Vienna Acoustics Mozart Grand

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vienna Acoustics Mozart Grand

Jeg har kastet ut "surround" anlegget mitt og har tenkt å gå tilbake til 2 kanals stereo. Dermed måtte jeg bare slå til når jeg kom over et par Mozart Grand til en røverpris. Men nå lurer jeg på veien videre.... Jeg har en plan om å gå for en Naim XS, en Wadia 170 (med ipod classic) og en Cambridge DACmagic. Første steget blir nok Naim´en slik at jeg får noe lyd.
    Men jeg har aldri hørt forsterkeren før og lurer på om "bare" 2*60 w blir litt lite for å drive høyttalerne. Er det noen derute som sitter på erfaringer evt andre anbefalinger? Jeg tror Naim XS ligger på 15000 og det er vel maks det jeg ønsker å bruke på forsterker....

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim går sikkert greit det, men jeg tror at disse høyttalerne "ønsker" seg litt mer en 2x60w.

En får jo mye bra for 15k på brukten..

Denne tror jeg kunne vært noe..

COPLAND CTA-505
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tilleggsinfo

Ja jeg er ikke fremmed for å kjøpe på brukten (jeg kjøpte høyttalerne brukt) men jeg har aldri vært borti rør forsterkere og innbiller meg (kanskje feilaktig) at det blir mye "rør" med det? Skal det ikke byttes og varmes opp etc?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haarek66
    Ja jeg er ikke fremmed for å kjøpe på brukten (jeg kjøpte høyttalerne brukt) men jeg har aldri vært borti rør forsterkere og innbiller meg (kanskje feilaktig) at det blir mye "rør" med det? Skal det ikke byttes og varmes opp etc?

Har nettopp kommet inn i "rør-verden" selv, så her er jeg ikke noe guru, men rør bør varmes opp, men ikke så lenge som jeg trodde, synes det henger godt i hop etter 20minutter. Et rør varer leeeeenge så det tror jeg ikke du behøver å tenke på bytting osv (så sant du ikke vil ha en annen klang) engang. Jeg har hørt Mozart Grand mange ganger, og de gangene jeg har likt de best har de fått krefter av rør.. så det er derfor jeg anbefaler copland, som jeg synes er meget bra. Men for all del, jeg kan godt forstå hvis du er litt "skeptisk" til rør. Det har jeg vært i mange - mange år også.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hegel og Vienna låter jo fint sammen, For 15k får du en H200 brukt og det er krefter nok i massevis. Det holder nok med en H100 også.
    HEGEL

Hegel H200 til 15k
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hegel

Hmm ikke så dumt
    Jeg mener å ha lest at Hegel har innebygd DAC også?
    Da sparer jeg meg jo å ha en ekstern DAC til Wadien.... ikke dumt
    Men jeg finner ikke noe data om DAC en deres? Er den grei eller?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ikke så dumt

Innebygd dac i h200? - har jeg ikke hørt noe om. Har selv hørt h200 på disse høyttalerne, smaken er som baken. Personlig så likte jeg ikke diskanten, men så kommer det ann på personen og ikke minst rommet det står i også..

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm ikke så dumt
    Det er kunn H100 som har innebygd dac, har såvidt hørt denne på demo på soundgarden men lyden var upåklagelig, frisk oppløst og dynamisk. Spilte da på dynaudio focus 220

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Hegel med dynaudio låter meget bra!

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Innebygd dac i h200? - har jeg ikke hørt noe om. Har selv hørt h200 på disse høyttalerne, smaken er som baken. Personlig så likte jeg ikke diskanten, men så kommer det ann på personen og ikke minst rommet det står i også..
    Hva var det med diskanten du ikke likte?
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ragwo
    Hva var det med diskanten du ikke likte?
    Personlig syntes jeg den ble for kvass (spiss).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kun Hegel?

Jeg skjønner at det er mange her som har (god) erfaring med Hegel. Jeg er bare en noob som ikke har erfaring med noen merker. Men av tester jeg har pugget meg gjennom så er jeg fremdeles interessert i å få noen synspunkter på Naim. Er dette et merke som er "nytt" i Norge? Jeg finner ikke noe brukt Naim og ingen(?) her som har hørt dem? Så jeg burde kanskje gå mer "mainstream"?

Intermediate hobbinn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    537
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim er ikke et merke jeg kjenner spesielt godt til, men det er et gammelt og annerkjent merke så tror ikke du skal være redd for å se nermere på det.
    Liger en tråd på Hi-FI Centralen du kan lese litt i, ev. spørre om det du lurer på.

Naim

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Naim lyttetest

Åpenbaring...
    Var og hørte på Naim NAIT XS idag! Det var veldig imponerende lyd. Oppsettet var med Naim CD spiller og Linn htt. Jeg er tent på XS´en men har ikke tenkt å følge opp med cd enda, jeg satser digitalt tror jeg. Ja da er det bare å krysse av på forsterkervalg (kan ikke leveres før i september, selger som hakka møkk etter alle de gode testene). Da gjenstår å finne frem til en god og rimelig DAC.

Jeg hadde tenkt på DAC magic til Cambridge, men den er vel basert på forrige generasjons CD spiller DAC og er vel noe gammel nå eller? finnes det DAC\er som takler 24 bits inn for evt å takle hd lyd?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig det er såvidt jeg har lest meg til bare Hegel 100 som kan fås med en dac

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Naim XS sammen med Mozart har jeg klokketro på. Selv har jeg kjørt både Nait5i og NAC122x/NAP150x på dem med alldeles strålende resultat. Selve watt-betegnelsen betyr ikke så mye i denne sammenheng, det kommer med an på hvor strømsterk forsterkeren er. I denne sammeheng klarer Mozart seg fint med "få" Naim-watt.

Vienna-høyttalere er ikke det første merket som blir tatt opp når det kommer til å kombinere med Naim. Der er det først og fremst klassiske britiske høyttalerprodusenter om stikker av med oppmerksomheten. Men jeg fikk selv hakeslipp når jeg opplevde hva Naim gjorde med Mozart, så min klare anbefaling er at du ikke gjør mye feil med denne kombinasjonen.

Velger du derimot Naim vil jeg sterkt anbefale deg å satse på CD-spiller i samme merke. Det gjelder forøvrig som et generelt tips fra meg på alle CD/forsterker-kombinasjoner, da du først da får frem synergien og konstruktørens tiltenkte klangideal og egenskaper. Du sier at du vil satse digitalt, CD er også digitalt ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med H/K HK990? 4xdigital inn har den og.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Signal kilde

Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Naim XS sammen med Mozart har jeg klokketro på. Selv har jeg kjørt både Nait5i og NAC122x/NAP150x på dem med alldeles strålende resultat. Selve watt-betegnelsen betyr ikke så mye i denne sammenheng, det kommer med an på hvor strømsterk forsterkeren er. I denne sammeheng klarer Mozart seg fint med "få" Naim-watt.

Vienna-høyttalere er ikke det første merket som blir tatt opp når det kommer til å kombinere med Naim. Der er det først og fremst klassiske britiske høyttalerprodusenter om stikker av med oppmerksomheten. Men jeg fikk selv hakeslipp når jeg opplevde hva Naim gjorde med Mozart, så min klare anbefaling er at du ikke gjør mye feil med denne kombinasjonen.

Velger du derimot Naim vil jeg sterkt anbefale deg å satse på CD-spiller i samme merke. Det gjelder forøvrig som et generelt tips fra meg på alle CD/forsterker-kombinasjoner, da du først da får frem synergien og konstruktørens tiltenkte klangideal og egenskaper. Du sier at du vil satse digitalt, CD er også digitalt ;-)
    Veldig positivt å lese om noen som faktisk har erfaringer med min tenkte kombo. Ser at du kjører på Roksan selv? Det var mellom Roksan K2 og Naim XS valget mitt har stått, derfor lurer jeg på hvorfor du har fallt ned på K2 og ikke XS ( Hvis ikke noen overtaler meg til å endre kurs så er jeg på vei i Naim butikken når vi bikker september).
    Enig med deg i CD spiller men jeg hadde vurdert en Ipod classic -> Wadia 170 -> DAC -> forsterker, mens jeg nå begynner å helle til en Linn Sneaky DS som signalkilde....
    Da hopper jeg elegant bukk over Cd spiller foreløpig
    Siste spm har du testet forskjellige kabler? og hvordan trives du med de du har nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hva med H/K HK990? 4xdigital inn har den og.

Den satt! Når jeg endelig trodde jeg hadde bestemt meg så dukker det opp en enda lurere løsning *sukk*. Den ser jo veldig grom ut og det er veldig forlokkende med integrert DAC + romkorreksjon. Har du hørt den? Jeg skulle tro at feks en Naim XS ("ren" integrert forsterker) sammenlignet med HK990 som har mer effekt+romkorreksjon+DAC til samme prisen har tatt noen snarveier eller ofret noe mtp lydkvalitet. Ellers hadde nok en romkorreksjon dings vært lurt i stua mi for den er nok ikke et optimalt lytterom.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig positivt å lese om noen som faktisk har erfaringer med min tenkte kombo. Ser at du kjører på Roksan selv? Det var mellom Roksan K2 og Naim XS valget mitt har stått, derfor lurer jeg på hvorfor du har fallt ned på K2 og ikke XS ( Hvis ikke noen overtaler meg til å endre kurs så er jeg på vei i Naim butikken når vi bikker september).
    Enig med deg i CD spiller men jeg hadde vurdert en Ipod classic -> Wadia 170 -> DAC -> forsterker, mens jeg nå begynner å helle til en Linn Sneaky DS som signalkilde....
    Da hopper jeg elegant bukk over Cd spiller foreløpig
    Siste spm har du testet forskjellige kabler? og hvordan trives du med de du har nå?
    Grunnen til at valget fallt på Kandy K2 fremfor Naim XS er en kombinasjon av flere faktorer. Det ene er pris. Kandy K2 er en god del rimeligere enn XS i rene veil priser. I tillegg fikk jeg min til en meget god pris (av forståelige grunner). Bortsett fra det økonomiske er Roksan ikke fullt så kilen på høyttalermatch, samt at jeg personlig foretrakk matchen mellom Kandy K2/Mozart fremfor Nait5i (som jeg har sammenlignet med, ikke XS direkte).

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •