Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Trenger hjelp til å finne "rette" forsterker

Jeg har gått til innkjøp av noen XTZ 99.25 høyttalere og lurer i den forbindelse på hvilke forsterker som kunne passet til disse, jeg har en gammal proson rv1600 og regner ikke med denne gir det beste lydbildet eller?

Forsterkeren jeg er på utkikk etter må ha coax inngang og helst optisk. HDMI og hadde vært greit å hatt. Prismessig har jeg ikke lyst å bruke så alt for mye så helst rundt 5 høvdinger maks 10. Kan da godt tenke meg å kjøpe brukt siden jeg kansje kan få noe med litt kvalitet til en mindre peng så dvs dere kan anbefale noe som koster over 10 høvdinger for den del, for jeg kan kansje finne en brukt som koster mindre.

Grunnen til at jeg vil ha coax inngang er at da kan jeg koble til digital lyd på bluray spilleren og i den sammenheng lurer jeg på: Har det noe å si for lyden om jeg kobler til digital lyd når jeg allikavel bare bruker de 2 høyttalerene (altså ikke 5.1) eller kan jeg likesågodt bruke de vanlig rød/hvit inngangene siden jeg ikke skal ha 5.1? hvis sistnevnte er tilfellet trenger jeg jo ikke en forsterker med coax eller optisk. og da trenger det ikke være 5.1 forsterker

Jeg lurer og på hvor mye jeg kan forvente meg av forbedring i lyd med å oppgradere fra min proson rv1600, er det værdt penga å investere i noe bedre eller er det lite sannsynlig jeg merker store forskjellen. Som dere skjønner er jeg ganske grønn på dette.

Det ble mye og rotete her men takker på forhånd for alle svar

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, og velkommen til forumet

Fabelaktige høyttalere du har kjøpt deg, har hørt dem et par ganger og er begeistret for dem
    Tror du at du kommer til å utvide til surround, med senter og bakhøytalere i nærmeste framtid, så gå for en surroundreceiver. Hvis du har tenkt å holde deg til to kanaler, så er en stereoorsterker veien å gå. Det finnes streoforsterkere med optisk inngang, og det finnes eksterne DACer som kan gjøre den oppgaven, evt. at du bruker analoge utganger fra spilleren slik du nevner.
    Jeg ville uansett byttet Proson receiveren, den yter nok ikke høyttalerne dine mye rettferdighet.

XTZ Class A100 D3, Sølv/sort Forsterkere | Surround.no - Høyttaler spesialisten Denne vil jeg tro passer sammen med 99.25, og den har optisk inngang.

Opp i pris, så har denne fått mye skryt Harman/Kardon HK990 | Soundgarden

I tillegg har NAD en mmodell som har fått mye skryt i det siste, den koster rundt 10 000,-.

Hvor mye vil du i tilfelle legge i ny forsterker?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker å bukker 8)

Ja jeg er veldig fornøyd med høyttalerene selv med den forsterkeren jeg har. Så håper på at en ny forsterker vil sette prikken over i-en.

Jeg tror egentlig at det blir noen år til jeg trenger en surroundreceiver for der jeg bor nå har jeg ikke god nok plass til å plassere høyttalere i hytt og pine. Så tenker egentlig at en stereoforsterker kan være greit foreløbig. Men går vel an å bruke surroundreceiver i stereo og så er vel ikke noe problem det.

Jeg burde vel kansje ikke ha brukt utrykket høvdinger når jeg snakket om pris. Men det jeg er på utkikk etter ligger helst rundt 5000 og maks 10000 men kan jo kjøpe brukt så alle tips er like gjeldene så lenge det går an å finne brukbart brukt eksemplar til under 10000. Har sett på et par billige på finn og lurer på om noen av de vil duge.
    Nad Surround reciever T744 - FINN torget
    NAD C372 Stereoforsterker - FINN torget

De forsterkerene du har funnet virker jo ideelle, særlig den første hørtes ut som den er skreddersydd for mine høyttalere så var jo prisen fin og så jeg tror den kan være "den rette" Skulle bare funnet en brukt en til noen lapper mindre så hadde jeg slått til på dagen

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger en Hegel H200 på finn.no. Det er en kremforsterker, han vil ha 10 000 for den, kostet over 20 når den var ny
    Men om jeg hadde vært deg tror jeg kanskje den XTZen hadde vært mitt førstevalg. Ligger forresten en nesten ny slik til salgs på finn.no også, annonse ble lagt ut i går.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg tror og XTZ blir førstevalget. hvor på finn ligger den? finner ikke noen brukt XTZ på finn, bare en ny fra Surround.no :-? link takk

Var forresten inne i en hifi butikk her nettop og han ville selge meg en onkyo tx-sr607 for 5000
    er det er godt valg til disse høyttalerene?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    komplett, stor stereo til salgs. - FINN torget
    Sats på at han vil dele opp anlegget, slett ikke umulig dersom det er noen som er interessert i noen av de andre delene.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Det ligger en Hegel H200 på finn.no. Det er en kremforsterker, han vil ha 10 000 for den, kostet over 20 når den var ny
    Det er en meget god pris på denne etter min oppfatning.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg hatt penger til det hadde jeg ikke vært i tvil, da hadde det blitt Hegel her i heimen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel er nok ikke dum den, men saken er den at da må jeg vente 1mnd for å få skrapt sammen 10000 og da er den nok solgt

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du vil ha den går det kanskje an å betale selger et depositum? Da får han resten når du har pengene, og du får forsterkeren....den koster 23K ny...
    Hegel H200 Integrert forsterker | Soundgarden
    Med gode høyttalere er det det veldig viktigt du ikke sparer på forsterkeren, men samtidig gjør deg en mening om hva du kunne tenke deg. Der er ganske stor forskjell på en middelklasse Nad og en Hegel H200!! Tenk på eiergleden du får med en kremforsterker....som du virkelig kan nyte i mange år fremover. Jeg kjøpte en Bryston jeg overhodet ikke hadde råd til, men, jeg har aldrig hatt bedre forsterker, jeg glemmer totalt at den er der, den bare gjør jobben sin. I tre år har jeg ikke hatt lyst på ny forsterker.....
    Hegel H200 har vel også prosessor inngang hvilket betyr at om du senere får en surround receiver kan du fortsatt bruke H200 som en integrert stereo forsterker, men den kan også samtidig drive fronterne ved film lyd.
    Dette er veldig viktigt da stereo forsterkere generelt har myyye bedre lyd i stereo enn en surround receiver.
    Ikke mange forsterkere har innebygd dac (optisk inngang), XTZ er én av de få, Harman Kardon har én, men den koster 16K, men det inkluderer da også romkorreksjon.
    Jeg ville nok ikke prioritere en digital inngang om jeg var deg, med en Bluray spiller kan du jo bruke de analoge utgange.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg ser den. Så jeg har nå sendt e-post til selger, så får vi se hvordan det går

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg herved bestilt:
    1 stk XTZ Class A100 D3, Sort
    1 stk XTZ 99 W12.16 High Glossy Kr.
    1 stk XTZ 99 Floorstand Pianolakk
    Håper dette blir bra:-D
    btw så må jeg bare beklage at jeg la ut denne tråden, ser jo at jeg lett kunne funnet svaret på spørsmålet mitt med å undersøke litt nærmere her på forumetops: menmen sånn er det å være nykommer.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så godt som alt folk lurer på angående AV er allerede skrevet her, men for det første så er det ikke alltid like enkelt å finne det en lurer på. For det andre så er det nye spørsmål som holder liv i forumet selv om de har vært spurt før.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe sant nok

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått den nye forsterkeren og sub, men jeg savner litt instillingsmuligheter på forsterkeren, hva er beste løsningen på det?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke stille noe inn på forsterkeren, det er på subben du skal stille inn....start med å lese manualene.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må nå være greit å kunne justere på bass,diskant mellomtone på forterkeren vel?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,660
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zany
    Det må nå være greit å kunne justere på bass,diskant mellomtone på forterkeren vel?
    Ja det er mange som savner det!
    Men når du har skikkelige komponenter sånn som du har nå,så skal det egentlig ikke vere nødvendig! HIFI-entusiaster mener lyden skal vere "urørt!
    Det viktigste er å plassere høytaleren riktig!
    Og har ikke xtz forskjellige diskant innstillinger bakpå høytalerene?
    Syns du ikke det låter bra da?
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du har kansje rett, jeg syntes bare den gamle forsterkeren ga de sånn deilig bass. Men suben vil vel etterhvert overta denne rollen når den er spilt inn. Jeg har litt lite muligheter når det gjelder plassering men jeg får gjøre det beste utav det. Det hørtes veldi bra ut jo, bare savner den litt mer fyldige mellomtonen/bassen i høyttalerene. Er det forresten veldig stor forskjell på en innspilt sub og en som er rett ut av esken? Jeg kan ikke si jeg er så veldig imponert foreløbig, så håper det vil forbedre seg.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan diskuteres, og er i høyeste grad en vanesak, men jeg har ikke hatt tonekontroller de siste 15 årene, og har ikke savnet de overhodet.
    Har jeg lånt en forsterker med tonekontroller har disse alltid vært i "Defeat", altså koblet ut.
    Nu om dager finnes avansert romkorreksjon, denne er myyyye bedre enn simple tonekontroller, så om du f.eks. får en Squeezeboz Classic eller Duett kan du laste dette ned gratis.
    Bruker du pc som avspiller skulle du prøve Juice HiFi sin romkorreksjon, dette er state of the art og du vil lure på hvordan du kunne leve uten....
    Prøver du et setup som dette med ditt nye anlegg tviler jeg virkelig på du vil savne tonekontroller i det hele tatt:
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Og ja, ting skal spilles inn først, du vil merke forskjell i lyden på høyttalere og sub etter en stund.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •