S-lyder

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26

Tråd: S-lyder

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

S-lyder

Hei.

Er ny bruker her etter å ha kommet over dette forumet for hifi interresserte:wink:

Det jeg lurer på er problematikken rundt S-lyder.

Har nettopp etter å lagt i dvale i mange år investert i nytt stereoanlegg. Kom over tilbud på Rotel og Mirage og slo til på det siden det gamle anlegget sang på siste verset.
    Men nok om det, mitt nye utstyr er Rotel forforsterker 1082, effektforsterker 1072 og cd 1072. I tillegg er det Mirage OMD-15 høytalere. Har signalkabler og høytalerkabler fra Kimber. Hero signalkabler 0,5m og 8TC 2x2,5 meter høytalerkabler.
    Har ikke hatt utstyret lenge og holder fortsatt på å spille det inn. Høytalerne skal ifølge produsent ha en innspillingstid på 100 timer. Vet ikke om dette stemmer men følger det i alle fall. Også kablene trengte innspillingstid ifølge selger uten at jeg skal begi meg inn på noen kabeldiskusjon her8)

Har nå begynt å spille litt høyere enn hva jeg gjorde det første 30-40 timene men fortsatt på et moderat nivå. Det jeg synes er at S-lydene blir veldig fremtredende på dette høyere nivået. Men det gjelder ikke alle CDene jeg spiller. Noen fremhever seg mer enn andre. Vet jeg hadde den samme problemstillingen for mange år siden men alderen har slettet alle spor.

Er det noen her som har noen råd å komme til meg i denne forbindelse, og kan det ha noe med det å gjøre at utstyret/høytalerne fortsatt på langt nær er innspilte?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kabler!!

Hadde samme problemet selv. Det jeg gjorde var å teste forskjellige kabler. Anbefaler deg å prøve det samme.

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er akustikken hos deg?
    Jeg kjøpte noen akustikk plater for å roe ned diskanten litt ved høyt volum, å det fungerte bra!:-)

Kanskje det er noe å tenke på?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Commander
    Hadde samme problemet selv. Det jeg gjorde var å teste forskjellige kabler. Anbefaler deg å prøve det samme.
    Kommer nok til å gjøre det hvis problemet vedvarer. Men finner det litt merkelig at selgeren da påsto at de kablene ville "matche" anlegget. Regner med at de bør ha litt erfaring med dette. Skal ta opp problemet med ham.
    Selv om jeg fikk en del avslag på kablene ble det noen kroner av det.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet!

Det kan være mange forklaringer til problemet ditt, et par av dem har du jo også nevnt selv. ;-)

Om høyttalerne ikke en innspilt ennå, kan jo det være en sannsynlig årsak. Diskanten kan fort oppleves som påtrengende, om ikke bass- mellomtone har "løsnet" ennå.

Ikke alle CD-innspillinger er like gode, og dermed kan man fort oppleve det slik du gjør.

Komboen din mtp forsterkeri og høyttalere kan jeg dessverre ikke si noe om, men mange har opplevd "uheldige" valg, så den muligheten kan ikke utelukkes.

Er rommet ditt dårlig dårlig dempet, kan fort "S"-lyder / diskant bli ganske påtrengende.
    Tipper faktisk at mye av problemet ligger der, ettersom dette blir mer påtrengende ved høyere volum.

Lykke til med "feilsøkinga", uansett!

Btw; "Innspilling" av kabler er å betrakte som svada. Det samme gjelder "matching" vil jeg påstå, uten dermed å si at det ikke er forskjell på kabler! Det tør jeg ikke, her i forumet!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker for kjappe svar

Takker for flere svar på så kort tid, selv om det medførte at jeg ble enda mer forvirret:wink:
    Ser dere nevner akustikk som et problem. Mulig at det er der det ligger, men merket ikke dette S-lyd problemet som fremtredende med mitt gamle anlegg. Og jeg spilte ganske høyt med det. Var en kombinasjon av Rotel, Sansui og Mission. VanDenHul og Audioquest kabler. Gav det bort til guttungen for en stund siden. Må kanskje be om å få det tilbake8)

Disse akustikkplatene som er nevnt, hvor får man kjøpt dem? Og ser de noenlunde akseptable ut. Har en bedre halvdel som har et ord med i innredningen av stuen og hun kommer neppe til å godta hva som helst:???:

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei plassering av høyttalerer spiller også inn på hvordan det spiller oppover. Da det er forskjel på spredningsgrad på forskjelige høyttalere kan det hjelp og flytte de lengre i fra sidevegg.
    Det kan også hende at du og selger har forskjelig smak når det kommer til lyd.

Men gi det litt mer og prøv deg frem med plassering så vil jeg tro du får til lyden etter vært.

Velkommen til forumet og lykke til!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enten er de nye høyttalerne dine mer agressive i diskanten, eller så har du plassert de annerledes / de har en annen spredningskarakteristikk.

Eksperimenter med andre plasseringer, demp diskanten med EQ eller demp rommet - i verste fall bytt høyttalere da de kanskje ikke passer din smak.

Alle disse forslagene vil ha hundre ganger mer å si enn bytte av kabler.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på en annen ting, er enkelte cd-produksjoner slik at samme hva man har av utstyr så får man S-lyder uansett?

Blir litt rart dette. De siste årene har jeg stort sett lyttet til musikk, men nå med nytt utstyr i huset blir jeg mer sittende å lytte etter ulyder:roll:

Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balder1962
    Lurer på en annen ting, er enkelte cd-produksjoner slik at samme hva man har av utstyr så får man S-lyder uansett?

Blir litt rart dette. De siste årene har jeg stort sett lyttet til musikk, men nå med nytt utstyr i huset blir jeg mer sittende å lytte etter ulyder:roll:
    Noen innspillinger er slik at de skaper problemer i de fleste anlegg.

Det er skummelt når man får nytt utstyr man blir kritisk og kan lett henge seg opp i lyden og ikke musikken. Spesielt om det ikke låter slik man ønsker eller har forventet.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Balder1962

Endel vokalinnspillinger er mer utsatt for dette enn andre ja.

Det du beskriver er bakdelen med overdreven audiofili, dessverre.
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det du beskriver er bakdelen med overdreven audiofili, dessverre.
    Hehe, har hatt et avslappet forhold til dette i mange år. Men nå med nytt anlegg kom gamle spøkelser frem fra gjemselen igjen:twisted:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter en natts urolig søvn og en ukonsentrert dag på jobb har jeg nå vært hjemme noen timer og testet ut anlegget
    Får mye forskjell etter hvordan jeg plasserer høytalerne i forhold til vegg. Det blir variasjoner både i topp og bunn. Vinkling av høytalerne spiller også inn. Men uansett synes jeg at s-lydene er fremtredende. Som jeg skrev tidligere har dette kanskje satt seg litt på hjernen min nå, så jeg får ta med de cdene som jeg synes er mest fremtredende og teste det ut hos andre.
    Videre får jeg gi høytalerne noen uker til å spille seg inn før jeg går mer drastisk til verk.
    Tror nok som noen av dere nevner her at akustikken i rommet har en medvirkende årsak. Hvis ting ikke bedrer seg etter hvert kan det kanskje bli aktuelt å investere i noen dempeplater i området rundt høytalerne?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kikk litt rundt på de forskjellige kinoene her og du vil finne innramming av akustikkplater som er så flotte at enhver (fornuftig) kone vil godta dem.
    Lykke til

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. CD plater/innspillinger:
    JA, det er enorme forskjeller - rett og slett.

Et par plater du kan vurdere å skaffe deg slik at du ihvertfall er sikker på at innspillingene ikke er "feilkilden":

Over the Rhine - The Trumpet Child

The Trumpet Child: Over the Rhine: Amazon.co.uk: Music

----------------------

Oleta Adams- Circle of one

Circle Of One: Oleta Adams: Amazon.co.uk: Music

----------------------------------------

Una - One

Amazon.com: One: Una: Music

-----------------------------------------

Giorgia Fumanti - From my Heart

From My Heart: Giorgia Fumanti: Amazon.co.uk: Music

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S-lyder er forferdelig irriterende. Jeg prøvde ulike plasseringer, å vinkle litt inn mot lytteposisjon, kabler m.m. med varierende resultat. Kunne liksom alltid finne noen skarpe s`er... Men etter et par mnd når elektronikk og høyttalere var spilt godt inn roet det seg (og/eller jeg ble vant med lyden).

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sang jeg fikk s-lyder på er Shy Boy med Katie Melua

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for alle svar:-D Må si at dette er et aktivt forum.
    Som sistemann skriver her så skal jeg nå gi anlegget litt tid til å spille seg inn.
    Har nok fått disse lydene på hjernen og må prøve å få et litt mer avslappet forhold til dem igjen.
    Har sett mange flotte akustikkløsninger. Er det noen norske forhandlere av slikt?
    Og til slutt til asvaberg, takk for platetips. Skal se om jeg kan skaffe meg et par av de du foreslår.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg vært litt rundt å hørt på andre anlegg og er ikke noe mindre s-lyder der enn hos meg. Har også hatt besøk av min bror som synes lyden var flott. Og han er over middels interessert og kritisk så det var ikke noe han bare sa for å trøste meg;-)
    Det er nok mer det at jeg har fått et annet lydbilde enn hva jeg hadde før med det gamle anlegget. Mulig at Sansui i kombinasjon med Mission høytalerne var mer rund i kanten enn hva mitt nye anlegg er.
    Uansett skal jeg nå slappe av og begynne å nyte musikken igjen og gi anlegget tid til å spille seg inn.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tykkere stoff på frontstykkene til høyttalerne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •