THX, kjært barn har mange navn. thx generelt diskuteres her - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 98
    Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    THteXt... :lol:

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm.... æ tog`an ikkje.. ops:

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om noen har nevnt dette før:
    http://www.thx.com/news/20040908A.html

THX-godkjenning av hjemmekino Kanskje mest en status-greie, men det hadde jo vært litt kult.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, for THX-plaketten på veggen er jo med på å heve lyd- og bildekvaliteten! Eller...?

Målet må jo være å ha en så genial hjemmekino at THX-representanter kommer til deg og ber på sine knær om å få henge plaketten sin på veggen.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om man (med rette) kan diskutere hvor mye spesifikasjonene har for seg , så er det vel snakk om visse krav som skal oppfylles for å få en slik godkjenning. THX-godkjente offentlige kinoer har vel gjort litt mer enn å kjøpe plaketten.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen forklare rent teknisk hva som egentlig skjer når en skrur på THX prosesseringen på en THX-godkjent surroundforsterker? Hva gjør prosesseringen og hvordan fungerer den? Er den en fordel eller ikke?

Merker forsåvidt ikke så voldsom stor forskjell på THX vs ren DD/DTS på min Pioneer AX10i, men noe er det jo. Lydbildet er noe mer åpent på DD/DTS, men lyden er også en del skarpere. Ender som regel opp med å velge THX når jeg ser film da lyden er mer behagelig å høre på i lengden.

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik jeg har forstått det kutter THX prosseseringen litt i de høyeste frekvensene slik at det skal bli mer behagelig å høre på i lengden, akkurat som du sier...

jeg synes selv at dialogen blir litt lavere sånn at man må guffe på litt mer for å få den i "riktig" volum..

tror det var no snakk om "mer bruk av bak-kanalene" også, uten at jeg skal si noe sikkert..

les litt igjennom tråden så finner du nok en del..

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik jeg har forstått det så er thx en standard hvor allverdens målinger skal samsvare med variabler gitt i en hel rekke tabeller (som er utviklet av lucas arts m.v).

slik jeg ser dette innebærer det ikke bare lyd og bilde, men også temperatur, isolasjon, møblement, tepper, type kabling, avstand lerret ift. sitteposisjon, hvor mange høyttalere, på hvilke frekvenser de kutter, hvilke høyttalere som spiller hva slags frekvenser, belysning, ratioforholdene rombredde vs. romhøyde vs. romlengde, osv. osv. osv.

i tillegg til alt dette må anlegget (og ikke minst rommet) sertifiseres av en godkjent thx-sertifiserer.
    etter det jeg har blitt fortalt, samt lest, finnes det få slike mennesker, og de fleste må flyves over fra amerika.
    kan det stemme at det bare er én kar i norge som har fullmakt til å godkjenne thx-kinosaler?

uansett, thx er nok litt jippo tror jeg. thx kablene til monster synes jeg er forholdsvis dyre. jeg er helt overbevist om at dette skyldes det påstemplede thx-merket.
    thx har vært rundt i 20-25 år (ble vel lansert som et samarbeidet mellom sony og lucas arts ved lanseringen av den første s.w. filmen på midten av 70-tallet?) og er således et svært veletablert merke. slike ting selger, slike ting selger som fan.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig i det. Tror ikke produkter som har THX stempelet på seg er så mye bedre enn det andre der ute. Eneste er at de blir dyrere pga at Lucas skal ha kroner for "godkjenningen".

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Enig i det. Tror ikke produkter som har THX stempelet på seg er så mye bedre enn det andre der ute. Eneste er at de blir dyrere pga at Lucas skal ha kroner for "godkjenningen".
    og det er f meg ikke få kroner heller!

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av keysersoze
    slik jeg har forstått det så er thx en standard hvor allverdens målinger skal samsvare med variabler gitt i en hel rekke tabeller (som er utviklet av lucas arts m.v).

slik jeg ser dette innebærer det ikke bare lyd og bilde, men også temperatur, isolasjon, møblement, tepper, type kabling, avstand lerret ift. sitteposisjon, hvor mange høyttalere, på hvilke frekvenser de kutter, hvilke høyttalere som spiller hva slags frekvenser, belysning, ratioforholdene rombredde vs. romhøyde vs. romlengde, osv. osv. osv.

i tillegg til alt dette må anlegget (og ikke minst rommet) sertifiseres av en godkjent thx-sertifiserer.
    etter det jeg har blitt fortalt, samt lest, finnes det få slike mennesker, og de fleste må flyves over fra amerika.
    kan det stemme at det bare er én kar i norge som har fullmakt til å godkjenne thx-kinosaler?
    Dette er helt korrekt hvordan det funker! En gang i året kommer det en amerikaner og måler salen GRUNDIG, på alle måter du beskiver over. Det er nemlig ikke bare lyden det er snakk om, det er hele pakka. Sist gang vi ble testet var det service teknikeren til wilhelmsen som gjorde det, så han må ha fått godkjenning til å gjøre det, hvis ikke var det på disp grunnet mangel på amerikaner. (var ikke på jobb så snakket ikke med han)

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    slik jeg har forstått det kutter THX prosseseringen litt i de høyeste frekvensene slik at det skal bli mer behagelig å høre på i lengden, akkurat som du sier...
    Den kutter de øverste frekvensene fordi lyden i utgangspunktet har en liten boost i de øverste frekvensene for å kunne spilles av gjennom filmduken på kino. Siden en hjemmekino normalt ikke har noen duk foran senterhøyttaleren demper THX-kretsløpet nivået i de øverste frekvensene for å kompensere.

Om dette gjelder filmer generelt eller kun THX-sertifiserte filmer vet jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akke

Dette er helt korrekt hvordan det funker! En gang i året kommer det en amerikaner og måler salen GRUNDIG, på alle måter du beskiver over. Det er nemlig ikke bare lyden det er snakk om, det er hele pakka. Sist gang vi ble testet var det service teknikeren til wilhelmsen som gjorde det, så han må ha fått godkjenning til å gjøre det, hvis ikke var det på disp grunnet mangel på amerikaner. (var ikke på jobb så snakket ikke med han)
    hehe, ja det er ikke bare lyden som er den eneste parameteren som skal måles.
    grunnen til at jeg vet dette er fordi en kollega på jobb påstår hardnakket at hans onkel er den eneste i norge med nettopp en slik thx-disp.
    han har visstnok blitt utdannet av lucas art/thx-folka i statene og jobber som den eneste norske thx-sertifisereren.

jobber du på kino forrresten?

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jobber du på kino forrresten?
    Jepp, Årnes kino i Nes på Romerike, har en fin-fin THX godkjent kinosal med plass til 137

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Sitat Opprinnelig postet av mg_martin
    Den kutter de øverste frekvensene fordi lyden i utgangspunktet har en liten boost i de øverste frekvensene for å kunne spilles av gjennom filmduken på kino. Siden en hjemmekino normalt ikke har noen duk foran senterhøyttaleren demper THX-kretsløpet nivået i de øverste frekvensene for å kompensere.

Om dette gjelder filmer generelt eller kun THX-sertifiserte filmer vet jeg ikke.
    Dette gjelder alle filmer.

Har forøvrig eksprimentert MYE med anlegget i forbindelse med THX prossesseringingen.

Jeg vellger alltid å ha den på.
    Jeg liker lyden best da.

Rommet fylles bedre med lyd og blir mer behagelig å høre på, selv min bedre halvdel synes det

Det er ikke sikkert at jeg kommer til å kjøpe en THX godkjent receiver neste gang, men når jeg først har det foretrekker jeg å ha den aktiv.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Artig å se hvor enormt disse diskusjonene når gjelder THX utarter seg til det barnslig latterlige...uansett hvilket forum dette diskuteres

De som uten å ta i bruk de små grå langer ut om hvor enormt fordyrende på produktene dette "klistremerket" egentlig er, burde søke mer kunnskap på nettet for å få innblikk i hvilken prosess som egentlig skal til før et nytt produkt godkjennes og lanseres.

Mener å huske en artikkel skrevet av produktleder for et av de større selskapene (Rotel...?). Han nevnte at de til tider fikk sine prototyper i retur xx antall ganger fra THX "testpanelet" og at de gang på gang påviste klare forbedringsmuligheter på dette.
    Nå kom det også klart frem hvor nyttig det også var under utvikling av nye produkter å benytte en ekstern "kvalitets testing" som denne THX godkjenningen også er.

Produkter som ikke er gjennomgått THX godkjenning har jo da ikke blitt testet av ekstern instans, og vi må bare ta det for godt når fabrikanten selv mener at "vårt nye produkt er ...bankers!" ...og så legger de ut på sine produktsider UTVALGTE gode reviews....

THX merkingen er IKKE en High-End logo, MEN et merke som viser til at produktet faktisk oppnår et minstekrav på kvalitet og ytelse. :wink:

...Hva THX prosesseringen gjør med lyden er en annen sak, uansett kan denne velges bort dersom dette ikke faller helt i smak også da.

Litt mer info: http://membres.lycos.fr/tessier/thx.htm

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolf Hult
    THX merkingen er IKKE en High-End logo, MEN et merke som viser til at produktet faktisk oppnår et minstekrav på kvalitet og ytelse. :wink:
    Det er bare å bruke øra det, så finner man fort ut om det har bra nok kvalitet og ytelse for en. Det er jo det som teller, om en uansett ikke hører forskjell på THX og ikke THX godkjente produkter er det jo ett fett.
    Ikke at jeg har drevet noen form for dyp forskning på akkurat dette...

Newcomer NoName sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom til å tenke på pc høytalerne mine.. Logitech Z-680. De er faktisk THX godkjent! Hvorfor kan jeg ikke fatte og begripe.. Ikke er det noe bra lyd.. Men mye smell for pengene er det..

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt kan en si at elektronikk til lyd og bilde koster alt for mange kroner per kilo.

THX ble tatt frem av Lucas & co. fordi at (alt) for mange kinosaler ikke oppfylte deres krav til opplevelse av film og lyd. THX logoen skulle derfor (kvalitet)sikre at når du gikk i en THX-sertifisert kino, så kunne du forvente en opplevelse som inneholdt visse (minste)krav. Enkelt og greit.

Søkte forresten på THX sine sider og fant at kun 17 kinoer i Norway hadde godkjenningen?

Kortversjon om THX på "Nynorsk"

Short History
    THX, named after THX 1138 (George Lucas' first feature film), was developed at Lucasfilm in the early 1980s. George Lucas wanted a way to ensure a movie would look and sound exactly the same no matter where it was played. Tomlinson Holman, former corporate technical director for Lucasfilm, and a team of THX engineers took on the challenge of developing a baseline set of standards.
    They noted several theater shortcomings that might negatively affect an audience's enjoyment of a film:

Outside noise (from the lobby or other auditoriums)
    Inside noise (from the projector or air conditioning)
    Audio distortion
    Obstructed or uncomfortable viewing angles
    Reverberation in the auditorium
    Insufficiently bright images
    Unequalized or poor audio
    The essence of THX is a set of guidelines that resolve these problems. To display the THX logo, a theater must adopt this set of standards and then be certified by Lucasfilm's THX division. The first movie to be shown in a THX-certified auditorium was Return of the Jedi in 1983. There are now more than 2,000 auditoriums around the world that have been certified.
    Before a theater can be certified, a number of things must happen:

Licensing and evaluation
    Certification
    Design
    Approval
    Construction/renovation

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoName
    Kom til å tenke på pc høytalerne mine.. Logitech Z-680. De er faktisk THX godkjent! Hvorfor kan jeg ikke fatte og begripe.. Ikke er det noe bra lyd.. Men mye smell for pengene er det..
    THX har helt andre krav til pc-høyttalere enn til hjemmekinokomponenter.

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •