Beste lydformat? Hva med HW til musikkPC?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste lydformat? Hva med HW til musikkPC?

Har lest litt rundt, og funnet ut at flertallet er enige om at EAC som programm og FLAC som format er en god løsning...

Med det holder vel ikke å bare ha ett kjempe format? En dårlig avspillings kilde kan jo ødelegge hele opplevelsen.
    Det er jo en grunn til at det er kvalitetsforskjeller på CD'spillere.

Det som er, er at jeg har lyst til å ha en egen mediacenter til festlige sammenkomster o.l. Med fokus på musikk.
    Og da trenger jeg ikke bare en god "fil" å spille av, men en god avspiller også.
    Ikke at lydkvaliteten er viktig under en fest, men pga. at jeg ikke vil resikere å ødelegge høyttalerene ved høye volum.
    Utrolig kjedelig når det er en dårlig mp3 fil som er årsaken, og ikke at det var høyt volum.

Så, da sitter jeg å tenker på å bygge en PC med programmvare som kan vise ett musikkbibliotek på TV'n og styres fra en fjernkontroll. Så slipper jeg å styre med tastatur og datamus.

Er ute etter tips rundt Hardware og Software.
    Hvilke komponenter er å anbefale? HK, RAM, CPU, GPU, HDD spiller vel ingen rolle for lyden?
    * CD-rom (for ripping)
    * Lydkort (best mulig tilkobling, gjerne XLR eller RCA til Stereo, Digital Optisk SPDIF til film)
    * Så stillegående som mulig

Hvilke avspillings programm?
    * Gjengir lyden så kvalitetsfull som overhode mulig
    * Har ett bra brukergrensesnitt (playlist, organisering, søkefunksjon)
    * Kan styres fra en fjernkontroll

Håper noen har noen gode ideér rundt dette emnet, og kan gi noen gode tips...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yawa
    Har lest litt rundt, og funnet ut at flertallet er enige om at EAC som programm og FLAC som format er en god løsning...

Med det holder vel ikke å bare ha ett kjempe format? En dårlig avspillings kilde kan jo ødelegge hele opplevelsen.
    Det er jo en grunn til at det er kvalitetsforskjeller på CD'spillere.

Det som er, er at jeg har lyst til å ha en egen mediacenter til festlige sammenkomster o.l. Med fokus på musikk.
    Og da trenger jeg ikke bare en god "fil" å spille av, men en god avspiller også.
    Ikke at lydkvaliteten er viktig under en fest, men pga. at jeg ikke vil resikere å ødelegge høyttalerene ved høye volum.
    Utrolig kjedelig når det er en dårlig mp3 fil som er årsaken, og ikke at det var høyt volum.

Så, da sitter jeg å tenker på å bygge en PC med programmvare som kan vise ett musikkbibliotek på TV'n og styres fra en fjernkontroll. Så slipper jeg å styre med tastatur og datamus.

Er ute etter tips rundt Hardware og Software.
    Hvilke komponenter er å anbefale? HK, RAM, CPU, GPU, HDD spiller vel ingen rolle for lyden?
    * CD-rom (for ripping)
    * Lydkort (best mulig tilkobling, gjerne XLR eller RCA til Stereo, Digital Optisk SPDIF til film)
    * Så stillegående som mulig

Hvilke avspillings programm?
    * Gjengir lyden så kvalitetsfull som overhode mulig
    * Har ett bra brukergrensesnitt (playlist, organisering, søkefunksjon)
    * Kan styres fra en fjernkontroll

Håper noen har noen gode ideér rundt dette emnet, og kan gi noen gode tips...
    Anbefaler deg heller å se på Sonos i kombinasjon med en ekstern harddisk, NAS eller server. Dette er et genialt system som jeg tror vil passe perfekt for ditt behov. Fjernkontrollen eller Sonos Kontroller som den heter er også genial. Alternativ kan du bruk iPhone/iPod som fjernkontroll.

For best mulig lyd ville jeg valgt å kjøpe SONOS ZP90 ZonePlayer (som ikke har innebygget forsterker) og koblet den til en eksisterende forsterker. Den støtter også avspilling av bla. FLAC.

Se også her: Sonos - Home

Selv bruker jeg programmet Plex (gratis) på en Mac Mini, men det er fordi jeg ønsket et system til alle filmene mine også. For lagring av musikk, filmer etc. har jeg valgt en dedikert server, HP MediaSmart Server. Er VELDIG fornøyd :-D

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

Om du skal søke i musikk vil det bli mye stress og benytte en fjernkontroll, ville heller vurdert et tastatur med mus inkluders, trådløst.
    Uansett, Beste avspillings program etter min mening er Foobar2000 som du kan konfigurere helt etter eget ønske.
    Kan sikkert få noen fjernkontrollplugins til det, men jeg vet ikke om noen.

Men husk, de aller fleste avspillingsprogrammer trenger ca 30 timer innspillingstid etter installasjon får å få god lyd.

Ellers, budsjettet ditt?

Intermediate SveinS sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

..

Alle lossless format er like gode. Itunes og Apple Lossless gjør jobben for meg. Pc - Dac MAgic - Forsterker. Bruker et mini bluetooth tastatur fra KeySonic som fjernkontroll.

Så velg et lossless format og et program du liker + ekstern dac til en hvilken som helst PC med USB eller helst Toslink så får du golyd

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil ikke enbefale iTunes, det ødelegger jo hele musikksamlingen med random filnavn.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    104
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Itunes - apple lossless - bruk ipod touch/iphone som fjernkontroll med app'n remote
    Funker fjell!

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om man er fornøyd med og låses til apple så er iTunes et ganske bra alternativ.

Foobar2000 kan man bruke uten og ødelegge musikkbibloteket sitt, man kan omøblere det som man vil, legge til og trekke fra funksjonalitet (samt skin).
    eksempel:

Her er btw et slik tastatur som SveinS snakket om, virker ganske greit til bruket. Keysonic ACK-340BT Super Mini - Hardware.no

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Evelen
    Vil ikke enbefale iTunes, det ødelegger jo hele musikksamlingen med random filnavn.
    Hva mener du med det????

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Hva mener du med det????
    Om du bruker iTunes er filstrukturen søppel, ihvertfal etter egen erfaring.
    Ihvertfal er den det på iPod ol.
    G€TFQ#4tq3f634q.mp3 liksom.

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,680
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du bruker iTunes er filstrukturen søppel, ihvertfal etter egen erfaring.
    Ihvertfal er den det på iPod ol.
    G€TFQ#4tq3f634q.mp3 liksom.
    Har brukt Itunes på 3 PC'r og to Ipod's og har aldri hatt det problemet. Tror nok heller det er en eller annen "uhumskhet" på PC'n din som har gjort dette.

Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SveinS
    Har brukt Itunes på 3 PC'r og to Ipod's og har aldri hatt det problemet. Tror nok heller det er en eller annen "uhumskhet" på PC'n din som har gjort dette.
    kanskje jeg tar feil med itunes, men har du prøvd og kopiere sanger fra iPod til PC?
    Den orgniale filnavninformasjonen er slettet, og bare taggene gjelder.

Newcomer Yawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange gode svar her.
    Har ett Logitech DiNovo Edge tastatur som jeg kan benytte meg av.

Det som er, er at jeg ikke trenger direkte søkefunksjon fra fjernkontroll, det kan jeg ta fra tastatur eller ordinær bruk av maskina.
    Ønsker å kunne legge gosangene inn i en spilleliste i forkant og kunne bytte fra en fjernkontroll, hvis ikke sangen faller i smak.

Takk for masse br svar:P

EDIT: Glemte å ta med at en datamaskin står i rommet uansett, pga. belysning/varme (kjøling)/ventilasjon styres fra denne. Derfor jeg tenker på å benytte meg av en datamaskin.

Har sett på Onkyo lydkort, dem virker da ganske fleksible? Og av høy kvalitet, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yawa
    mange gode svar her.
    Har ett Logitech DiNovo Edge tastatur som jeg kan benytte meg av.

Det som er, er at jeg ikke trenger direkte søkefunksjon fra fjernkontroll, det kan jeg ta fra tastatur eller ordinær bruk av maskina.
    Ønsker å kunne legge gosangene inn i en spilleliste i forkant og kunne bytte fra en fjernkontroll, hvis ikke sangen faller i smak.

Tkk for masse br svar:P
    Dette fikser Sonos Kontrolleren på en elegant måte, så løp og kjøp :-D

PC'er både støyer og er lite pene å se på. Få den ut av stuen og bruk den som lagringsserver. Selv om du kan hente musikken trådløst, anbefaler jeg å kable med cat5-kabel eller fiber mellom server og stuen/sonos.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men husk, de aller fleste avspillingsprogrammer trenger ca 30 timer innspillingstid etter installasjon får å få god lyd.
    Dagens?....

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Dagens?....
    He he... nytt for meg hvertfall

...men kanskje han mente noe annet?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alterego
    Dette fikser Sonos Kontrolleren på en elegant måte, så løp og kjøp :-D
    Helt klart!

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du skal søke i musikk vil det bli mye stress og benytte en fjernkontroll
    HÆ??? er da virkelig ikke noe stress å søke etter musikk med hverken sonos kontrolleren eller sqeezebox kontrolleren. Vil anbefale sonos på det sterkeste, har dette selv og er utrolig fornøyd!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Squeezebox vil kanskje også være et alternativ? Her har du forskjellige varianter. Kan også styres via IPhone/IPod Touch via et ganske så genialt grensesnitt.

Da ligger musikken på en eller annen disk (NAS eller PC) og det kjøres et serverprogram på PC/NAS som streamer musikken digitalt via LAN eller WLAN til squeexeboxen. Fra squeezebox'en kan du ta ut signalet analog eller digitalt ut til forsterker (eller DAC om du ønsker enda bedre lydkvalitet.)

Har selv Logitech Transporter, SB Classic og SB Duet, allt styres av en 6 år gammel pc, og musikken ligger på en NAS. Fungerer smertefritt. Har dog siste tiden gått over til Ipod Touch som fjernkontroll (ved bruk av programmet Ipeng) via WLAN pga jeg opplever det gir enda bedre brukergrensesnitt en orginalkontrollene (som også er bra).

PC og NAS står i en bod i kjelleren og musikken streames via WLAN og PoweLine (strømnettet) til de forskjellige squeezeboxene i huset.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •