hjelp med plassering av høytalere i stuen. (2.0)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hjelp med plassering av høytalere i stuen. (2.0)

Hei,

Legger ved ei skisse hvordan jeg har det idag, og dere kan også gå på minHIFI profil for og se virkelige bilder, men føler ikke det er helt optimal plassering av høytaleren i hjørnet, men jeg har ingen andre alternativ føler jeg??

Kan dere anbefale noe akustikk plater, tepper eller div. som kan hjelpe meg med lydspredningen. Er veldig begrensa hvor i sofaen jeg kan sitte for og høre musikk. Sitter jeg inntil veggen i sofaen, finnes det nesten ikke bass. Setter jeg meg rett framføre høytalerne slik jeg er veldig i midten, hører jeg venstre (hjørnehøytaleren) veldig mye bedre en den andre, ujevn spredning!

Håper på tips og hjelp.

Har prøvd og vri og snu på høytalerne uten og få noen gode resultater.

-stue-jpg

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette ser ikke bra ut.
    Du har desverre gjort alt det du ikke bør gjøre om lydkvalitet er i høysetet.
    None ganger kan dette gå bedre enn andre ganger, men det avhenger av masse variabler.
    Først, du har høyttalerne veldig tett på bakveggen, ideelt bør disse være 1/3, 1/5 eller 1/7 inn i rommet (som en regel man må eksperimentere med)
    Dernest har du lytteposisjonen helt opp imot bakveggen.
    Da har du én høyttaler inne i et hjørne, med det følger helt andre refleksjoner, og gain, enn det den andre høyttaleren har. Du må kanskje også ha balanse kontrollen litt til høyre på din forsterker.
    Går du ned i ande enden av stuen har du sikkert veldig god dybbass....
    Mitt umiddelbare råd til deg, om du har mulighet, er at du flytter høyttalerne nermere hverandre, det er faktisk en regel mange ikke tenker på. Med høyttalerne tettere sammen oppnås mange ganger et helt annet fokus, og de spiller bedre sammen med rommet.

Active bjorlien sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai, ikke bra nei:???:

Jeg har egentlig ikke store muligheter når det gjelder omplassering siden jeg har så brei stereobenk. Vet ikke hva jeg bør gjøre. Kanskje jeg bare må leve med det frem til eg er ferdig med loftstuen, som skal bli en fremtidig hobby/musikk og film rom. Da skal jeg ta hensyn til plassering av HT, kablar og elektronikk. Men det skjer nok ikke de første årene! Har planer om og selge iQ9 høytalerne jeg har idag og handle inn B&W CM9 eller XQ40 som er en mye større høytaler, men er så redd for at rommet og plasseringen gjør at jeg angrer :neutral: jaja..

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Oi, dette ser ikke bra ut.
    Du har desverre gjort alt det du ikke bør gjøre om lydkvalitet er i høysetet.
    None ganger kan dette gå bedre enn andre ganger, men det avhenger av masse variabler.
    Først, du har høyttalerne veldig tett på bakveggen, ideelt bør disse være 1/3, 1/5 eller 1/7 inn i rommet (som en regel man må eksperimentere med)
    Dernest har du lytteposisjonen helt opp imot bakveggen.
    Da har du én høyttaler inne i et hjørne, med det følger helt andre refleksjoner, og gain, enn det den andre høyttaleren har. Du må kanskje også ha balanse kontrollen litt til høyre på din forsterker.
    Går du ned i ande enden av stuen har du sikkert veldig god dybbass....
    Mitt umiddelbare råd til deg, om du har mulighet, er at du flytter høyttalerne nermere hverandre, det er faktisk en regel mange ikke tenker på. Med høyttalerne tettere sammen oppnås mange ganger et helt annet fokus, og de spiller bedre sammen med rommet.

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ett par forslag.

Høytallerene må nok litt ut fra bakvegg. Jeg hadde selv problem med at bassen var litt svulstig, og dro dem 15-20 cm lenger frem, og da forsvant problemet. Men ser at dine høytallere har bassportene fremover, og da er ikke problemet så stort.

For å forhindre for mye refleksjoner fra hjørne høytalleren, få noe opp på veggen som demper refleksjonene derifra. Dette kan være alt i fra ett "teppe". Til mer spesifiserte dempe utstyr. Noen har dempematter lagt inn i ett bilde, andre har de dempe platene man kan kjøpe, og har de i mønster på veggen. Ingenting vil se for dumt ut.

Ett annet tips, som kan gjøre lytte posisjon en bedre/lettere, er kanskje å vri sofaen. Da blir man oftere sittende i rett posisjon, og ikke må sette seg på riktig sted for å lytte.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utifra bildene....

Tror venstre HT står for tett inni hjørnet, samt evt. vinkling inn mot sweetspot og noe ut fra vegg.

Ellers er bilder, tepper og diverse pynt med på å stoppe refleksjoner.

Prøvd stativ HT`er i stuen din ? Kanskje de du har nå blir litt i største laget ?
    Eller HT`er med bassporten bak ?
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •