du forteller preampen at du skal bruke recieveren stiller den volumet selv til et fastsatt punkt. Dermed kobler du bare recieveren og cd-spilleren inn på hver sin inngang på preampen og velger inngang på vanlig måte. MaxCPU har den løsningen. Du kan spørre han om detaljer vedrørende den preampen.

Ellers er det vanskelig å si noe om hva du vinner på å bruke en separat CD-spiller.

BTW så synes jeg ikke TacT-en var den forsterkeren som gjorde best jobb på H400. Arcam ga mer dynamikk og liv i musikken. Ikke at TacT-en var direkte dårlig, men jeg følte den passet bedre til BW 703 for eksempel.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •