Jitter kun for Hi-End og superhørsel?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jitter kun for Hi-End og superhørsel?

Etter å ha lest meg opp på jitter-problematikk i forbindelse med forskjellige signalkilder sitter jeg igjen med noen spørsmål. Det essensielle spørsmålet er om det er et hørbart problem for slike som meg, med et low/mid-end anlegg? Jeg har til dags dato ikke hørt noe som jeg kan gjenkjenne som jitter ut i fra de beskrivelsene som jeg har fått.

Det virker som majoriteten her inne og på HFS mener at den optiske overføringen mellom cd og dac er mest jitterutsatt (nå kommer det sikkert bilde av colabokser og popcorn igjen). Jeg bruker optisk overføring i fra min tilårskomne cd-spiller og kan ikke si at jeg har hørt noe knepping eller lignenede til tross for en del timer med aktiv lytting. Kan dette skyldes at resten av signalveien ikke er god nok til å fremme dette til høyttalerelementene?

I tillegg til cd som kilde bruker jeg også PC og spotify. I følge en diskusjon på HFS så vil switch-mode strømforsyningen til min gamle IBM laptop generere en kraftig økning i jitterveridiene, uten at dette er hørbart for meg. Jeg bruker en Pro-Ject usb dac mellom pc og forsterker og det jeg hører er at det er en annen klang i denne enn i min RME dac (kort oppsummert).

Det som er interessant er om problemet med hørbar jitter først dukker opp sammen med hi-end anlegg? I så fall er det jo litt interessant om jeg nå i disse streaming og dac tider kommer til å oppgradere meg til en irriterende jitterstøy?

Intermediate kftosberg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og en ting jeg lurer på...om det er greit jeg bruker tråden din til det???

Hva er egentlig jitter..

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig forenklet, jitter er uønskede tidsvariasjoner på digitale pulser.

2) Jitter is the deviation in or displacement of some aspect of the pulses in a high-frequency digital signal. As the name suggests, jitter can be thought of as shaky pulses. The deviation can be in terms of amplitude, phase timing, or the width of the signal pulse. Another definition is that it is "the period frequency displacement of the signal from its ideal location." Among the causes of jitter are electromagnetic interference (EMI) and crosstalk with other signals. Jitter can cause a display monitor to flicker; affect the ability of the processor in a personal computer to perform as intended; introduce clicks or other undesired effects in audio signals, and loss of transmitted data between network devices. The amount of allowable jitter depends greatly on the application.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter is the time variation of a characteristic of a periodic signal in electronics and telecommunications, often in relation to a reference clock source. Jitter may be observed in characteristics such as the frequency of successive pulses, the signal amplitude, or phase of periodic signals. Jitter is a significant, and usually undesired factor in the design of almost all communications links (e.g., USB, PCI-e, SATA, OC-48). In clock recovery applications it is called timing jitter.

Eller "clocke" lyd om du vil.

Ser Håkon kom meg i forkjøpet her. Men nei. Jeg kan ikke si jeg hører noe tegn til dette på noen av oppsettene mine. På bilde siden der i mot er det vel ikke til å unngå. Kan lett sees på rette linjer på lerretet.

A.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bruker 3 drivverk og en doxa dac med coax. hører klar forskjell oppover fra den billige pioneer dvdn og sony cdspiller. førstnevnte låter mer klinisk og hardt i sammenligning. et piano får mer klangen av et keyboard etc.
    belive it or not.
    en mer moderne dac ala benchmark hadde sikkert jevnet ut scoren men

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at man trenger et superanlegg for å høre jitter, selv om mer oppløste anlegg ofte avslører evn. "skavanker" raskere. Har lest om blindtester utført på jitter, med positivt utslag når jitteret nådde et tilstrekkelig nivå. Spørsmålet er vel heller om hvor mye jitter må til før det er hørbart, av hvilken type og ikke minst hvilke alternativer man har for regenerering/reclocking/FIFO-buffering av signalet (og ikke minst om det har noen positiv effekt). Jeg har tro på at jitter kan være et issue i et anlegg som brukes til seriøs lytting, men jeg har ikke tro på at man må opp i 100k klassen for å få en kilde med nivåer under det som er hørbart. Spesielt ikke nå lenger med produkter som Transporter på markedet.

Tror man bør ha en ganske god grunnleggende forståelse av digital signalbehandling for å forstå akkurat hvordan jitter påvirker digitale kretser, og derfor gjør det også problemstillingen kanskje litt for kompleks til at noen klarer å gi noe entydig og enkelt svar til menigmann. Men enkelt sagt er det vel et timing-problem av de digitale pulsene, et problem som sikkert i aller høyste grad kan styres av klokkegeneratoren.

Knutinh er vel mannen til å svare teknisk utdypende på fenomenet. Mulig han har skrevet noe om det allerede (søkefunksjon). Evn. søk noen innlegg fra Ivar Løkken på HFS.

Når det gjelder den merkelige diskusjonen på HFS, så var det vel en enkelt måling som ble gjort på en enkelt PC. Å konkludere med at SMPS (switchmode) er dårlig på bakgrunn av det blir et godt stykke utenfor allfarvei, og bør ikke danne grobunn for bekymring - selv ikke for audiofile med ører av rhodium.

Det beste er vel å selv gå inn med et åpent sinn, teste og bruke ørene. Vil man utelukke muligheten for at følelser og forventninger spiller inn på resultatet arrangerer man en enkel blindtest. Ulike digitale kilder bør være noenlunde enkelt å teste om de ikke må nivåtilpasses.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare innrømme at etter 25 år med diverse cd-spillere i hus, på både dyre og billige anlegg, har jeg aldri sittet og irritert meg og tenkt "pokker der er det jitter problemet igjen".

En del highend utstyr avslører riktignok mer enn anleggene i mer spiselige prisklasser, men samtidig er en stor andel av eierne med dyrt highend utstyr ikke de med den største tekniske innsikten og forståelsen, og dermed blir veldig mange sider av dette med lyd, hifi, highend osv forklart med alt fra de mest oppfinnsomme fantasier til hva som helst de har lest eller hørt annet sted og bestemt seg for at DEN forklaringen stemmer.

Jeg har faktisk fått en meget irritert og sur kommentar fra en med høyere utdannelse inne fysikk at musikk og lydgjenngivelse ikke har noe med fysikk og gjøre, men kunne anses som litt hokus pokus og bare en påminnelse om at det fantes mer mellom himmel og jord enn vi forstår. (Slik som spøkelser, gjenferd, små grønne menn osv )

Hifi/highend utstyret bør brukes til nytelse, avslapping og god gammel "digging" av musikk. Når man kommer dit hen at man i stedet sitter og lytter etter feil man egentlig ikke vet om finnes bør man ta en pause fra denne hobbyen.

Hører du ikke forskjell på cd-spillere, kabler, forsterkere, spikes og annet så vær glad! Da sparer man både mye penger og ikke minst frustrasjon. :-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Stereophile sin test cd no: 2 er der noen spor for jitter tests, disse må ikke spilles høyt da det kan blåse diskantene.
    Jeg har ikke spilt de, har ikke følt noe behov for det.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...og at Benchmark DAC1 hevder å være imun mot jitter gjør ikke saken enklere. Med andre ord, hvorvidt jitter betyr noe i et anlegg kan være avhengig av signalveien...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar så langt. Jeg har sett jitter-tråder tidligere også og tror jeg har god forståelse for hva dette er. Bakgrunnen for innlegget mitt var at mange av trådene omhandler teoretiske forklaringer på jitter og deres innvirkning på musikken, men det er ikke så mange innlegg som omhandler opplevde erfaringer med fenomenet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men om man hører forskjell på 2 forskjellige digitale kilder via en ekstern dac kan dette kanskje være årsaken til forskjellen.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det er vanskelig å sette ord på hvorfor man har de opplevelsene man har. Det er alt for mange faktorer som spiller inn. Jeg er også av den meningen at om jitter vokser seg til å bli et hørbart fenomen, er det uansett ikke snakk om dag/natt forskjeller og de aller fleste vil sikkert lytte forbi det. Kilder med ekstrem jitter (dårlig design, defekt etc) kan sikkert være lettere å kjenne igjen, men det virker for meg som at mye av det som selges i dag (også billigere utstyr) har ganske fornuftige jitter-verdier selv om tester viser at det kan variere. Kunne vært interessant å se målinger på noen orginale CD-spillere fra tidlig 80-tallet.

Problemet med slike begrep er kanskje først og fremst at det blir blåst ut av proposjoner, ofte av skribenter som ikke en gang har fått med seg Ohm`s lov, men som likevel føler seg nok teknisk anlagt til å belære sine lesere om digitalteknikk og hvordan det påvirker "lydopplevelsen" (!). Dette gjelder selvsagt langt i fra alle, men en skal ta noe av det med en klype salt.

Tror jeg har linket til noen tilsyntelatende seriøse blindtester tidligere (usikker på om det var ABX). Skal se om jeg finner de igjen. Kanskje noe er publisert i JAES?

Det interessante i denne tråden er kanskje på hvilken måte det påvirker lyden. Ord som jeg ofte har hørt gå igjen av andre er som einis mener å erfare; klinisk og hardt.

Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Må bare innrømme at etter 25 år med diverse cd-spillere i hus, på både dyre og billige anlegg, har jeg aldri sittet og irritert meg og tenkt "pokker der er det jitter problemet igjen".

En del highend utstyr avslører riktignok mer enn anleggene i mer spiselige prisklasser, men samtidig er en stor andel av eierne med dyrt highend utstyr ikke de med den største tekniske innsikten og forståelsen, og dermed blir veldig mange sider av dette med lyd, hifi, highend osv forklart med alt fra de mest oppfinnsomme fantasier til hva som helst de har lest eller hørt annet sted og bestemt seg for at DEN forklaringen stemmer.

Jeg har faktisk fått en meget irritert og sur kommentar fra en med høyere utdannelse inne fysikk at musikk og lydgjenngivelse ikke har noe med fysikk og gjøre, men kunne anses som litt hokus pokus og bare en påminnelse om at det fantes mer mellom himmel og jord enn vi forstår. (Slik som spøkelser, gjenferd, små grønne menn osv )

Hifi/highend utstyret bør brukes til nytelse, avslapping og god gammel "digging" av musikk. Når man kommer dit hen at man i stedet sitter og lytter etter feil man egentlig ikke vet om finnes bør man ta en pause fra denne hobbyen.

Hører du ikke forskjell på cd-spillere, kabler, forsterkere, spikes og annet så vær glad! Da sparer man både mye penger og ikke minst frustrasjon. :-D
    Dette tror jeg er et av de fornuftigste innleggene jeg noensinne har lest på AVForum :-D Uavhengig av jitter eller ikke.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Tror det er vanskelig å sette ord på hvorfor man har de opplevelsene man har. Det er alt for mange faktorer som spiller inn. Jeg er også av den meningen at om jitter vokser seg til å bli et hørbart fenomen, er det uansett ikke snakk om dag/natt forskjeller og de aller fleste vil sikkert lytte forbi det. Kilder med ekstrem jitter (dårlig design, defekt etc) kan sikkert være lettere å kjenne igjen, men det virker for meg som at mye av det som selges i dag (også billigere utstyr) har ganske fornuftige jitter-verdier selv om tester viser at det kan variere. Kunne vært interessant å se målinger på noen orginale CD-spillere fra tidlig 80-tallet.

Problemet med slike begrep er kanskje først og fremst at det blir blåst ut av proposjoner, ofte av skribenter som ikke en gang har fått med seg Ohm`s lov, men som likevel føler seg nok teknisk anlagt til å belære sine lesere om digitalteknikk og hvordan det påvirker "lydopplevelsen" (!). Dette gjelder selvsagt langt i fra alle, men en skal ta noe av det med en klype salt.

Tror jeg har linket til noen tilsyntelatende seriøse blindtester tidligere (usikker på om det var ABX). Skal se om jeg finner de igjen. Kanskje noe er publisert i JAES?

Det interessante i denne tråden er kanskje på hvilken måte det påvirker lyden. Ord som jeg ofte har hørt gå igjen av andre er som einis mener å erfare; klinisk og hardt.
    Det er fullt mulig at jitter faktisk var problemet med cd spillerne i starten, da mange av dem ble for kliniske ifht analoge kilder. På den annen side er det jo litt morsomt å se hvordan mye av hifi/highend markedet går i ring. Etter at mange produsenter kom opp med diverse løsninger på svakhetene til cd-mediet utover 80 og 90 tallet, er vel noen av de lovpriste konstruksjonene i dag mer eller mindre tilbake til start, rent teknisk.
    Mange av "highend" folket har jo også en hang til å ikke like nye produkter og vil bestandig fremheve at utviklingen går i feil retning. Men når de får høre dagens produkter om 15-20 år er det ikke måte på hvor bra saker de laget før :-D

Playstation 1 er jo en av de beste cd spillerne som finnes, mens Playstation 3 ikke er brukbar til noen ting...........
    Seas og Vifa sine bassmellomtoner i papp/papir var jo heller ikke brukbare når de satt i bl.a. Dali på 90-tallet, men du verden hvor utrolig bra de spiller i en hjemmesnekret kasse i dag :-D

Ofte betyr prisen og merket mer enn teknisk oppbygging, og vi vil alltid la oss påvirke av reklame og markedsføring.

Så spørsmålet er om Benchmarks sin påstand om jitter kommer fra konstruktørene, eller om det er blåst opp av en smart markedssjef.............

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer alvorlig på om jitter er et utslag av digitalskrekken enkelte hi-fi-entusiaster har.

Møter stadig folk som lovpriser 'analog lyd', altså vinylplater og platespiller. Men feilmarginene der er jo mildt sagt enorme og meget hørbare (om man ikke har en spiller til 100.000 med ubrukt stift, nypressede plater i centimetertykkelse, og et støvfritt rom til avspilling).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betviler at det var jitter som var årsaken til CDens ry om "hard og klinisk" klang skapt i dens barndom. Det skyldtes nok mer hva som ble gjort med signalet når det ble klargjort for overføring til CD -- bl.a. var man opptatt av å vise til mer frekvensinformasjon enn den som var tilgjengelig fra tape og vinyl, og dette ble oppfattet uvant av mange, og ble til kaldt og klinisk.
    Ironisk nok er folk nå på jakt etter disse CD-ene, fordi disse inneholder masters som ikke er overkomprimert i henhold til dagens merkelige prioritering for loudness.

Men til jitter.
    Håkon Ns illustrasjon er grei som en prinsippskisse, men viser en ekstremt overdrevet jittersituasjon, der vi snakker om drift på 1/3 sekund, skal vi dømme etter de viste variasjonene i tidsdomenet - det skal jeg love deg at alle ville hørt.
    Jitter er et fenomen forbeholdt D/A, ordet brukes på alle andre ledd i kjeden, men jitter er en faktor når det digitale signalet konverteres til et analogt. Tidsvarians her vil kunne forårsake "smearing" av lyden.

Men dagens D/A kort er temmelig gode på jitter, og man snakker om jitter ned under 200 picosekund, og enda lavere. (Selv om Cambridge Audio viste i et Stereophile at en Mac laptop som ble kjørt fra strømforsyningen hadde 2.800ps jitter, og fikk rundt 200ps når den ble kjørt fra batteri.)

Hva er et picosekund?
    Det er et billiondels sekund (på norsk. A trillionth of a second i USA).
    Hvor mye er det? En diskusjon på HFS første til følgende fine illustrasjon, utviklet fra et leserbrev til TAS der en ingeniør latterliggjorde en anmelders påstand om å kunne høre en 7ps forskjell i jitter mellom settings i en komponent.
    OMF foreslo at man skulle legge jernbaneskinner rundt jorden ved ekvator, hele 44.100 segmenter, ett for hver sample per sekund i Redbook. Hele strekket rundt ekvator representerer altså ett sekund i tid, og består av 44.100 skinner.

Da ender man opp med segment som er ca 900 meter lange. Ideelt sett vil man at hvert segment skal være eksakt like langt - det som heter UNIT INTERVAL i Håkon Ns skisse - men vi har noe som heter jitter som skaper variasjon mellom segmentene, samme hvor forsiktige vi er når vi lager skinner.

Er jitter på 7 ps, så vil skinnene variere innbyrdes med mindre enn 1/10 millimeter.
    Er variasjonen der den vanligvis er med dagens D/A, så snakker vi om et sted mellom 1-2 millimeter avvik i lengde, på 44.100 "jernbaneskinner" @ 900meter, som metaforisk produseres hvert eneste sekund av din D/A.

Altså 0,0015 meter - i forhold til et segment på 900 meter. Og husk det lages over 44 tusen slike segment per sekund. Vi snakker altså om en variasjon som faktisk er neglisjérbar. Sammenlignet med den wow&flutter som skapte problemer for vinyl, for eksempel - her ville det vært flere meter forskjell på skinnene!

Jitter er ikke et problem innen audio. Noe man med tyngde har forsøkt å vise flere ganger på HydrogenAudios forumseksjon for eksperter, hver gang HiFi-pressen og produsenter oppdager nye måter å forsøke å selge inn jitter som problem på.

Man burde heller vurdere om ørlite forskjell i signalbanene kan forårsake større problemer, og for det foreslår jeg at man kikker på Kunchurs FAQ, som han har skrevet for å svare på spørsmål fra ulike audiofora, etter at hans forsking i tidsvarians er blitt kjent blant audiofile.
    PDF: http://www.physics.sc.edu/kunchur/papers/FAQs.pdf

Homepage of Kunchur's Research Group

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Jitter er et fenomen forbeholdt D/A, ordet brukes på alle andre ledd i kjeden, men jitter er en faktor når det digitale signalet konverteres til et analogt. Tidsvarians her vil kunne forårsake "smearing" av lyden.
    Det er feil. Det du snakker om er vel samplejitter.

Sampling jitter is instead the timing inaccuracy with which D/A conversion takes place.
    Det er flere typer jitter, og selv kabler kan forårsake jitter.

Men DAC reklokker signalet, og er derfor avgjørende for hvor mye det har å si for det analoge signalet.

Sitat Opprinnelig postet av soundprof
    Hva er et picosekund?
    Det er et billiondels sekund (på norsk. A trillionth of a second i USA).
    Hvor mye er det? En diskusjon på HFS første til følgende fine illustrasjon, utviklet fra et leserbrev til TAS der en ingeniør latterliggjorde en anmelders påstand om å kunne høre en 7ps forskjell i jitter mellom settings i en komponent.
    OMF foreslo at man skulle legge jernbaneskinner rundt jorden ved ekvator, hele 44.100 segmenter, ett for hver sample per sekund i Redbook. Hele strekket rundt ekvator representerer altså ett sekund i tid, og består av 44.100 skinner.

Da ender man opp med segment som er ca 900 meter lange. Ideelt sett vil man at hvert segment skal være eksakt like langt - det som heter UNIT INTERVAL i Håkon Ns skisse - men vi har noe som heter jitter som skaper variasjon mellom segmentene, samme hvor forsiktige vi er når vi lager skinner.

Er jitter på 7 ps, så vil skinnene variere innbyrdes med mindre enn 1/10 millimeter.
    Er variasjonen der den vanligvis er med dagens D/A, så snakker vi om et sted mellom 1-2 millimeter avvik i lengde, på 44.100 "jernbaneskinner" @ 900meter, som metaforisk produseres hvert eneste sekund av din D/A.

Altså 0,0015 meter - i forhold til et segment på 900 meter. Og husk det lages over 44 tusen slike segment per sekund. Vi snakker altså om en variasjon som faktisk er neglisjérbar. Sammenlignet med den wow&flutter som skapte problemer for vinyl, for eksempel - her ville det vært flere meter forskjell på skinnene!
    Det er ingen tvil om at ps er snakk om veldig kort tid. Men en må samtidig huske på at vi ikke hører på det digitale signalet. Det skal konverteres til analogt, og tilstrekkelig med bitfeil vil kunne være hørbart. Spørsmålet er bare hvor grensen går for hørbart/ikke hørbart, og om alle dagens DAC er immune mot det.

Dette er digitalsignalet målt ut fra en billig CD-spiller med 10 meter enkel SPDIF kabel. Jitter måles til 3,18ns.

Så det samme signalet reklokket. Nå er vi nede i 75ps, og pulsene er renere med brattere flanker og høyere amplitude.

Men er det hørbart? Her er en blindtest som ikke klarte å påvise at nivåer som er vanlig innen hifi var spesielt hørbart: http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf Jeg har som sagt også sett en blindtest som klarte å påvise at det er hørbart innenfor de variasjoner som eksister på dagens utstyr, men har ikke funnet linken enda.

welcome to www.jitter.de
    Jitter explained - Part 1.3 [English]
    http://akmedia.digidesign.com/suppor...tter_30957.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Morsom tråd

Veldig mye fornuft i denne tråden! Og ikke en eneste yppersteprest fra HFS?

Først jitter og hørbarhet. Jitter er fornuftig forklart i tidligere tråder. Men det som ikke er nevnt er hvordan jitter kan påvirke lyd. Jitter gir AM-modulasjon, ikke ulikt intermodulasjon. Så hvis dere spiller av en ren 10 kHz tone vil jitter dukke opp som sidebånd rundt denne. Hvis årsaken til jitter f.eks. er 100 Hz fra power supply så vil det dukke opp en frekvenskomponenter på 9900 Hz og 10100 Hz. Som forøvrig maskeres av vår hørsel 8)

Det som gjør jitter til et minimalt problem med digital lyd er at størrelsen på feilen som jitter kan lage er proporsjonal med både lydens nivå OG frekvens. Jeg har ingen CD'er med ekstremt høye frekvenser ved ditto nivå. Musikk har energi ved lave frekvenser, ikke høye. Med unntak av korte transienter.

Så jitter for oss konsumenter. Jitter kan gjøre ugang hvis den slipper til selve klokkingen av AD og DA konvertere. Men jitter i AES/EBU og S/PDIF blir i svært stor grad undertrykt i mottakerchip'ene i utstyret vårt, typisk 120 dB. Altså betyr kabel/fiber nærmest nada for lydkvaliteten.

Til slutt litt om lyd i gamle CD'er. Det er ikke jitter som var problemet. Det var Sony. Og de har faktisk beklaget det i ettertid. 95% av CD'er produsert før 1990 brukte analoginngangene på Sony PCM1610/1630 CD mastering system (kilde: Stereophile Test CD). Der hadde Sony satt noen elendige AD konvertere og ditto LP filter. Sony trodde at de fleste ville bruke digitalinngangene på boksene side, men det tok lang tid før vi var der.

Og helt til slutt, apropos lyd i gamle CD'er og CD vs vinyl, CD og vinyl skal låte forskjellig fordi de er mastret forskjellig.

Ser frem til flere gode poster i denne tråden!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Apropos picosekunder

Teknokrater kan fortelle oss at sampling jitter (ikke interface jitter!!) må være under ca 100 pS for 16 bits nøyaktighet opp til 20 kHz.

Alle er enige om at lyset går fort. I løpet av 100 pS har lyset gått 3 cm

Hva med 24 bits nøyaktighet ?? 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    178
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at jitter kan induseres på ulike steder, Håkon N, men som du selv påpeker så kan man reklokke for problemet siden den digitale filen inneholder tidsinformasjon, og slik sett er den jitter som er relevant for oss den som ev. overlever D/A trinnet uten korreksjon.

Syns jeg.

===

Vi må gjerne bruke avstanden lyset beveger seg i løpet av ett sekund som mål. Og selv om vi deler denne inn i 44.100 segmenter, så får vi segmenter med lengde på 6803 meter. (Rundet av til 300.000 km/s for lyshastigheten).

Så i forhold til et samplesegment på 6803 meter, så blir jitter 6803x0,00000000001 ved 100picosekund jitter.

Jitter er ikke et problem, såfremt komponentene overholder helt gjengs standard.
    Det er langt større potensielle feilkilder innen audio, men jitter er velkomment for produsentene å ta tak i, siden det både peker til wow&flutter, som er velkjent, og kan innby til kostbare "jitter defeating strategies" som åpner lommebøkene.

Kunchurs konklusjoner omkring Redbook og "digital smearing" utfordres forøvrig av Richard Tollerton i dette innlegget på HydrogenAudio.
    Interesting Papers re temporal resolution - Hydrogenaudio Forums

Det er verdt å lese hele tråden - Kunchurs tese er at mennesker kan skjelne finere varians enn den som er postulert av Nyquist.
    Interesting Papers re temporal resolution - Hydrogenaudio Forums

Kunchur er blitt omfavnet av Stereophile og HiFiCritic, AudioAsylum og andre, men nå etterprøves hans konklusjoner.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •