Mer snert bassen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Mer snert bassen

Jeg har bytte litt forsterkere og høyttaler nå løpet av våren sommeren, og jeg har et par gamle høyttaler og en effektforsterker til overs som ikke er noe verdt. Effekt forsterkern acurus A150 er riktiknok kraftig og jeg fikk en idè som jeg tenkte å lufte her på forumet.

Lekte litt med tanken på å bygge en høyttaler kasse som jeg kan plassere under sofaen. Tenkte å bruke delefiltere og terminaler som sitter i mine gamle polk audio høyttere. Føler at jeg mangler litt av den "snerten" som små elmenter gir (6,5") Har lest litt her og der og så vidt jeg kan forstå så lønner det seg og bygge trykk kammer kasse desom man er ute etter mer mer punch. Men tydelig vis er det også en del utfordringer i den sammenhengen. Motfaser og den slags er tydligvis noe man må ta hensyn til. Det er jo skum i sofasetene så hvis man retter elementene oppover så innbiller jeg meg at dette vil dempe lydbølgene. Her er jeg helt grønn så korriger meg om jeg er helt på jordet.

Hvordan skal jeg eventuellt gå frem for å få mest mulig ut av det? Bygge alle fire 6,5" i en kasse eller evt 2 stk i hver kasse.

Men jeg lurer egentlig på om dette vil gi noe lymessig gevinst eller om det bare vil "herpe" lyden.

Bruker i dag et par kappa 90 som fronter (2x10") elementer og en parasound 2250 til å drive disse.

Er det noen som har noe vettugt å mene om denne saken

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er viktig at du får faset dem inn slik at slagene fra disse elementene når deg likt som slagene fra frontene slik at du ikke får dobbeltslag. Altså bør du ha tilgang til fasejustering på forsterkeren som sal drive dem
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et delefilter er vel tilpasset elementene i den opprinnelige kassa. Det er ikke sikkert det blir bra i en annen kasse selv om du bruker samme element og delefilter.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Et delefilter er vel tilpasset elementene i den opprinnelige kassa. Det er ikke sikkert det blir bra i en annen kasse selv om du bruker samme element og delefilter.
    Det har du sikkert rett i Gurba.. Det kan jo kanskje være forsøket verdt å bare plugge bassrefleks hullet, koble fra diskanten og legge de under sofaen for å teste. Bassrefleksen på disse høyttalerne sitter i bunnen, så det er bare skjære til en plate finne frem litt Tech 7 og plugge hullet.

Men har jeg forstått det riktig når jeg innbiller meg at trykkkammer kasse gir mer futt i bassen?

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Men har jeg forstått det riktig når jeg innbiller meg at trykkkammer kasse gir mer futt i bassen?
    Dette er vel feil. Forskjellen på bassreflex og trykkammer er at bassreflex basser vil gå dypere, ha et høyere lydnivå og du vil kunne få en avrulling i spekteret der du selv måtte ønske det(til en viss grad) ved å forandre kassens størrelse og portens dimensjoner. En trykkammer bass vil med stor sannsynlighet spiller mer "tight" enn førstnevnte.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gehe
    Dette er vel feil. Forskjellen på bassreflex og trykkammer er at bassreflex basser vil gå dypere, ha et høyere lydnivå og du vil kunne få en avrulling i spekteret der du selv måtte ønske det(til en viss grad) ved å forandre kassens størrelse og portens dimensjoner. En trykkammer bass vil med stor sannsynlighet spiller mer "tight" enn førstnevnte.
    Når jeg sier futt, så mener jeg egentlig strammere/tightere bass. Futt er vel muligens en dårlig formulering. Men er man egentlig avhengig av det samme kassevolumet når man skal trykkkammer. Det er jo ikke dypbassen jeg skal ha:-D

Newcomer Gehe sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er tilfellet, så vil du nok bli fornløyd med en lukket kasse. En trenger mindre kasse ved trykkammer enn ved bassrefleks. Så på mange måter er det en vinn vinn situasjon for deg

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •