Ny DAC - Zhaolu DAC D3?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny DAC - Zhaolu DAC D3?

Hei!

Sitter å vurderer å skaffe meg en ny DAC. Vil helst ikke bruke så mye penger.
    Fant en Zhaolu D3.0, ser du til å bruke samme brikke CS-4398 som sitter i den 10 ganger dyrere Bryston BDA-1. Bare at den har 2 stk og denne bruker Cirrus Logic CS8416 først på SPDIF-signalene og fører de til Cirrus Logic CS4398 D/A konvertereren. En BurrBrown OPA627 bufrer signalet.

Denne vil koste omlag 2300kr med mva etc. Noen som vet om dette er noe å satse på eller noe annet å foreslå i samme prisklasse?

Here is various info from the manufacturer:

Features:

DAC Chip: Cirrus Logic CS4398 24-bit/192 kHz with advanced multi-bit Delta-Sigma architecture
    OP Amps (for DAC output sections): Linear Technology LT1057 precision high-speed dual Op Amp
    OP Amps (for Headphone Amp): Burr Brown OPA2604

Optical (Digital) Input
    Coaxial (Digital) Input
    Non-Balanced (RCA) Analog Output
    Toslink Digital Input
    Digital input switching
    RCA analog output
    RCA analog output from headphone amplifier (volume controlled)
    RCA analog input to headphone amplifier
    Volume control (headphone)
    Mute on zero signal input
    6.3mm Headphone Signal Output
    Independent headphone amplifier (supports different headphone impedance)
    Power-on delay and Power-off protection
    Easy to upgrade and very mod-friendly (change op amps to suit your taste)
    Audiophile-grade parts and components
    Separate power supply to analog and digital circuits
    High quality double-sided printed circuit board (PCB)
    Specifications:

S/N Ratio:120dB
    THD:102dB
    Dynamic Range:117dB
    Frequency Response:20Hz - 22KHz (+/-0.5dB)
    Power:220V/60Hz +/-10% (Can be Converted to 110v)
    Dimensions:9.4" x 11.8" x 2.16" (239mm x 300mm x 55mm)
    Weight:5.5lbs (2.5kg)

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror dette er et knall kjøp. Kretsen rundt DAC chipen er selvfølgelig veldig viktig, men tviler på at det er gjort noe dårlig jobb her.
    Noe annet du kan vurdere? Tja, kanskje et EMU 1212M PCI kort. Den bruker også CS4398, men da bør du nok kjøre balansert for å unngå støy fra PC.
    Denne ser også spennende ut:
    Super Pro DAC707
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har forsøkt å få reaksjoner rundt Super Pro et annet sted, uten hell. Fint om noen melder seg på her.

Ellers er vel kinesiske Citypulse og engelske Beresford de mest opplagte konkurrentene til Zhaolu.

Et pluss for Citypulse i mine øyne, er at den leveres med fjernkontroll. Til gjengjeld er den enda verre å se på enn Zhaolu. Litt sånn kald krig/østblokk-stil.

Men lyden da?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser også at en del nettbutikker selger den i oppgradert utgave:

The manufacturer is also supplying two upgrades free of charge: Key power supply and analog audio stage capacitors will be changed to ELNA BP cap's to inprove the overall quality of sound. Replace 2 OPA-604 in audio stage with LT-1028 (Linear Technologies 1028) to obtain higher frequency extension and allow greater dynamic contrasts].

De skriver at DACen er bygd opp i moduler for å gjøre det enklere å oppgradere, reparere og reduksjon av støy.

Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg tror dette er et knall kjøp. Kretsen rundt DAC chipen er selvfølgelig veldig viktig, men tviler på at det er gjort noe dårlig jobb her.
    Noe annet du kan vurdere? Tja, kanskje et EMU 1212M PCI kort. Den bruker også CS4398, men da bør du nok kjøre balansert for å unngå støy fra PC.
    Denne ser også spennende ut:
    Super Pro DAC707
    Har ikke stasjonær PC så PCI går ikke.

Når det gjelder kretsen: Zhaolu D3 uses Cirrus Logic CS4398 digital-analog conversion devices, and carefully match the peripheral circuits.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulig jeg banner nå?

For samme pris kan du jo kjøpe en Cambridge DAC?
    Den regnes jo som veldig god til prisen. Og når den går i stykker får du den fikset i Norge. Kanskje t.o.m. på garantien

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass
    Den regnes jo som veldig god til prisen. Og når den går i stykker får du den fikset i Norge. Kanskje t.o.m. på garantien
    For å sitere meg selv fra Beresford tråden:

Sitat Opprinnelig postet av DiFontaine
    De fleste som deltok på Den store kabeltesten, del 2 var også enige at Beresford er en utrolig god dac til prisen
    Her ble Beresford TC-7520 blindtestet mot Cambridge DacMagic, og resultatet var enstemmig :-D

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gitterbass

Har Dacmagic, er den som sitter i Azur 640C v.2 i HiFien, synes det låter bedre i hjemmekinoen, men ikke koblet den direkte på enda. Skal teste en av dagene som kommer Er ikke ferdig på jobb for 8 ikveld så tviler på det blir idag :|

Her ble Beresford TC-7520 blindtestet mot Cambridge DacMagic, og resultatet var enstemmig
    Tviler ikke på det, håper derfor at Cambridgeskal låte bedre i hjemmekinoen enn den i 905, dermed skal Beresford være enda bedre igjen

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (er i utlandet, har ikke norske tegn)

Jeg har vaert eier av en D3 i snart to aar, og er godt fornoeyd med denen.
    Vurderte en stund aa oppgradere til brukt dac fra EC (kr 6000), men etter aa ha tatt den med til en bekjent med dac, preamp og effektforsterker fra EC, spillende paa b&w N804, var vi begge skjoent enig i at oppgradering av andre komponenter ville gi stoerre utbytte enn bytte av dac.

Byggekvaliteten er ogsaa meget god, baade internt og eksternt. Den veier foroevrig ca 4 kg.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er blant annet byggkvaliteten som imponerer meg. Hva brukte du før du kjøpte D3?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror Zalo´en var et populært modde objekt for en del for en stund siden...

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Tror Zalo´en var et populært modde objekt for en del for en stund siden...

Det kan nok stemme, tror at produsenten har brukt av de mest populære oppgraderingene på den oppgraderte modellen de nå selger. Ala hva HPI gjorde me Savage X 4.6 kontra 4.1 (for de som liker RC-biler)

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å sitere meg selv fra Beresford tråden:

Her ble Beresford TC-7520 blindtestet mot Cambridge DacMagic, og resultatet var enstemmig :-D
    Noe spesielt som gjor at det va brukt Dacmagic som DAC når Azur 640 va brukt som spiller? Nøyaktig samme DAC til punkt og prikke

Okei, leita litt rundt på dinne fine sida All the DACs money can buy, pt. 2 - Head-Fi: Covering Headphones, Earphones and Portable Audio

Fant en DAC som har veldig likt med komponenta som den e' snakka mest om her.

Begge har Cirrus CS4396 som DAC, som så mange andre.
    MBL 1611F, som den andre hete, bruka Cirrus CS8414 som mottaker, Zhaoluen bruka den nyere Cirrus CS8416 som e arvtageren, altså sikkert like god, kanskje noe forbedret.

Prisen på MBL 1611F ligge på ca 150.000, Zhaolu ca 2.300. Jeg sir for all del ikke at de er likeverdige, men den må da vel være et godt kjøp til prisen?

Nøyaktig hva med Zhaoluen kan være så forferdelig ødeleggende kontra MBLen?

Den gamle Zhaolu 2.5(A) som jeg tror en del kan ha vært borti har en AD-1852 DA-Chip og 2 opa 2134. Mao. en helt annen DAC enn D3 og spesielt den oppgraderte D3. Vet at man også får kjøpt D2.5 i oppgradert utgave: A--Replace opa 2134 at high speed power supply with AD-08 to inprove the quality of sound.
    B--Replace 2 opa 2134 at sound stage with LT-1057 to obtain higher extension and rigid bass at low. Kan virke som at dette stemmer overens med hva jeg har hørt beskrevet av lyden, løs i bassen,

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Mener bestemt at det var mot en D2.5
    Av disse kom Beresforden absolutt best ut, og husker jeg rett så var D2.5'en veldig pløsete i bassen.
    Altså den opprinnelige 2.5 A, ikke den oppgraderte 2.5 C.

Okei, e' som den apekatten e' er forstår det slik:
    Zhaolu og MBL bruker Cirrus CS846 og Cirrus CS841 til motta det digitale signalet - fordel Zhaolu
    Begge bruker Cirrus CS4396 til å omforme det digitale signalet til analog - likt
    Så da er det da evt. kun op amp som skiller, finner ingenting om MBL sin her, men vet at den som brukes i Zhaolu, LT-1028, omtales som Hi-End.

Noe jeg har gått glipp av eller misforstått? Vil jo ikke mase, men klør etter å kjøpe, men vil ikkje foreta et bomkjøp

Hadde vært så mye lettere hadde noen her hatt den slik at jeg fikk testet! Har hatt Cambridge Azur 640C v.2 aka. DacMagic med CD-drev i stua idag. Virker som signal to noise ratio er noe høyere enn hva DACen i 905 er, men ellers liiiiten forskjell.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Noe spesielt som gjor at det va brukt Dacmagic som DAC når Azur 640 va brukt som spiller? Nøyaktig samme DAC til punkt og prikke
    Sant det, men det var fordi det ble testet både digitale og analoge signalkabler. Spillerene ble i utgangspunktet kun brukt som drivverk. Utrolig nok var det størst forskjell på de digitale :shock:

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sant det, men det var fordi det ble testet både digitale og analoge signalkabler. Spillerene ble i utgangspunktet kun brukt som drivverk. Utrolig nok var det størst forskjell på de digitale :shock:
    Størst forskjell på dem digitale kablane faktisk, det var en overraskelse ja

Off, lese om en som testa Citypulse DA7.2xII mot Zhaolu D2.5 med CS-4398 modifikasjonen, han likte Citypulsen bedre. Den bruka BB 1796, samme som i 905.

Sjekka Tippekontoen min, hadde lett kjøpt hadde e' vunne stort Til min overraskelse hadde e' faktisk vunne me! 255 kr, først 40 (4+1) så 215 (5 rette) Kun to til no så går d!!!

Kanskje vente til specsa på 3.5 blir tilgjengelig. Ser på bildene at strømforsyningen er lagt større, designet penere etc. Men prisen også en god del høyere.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror du henger deg for mye oppi DAC chipen i det ulike produktene. Det er ikke det som er det mest avgjørende. I hvert fall ikke når alle bruker gode chiper. Da er kretsen rundt mye viktigere og det kan du sjelden lese utifra specsen de oppgir. Du må bare ta en sjanse eller stole på andres erfaringer.

Så skal du huske på at det er ikke allverdens forskjell på gode kilder heller. Ofte kan klangbalansen være viktigere enn kvalitative forskjeller med tanke på hva du vil foretrekke. Men det sjelden den veldig store forskjell på klangbalansen også når det kommer til kilder. Forsterkere betyr mer for det og høyttalere enda mer. Har du høyttalere du liker, skal det mye til å gå vill med valg av en kilde i dette segmentet.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=orso]Jeg tror du henger deg for mye oppi DAC chipen i det ulike produktene. Det er ikke det som er det mest avgjørende. I hvert fall ikke når alle bruker gode chiper. Da er kretsen rundt mye viktigere og det kan du sjelden lese utifra specsen de oppgir. Du må bare ta en sjanse eller stole på andres erfaringer.

QUOTE]

Ja, kunne vært morsom å sammenlikne Zaloen med Bryston....

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg tror du henger deg for mye oppi DAC chipen i det ulike produktene. Det er ikke det som er det mest avgjørende. I hvert fall ikke når alle bruker gode chiper. Da er kretsen rundt mye viktigere og det kan du sjelden lese utifra specsen de oppgir. Du må bare ta en sjanse eller stole på andres erfaringer.

Jeg frykter det samme egentlig, men for å ta den Superpro til sammenligning, Svært liten boks med strømforsyningen rett ved utgangene, vil ikke dette påvirke lyden på noen slags måte?

Den er liten og svinbillig og frister dermed.

Årsaken til at jeg i det hele tatt har begynt å lufte tanken rundt ny dac er at jeg har hørt noen oppgraderer DACen i 905en, på en eller annen måte, for noen tusenlapper, ville selvsagt ikke si hvordan.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde ikke DAC foer D3.
    Kan og tillegge at den klart slaar den eldre Squeezeboxen med lcd-display, men ogsaa at den klart blir slaatt av en papworth cd-spiller med roer, og til mange ganger prisen til D3.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •