Støy/vibrasjonsdemping for sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lightbulb Støy/vibrasjonsdemping for sub?

Hei!

Nå straks så inntar hybellivet meg, der jeg må starte å ta hensyn til andre... Noe som igrunn er litt synd for musikken og filmen sin del, men man må prøve å finne beste løsning på det hele.

Mitt største problem blir en brumlende 12" sub, som slår godt ifra seg mot vegger og gulv, noe som vil by på et fint liv for den (u)heldige personen som bli å bo under meg.
    Det jeg da egentlig søker råd om, som tittelen sier, er å få isolert subben så mye som mulig ifra gulvet, slik at den (u)heldige personen slipper unna det værste..

Så: Hva er beste (og billigste?) måte å redusere støy på uten å måtte bygge om hele hybelen?
    Vil spikes gjøre en grei jobb? Eller vil skifer/marmor/osv helle gjøre en bedre jobb? (gjerne ilag med spikes..)
    Har også sett på slike plater:
    AVshop.no / Auralex GRAMMA/Subdude Attenuator
    AVshop.no / Auralex SubDude HD
    Prisen på de er litt småstiv utifra budsjettet mitt, men vil de gjøre en god nok jobb når det kommer til å dempe vibrasjoner?
    Har også sett at noen har nevnt slike dørstoppere man får til en billig penge på Clas Ohlson og/eller biltema... Er det noen former for effekt i de? :'D

Per dags dato så er det 4 hard-gummi føtter under subben.. Litt myk men generelt bra hard.. Og de demper generelt ikke noe... (ting danser på veggene i etasjen under)

Håper på gode råd og tips til en billig og grei løsning
    Og kan med en gang nevne at det å skru av subben eller å skru ned volumet på den ikke er ønskelig, selv om jeg ser at det mest sannsynlig blir eneste utveid til tider.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spikes kan brukes.
    Gramma ja. har gramma selv og de hjelper litt.
    Steinhelle er det som funker best men kan fort bli dyrt

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også oppdaget at steinheller er litt vell dyr...
    Spikes vil i allefall bli kjøpt inn, Så er bare å komme med forslag på gode og billige spikes som gjør en god jobb (trenger da 4 stk.. Men går bra med 6 stk også om det er litt mindre spikes, så får jeg løftet opp center litt)

Er det verd å kjøpe gramma ? For 1k i mine øyne er litt mye egentlig når det kommer til slikt... Til slutt ender man nesten med at støydempingen koster mer enn anlegget :'D (Har tho noen K å gå på enda da..)

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Steinheller dyr?
    Er da bare og stikke ut i naturen og finne en flat stein i passe størrelse.

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TEMA ISOLATOR skal vistnok være ganske så effektivt mtp å fjerne vibrasjoner.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å kombinere TI med spikes?
    Eller vil de fungere best uten spikes?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har testet ut? Evt har peiling på dette området som kan komme med svar?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare meddele at jeg har gått til innkjøp av spikes.
    Siden soundgarden var tom for proson spikes, så måtte man innom biltema å kjøpe der.
    Det 1. problemet var å i det heletatt få dette til å stå oppreist. Medfølgende dobbelsidig lim opplegg ville ikke holde seg, Ei heller superlim.
    Det nærmeste jeg kom å få det til å stå, var å montere spikene rett mot kabinettet og ikke fast i gummiføttern som allerede var på. Men dette ble også alt for ustabilt.

Jeg endte da opp med å måle avstanden mellom føttern, og så montere spikene mot gulvet (Med andre ord opp/ned)
    Så plasserte jeg subben oppå uten "gulvbeskytteren" for å finjustere føttern...
    Når det var gjort så brukte man evig tid på å få inn de 4 gulvbeskytterne, slik at man ikke skadet gummiføttern for mye og samtidig får et fastere punkt å plassere spikene imot.

Så nå står subben godt plassert på gulvet med spikes under.

Lyden i seg selv er jeg igrunn usikker på...
    Nå slipper man unna de fleste vibrasjoner som tidligere plantet seg i gulvet og alt annet rundt. Så lyden planter seg mye mer i rommet istedet for i vegg og gulv.
    Alt i alt ble det nok bedre lyd...

4 mm2 høyttaler kabler ble også kjøpt inn i samme slengen.
    Den orginale planen var å kjøpe inn 2,5mm2, men syntes at de så alt for tynn ut...
    4 mm2 ble igrunn i største laget (tror tilkoblingspunktene er ca akkurat 4mm2)
    Men klarer å presse på plass ^^, Tror det blir bedre på de nye høyttalerne som vil bli bestilt i nærmeste framtid.

Alt i alt et godt kjøp, om man ser bort ifra elendig lim på shiten...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •