THX, kjært barn har mange navn. thx generelt diskuteres her - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5
Viser resultater 81 til 98 av 98
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    THX har helt andre krav til pc-høyttalere enn til hjemmekinokomponenter.
    Amen. Og kravene til hjemmekinokomponenter skiller seg tilsvarende fra kravene til profesjonell THX-kinosertifisering. Men av en eller annen grunn går noen rundt og tror de får samme høye standard i hjemmekinoen ved å kjøpe en hjemmekinoforsterker med THX på frontplata som en THX-sertifisert kino, der rom, belysning, komfort, lydtrykk, frekvensrespons etc er nøye kalibrert for det komplette oppsettet.

Det er STOR forskjell på å sertifisere en helhet og fragmenter av en løsning.

Etter min mening har en helhetssertifisering mye for seg, mens sertifisering av enkeltkomponenter er en ren pengemaskin.

THX helhetlig kinosertifisering blir som å kalibrere en projektor i forhold til rom, belysning, kilde og lerret i et oppsett.
    THX serifisering av enkeltkomponenter blir som å ha en potensielt god projektor som kjører med standardinnstillinger fra fabrikk uten å skjele til hvordan resten av utstyret fungerer med den innstillingen...

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en liten og diskret signatur du hadde NoName :lol:

THX regulerer målte parametre som kan manipuleres. Hvordan kan det da ha noen sammenheng med kvalitet?

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ? De tester og godkjenner da produkter, ikke spec sheets.

edit: alt er jo relativt, kanskje er dette forumet en illusjon. Nobody knows.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har krav til lydtrykk ved antall Hz osv. Samt forvrengning basert på helt uinteressante parametre.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hvordan det er på hjemmekinoprodukter, men på PC-høyttalere er det snakk om en forvrengning på opptil 10%.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    poenget er bare at det ingen produkter blir bedre av å ha et thx merke i fronten. de blir kun dyrere.
    Da er ihvertfall produktet underlagt visse krav.... noe som vi forbrukere nyter godt av(?).... Kvalitetssikringssytemer er noe som vi forbrukerne burde være mere opptatt av, og faktisk gledelig betale for..... Se bare f.eks hvis man kjøper seg en ny audi AX med med turbo motor. Tester har vist at ytelsen er langt under hav som er oppgitt av forhandler/produsent. Det er faktisk mange som tror de har 150 hk under panseret, mens sanheten er rett over 130..... men det er de som er heldige(?) og har fått godt over 160 hk og.....

Ser du poenget mitt?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet er at disse motorene omtrent alltid har samme effekt, mens en høyttaler er veldig avhengig av arbeidsbetingelser. Det er også en veldig sammensatt greie å måle forvrengning da man ikke kan definere hva som er 100% forvrengning for en hver forvrengningstype.

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, men vi er vel alikevel enige om at minst mulig forvrengning er bra uansett hvilke variabler det blir målt mot?

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Problemet er at disse motorene omtrent alltid har samme effekt, mens en høyttaler er veldig avhengig av arbeidsbetingelser. Det er også en veldig sammensatt greie å måle forvrengning da man ikke kan definere hva som er 100% forvrengning for en hver forvrengningstype.
    Jeg har sjelden eller aldri hatt problemer ( i edru tilstand ) med å høre når forsterker / høytalere gir seg..... Mange vrir da bare videre på volumet og gliser blidt.... Vrir gjerne hjulet rundt to ganger..... Hva flott instrumneter og målekurver angår er dette bare "teori" på hva som er forvreninging...... For min del stoler jeg på hørselen når det gjelder forvrengnig av alle typer (?)..... Man skulle kanskje tro at jeg har dårlig hørsel, men jeg var hos bedriftslegen her om dagen og hørselen var "normal", altså ingen daler på linja i kortet :shock: ..... På en annen side gor min hørsel seg på ca. 13-14 khz...

Du skjønte ikke poenget mitt helt....... Jeg mener at det er behov for en uavhengig kilde som går god for produktene. Jeg tenker da ikke akkurat bare på THX, men uavhengig kvalitetssikring.......

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er THX skikkelig kvalitetssikring? Eller slipper de gjennom det meste?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få 0,1% THD til å høres helt forferdelig ut. Man kan også skjule 1% THD inne i signalet slik at man må kjøre ABX-test for å klare å spore det. Derfor er det lite interessant med dagens målekategorier å sette en standard for hvor høy prosent man vil akseptere. Har man i tillegg ikkeharmoniske komponenter så kan man få enda større problemer med å kategorisere og bestemme betydningen av dem. Dagens system er med andre ord ikke godt nok, og THX har ikke tilgang på noe bedre system de heller.

Men ja, kvalitetssikring er bra om man kan komme opp med noe som fungerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan få 0,1% THD til å høres helt forferdelig ut. Man kan også skjule 1% THD inne i signalet slik at man må kjøre ABX-test for å klare å spore det. Derfor er det lite interessant med dagens målekategorier å sette en standard for hvor høy prosent man vil akseptere. Har man i tillegg ikkeharmoniske komponenter så kan man få enda større problemer med å kategorisere og bestemme betydningen av dem. Dagens system er med andre ord ikke godt nok, og THX har ikke tilgang på noe bedre system de heller.

Men ja, kvalitetssikring er bra om man kan komme opp med noe som fungerer.
    Enkelt, hvis en test kan gjøres likt tre etterfølgende ganger med likt resultat, må jeg si at testen er god nok. Eller f.eks 3 uavhengige tester/mennesker sier det samme. Produktet er da validert og holder da en viss standard..... Husker en bil forsterker jeg kjøpte en gang hadde "diplom" med effektkurve o.l Dette var av merket Rockford fosgate.... Dette

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper lite om man måler 0,1% THD aldri så mange ganger og på aldri så mange ulike produkter når det allikevel kan være alt fra umulig å høre til helt uutholdelig forvrengt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper lite om man måler 0,1% THD aldri så mange ganger og på aldri så mange ulike produkter når det allikevel kan være alt fra umulig å høre til helt uutholdelig forvrengt.
    Som du sikkert har skjønt for lenge siden har lite teoretisk greie på dette med forvrengning, men som tidligere nevnt greier jeg å høre dette til en viss grad....

Så det du mener at det er øret som avgjør om 0,1 % THD er forferdelig å høre på eller ikke? En dårlig målemetode m.a.o...?

Konrad

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig!

Sjekk denne siden: http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

Poenget her er at det er liten eller ingen sammenheng mellom antall % forvrengning og hva man faktsk hører. De har utviklet GedLee-metoden. Denne metoden plukker ut ulike komponenter fra den ordinære THD og IMD-forvrengningen og multipliserer dem opp med faktorer som gjenspeiler hvor hørbare de er.

THD=Total Harmonic Distortion. Dette er summen av alle de harmoniske ordenene.
    IMD=Inter Modulation Distortion. Dette er en forvrengning som oppstår mellom 2 ulike toner som er til stede samtidig i musikken. Kort fortalt blir den ene tonen undertrykket av den andre som ligger lavere i frekvens og har relativt høyt nivå.

De ulike harmoniene har ulik hørbarhet. Dette gjør at en ren dB-vurdering ikke gjenspeiler hørbarhet i det heletatt. Når det gjelder IMD så spørs det hvor stort headroom man har, hvor progressiv forvrengningen er, hvor stor undertrykkingen er og ved hvilke frekvenser den lettest oppstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt riktig!

Sjekk denne siden: http://www.gedlee.com/distortion_perception.htm

Poenget her er at det er liten eller ingen sammenheng mellom antall % forvrengning og hva man faktsk hører. De har utviklet GedLee-metoden. Denne metoden plukker ut ulike komponenter fra den ordinære THD og IMD-forvrengningen og multipliserer dem opp med faktorer som gjenspeiler hvor hørbare de er.

THD=Total Harmonic Distortion. Dette er summen av alle de harmoniske ordenene.
    IMD=Inter Modulation Distortion. Dette er en forvrengning som oppstår mellom 2 ulike toner som er til stede samtidig i musikken. Kort fortalt blir den ene tonen undertrykket av den andre som ligger lavere i frekvens og har relativt høyt nivå.

De ulike harmoniene har ulik hørbarhet. Dette gjør at en ren dB-vurdering ikke gjenspeiler hørbarhet i det heletatt. Når det gjelder IMD så spørs det hvor stort headroom man har, hvor progressiv forvrengningen er, hvor stor undertrykkingen er og ved hvilke frekvenser den lettest oppstår.

For å gjøre dette enkelt for meg selv, så får jeg vel bare stole på hørsla mi da...

Takker for kursingen....

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som noen har påpekt: forvregning og forvregning er ikke nødvendigvis det samme. Ta f eks en velrenomert småsignaltriode som ECC83, den har i følge datablad fra produsenten en total harmonisk forvregning mellom 2-10% i typiske applikasjoner. Den låter ikke dårlig av den grunn

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jane
    Som noen har påpekt: forvregning og forvregning er ikke nødvendigvis det samme. Ta f eks en velrenomert småsignaltriode som ECC83, den har i følge datablad fra produsenten en total harmonisk forvregning mellom 2-10% i typiske applikasjoner. Den låter ikke dårlig av den grunn
    Som et appropes til Hi-Fi-freakene som mener Norah Jones er Guds gave til CD-en al mas. Nei, det er hun ikke. Meget mulig hun synger pent, men på opptak som f eks "Dont Know Why", som ofte er referert til som et referansealbum, er jo vokalen bedervet av både eq og kompressor før det hele bunner i rimelig unødvendig overstyring.
    Jeg er sikker på at vokalen ligger opp mot 25% forvregning, men de fleste mener det låter OK. For å si det på en annen måte: Norah Jones låter bra fordi hun vrenger...

Side 5 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •