Hei,
dette er den første av en serie på (forhåpentligvis) tre tråder som vil omhandle lyd- og bildeanlegget jeg skal sette opp i min nye leilighet. De to andre trådene omhandler HTPC og flat-TV. Når dette er sagt skal jeg komme meg til saken:

Jeg skal bygge et lyd- og bildeanlegg (som jeg blant venner ville kalt hjemmekino, men regner med noen her vil reagere på at det klassifiseres som hjemmekino ;P ) fra scratch i stua. I skrivende øyeblikk har jeg kun en laptop (men denne har jeg ikke planer om å bruke til lyd- og bildeanlegget (takk gud for copy paste)). Det betyr at jeg blant annet behøver et lydanlegg, og grunnet stuas form tror jeg 5.1 kan bli vanskelig, her følger et bilde av stua:

Der de to hvite sofaene står skal jeg sette inn en hjørnesofa, og TVen skal stå der TVen på bildet står. Som dere kanskje ser av bildet medfører dette at et 5.1 anlegg kan bli vanskelig å få til da jeg helst ikke vil ha høyre bakhøytaler stående midt på gulvet. Derfor tenker jeg heller å kjøpe et 2.1-anlegg, og tråden vil herfra omhandle 2.1-anlegget, men dersom noen har en glitrende idè til hvordan jeg kan sette opp et 5.1-anlegg taes dette imot med stor takk!

Når det kommer til hvilket anlegg jeg skal kjøpe er jeg veldig blank (les: har NULL peiling). Og derfor er det jo herlig at det finnes forum som dette :wink: . Anlegget skal i all hovedsak brukes til film og serier, men det er viktig at det også at det fungerer til musikk på fest, gjerne med litt bra trøkk også. For meg hadde det ideelle vært en komplett anleggspakke (med høytalere, subwoofer, forsterker og alt som trengs av kabler etc.), men om en løsning med kjøp av separate deler vil gi mer for pengene er jeg absolutt villig til å gi dette et forsøk.

I forhold til budsjett vil jeg absolutt holde det under 5000, og ellers så billig som mulig (det beste hadde vært noe ned mot 3000, men innser at dette kanskje ikke gir resultatet jeg har lyst på?).

Jeg håper noen har noen tanker å komme med, så på forhånd takk! =)